Een goede volksgezondheid, waarbij mensen zo min mogelijk blootstaan aan bedreigingen van hun gezondheid én zij in gezondheid leven.
1981 | 2005 | 2010 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Absolute levensverwachting in jaren:1 | |||||||||
- mannen | 72,7 | 77,2 | 78,8 | 79,9 | 80,1 | 80,2 | 80,5 | 79,7 | 79,72 |
- vrouwen | 79,3 | 81,6 | 82,7 | 83,1 | 83,3 | 83,3 | 83,6 | 83,1 | 83,02 |
2. Waarvan jaren in goed ervaren gezondheid:3 | |||||||||
- mannen | 59,9 | 62,5 | 63,9 | 64,9 | 65,0 | 64,2 | 64,8 | 66,4 | 65,4 |
- vrouwen | 62,4 | 61,8 | 63,0 | 63,3 | 63,8 | 62,7 | 63,2 | 65,8 | 65,1 |
De levensverwachting van in Nederland geboren vrouwen in 2021 bedroeg 83,0 jaar. Dat is 3,3 jaar hoger dan die van mannen (79,7 jaar). Sinds 1981 is het verschil in levensverwachting tussen de seksen kleiner geworden. Mannen boekten vanaf 1981 een winst van 7 jaar, vrouwen zijn gemiddeld 3,7 jaar ouder geworden.
Een belangrijke beleidsopgave voor de minister is het beschermen en bevorderen van de gezondheid van burgers. Mensen zijn in eerste instantie echter wel zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid en dienen zichzelf – indien mogelijk – te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.
De minister vervult de volgende rollen:
Stimuleren: van het maken van gezonde keuzes, van de beschikbaarheid van betrouwbare informatie over gezonde keuzes, en van een gezonder aanbod van voeding.
Financieren: van (bevolkings)onderzoeken/screeningen, van diverse nationale programma’s, projecten en organisaties die zich bezighouden met de bescherming en bevordering van de gezondheid van burgers en preventie van ziekten.
Regisseren: het opstellen van wettelijke kaders voor verschillende manieren om burgers te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.
Pandemische Paraatheid
Sinds begin 2022 zijn de eerste stappen gezet voor een versterkte pandemische paraatheid. Het beleidsprogramma is opgebouwd langs drie beleidsopgaven op het gebied van publieke gezondheid, zorg en leveringszekerheid.
Ter versterking van de publieke gezondheidszorg en infectieziektebestrijding is eind vorig jaar een aantal resultaten samengekomen waaronder een onderzoek over monitoring en surveillance, een onderzoek naar de capaciteit bij de GGD’en, de gesprekken met stakeholders over de benodigde versterkingen bij de GGD’en en de aanvullende eisen die de Landelijke Functionaliteit Infectieziekten zal stellen aan de uitvoering van de infectieziektebestrijding. De tweede beleidsopgave is gericht op een zorglandschap dat goed voorbereid en dat flexibelen opschaalbaar is. In 2022 heeft VWS partijen gevraagd scenario’s op te stellen voor zorgcoördinatie, waarvan de functies van inzicht in capaciteit en patiëntenspreiding onderdeel uitmaken. Om de leveringszekerheid te versterken is geïnvesteerd in het stimuleren van de ontwikkeling en productie van medische producten. Een sterke basis van waaruit medische producten geleverd worden is in grote mate bepalend voor de weerbaarheid, flexibiliteit en opschaalbaarheid in crisistijd. In 2022 zijn veelal voorbereidende werkzaamheden verricht, derhalve worden vanaf 2023 conrete resultaten verwacht.
De resultaten van eerder genoemde programma’s vormen belangrijke bouwstenen om de komende jaren de benodigde versterkingen verder vorm te geven.
HPV-vaccinatie
Het initiële streven voor de aanvullende HPV-vaccinatiecampagne voor jongvolwassenen was om te starten in 2021. De potentiële grootte van de campagne is een flinke opgave voor de GGD’en die gevraagd zijn uitvoering te geven aan de campagne. Door de COVID-19 pandemie is het niet gelukt om eerder te starten met de aanvullende HPV-vaccinatiecampagne, wel zijn eind 2022 voorbereidingen gestart. De campagne zal starten in 2023.
Prenataal huisbezoek
Het wetsvoorstel ‘Prenataal huisbezoek door de jeugdgezondheidszorg (PHB JGZ) is per 1 juli 2022 in werking getreden. Met dit wetsvoorstel krijgen gemeenten de taak om een prenataal huisbezoek aan te bieden aan zwangere vrouwen en/of gezinnen in een kwetsbare situatie in hun gemeente.
De overige voorgenomen beleidswijzingen uit de begroting 2022 zijn volgens plan uitgevoerd.
Voedselkeuzelogo
De besluitvorming over invoering van een voedselkeuzelogo is vertraagd. Voorafgaand aan de besluitvorming, moest de eerste wetenschappelijke evaluatie van het voedselkeuzelogo gereed zijn. Daarna heeft de Gezondheidsraad hierover geadviseerd. De volgende stap is dat een besluit genomen wordt over de mogelijke introductie van Nutri-Score in Nederland.
Realisatie1 | Vastgestelde begroting2 | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 20223 | 2022 | |
Verplichtingen | 948.043 | 1.484.927 | 5.417.362 | 6.907.739 | 3.769.283 | 916.427 | 2.852.856 |
Uitgaven | 822.505 | 980.201 | 2.508.610 | 7.633.717 | 5.286.291 | 4.443.046 | 843.245 |
1. Gezondheidsbeleid | 283.045 | 354.671 | 405.933 | 567.514 | 562.906 | 487.394 | 75.512 |
Subsidies | 6.927 | 14.903 | 23.194 | 23.389 | 19.516 | 23.778 | ‒ 4.262 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid | 6.577 | 14.329 | 22.538 | 22.770 | 19.516 | 23.512 | ‒ 3.996 |
Overige | 350 | 574 | 656 | 619 | 0 | 266 | ‒ 266 |
Opdrachten | 1.730 | 1.878 | 2.429 | 3.154 | 3.484 | 3.741 | ‒ 257 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid | 1.730 | 1.878 | 2.429 | 3.154 | 3.484 | 3.741 | ‒ 257 |
Bijdragen aan agentschappen | 103.373 | 111.032 | 128.582 | 139.527 | 141.420 | 126.749 | 14.671 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 83.474 | 87.264 | 94.964 | 109.466 | 111.528 | 104.953 | 6.575 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed | 19.375 | 23.533 | 33.618 | 29.591 | 29.657 | 21.039 | 8.618 |
Overige | 524 | 235 | 0 | 470 | 235 | 757 | ‒ 522 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 170.981 | 226.858 | 251.728 | 393.924 | 388.362 | 321.959 | 66.403 |
ZonMw: programmering | 170.943 | 226.858 | 251.728 | 393.924 | 388.362 | 321.959 | 66.403 |
Overige | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 34 | 0 | 0 | 7.520 | 10.124 | 11.167 | ‒ 1.043 |
Aanpak Gezondheidsachterstanden | ‒ 17 | 0 | 0 | 7.520 | 10.124 | 11.031 | ‒ 907 |
Overige | 51 | 0 | 0 | 0 | 0 | 136 | ‒ 136 |
2. Ziektepreventie | 414.601 | 475.109 | 1.935.975 | 6.907.201 | 4.546.347 | 3.795.050 | 751.297 |
Subsidies | 190.366 | 218.333 | 312.752 | 553.921 | 496.471 | 396.006 | 100.465 |
Ziektepreventie | 45.093 | 73.791 | 104.770 | 325.828 | 234.164 | 177.354 | 56.810 |
Bevolkingsonderzoeken | 145.273 | 144.542 | 146.184 | 151.586 | 184.479 | 163.330 | 21.149 |
Vaccinaties | 0 | 0 | 61.798 | 76.507 | 77.828 | 55.322 | 22.506 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 394 | 655 | 1.113.067 | 3.899.557 | 1.695.575 | 2.307.688 | ‒ 612.113 |
Ziektepreventie | 394 | 655 | 1.113.067 | 3.899.557 | 1.695.433 | 2.307.688 | ‒ 612.255 |
Pandemische paraatheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 142 | 0 | 142 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 222.927 | 255.202 | 328.201 | 541.372 | 508.049 | 432.507 | 75.542 |
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra | 63.404 | 255.202 | 206.843 | 354.557 | 337.199 | 251.721 | 85.478 |
RIVM: Bevolkingsonderzoeken | 0 | 0 | 39.661 | 45.535 | 43.880 | 45.411 | ‒ 1.531 |
RIVM: Vaccinaties | 0 | 0 | 81.697 | 141.280 | 126.970 | 135.362 | ‒ 8.392 |
Pandemische paraatheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 159.523 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 | ‒ 13 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 529.113 | 0 | 529.113 |
Landelijke Coördinatie COVID-19 bestrijding | 0 | 0 | 0 | 0 | 529.113 | 0 | 529.113 |
Bijdrage aan medeoverheden | 914 | 919 | 181.955 | 1.818.867 | 1.274.469 | 658.849 | 615.620 |
Pandemische paraatheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 914 | 919 | 181.955 | 1.818.867 | 1.274.469 | 658.849 | 615.620 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 0 | 0 | 0 | 93.234 | 42.670 | 0 | 42.670 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 93.234 | 42.670 | 0 | 42.670 |
(Schade)vergoedingen | 0 | 0 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 |
3. Gezondheidsbevordering | 105.822 | 127.635 | 136.571 | 129.197 | 149.303 | 128.343 | 20.960 |
Subsidies | 88.823 | 107.333 | 115.431 | 108.043 | 85.175 | 106.755 | ‒ 21.580 |
Preventie van schadelijk middelengebruik | 10.007 | 18.051 | 22.007 | 17.786 | 24.557 | 17.808 | 6.749 |
Gezonde leefstijl en gezond gewicht | 17.611 | 23.992 | 31.352 | 26.115 | 30.776 | 20.269 | 10.507 |
Letselpreventie | 4.297 | 4.519 | 4.729 | 5.024 | 6.783 | 4.532 | 2.251 |
Bevordering van seksuele gezondheid | 38.633 | 43.445 | 56.350 | 58.200 | 22.106 | 62.953 | ‒ 40.847 |
Overige | 18.275 | 17.326 | 993 | 918 | 953 | 1.193 | ‒ 240 |
Opdrachten | 3.365 | 6.463 | 6.920 | 5.708 | 7.693 | 4.347 | 3.346 |
Gezondheidsbevordering | 3.365 | 6.463 | 6.920 | 5.708 | 7.693 | 4.347 | 3.346 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 60 | 174 | 443 | 162 | 1.330 | ‒ 1.168 |
Overige | 0 | 60 | 174 | 443 | 162 | 1.330 | ‒ 1.168 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 147 | ‒ 147 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 147 | ‒ 147 |
Bijdragen aan medeoverheden | 13.634 | 13.779 | 14.046 | 15.003 | 56.273 | 15.764 | 40.509 |
Gezondheidsbevordering (incl. Heroïnebehandeling) | 13.618 | 13.779 | 14.046 | 13.871 | 14.496 | 14.787 | ‒ 291 |
Seksuele gezondheid | 16 | 0 | 0 | 1.132 | 41.777 | 977 | 40.800 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Ethiek | 19.037 | 22.786 | 30.131 | 29.805 | 27.735 | 32.259 | ‒ 4.524 |
Subsidies | 17.383 | 20.613 | 27.054 | 27.106 | 25.425 | 28.563 | ‒ 3.138 |
Abortusklinieken | 15.675 | 18.162 | 18.271 | 17.797 | 17.039 | 18.133 | ‒ 1.094 |
Medische Ethiek | 1.708 | 2.451 | 8.783 | 9.309 | 8.386 | 10.430 | ‒ 2.044 |
Opdrachten | 41 | 523 | 500 | 182 | 57 | 456 | ‒ 399 |
Medische Ethiek | 41 | 523 | 500 | 182 | 57 | 456 | ‒ 399 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.613 | 1.650 | 2.577 | 2.517 | 2.253 | 3.240 | ‒ 987 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek | 1.613 | 1.650 | 2.577 | 2.517 | 2.253 | 3.240 | ‒ 987 |
Ontvangsten | 35.248 | 23.488 | 36.024 | 59.074 | 485.260 | 40.403 | 444.857 |
Overige | 35.248 | 23.488 | 36.024 | 59.074 | 485.260 | 40.403 | 444.857 |
NB de stand zoals gepresenteerd onder de stand vastgestelde begroting wijkt af van de stand vastgestelde begroting bij de eerste suppletoire begroting, tweede suppletoire begroting, incidentele suppletoire begroting(en) en de slotwet. De reden hiervoor is dat in het jaarverslag de ISB(s) die zijn ingediend tussen de vaststelling van de ontwerpbegroting en de vaststelling van de eerste suppletoire begroting zijn opgeteld bij realisatie.
1. Gezondheidsbeleid
Subsidies
Lokaal gezondheidsbeleid
Het verschil tussen de realisatie en de begroting is minus € 4,0 miljoen.
In het kader van het actieprogramma Kansrijke Start is voor een extra jaar € 4,6 miljoen aan het Gemeentefonds toegevoegd voor gemeenten die een lokale coalitie willen vormen rondom de zorg en ondersteuning van kinderen in de eerste 1000 dagen. Daarmee is er minder budget gerealiseerd op dit instrument op de begroting van VWS. De overige mutaties bedragen per saldo € 0,6 miljoen.
Bijdragen agentschappen
Gezondheidsbescherming algemeen
De voortgang van de aanpak om voedselinfecties te voorkomen, wordt door het RIVM gemonitord via de vaststelling van zogenoemde DALYs (disability adjusted life year). In onderstaande tabel is weergegeven hoe het aantal verloren levensjaren door voedselinfecties, veroorzaakt door de verschillende pathogenen, zich ontwikkelt.
Micro-organismen1 | Aantal verloren gezonde levensjaren (DALY=Disability Adjusted Life Year)2 | |||||||
2014 | 2015 | 2016 | 20173 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Campylobacter | 1.869 | 1.691 | 1.501 | 1.291 | 1.345 | 1.387 | 1.268 | 1.400 |
STEC O157 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | 60 | 61 |
L. monocytogenes | 191 | 165 | 310 | 191 | 181 | 126 | 145 | 410 |
Salmonella | 649 | 643 | 757 | 675 | 617 | 600 | 393 | 470 |
B. cereus toxine | 28 | 28 | 28 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
C. perfringens toxine | 177 | 177 | 177 | 178 | 179 | 180 | 180 | 180 |
S. aureus toxine | 193 | 192 | 192 | 192 | 193 | 193 | 190 | 190 |
Hepatitis-A virus | 6 | 5 | 5 | 6 | 8 | 8 | 6 | 10 |
Hepatitis-E virus | 3 | 3 | 3 | 70 | 71 | 63 | 54 | 43 |
Norovirus | 285 | 301 | 375 | 269 | 324 | 308 | 141 | 240 |
Rotavirus | 78 | 165 | 88 | 143 | 154 | 145 | 51 | 120 |
Cryptosporidium spp. | 11 | 19 | 22 | 14 | 19 | 15 | 4 | 7 |
Giardia spp. | 29 | 29 | 29 | 29 | 28 | 29 | 7 | 13 |
T. gondii | 1.088 | 1.063 | 1.062 | 1.062 | 1.064 | 1.042 | 1.061 | 1.100 |
Totaal | 4.668 | 4.542 | 4.609 | 4.209 | 4.270 | 4.186 | 3.587 | 4.273 |
https://www.rivm.nl/publicaties/disease-burden-of-food-related-pathogens-in-netherlands-2021 https://www.nvwa.nl/voedselveiligheid/documenten/consument/eten-drinken-roken/overige-voedselveiligheid/publicaties/consumentenmonitor-voedselveiligheid-2021 pagina 9
De getallen over 2012 t/m 2015 zijn enigszins afwijkend van de getallen die in eerdere begrotingen zijn gerapporteerd dit vanwege: a) nieuwere incidentie schattingen voor hepatitis-E virus, Cryptosporidium spp. and Giaria spp.; en b) noodzakelijke modelaanpassingen (zoals m.n. het gebruik van nieuwe “disability weights” afkomstig uit een recente Europeese studie waarbij : >30,000 mensen waren betrokken (Bron: Haagsma et al. 2015; Popul Health Metr.)). Meer details zijn te vinden in Mangen et al., 2017 RIVM Letter Report 2017-0097 (http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2017-0097.pdf). Deze noodzakelijke modelaanpassingen hebben er toe geleid dat de ranking veranderd is ten opzichte van vroegere berekeningen.
Het gemelde getal voor het jaar 2017 wijkt af van het eerder genoemde getal in het beleidsverslag 2021. Het getal is aangepast naar de meest recente RIVM bijgewerkte attributie inschattingen, die het resultaat zijn van de toepassing van een aangescherpte methodologie. Dit geldt ook uiteraard voor het kengetal voor het jaar 2021.
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
De minister voor Medische Zorg en Sport (MZS) is opdrachtgever van het agentschap Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voor de VWS domeinen. De NVWA heeft als toezichthouder een centrale rol bij het bewaken van de veiligheid van voedsel- en consumentenproducten op grond van wettelijke normen. Ook hebben zij toezichtstaken voor de handhaving van de Drank- en Horecawet en de Tabaks- en rookwarenwet. Voor deze taken is in 2022 in totaal € 105 miljoen beschikbaar.
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)
De totale realisatie op het budget van de NVWA bedroeg in 2022 € 111,5 miljoen, dat is € 6,6 miljoen hoger dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting in 2022. Er zijn bij de eerste suppletoire begroting € 9 miljoen regeerakkoordmiddelen van de aanvullende post aan het budget toegevoegd en € 0,9 miljoen voor additionele werkzaamheden bij de bestrijding van muggen en ten behoeve van werkzaamheden inzake het wietexperiment.
Bij de tweede suppletoire begroting is het budget voor de NVWA per saldo verlaagd met in totaal € 3 miljoen door diverse mutaties (opwaarts en neerwaarts) zoals de loon- en prijsbijstelling en de vrijval van middelen. Tot slot resteert er een onderbesteding van € 0,3 miljoen.
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
De opdrachtverlening aan het RIVM voor uitvoering van programma’s bedroeg in 2022 € 29,7 miljoen en is € 8,6 miljoen hoger dan oorspronkelijk geraamd. Dit is het gevolg van een groot aantal aanvullende opdrachten waarvoor bij de eerste en tweede suppletoire begroting budget is overgeheveld naar dit instrument. Het betreft opdrachten die zijn ondergebracht en uitgevoerd in de zeven RIVM-programma’s Volksgezondheid en Zorg (€ 6,6 miljoen) en Risicoschatting en beoordeling ten behoeve van beleid (€ 2,0 miljoen).
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
ZonMw: programmering
Binnen artikel 1 Volksgezondheid is € 8,3 miljoen overgeheveld voor onder andere de uitvoering door ZonMw van de programma's Pandemische Paraatheid en COVID-19 onderzoek.
Vanuit artikel 2 Curatieve Zorg is een bedrag van € 29,9 miljoen overgeheveld voor onder andere de uitvoering van het Onderzoeksprogramma Dementie, het Actieprogramma Grip op Onbegrip, Passende zorg, Wachtijdversneller, Juiste Zorg op de Juiste Plek en het programma COVID-19 aanhoudende klachten en nazorg (€ 3,3 miljoen).
Daarnaast is vanuit artikel 3 Langdurige Zorg en ondersteuning een bedrag van € 7,6 miljoen overgeheveld voor onder andere de uitvoering van het Onderzoeksprogramma Dementie, het programma Thuiswonende mensen met dementie en het programma Kennisnetwerken voor specifieke doelgroepen.
Door andere ministeries is € 4,6 miljoen overgeboekt voor onder andere de uitvoering van het programma mentale vitaliteit van werkenden.
Er heeft voorts een herverdeling van budgetten plaatsgevonden. Daarnaast is op dit instrument is een correctieboeking gedaan om de voorgenomen activiteiten te kunnen uitvoeren. Concreet is het budget verhoogd met € 5,6 miljoen.
Verder is het budget met € 7,0 miljoen verhoogd voor de loonontwikkeling.
De overige mutaties bedragen per saldo € 3,4 miljoen.
2. Ziektepreventie
Subsidies
Ziektepreventie
COVID-19
Bij het uitvoeren van het vaccinatiebeleid zijn diverse partijen betrokken waaronder ziekenhuizen en huisartsen. Deze kosten worden vergoed via subsidieregelingen. De beschikbare middelen hiervoor (€ 56,8 miljoen) zijn toegevoegd aan het instrument subsidies.
Bevolkingsonderzoeken
Het verschil tussen de realisatie en de begroting is € 21,1 miljoen.
Door de hogere deelname aan de NIPT in 2021 en 2022 (€ 3,3 miljoen) en aan de bevolkingsonderzoeken naar kanker in 2021 (€ 1,2 miljoen) zijn de uitgaven hoger dan geraamd. Daarnaast is het budget verhoogd voor de compensatie van het productieverlies van de screeningsorganisaties naar kanker als gevolg van COVID-19 (€ 3,0 miljoen) en de loonbijstelling 2022 (€ 4,2 miljoen). Verder is het budget met € 4,3 miljoen verhoogd door een herschikking tussen de instrumenten «Subsidies Bevolkingsonderzoeken» en "Bijdrage aan Agentschappen: RIVM: Bevolkingsonderzoeken".
Daarnaast heeft er een hervedeling op dit instrument plaatsgevonden en is een correctieboeking gedaan om de voorgenomen activiteiten te kunnen uitvoeren. Concreet is het budget verhoogd met € 5,1 miljoen.
Vaccinaties
Het verschil tussen de realisatie en de begroting is € 22,5 miljoen.
Door demografische ontwikkelingen (ouderen die in aanmerking komen voor de griepprik), stijgende opkomstpercentages en het uitbreiden van de doelgroep naar aanleiding van het advies van de Gezondheidsraad, waren er in 2022 meer middelen (€ 16,4 miljoen) nodig om aan de groeiende vraag voor griepvaccinaties te kunnen voldoen. Verder is het budget met € 2,8 miljoen verhoogd door een herschikking tussen de instrumenten Subsidies Vaccinaties en Bijdrage aan Agentschappen: RIVM:Vaccinaties. De overige mutaties bedragen per saldo € 3,3 miljoen.
Opdrachten
Ziektepreventie
COVID-19
Het grootste deel van de COVID-19 pandemie is in de loop van het jaar milder verlopen, waardoor er in 2022 in totaal € 612 minder is uitgegeven op het instrument opdrachten dan in de begroting 2022 was opgenomen. In de tweede suppletore wet 2022 is het budget reeds met € 330 miljoen naar beneden bijgesteld. Daarna is nog circa € 130 miljoen aan middelen vrijgevallen voor opdrachten in het kader van testen voor toegang en € 150 miljoen aan vaccins.
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra
Het verschil tussen de realisatie en de begroting is € 85,5 miljoen.
Voor de aanschaf van vaccins voor de inhaalcampagne HPV-vaccinatie 18-26 jarigen is € 37,4 miljoen overgeboekt van het instrument RIVM: Vaccinaties. Voor de Landelijke Faciliteit Infectieziektebestrijding (LFI) en voor opdrachten in het kader van Pandemische paraatheid is € 11,7 miljoen overgeboekt van het instrument Pandemische paraatheid. Voor de uitgaven voor dure COVID-19 geneesmiddelen is € 30,0 miljoen toegevoegd aan het budget. Daarnaast is € 8,1 miljoen toegevoegd voor de uitvoering van de COVID-19 Vaccinatiecampagne 2022. De overige mutaties bedragen per saldo minus circa € 2 miljoen.
RIVM: Vaccinaties
Het verschil tussen de realisatie en de begroting is minus € 8,4 miljoen.
Door demografische ontwikkelingen (ouderen die in aanmerking komen voor de griepprik), stijgende opkomstpercentages en het uitbreiden van de doelgroep aan de hand van het advies van de Gezondheidsraad, waren er in 2022 (€ 10,5 miljoen) meer middelen nodig om aan de groeiende vraag griepvaccinaties te kunnen voldoen. Voor de inhaalcampagne HPV-vaccinatie voor jongvolwassenen van 18 tot en met 26 jaar is aanvullend budget van € 22,8 miljoen (additionele kosten voor de aanschaf van vaccins) benodigd. Voor de aanschaf van vaccins voor de inhaalcampagne HPV-vaccinatie 18-26 jarigen is € 37,4 miljoen overgeboekt naar het instrument RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra.
Daarnaast heeft er een herverdeling van budgetten binnen Artikel 1 Volksgezondheid plaatsgevonden en is op dit instrument een correctie boeking gedaan om de voorgenomen activiteiten te kunnen uitvoeren. Concreet is het budget verlaagd met € 6,0 miljoen. De overige mutaties bedragen per saldo € 1,7 miljoen.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Landelijke Coördinatie COVID-19 Bestrijding
COVID-19
De Landelijke Coördinatie COVID-19 Bestrijding (LCCB) ondersteunt de GGD'en bij het testen, traceren en vaccineren. De uitgaven hiervoor bedragen in 2022 circa € 530 miljoen. De middelen hiervoor zijn beschikbaar gesteld in de zesde incidentele suppletoire begroting in het voorjaar van 2022 en waren nog niet in de VWS-begroting opgenomen.
Bijdragen aan medeoverheden
Overige
COVID-19
De kosten voor de GGD’en en de veiligheidsregio’s voor de beheersing van het coronavirus worden vergoed vanuit de meerkostenregeling op grond van de Wet publieke gezondheid. In de begroting 2022 was een beperkt budget toegekend voor de uitvoering door GGD'en waarna in het voorjaar van 2022 in de zesde incidentele suppletoire begroting € 744 miljoen aan extra middelen beschikbaar is gesteld. Het uiteindelijke verschil met de oorspronkelijke begroting bedraagt ruim € 615 miljoen omdat uiteindelijk circa € 128 miljoen minder uitgegeven is, met name door het mildere verloop van het virus in 2022. Dit leidde tot een lagere testafname en daardoor lagere uitgaven.
Garanties
OverigeVanwege de continuïteit van het testbeleid zijn garanties afgesproken met laboratoria voor de analysecapaciteit en met leveranciers van testmaterialen. Hiervoor is in de achtste incidentele suppletoire begroting van VWS in totaal 125 miljoen euro beschikbaar gesteld. Bij een laag volume aan te analyseren testen wordt de garantie aan laboratoria ook daadwerkelijk uitbetaald, in totaal is in 2022 voor 42,7 miljoen euro aan garanties uitbetaald aan labs en leveranciers van testmaterialen. Aangezien er meerdere labs waren waarbij er meer testen zijn afgenomen dan het maximum aantal om recht te hebben op garanties, is bij de zevende incidentele suppletoire begroting van VWS 13,6 miljoen euro vrijgevallen, bij de tweede suppletoire begroting van VWS ruim 52 miljoen euro en bij Slotwet de resterende middelen.
3. Gezondheidsbevordering
Subsidies
Preventie van schadelijk middelengebruik
In 2022 is € 24,5 miljoen aan subsidies Preventie van schadelijk middelengebruik verstrekt. Dit is een verschil van € 6,7 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
Er zijn in het kader van het preventieakkoord € 10,4 miljoen aan regeerakoordmiddelen toegevoegd. Daarnaast is er € 0,5 miljoen loon- en prijsbijstelling aan het budget toegevoegd.
Voor de uitvoering van het wietexperiment is € 1,4 miljoen overgeboekt naar het ministerie van JenV. Van de regeerakkoordmiddelen is € 0,6 miljoen vrijgevallen bij de 2e suppletoire begroting en € 0,5 miljoen is overgeheveld naar het NVWA budget voor taken in het kader van het wietexperiment. Daarnaast zijn er diverse middelen vanuit andere delen van de begroting overgeboekt.
Gezonde leefstijl en gezond gewicht
In het kader van gezonde leefstijl en gezond gewicht is in 2022 € 10,5 miljoen meer aan subsidies verstrekt dan begroot, in totaal € 30,8 miljoen. Vanuit het preventieakkoord is € 9,5 miljoen aan middelen van de aanvullende post toegevoegd. Er is € 0,5 miljoen aan loon- en prijsbijstellingen aan dit budget toegevoegd en er is sprake van een aantal kleinere mutaties.
Bevordering van seksuele gezondheid
Het verschil tussen de realisatie en de begroting is minus € 40,8 miljoen.
De subsidieregelingen PrEP en Aanvullende Seksuele Gezondheid zijn specifieke uitkeringen en dienen te worden verantwoord onder het instrument Bijdrage Medeoverheden. Voor de uitvoering van de subsidieregelingen is daartoe € 41,6 miljoen overgeheveld. De overige mutaties bedragen per saldo € 0,8 miljoen.
Opdrachten
Gezondheidsbevordering
De realisatie opdrachten gezondheidsbevordering bedraagt in 2022 € 3,3 miljoen meer dan oorspronkelijk begroot.
Er zijn meer opdrachten verstrekt dan oorspronkelijk begroot in het kader van Voeding en Gezond Gewicht namelijk voor een bedrag van € 1,4 miljoen. Het budget is aangevuld met € 1,4 miljoen middelen uit het preventieakkoord. Daarnaast zijn er diverse middelen ad € 1 miljoen overgeboekt naar andere onderdelen van de begroting en is er een overrealisatie van € 1 miljoen.
Voor opdrachten op het terrein van de bevordering van de seksuele gezondheid is € 1,9 miljoen toegevoegd aan het budget.
Bijdrage Medeoverheden
Seksuele gezondheidDe subsidieregelingen PrEP en Aanvullende Seksuele Gezondheid zijn specifieke uitkeringen en dienen te worden verantwoord onder het instrument Bijdrage Medeoverheden. Er heeft een correctieboeking plaatsgevonden van € 41,6 miljoen vanuit het instrument Subsidies Bevordering van seksuele gezondheid. De overige mutaties bedragen per saldo minus € 0,8 miljoen.
Ontvangsten
Overige
De ontvangsten zijn per saldo ruim € 444 miljoen hoger dan geraamd. Dit heeft een aantal oorzaken:
– Niet geraamde ontvangsten van ZonMw
Uit de jaarrekening 2021 van ZonMw blijkt dat de toegestane hoogte van de overlooppost wordt overschreden. Op basis van de wet- en regelgeving dient ZonMw deze overschrijding terug te betalen. Dit betreft een bedrag van € 59,3 miljoen.
– COVID-19
Er zijn bij de definitieve afrekening van diverse opdrachten en subsidies middelen teruggevloeid naar de schatkist. Het gaat dan om afrekeningen van opdrachten en voorschotten m.b.t. testen voor toegang (€ 260 miljoen), de werkzaamheden van GGD’en en GGD GHOR (€ 98 miljoen), de afrekening van subsidies voor vaccinaties door huisartsen (circa € 22 miljoen) en enkele terugontvangsten van vaccinaankopen over het jaar 2021 (€ 5 miljoen).