Op dit artikel worden de producten op het gebied van het hoofdwegennet verantwoord. Dit betreft de onderdelen exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling, geïntegreerde contractvormen/PPS, en netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleids doelen en -instrumenten zoals beschreven in beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid op de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | ||
Verplichtingen | 3.615.382 | 3.149.433 | 3.088.561 | 2.467.048 | 3.335.960 | 3.232.984 | 102.976 | 1 |
Uitgaven | 2.472.330 | 2.400.171 | 2.791.219 | 2.952.254 | 3.176.794 | 2.982.240 | 194.554 | |
12.01 Exploitatie | 3.736 | 3.812 | 4.109 | 4.589 | 9.298 | 3.959 | 5.339 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 3.736 | 3.812 | 4.109 | 4.589 | 9.298 | 3.959 | 5.339 | 2 |
12.02 onderhoud en vervanging | 717.007 | 638.953 | 827.129 | 844.645 | 1.188.303 | 1.192.166 | ‒ 3.863 | |
12.02.01 Onderhoud | 669.477 | 577.089 | 700.022 | 693.767 | 1.021.510 | 905.185 | 116.325 | 3 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 669.477 | 577.089 | 700.022 | 693.767 | 1.021.510 | 905.185 | 116.325 | |
12.02.04 Vernieuwing | 47.530 | 61.864 | 127.107 | 150.878 | 166.793 | 286.981 | ‒ 120.188 | 4 |
12.03 Aanleg | 558.823 | 551.171 | 649.940 | 634.468 | 594.319 | 600.636 | ‒ 6.317 | |
12.03.01 Realisatie | 537.107 | 509.012 | 499.097 | 517.371 | 414.178 | 539.194 | ‒ 125.016 | 5 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 32.508 | 15.399 | 19.411 | 58.841 | 25.075 | 26.454 | ‒ 1.379 | |
12.03.02 Planning en studies | 21.716 | 42.159 | 150.843 | 117.097 | 180.141 | 61.442 | 118.699 | 6 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 17.670 | 18.013 | 24.470 | 25.738 | 45.774 | 17.756 | 28.018 | |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 605.036 | 544.906 | 618.182 | 733.664 | 540.204 | 525.002 | 15.202 | 7 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 587.728 | 661.329 | 691.859 | 734.888 | 844.670 | 660.477 | 184.193 | |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 459.254 | 492.731 | 525.087 | 560.583 | 584.178 | 543.862 | 40.316 | 8 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 459.254 | 492.731 | 525.087 | 560.583 | 584.178 | 543.862 | 40.316 | |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 128.474 | 168.598 | 166.772 | 174.305 | 260.492 | 116.615 | 143.877 | 9 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 122.474 | 159.998 | 158.172 | 165.705 | 251.992 | 116.615 | 135.377 | |
12.09 Ontvangsten | 110.467 | 115.453 | 92.137 | 130.876 | 21.433 | 27.724 | ‒ 6.291 | |
12.09.01 Ontvangsten | 110.467 | 115.453 | 92.137 | 130.876 | 21.433 | 27.724 | ‒ 6.291 | 10 |
12.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderstaand wordt op het niveau van artikelonderdelen en de verplichtingen een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De hogere verplichtingenrealisatie van € 103 miljoen is het saldo van hogere en lagere verplichtingen.
De hogere verplichtingen zijn met name veroorzaakt door:
• DBFM-projecten (€ 299 miljoen): dit komt voornamelijk door een hogere verplichtingenrealisatie op de A27 Houten-Hooipolder, A12/A15 Ressen-Oudenbroeken (ViA15), A15 Maasvlakte-Vaanplein, A16 Rotterdam en A24 Blankenburgverbinding. Daarnaast is de prijsbijstelling toegevoegd;
• Planning en studies (€ 186 miljoen): te verklaren door o.a. het werven van capaciteit (impuls) voor stikstofexperts en door het nemen van extra maatregelen voor projectspecifieke mitigatie of -compensatie. Verder komt het met name door de Impuls regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid waarbij een versnelling heeft kunnen plaatsvinden en de geplande uitgaven naar voren zijn gehaald. Daarnaast zijn de voorbereidingskosten voor tijdelijke tolheffing verhoogd in verband met de opdrachtverstrekking aan de RDW. Het programma geluidssanering is mede door de correctie op de specifieke uitkering N65 Vught-Haaren verhoogd. Tot slot heeft er een correctieboeking plaatsgevonden op de verplichting op de overprogrammering naar aanleiding van een teruggedraaide kasschuif waarbij abusievelijk ook de verplichtingen waren meegemuteerd (+ € 191 miljoen);
• Overige netwerkgebonden kosten (€ 144 miljoen): dit komt met name door de overeenkomst van Beheer en Onderhoud voor de periode 2022-2023. Daarnaast wordt de hogere verplichtingenrealisatie veroorzaakt door de eindafrekening SLA 2018-2021, de verwerking van prijsbijstelling en diverse kleine mutaties;
• Onderhoud (€ 116 miljoen): het voornaamste deel betreft de eindafrekening van de SLA 2018-2021. Hierbij is het verschil tussen de ontvangen agentschapsbijdrage en de gemaakte kosten over deze periode afgerekend. Daarnaast betreft het de overeenkomst van Beheer en Onderhoud voor de periode 2022-2023, zijn diverse kasschuiven doorgevoerd en is de prijsbijstelling toegevoegd;
• Vernieuwing (€ 41 miljoen): het voornaamste deel betreft het programma Vervanging en Renovatie (VenR). De hogere verplichtingen worden voornamelijk veroorzaakt door de projecten A12 IJsselbruggen, Van Brienenoordbrug en de N99 Kooijbrug.;
• Apparaatskosten RWS (€ 40 miljoen): dit zijn met name extra investeringen in informatievoorzieningen naar aanleiding van het rapport Ongekend Onrecht, de toevoeging van loon- en prijsbijstelling en diverse kleinere mutaties;
• Optimalisering gebruik (€ 30 miljoen): de incidentiele subsidie Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit is in 2022 vastgelegd;
• Exploitatie (€ 5 miljoen): Dit betreft voornamelijk de ophogingen van verplichtingen voor het Nationaal Dataportaal Wegverkeer voor het Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata;
• Diverse kleine mutaties (€ 0,9 miljoen).
De lagere verplichtingen zijn met name veroorzaakt door:
• Realisatieprogramma RWS (- € 759 miljoen): dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het doorschuiven van verplichtingenbudget als gevolg van de stikstofproblematiek, onder andere voor de projecten A12/A15 Ressen-Oudenbroeken (ViA15), A6 Almere Oostvaarders-Lelystad, A20 Nieuwerkerk en A4 Haaglanden. Daarnaast is verplichtingenbudget doorgeschoven voor de projecten A12/A27 Ring Utrecht, A27 Houten-Hooipolder, A10 en A4-44 Rijnlandroute en zijn voor diverse projecten kleine mutaties doorgevoerd.
2. De hogere uitgaven op dit artikelonderdeel (€ 5,3 miljoen) wordt veroorzaakt door voornamelijk de toekenning van budget aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer voor het Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata.
3. De per saldo hogere uitgaven op artikelonderdeel 12.02.01 Onderhoud (€ 116,3 miljoen) zijn met name veroorzaakt door:
• De eindafrekening van de SLA 2018-2021 (€ 141 miljoen);
• Een budgetneutrale overboeking van artikel 12.02 naar artikel 12.06 (- € 115 miljoen) op de overeenkomst Beheer en Onderhoud 2022-2023;
• Verwerking van de prijsbijstelling (€ 47 miljoen);
• Het doorvoeren van een kasschuif van 2023 naar 2022 om de tekorten op beheer en onderhoud tot en met 2023 op te lossen (€ 32 miljoen);
• Diverse kleinere mutaties (€ 11 miljoen).
9. De per saldo lagere uitgaven op artikelonderdeel 12.02.04 Vernieuwing (€ 120,2 miljoen) zijn met name veroorzaakt door:
• Uitstellen van de realisatiefase van de renovatie van de Haringvlietbrug en de vervanging van de tuien Galecopperbrug (€ 33 miljoen);
• Programma Vervanging en Renovatie (€ 31 miljoen) door vertraging van projecten door contractuele wijzigingen bij onder andere de A12 IJsselbruggen en Haringvlietbrug;
• Vertraging van de uitrol van de intelligente wegkantstations (€ 23 miljoen);
• Aanbestedingsmeevaller op het project A32 Heerenveen-Akkrum (€ 19 miljoen);
• Verwerking van de prijsbijstelling (€ 10 miljoen);
• Diverse kleinere mutaties (€ 4 miljoen).
16. De per saldo lagere uitgaven op artikelonderdeel 12.03.01 Realisatie (€ 125 miljoen) zijn met name veroorzaakt door:
• Overprogrammering RWS (€ 373 miljoen);
• A12/A15 Ressen-Oudenbroeken (ViA15) (- € 305 miljoen): dit betreft voornamelijk het doorschuiven van budget vanwege het uitblijven van de uitspraak van de Raad van State van het Wijzigingstracébesluit;
• A1 Apeldoorn-Azelo (- € 47 miljoen); het kasritme is gewijzigd vanwege de nieuwe planning en vanwege de door de aannemer ontvangen termijnstaat;
• A27 Houten-Hooipolder (- € 19 miljoen): wijzigingen in de aanbestedingsplanning zijn de voornaamste reden dat er een lagere realisatie plaatsvindt;
• A4 Haaglanden – N14 (- € 15 miljoen): dit wordt voornamelijk veroorzaakt vanwege vertraagde werkzaamheden als gevolg van de stikstofproblematiek;
• A76 Aansluiting Nuth (€ 13 miljoen): de eindafrekening voor de overeenkomst tussen RWS en de provincie is in 2022 betaald in plaats van 2021;
• A27/A12 Ring Utrecht (- € 12 miljoen): dit wordt voornamelijk veroorzaakt vanwege vertraagde werkzaamheden als gevolg van de stikstofproblematiek;
• Nieuwerkerk a/d IJssel Knooppunt Gouwe (- € 11 miljoen): dit wordt voornamelijk veroorzaakt vanwege vertraagde werkzaamheden als gevolg van de stikstofproblematiek;
• A6 Almere-Oostvaarders-Lelystad (- € 8 miljoen); dit wordt voornamelijk veroorzaakt vanwege vertraagde werkzaamheden als gevolg van de stikstofproblematiek;
• A2 Het Vonderen-Kerensheide (- € 7 miljoen): In 2021 is de aankoop van gronden en verleggen van gasleidingen doorgeschoven naar 2022 en verder inclusief de daarmee samenhangende kosten.
• Programma Aansluitingen (- € 7 miljoen): de lagere realisatie wordt voornamelijk veroorzaakt door vertraging in de uitvoering en de eindafrekening met de provincie;
• Praktijkproef Amsterdam (- € 6 miljoen): in 2022 zijn er geen uitgaven gedaan waardoor dit bedrag doorschuift naar 2023;
• A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidasdok) (- € 14,7 miljoen): door een aanpassing van de uitvoeringplanning is een deel van de uitvoering vertraagd;
• Geluidsaneringen Weg (- € 5 miljoen): er is verdere vertraging in de uitvoering van de maatregelen met betrekking tot gevelisolatie als gevolg van Covid en verschuiven van beroepstermijnen;
• Diverse kleinere mutaties (- € 10 miljoen).
32. De hogere uitgaven op artikelonderdeel 12.03.02 Planning en studies (€ 118,7 miljoen) zijn met name veroorzaakt door:
• Actualisatie van het programma en generale kasschuif (€ 102 miljoen): door een actualisatie van het programma hebben diverse kasschuiven op de programmering plaatsgevonden. Dit komt met name door de volgende projecten binnen het programma planuitwerkingen en verkenning:
• Op de overprogrammering heeft een kaderruil plaatsgevonden tussen de drie modaliteiten van het Mobiliteitsfonds waardoor op dit artikelonderdeel een hoger bedrag is gerealiseerd ( € 115 miljoen);
• Impuls Regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 64 miljoen);
• A12/A17 Ring Utrecht (- € 31 miljoen);
• N35 Knooppunt Raalte (- € 14 miljoen);
• Programma Duurzaam Mobiliteit (- € 11 miljoen);
• Programma Geluidssanering (- € 10 miljoen);
• N35 Verkenning Wierden (- € 9 miljoen);
• N50 Kampen-Kampen Zuid (- € 8 miljoen);
• Voor voorbereiding Tol en Vrachtwagenheffing (€ 6 miljoen) is meer uitgegeven;
• Diverse kleinere mutaties (€4 miljoen).
• Projectspecifieke compensatie en -mitigatie (€ 25 miljoen): voornamelijk te verklaren door verhoging van de uitgaven door een impuls capaciteit te werven voor stikstofexperts en maatregelen voor projectspecifieke mitigatie of compensatie;
• Overboekingen (- € 22 miljoen): in 2022 zijn middelen overgeboekt van het Mobiliteitsfonds naar de beleidsbegroting Hoofdstuk XII. Dit betreffen onder andere overboekingen ten behoeve van apparaatsuitgaven. De grote overboekingen zijn voor programma Tijdelijke Tolheffing en Vrachtwagenheffing, opdrachten voor Duurzaam Mobiliteit in het kader van Bouw, Fiets en Subsidie Topsector Logistiek, uitvoeringstoetsen aan de RDW in verband met Europese wetgeving voor Smart Mobility, bijdragen vanuit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid voor opdrachten verkeersveiligheid en een subsidie voor Ambulancedata, Capaciteit projectenpool Verkenningen, Luchtweg NSL en capacitaire inzet voor diverse projecten;
• Bijdragen derden (€ 10 miljoen): dit betreft een bijdrage van de provincie Overijsel aan het project N50 Kampen- Kampen Zuid, een bijdrage van de Provincie Zuid-Holland voor Korte Termijn Maatregel A15 en diverse kleinere ontvangsten.
47. De per saldo hogere uitgaven op dit artikelonderdeel (€ 15,2 miljoen) zijn met name veroorzaakt door:
• A24 Blankenburgverbinding (€ 38 miljoen): de realisatie in 2022 is hoger vanwege de meerkosten voor materiaalprijzen en meerkosten als gevolg van vetraging door Covid-19;
• A12/A15 Ressen-Oudenbroeken (ViA15) (€ 24 miljoen): de realisatie in 2022 is hoger vanwege met name de dagvergoeding van de aannemer in afwachting van uitspraak van de Raad van State. Het hiervoor benodigde budget is overgeboekt vanuit artikel 12.03 Aanleg;
• A27 Houten Hooipolder (€ 14 miljoen): de tendervergoedingen zijn betaald vanaf artikel 12.04 waar deze begroot waren op artikel 12.03;
• A16 Rotterdam (- € 17 miljoen): de opdrachtnemer heeft aangegeven bepaalde posten in één vaststellingsovereenkomst te willen verwerken. Deze vaststellingsovereenkomst wordt niet meer in 2022 betaald;
• A15 Maasvlakte-Vaanplein (- € 13 miljoen): de realisatie in 2022 is lager vanwege een aanpassing van de planning bij o.a. de Botlekbrug;
• A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (- € 31 miljoen): een lagere realisatie in 2022 vanwege het doorschuiven van betalingen naar 2023 en vanwege een afrekening met de aannemer in 2021 in plaats van 2022 zoals was begroot;
• Aflossing tunnels (- € 5 miljoen): er is sprake van een overschot vanwege minder voertuigpassages;
• Diverse kleine mutaties (€ 5 miljoen).
56. De hogere uitgaven op artikelonderdeel 12.06.01 Apparaatskosten RWS (€ 40,3 miljoen) zijn met name veroorzaakt door met name extra investeringen in informatievoorzieningen naar aanleiding van het rapport Ongekend Onrecht, loon- en prijsbijstelling en diverse kleinere mutaties.
57. De hogere uitgaven op artikelonderdeel 12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten (€ 143,8 miljoen) zijn met name veroorzaakt door de overeenkomst van Beheer en Onderhoud voor de periode 2022-2023. Daarnaast wordt de hogere uitgaven veroorzaakt door de eindafrekening SLA 2018-2021, de verwerking van prijsbijstelling en diverse kleine mutaties.
58. De lagere ontvangsten (€ 6,3 miljoen) zijn met name veroorzaakt door:
• A7 Zuidelijke Ring Groningen (- € 25,4 miljoen): dit wordt met name veroorzaakt door een ontvangst van de Provincie Groningen die niet meer is ontvangen in 2022, omdat er nog geen overeenstemming is met de provincie over de btw-afdracht;
• Daarnaast leiden diverse kleine mutaties op realisatieprojecten (onder andere Programma aansluitingen, A13/A16 Rotterdam, A1/A6/A9 Schiphol Almere, A12/15 Ressen-Oudenbroeken (ViA15)) (€ 12 miljoen) tot hogere ontvangsten;
• Bijdrage van de provincie Overijssel voor project N50 Kampen – Kampen Zuid is naar aanleiding van de BO MIRT afspraak (€ 8 miljoen) eerder ontvangen;
• Eindafrekening RVO (€ 0,1 miljoen) is voor Vrachtwagenheffing over het jaar 2021 ontvangen.
12.01 Exploitatie
Motivering
Met exploitatie streeft IenW naar een veilig en optimaal gebruik van de beschikbare weginfrastructuur en het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur op de meest duurzame manier en met oog voor de leefomgeving. Daarmee worden de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederland bevorderd.
Producten
De uitgaven voor de exploitatie hebben betrekking op het verzamelen en verspreiden van verkeersdata en op besturingssoftware voor informatiepanelen en andere apparatuur. Samen met de weginspecteurs van RWS resulteert dit in:
– Verkeersbegeleiding bij grote drukte, inclusief grootschalige evenementen en crisissituaties zoals bij een weeralarm;
– Hulpverlening, bevorderen doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement);
– Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, bijvoorbeeld ter voorkoming van het negeren van rode kruizen en vlucht-strookparkeren;
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
De meeste van deze maatregelen worden ingezet vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking.
De activiteiten die door RWS centraal worden uitgevoerd, worden bekostigd uit het budget voor netwerkgebonden kosten. De verdeling naar onder meer exploitatie, onderhoud en vernieuwing is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage 'Instandhouding'.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering | km op rijbaan | 2.781 | 2.8391 | 2.890 | 2.914 | 2.931 | 2.904 | 1 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Spitsstroken | km | 319 | 310 | 310 | 308 | 308 | 310 | 2 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2022
Toelichting
1. In 2022 is er geen verkeerssignalering (de matrixborden boven de weg) bijgekomen. De voorziene toename door ingebruikname van de twee nieuwe knooppunten ter aansluiting op de Rijnlandroute is doorgeschoven naar 2024. De toename van het totaalcijfer heeft een administratieve oorzaak: de signalering op de A73 bij de Roer- en Swalmentunnel bleek niet goed in de systemen te staan. Dat is in 2022 verbeterd in de data-administratie;
2. In 2022 zijn er geen spitsstroken bijgekomen of afgegaan, conform de Begroting. De totale lengte is iets lager dan in de Begroting was voorzien omdat in 2021, zoals reeds gemeld in het Jaarverslag 2021, de spitsstrook op de A13 is ingekort om ruimte te maken voor de verbindingsbogen van het project A16 Rotterdam.
Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Streefwaarde 2022 | Toelichting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Levering verkeersgegevens: op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en routeinformatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders | |||||||
1. beschikbaarheid data voor derden: % van de RWS-meetlocaties dat goed functioneert | 92% | 93% | 93% | 94% | 93% | 90% | 1 |
2. actualiteit data voor derden: % van de gegevens van een meetminuut, dat binnen 75 sec. daarna door RWS wordt geleverd aan NDW | 99% | 97% | 100% | 96% | 100% | 95% | 2 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2022
Toelichting
1. In 2022 functioneerde 93% van alle meetlocaties goed. Deze score was boven de streefwaarde van 90%;
2. In 2022 was 100% van alle gegevens tijdig geleverd. Deze score was boven de streefwaarde van 95%.
12.02 Onderhoud en vernieuwing
Motivering
Door middel van onderhoud en vernieuwing worden het hoofdwegennet en de direct omgeving op orde gehouden, zodat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van veilig, vlot en comfortabel vervoer van personen en goederen met aandacht voor de kwaliteit van het milieu. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen regulier onderhoud enerzijds en vernieuwingen anderzijds.
Producten
Het regulier onderhoud van hoofdwegen omvat maatregelen aan verhardingen, kunstwerken (zoals bruggen, tunnels en viaducten), verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement (zoals signalering en verkeerscentrales). In de bijlage «Instandhouding» wordt uitgebreid ingegaan op de werking van de instandhouding van de netwerken die onder verantwoordelijkheid van IenW vallen.
12.02.01 Onderhoud
IenW zet in op een optimale veiligheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het hoofdwegennet over de hele levenscyclus van de infrstructuur. Die omhels wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrix borden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Onderhoud betreft zowel het preventief als het correctief onderhoud. De uitgaven voor het onderhoud bestaan hoofdzakelijk uit:
– Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronderhet herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan;
– Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken;
– Uitgaven voor onderhoud aan (Dynamisch Verkeersmanagement) DVM-systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales;
– Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorzieningen, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting;
– Uitgaven voor geluidmaatregelen (landschap en milieu) als gevolg van naleving van geluidproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.
Uitgesteld en achterstallig onderhoud
Conform toezegging aan de Tweede Kamer wordt in het jaarverslag aangeven wat de omvang van het uitgesteld en (eventueel) achterstallig onderhoud aan het einde van het jaar was.
Voor het Hoofdwegennet beliep het uitgesteld onderhoud per 31 december 2022 € 905 miljoen, daarvan was € 14 miljoen achterstallig. Ten opzichte van 2021 is het uitgestelde onderhoud met € 256 miljoen toegenomen en het achterstallig onderhoud met € 4 miljoen afgenomen.
Voor een overzicht van het uitgesteld en achterstallig onderhoud op alle RWS-netwerken, wordt u verwezen naar bijlage 2 bij dit jaarverslag.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Volume uitgesteld onderhoud | Waarvan achterstallig | Volume uitgesteld onderhoud | Waarvan achterstallig | Volume uitgesteld onderhoud | Waarvan achterstallig | Volume uitgesteld onderhoud | Waarvan achterstallig | Volume uitgesteld onderhoud | Waarvan achterstallig | |
Hoofdwegennet | 353 | 1 | 552 | 7 | 544 | 12 | 649 | 19 | 905 | 14 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2022
Meetbare gegevens
Eenheid | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5.867 | 5.843 | 5.842 | 5.842 | 5.846 | 5.832 | 1 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.723 | 1.745 | 1.766 | 1.794 | 1.612 | 1.790 | 2 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 77 | 77 | 77 | 77,2 | 77,3 | 77,2 | 3 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 15 | 15 | 15 | 15,3 | 14,4 | 15,5 | 2 |
Groen areaal | km2 | 182 | 182 | 183 | 184 | 184 | 183 | 4 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2022
Toelichting
1. In 2022 is er geen hoofdrijbaanlengte bijgekomen. In de begroting van 2022 was een afname voorzien door de overdracht naar de betreffende provincies van delen van de N18 en de N35; deze hebben nog niet plaatsgevonden. De kleine toename wordt veroorzaakt door administratieve correcties;
2. Er zijn in 2022 geen verbindingswegen bij gekomen: de afname heeft een administratieve oorzaak. De verbeterde registratie van ventwegen langs N-wegen zorgde de afgelopen jaren voor een administratieve toename van de verbindingswegen, zoals gemeld in de Jaarverslagen 2020 en 2021. De definitie voor verbindingswegen is nu aangescherpt, waarbij ventwegen langs N-wegen niet meer als verbindingsweg tellen, maar in een aparte categorie vallen. De hier gerapporteerde verbindingswegen bevatten vanaf nu alleen nog de parallelbanen en de verbindingswegen op knooppunten;
3. Het Hoofdrijbaanoppervlak is iets toegenomen omdat de extra rijstroken op de A20 in het project «A24 Blankenburgverbinding» al in 2022 zijn gerealiseerd;
4. Het groen areaal is in 2022 gelijk gebleven. Dat het cijfer hoger dan de begroting uitkomt is omdat in 2021 het groen areaal al was toegenomen, zoals vermeld in het Jaarverslag 2021.
Areaal | Eenheid | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Begroting 2022 | Realisatiex € 1.0002022 | Begrotingx € 1.0002022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppervlakte wegdek (Exclusief verzorgingsbanen) | km2 | 92 | 92,5 | 91,6 | 92,7 | 1.021.510 | 905.185 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2022
Toelichting
1. De totale oppervlakte van het wegdek is in 2022 iets toegenomen door de aanleg van extra rijstroken op de A20 in het project "A24 Blankenburgverbinding". De netto afname heeft een administratieve oorzaak: de verbeterde registratie van ventwegen langs N-wegen zorgde de afgelopen jaren voor een administratieve toename van de verbindingswegen, zoals gemeld in de Jaarverslagen 2020 en 2021. De definitie voor verbindingswegen is nu aangescherpt, waarbij ventwegen langs N-wegen niet meer als verbindingsweg tellen, maar in een aparte categorie vallen. De hier gerapporteerde verbindingswegen bevatten vanaf nu alleen nog de parallelbanen en de verbindingswegen op knooppunten.
Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Streefwaarde 2022 | Toelichting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): | 1 | ||||||
‒ t/m 2017: De verhouding verstoringen door aanleg, beheer en onderhoud ten opzichte van totale verstoringen (in km.min.) | |||||||
‒ vanaf 2018: Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (in voertuigverliesuren) | 2% | 3% | 6% | 7% | 3% | 10% | |
Technische Beschikbaarheid (2):deel van lengte en tijd (%) dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rij- of vluchtstroken zijn afgesloten als gevolg van aanleg of geplande onderhoudswerkzaamheden | 99% | 99% | 99% | 99% | 98% | 90% | 2 |
Veiligheid (3): | |||||||
a. voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) | 99,8% | 99,8% | 99,7% | 99,8% | 99,7% | 99,7% | 3 |
b. voldoen aan norm gladheidbestrijding (binnen 2 uur preventief strooien). | 97% | 97% | Voldoende | 99% | 99% | 95% | 4 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2022
Toelichting
1. Bij de indicator ‘Files door Werk in Uitvoering’ worden alleen de files meegeteld die een snelheid hebben lager dan 50 km/uur en een lengte van minsterns 2 km;
In 2022 was 3% van alle files het gevolg van aanleg en geplande onderhoudswerkzaamheiden (werk in uitvoering). Deze score was ruim onder de streefwaarde van 10%. Dit is weliswaar een daling ten opzichte van 2020 en 2021, maar dat geeft een vertekend beeld. Door coronamaatregelen daalden de files in 2020 en 2021 ten opzichte van 2019 met ongeveer 66%, waardoor het percentage files door onderhoudswerkzaamheden ten opzichte van het totale aantal files in die jaren relatief hoger was. Het totale aantal files in 2022 stijgt uit boven het niveau van 2019. De totale hoeveelheid voertuigverliesuren (vvu) door files door werkzaamheden is gestegen naar 1120 vvu x 1000 ten opzichte van 729 vvu x 1000 in 2021;
2. De Technische Beschikbaarheid van de weg was in 2022 98%. Deze score was ruim boven de streefwaarde van 90%;
3. Het voldoen aan de veiligheidsnormen voor verhardingen wordt gemonitord aan de hand van de schadekenmerken stroefheid en spoorvorming. In 2022 voldeed 99,7% van de wegverhardingen aan deze normen. Daarmee werd aan de streefwaarde van 99,7% voldaan;
4. Het tijdig bestrijden van wintergladheid wordt gemonitord aan de hand van de situaties waarin tijdig preventief dient te worden gestrooid. Er is in 2022 99% gescoord, waarmee aan de streefwaarde van 95% voldaan is.
12.02.04 Vernieuwing
Op dit artikel staan de beschikbare budgetten voor vervanging en renovatie van het hoofdwegennet. Sinds medio vorige eeuw is in hoog tempo een groot deel van de infrastructuur aangelegd. Het is van belang dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Op basis van onderzoek wordt jaarlijks een analyse gemaakt voor welke kunstwerken vervanging of renovatie aan de orde is. RWS bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Voor een zichtperiode van ongeveer 7 jaar is dit vooruit te plannen in concrete projecten. Voor de periode daarna zijn budgetten beschikbaar, maar wordt de invulling van het programma op een later moment concreet. De werkwijze staat verder toegelicht in de bijlage 'Instandhouding'. In het MIRT-projectenoverzicht zijn onderliggende projecten inzichtelijk gemaakt.
12.03 Ontwikkeling
Motivering
Om een betrouwbaar netwerk te realiseren en de verwachte verkeersgroei te faciliteren, worden infrastructuurprojecten voorbereid en uitgevoerd. Zo wordt bereikt dat de noodzakelijke wegcapaciteit beschikbaar is en komt. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
12.03.01 Aanleg
In 2022 heeft IenW de volgende mijlpalen gerealiseerd die betrekking hebben op de aanlegprojecten:
Mijlpaal | Project | |
---|---|---|
Start realisatie | ‒ | A2 Het Vonderen - Kerenscheide |
Bron: Rijkswaterstaat, 2022
Toelichting
In 2022 is de relatie gestart van de A2 Het Vonderen - Kerenscheide.
Kasbudget 2022 | Projectbudget | Openstelling | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2022 | 2022 | 2022 | |||||
Projecten nationaal | ||||||||
Nationaal | ||||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 9 | 5 | ‒ 4 | 64 | 65 | |||
Programma snelheidsaanpassing | 1 | 1 | 0 | 55 | 55 | |||
Programma aansluitingen | 7 | 1 | ‒ 6 | 129 | 132 | |||
Quick Wins Wegen | 0 | 0 | 0 | 12 | 12 | |||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1 | 0 | ‒ 1 | 1.477 | 1.477 | 2016 | 2016 | |
Noordwest-Nederland | ||||||||
A10 Amsterdam praktijk-proef FES | 6 | 0 | ‒ 6 | 44 | 41 | 2018 | 2018 | |
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 22 | 7 | ‒ 15 | 320 | 593 | 2032-2036 | 2032-2036 | 1 |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 23 | 28 | 5 | 1.176 | 1.197 | 2026 | 2027 | |
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 0 | 0 | 0 | 20 | 19 | 2015 | 2015 | |
A28 Knooppunt Hoevelaken | 6 | 0 | ‒ 6 | 811 | 0 | n.t.b. | n.t.b. | 2 |
A2 Holendrecht-Oudenrijn | 0 | 0 | 0 | 1.210 | 1.210 | 2012 | 2012 | |
A9 Badhoevedorp | 0 | 0 | 0 | 307 | 305 | 2017 | 2017 | |
N50 Ens-Emmeloord | 0 | 0 | 0 | 19 | 19 | 2016 | 2016 | |
Zuidwest-Nederland | 0 | |||||||
A15 Papendrecht-Sliedrecht | 4 | 3 | ‒ 1 | 16 | 22 | 2021 | 2021 | 3 |
A4/A44 Rijnlandroute | 131 | 84 | ‒ 47 | 589 | 549 | Regio | Regio | 4 |
A4 Burgerveen - Leiden | 0 | 0 | 0 | 541 | 541 | 2015 | 2015 | |
A4 Delft - Schiedam | 0 | 0 | 0 | 642 | 642 | 2015 | 2015 | |
A4 Vlietland / N14 | 0 | 0 | 0 | 16 | 16 | 2020 | 2020 | |
N57/59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 6 | 2 | ‒ 4 | 17 | 18 | 2022 | n.t.b. | |
N61 Hoek-Schoondijke | 1 | 1 | 0 | 111 | 111 | 2015 | 2015 | |
Zuid-Nederland | ||||||||
A2 Passage Maastricht | 1 | 1 | 0 | 685 | 685 | 2016 | 2016 | |
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 0 | 0 | 0 | 260 | 260 | 2014 | 2014 | |
A76 Aansluiting Nuth | 0 | 13 | 13 | 60 | 61 | Regio | Regio | |
A27 Houten-Hooipolder | 51 | 33 | ‒ 18 | 1.843 | 1.932 | 2029-2031 | 2029-2031 | |
A2 't Vonderen-Kerensheide | 17 | 10 | ‒ 7 | 41 | 337 | 2025-2027 | 2025-2027 | |
Oost-Nederland | ||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 313 | 8 | ‒ 305 | 602 | 658 | n.t.b. | n.t.b. | 5 |
A1 Apeldoorn-Azelo: fase 1 en 2a en 2b | 61 | 14 | ‒ 47 | 469 | 479 | 2023-2025 | 2023-2025 | 6 |
A1 Apeldoorn Zuid-Beekbergen | 0 | 0 | 0 | 29 | 29 | 2017 | 2017 | |
A50 Ewijk - Valburg | 0 | 0 | 0 | 269 | 269 | 2017 | 2017 | |
N35 Combiplan Nijverdal | 0 | 0 | 0 | 319 | 319 | 2015 | 2015 | |
N35 Wijthmen - Nijverdal | 1 | 0 | ‒ 1 | 22 | 23 | 2018 | 2018 | |
N35 Zwolle - Wijthmen | 0 | 0 | 0 | 50 | 50 | 2018 | 2018 | |
Noord-Nederland | ||||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 | 114 | 117 | 3 | 836 | 855 | 2025 | 2025 | 7 |
N31 Leeuwarden (De Haak) | 0 | 0 | 0 | 220 | 221 | 2014 | 2014 | |
Overig | ||||||||
Fileaanpak | 7 | 7 | 0 | 61 | 61 | |||
Meer kwaliteit Leefomgeving | 0 | 0 | ‒ 2 | 150 | 157 | |||
Meer veilig | 20 | 18 | 0 | 119 | 115 | |||
Afrondingen | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 | |||
Totaal aanlegprogramma | 801 | 353 | ‒ 448 | 13.613 | 13.537 | |||
Uitgaven aanlegprogramma op MF 12.03.01 mbt planning- en studieprogramma | 128 | 61 | ‒ 67 | 746 | ||||
Totaal aanlegprogramma | 929 | 414 | ‒ 515 | 14.359 | ||||
Budget realisatie (MF 12.03.01) | 556 | 414 | 14.359 | 13.537 | ||||
Overprogrammering (-) | ‒ 373 | 0 |
Toelichting
1. A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidasdok): middels een Nota van Wijziging op de Miljoenennota van 2023 is € 257 miljoen toegevoegd aan het projectbudget;
2. Het project is teruggegaan naar de planfase en is derhalve opgenomen onder artikelonderdeel planning en studies 12.03.02;
3. Binnen het project hebben zich meer risico's voorgedaan, waardoor het projectbudget is verhoogd met € 5,2 miljoen. Deze risico's betroffen het aantreffen van PFAS en weesleidingen;
4. A4-A44 Rijnlandroute: het projectbudget is verlaagd vanwege een Btw afdracht aan het Btw-compensatiefonds;
5. Het project is vertraagd vanwege uitblijvende vergunningverlening;
6. Voor dit project is in 2022 een uitvoeringsbesluit verleend
7. Het projectbudget is opgehoogd in verband met vertragingskosten als gevolg van stikstofproblematiek.
12.03.02 Planning en studies
Projectbudget | Planning TB | Oplevering/openstelling | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | huidig | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2022 | 2022 | 2022 | ||||
Uitgaven aanlegprogramma op MF 12.03.01 mbt planning- en studieprogramma | ‒ 738 | ‒ 1.264 | nvt | nvt | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||||
Beter Benutten | 94 | 95 | nvt | nvt | nvt | nvt | |
Geluidsaneringprogramma - weg | 347 | 528 | nvt | nvt | nvt | nvt | 1 |
Kosten voorbereiding tol | 39 | 112 | nvt | nvt | nvt | nvt | 2 |
Lucht - weg (NSL hoofdwegennet) | 3 | 2 | nvt | nvt | nvt | nvt | 3 |
Reservering voor LCC | 378 | 458 | nvt | nvt | nvt | nvt | 4 |
Snelfietsroutes | 2 | 2 | nvt | nvt | nvt | nvt | |
Reservering Blankenburgverbinding en ViA15 | 115 | 121 | nvt | nvt | nvt | nvt | |
Vervolgprogramma Meer Veilig | 0 | 0 | nvt | nvt | nvt | nvt | |
Voorbereiding vrachtwagenheffing | 55 | 367 | nvt | nvt | nvt | nvt | 5 |
Impuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid | 174 | 266 | nvt | nvt | nvt | nvt | 6 |
Verkeersveiligheid Rijks N-wegen | 0 | 207 | nvt | nvt | nvt | nvt | 7 |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 163 | 197 | nvt | nvt | nvt | nvt | 8 |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
A1/A28 Knooppunt Hoevelaken | 0 | 1137 | 9 | ||||
A12/A27 Ring Utrecht | 1542 | 1640 | 2020 | ntb | * | ntb | |
A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn | 335 | 353 | 2025 | ntb | 2030- 2032 | ntb | |
Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad Airport: Verbreding A6 | 101 | 107 | |||||
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 187 | 196 | nvt | nvt | Regio | Regio | |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 28 | 30 | nvt | nvt | Regio | Regio | |
Knooppunt Eemnes | 1 | ntb | ntb | 10 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda | 138 | 145 | 2023 | ntb | 2028-2029 | ntb | |
A4 Leiden/Knooppunt Burgerveen – N14 | 236 | 248 | 2023 | ntb | 2029-2031 | ntb | |
A4 Haaglanden – N14 | 692 | 726 | 2021 | ntb | 2026-2028 | ntb | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
A2 't Vonderen-Kerensheide | 287 | 0 | 11 | ||||
A27 Houten – Hooipolder | 0 | 0 | |||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 4 | 5 | 2021 | ntb | * | ntb | |
Landzijdige Bereikbaarheid Eindhoven Airport | 27 | 0 | nvt | nvt | Regio | Regio | 12 |
N65 Vught – Haaren | 94 | 88 | nvt | nvt | Regio | Regio | |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Zaarderheiken | 201 | 210 | 2024 | ntb | 2030-2032 | ntb | |
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 436 | 459 | 2023 | ntb | 2027- 2030 | ntb | |
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 9 | 10 | nvt | nvt | nvt | nvt | |
SmartWayZ.NL programmaorganisatie | 0 | 0 | |||||
Projecten Oost-Nederland | |||||||
A1/A30 Barneveld | 84 | 89 | 2023-2026 | ntb | * | ntb | |
N35 Nijverdal – Wierden | 120 | 119 | nvt | nvt | Regio | Regio | |
N35 Raalte | 13 | 14 | 2018 | nvt | nvt | nvt | |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 5 | 16 | 2021 | * | * | ntb | 13 |
Reservering terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn – Azelo | 31 | 32 | nvt | nvt | nvt | nvt | |
Verkeersmaatregelen A28 | 30 | 32 | nvt | nvt | nvt | nvt | |
A1/A35 Azelo-Buuren | 5 | 5 | nvt | nvt | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
N33 Zuidbroek-Appingedam | 104 | 110 | 2021 | * | * | * | |
Overige projecten en reserveringen | 172 | 173 | |||||
Projecten in voorbereiding | |||||||
Projecten Nationaal | |||||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||||
Programma DUMO | |||||||
Programma Fiets | |||||||
Strategisch plan Verkeersveiligheid | |||||||
Afrondingen | 0 | ||||||
Totaal planning- en studieprogramma | 5.515 | 7.036 | |||||
Begroting (MF 12.03.02) | 5.515 | 7.036 |
Toelichting
1. De toename wordt verklaard doordat meer vastgestelde saneringsplannen in de uitvoering eerder gegeven zijn dan voorzien;
2. In 2022 is een doorstart gemaakt van het programma en is een nieuwe raming opgesteld. Hiervoor zijn door de uitvoerende partijen uitvoeringstoetsen uitgevoerd met als als gevolg dat het budget opgehoogd;
3. Dit betreft een overboeking naar Hoofdstuk XII ten behoeve van een regeling voor een specifieke uitkering voor het oplossen van de fijnstofknelpunten rondom veehouderijen in het kader van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL);
4. De toename van het bedrag wordt voornamelijk verklaard door het toepassen van de jaarlijkse extrapolatie;
5. Voor afronding van de wetgevingsfase en het opstarten van de realisatiefase van de Vrachtwagenheffing is het budget opgehoogd;
6. De toename van € 92 miljoen wordt verklaard doordat het budget wat voor de tweede tranche gereserveerd stond in 2023 is versneld. Daanaast heeft er een afdracht plaatsgevonden aan het Btw-compensatiefonds;
7. In 2022 is geld vanuit het de Coalitieakkoordmiddelen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van Rijks-N-wegen. Daarnaast is in 2022 ook (Amendement 36200-A-55) € 7 miljoen beschikbaar gesteld voor verbetering van de verkeersveiligheid op de N18;
8. De toename van het bedrag is te verklaren door verhoging van de uitgaven door een impuls capaciteit te werven voor stikstofexperts en maatregelen voor projectspecifieke mitigatie of compensatie;
9. Dit project is van de realisatiefase teruggezet naar de planfase op artikel 12.03.02 planning en studies vanwege de toegenomen onderzoekslast in verband met stikstofdepositie. Het tekort is ontstaan bij herijking van de raming na ontbinding van het contract met de aannemerscombinatie (Kamerstukken II, 2018–2019, 29 385, nr. 99). Ook is nu rekening gehouden met renovatie van de Arkervaartbrug;
10. Dit betreft de rijksbijdrage aan het knooppunt Eemnes via een specifieke uitkering;
11. Dit verschil is te verklaren doordat dit project naar de realisatiefase is overgegaan. In de Ontwerpbegroting van 2022 was dit project nog geraamd onder het artikelonderdeel planning- en studies;
12. Ten behoeve van het verbeteren van de landzijdige bereikbaarheid van Eindhoven Airport is € 27 miljoen beschikbaar gesteld aan de gemeente Eindhoven. Eind 2021 is hiervoor een specifieke uitkering verstrekt;
13. Voor dit project is een bijdrage vanuit de provincie is ontvangen.
Voor de volgende projecten zijn de mijlpalen - die in de Ontwerpbegroting 2022 nog een concrete planning kenden - niet geconcretiseerd vanwege vertragingen veroorzaakt door de stikstofproblematiek. Het gaat hierbij om de volgende projecten:
– A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn;
– A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda;
– Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Zaarderheiken;
– A1/A30 Barneveld.
De A1/A30 Barneveld en A20 Nieuwekerk a/d IJssel – Knooppunt Gouwe hebben inmiddels een indicatieve planning.
Voor de volgende projecten kan het Ontwerp Tracébesluit (OTB) niet genomen worden in verband met onzekerheid rondom de stikstofdepositie. Het opstellen van de planning is afhankelijk van de gevolgen van de uitspraak van de Raad van State inzake ViA15 en de rekenafstand van 25 kilometer. Het gaat hierbij om de volgende projecten:
– Programma SmartwayZ.NL: InnovA58;
– A4 Leiden/Knooppunt Burgerveen – N14;
– A4 Haaglanden – N14;
– A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken;
– N33 Zuidbroek-Appingedam;
– N35 Raalte;
– N50 Kampen – Kampen Zuid.
12.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van infrastructuur op de weg bevorderen. Voorbeelden zijn intelligent verkeersmanagement, informatie over werk in uitvoering en beperkte infrastructurele aanpassing van weginfrastructuur.
Producten
Optimalisering gebruik hoofdwegennet (12.03.03) | Projectbudget | Planning | ||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | begroting | vorig | ||
Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit (DITM) | 0 | 3 | ||
Totaal optimalisering gebruik | 0 | 3 | ||
Begroting (MF 12.03.03) | 0 | 3 |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels een Publiek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM-contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en financiering) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na openstelling van het project; tijdens de bouw dient de DBFM-opdrachtnemer daarom zelf de financiering te regelen. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financierders op de opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zeker stellen. In de bouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschikbaarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbtreffende project. Op dit begrotingsartikel bestaat daarmee geen enkele budgetflexibiliteit. Slechts bij onderpresteren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.
De verplichting aan de DBFM-opdrachtnemer vervalt aan het einde van de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze wegvakken terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten geraamd worden op het reguliere onderhoudsartikel (artikelonderdeel 12.02 Onderhoud en Vernieuwing).
Producten
Bij de projecten N18 Varsseveld-Enschede, N31 Leeuwarden-Drachten, N33 Assen-Zuidbroek, 2e Coentunnel, A12 Lunetten-Veenendaal, A12 Veenendaal-Ede-Grijsoord, A15 Maasvlakte-Vaanplein, A1/A6 Diemen- Almere-Havendreef, A27/A1 Utrecht Noord-Eemnes-Bunschoten, A6 Almere en A9 Holendrecht-Diemen (Gaasperdammerweg) is sprake van volledige beschikbaarheidsvergoedingen. De looptijd van deze contracten varieert; in onderstaand projectenoverzicht is zichtbaar wanneer de contracten eindigen.
De projecten A16 Rotterdam, A24 Blankenburgverbinding, A9 Badhoevedorp-Holendrecht en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) verkeren in de bouwfase en kennen een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na openstelling betaald.
Kasbudget 2022 | Projectbudget | Openstelling | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2022 | 2022 | 2022 | |||||
Noordwest-Nederland | ||||||||
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A1/A6) | 67 | 62 | ‒ 5 | 1.846 | 1.867 | 2019 | 2019 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A6 Almere) | 17 | 17 | 0 | 379 | 384 | 2019 | 2019 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 61 | 49 | ‒ 12 | 1.178 | 1.196 | 2020 | 2020 | |
A1/A6/A9 SA Badhoevedorp-Holendrecht | 33 | 21 | ‒ 12 | 1.265 | 1.296 | 2026 | 2026 | |
A10 Tweede Coentunnel | 55 | 58 | 3 | 2.190 | 2.209 | 2013 | 2013 | |
A12 Lunetten-Veenendaal | 26 | 25 | ‒ 1 | 698 | 705 | 2012 | 2012 | |
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 15 | 16 | 1 | 365 | 371 | 2019 | 2019 | |
Aflossing tunnels | 36 | 31 | ‒ 5 | 959 | 968 | |||
Zuidwest-Nederland | ||||||||
A15 Maasvlakte-Vaanplein | 82 | 69 | ‒ 13 | 2.288 | 2.307 | 2015 | 2015 | |
A16 Rotterdam | 61 | 44 | ‒ 17 | 1.788 | 1.748 | 2022-2024 | 2025 | 1 |
A24 Blankenburgtunnelverbinding | 32 | 70 | 38 | 1.975 | 2.017 | 2024 | 2024 | |
Zuid-Nederland | ||||||||
A59 Rosmalen-Geffen | 0 | 0 | 0 | 272 | 272 | 2005 | 2005 | |
A27 Houten-Hooipolder | 0 | 14 | 14 | 0 | 2 | 2029-2031 | 2029-2031 | 2 |
Oost-Nederland | ||||||||
A12 Ede-Grijsoord | 9 | 10 | 1 | 182 | 184 | 2016 | 2016 | |
N18 Varsseveld-Enschede | 11 | 11 | 0 | 447 | 450 | 2018 | 2018 | |
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 0 | 24 | 24 | 196 | 204 | 2022-2024 | n.t.b. | |
Noord-Nederland | ||||||||
N31 Leeuwarden-Drachten | 7 | 7 | 0 | 168 | 169 | 2007 | 2007 | |
N33 Assen-Zuidbroek | 13 | 14 | 1 | 348 | 350 | 2014 | 2014 | |
Tolgefinancierd | ||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) | 0 | 0 | 0 | 505 | 532 | |||
Tolgefinancierde uitgaven A24 Blankenburgtunnel | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Afrondingen | 0 | ‒ 2 | ‒ 2 | 0 | ‒ 3 | |||
Totaal uitvoeringsprogramma | 525 | 540 | 15 | 17.049 | 17.228 | |||
Begroting (MF 12.04) | 525 | 540 | 15 | 17.049 | 17.228 |
Toelichting
1. In de tabel die is opgenomen bij de miljoenennota is per abuis een optelfout gemaakt waardoor het projectbudget te hoog was. Dit wordt nu gecorrigeerd;
2. Binnen het project A27 Houten-Hooipolder wordt ook toekomstig onderhoud opgenomen in het contract van de aannemer. Om die reden wordt vanaf de Najaarsnota 2022 het budget vanuit 12.03.01 overgeboekt naar dit onderdeel. Dit wordt bij de Voorjaarsnota 2023 afgerond.
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan exploitatie, onderhoud, vernieuwing, aanleg en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
12.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijkswegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.