42.1 Algemene doelstelling
Een goed werkend en innoverend zorgstelsel, gericht op een optimale combinatie van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid voor de burger.
42.2 Budgettaire gevolgen van beleid Najaarsnota
Stand begroting t/m ISB1 | Stand suppletoire begroting VJN | Mutaties suppletoire begroting NJN | Stand suppletoire begroting NJN | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 8 351 559 | 8 595 792 | – 199 778 | 8 396 014 |
Uitgaven | 8 406 865 | 8 660 177 | – 203 796 | 8 456 381 |
Programma-uitgaven | 8 398 774 | 8 652 086 | – 204 661 | 8 447 425 |
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt | 1 620 | 2 909 | 76 | 2 985 |
2. Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren | 1 351 313 | 1 454 121 | – 73 716 | 1 380 405 |
3. Zorgverzekeraars bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijke zorg aan | 7 019 369 | 7 147 671 | – 139 509 | 7 008 162 |
4. De burgers van Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg, jeugd en welzijn. | 26 472 | 47 385 | 8 488 | 55 873 |
Apparaatsuitgaven | 8 091 | 8 091 | 865 | 8 956 |
Ontvangsten | 73 226 | 93 385 | 16 291 | 109 676 |
42.3 Financiële toelichting
Programma-uitgaven
Er zijn vier operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
-
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
-
2. Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren;
-
3. Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijke zorg aan;
-
4. De burgers van Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg, jeugd en welzijn.
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand suppletoire begroting VJN | 2 909 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Overboeking van artikel 98 (apparaat IGZ). Betreft het project «Realiseren indicatoren zichtbare zorg eerstelijns verloskunde». | 127 |
2. Overboeking naar artikel 98 (apparaat IGZ). Betreft correctie op de subsidiebijdrage aan het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) in het kader van de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren. | – 65 |
3. Overige mutaties | 14 |
Stand suppletoire begroting NJN | 2 985 |
2. Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren
Stand suppletoire begroting VJN | 1 454 121 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Loonbijstelling tranche 2011, kader Rijksbegroting in enge zin. | 4 074 |
2. Loon- en prijsbijstelling tranche 2011, kader BKZ, voor het Opleidingsfonds. Deze staan in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien en worden nu toebedeeld aan de sectoren. | 16 105 |
3. Nominale bijstellingen tranche 2011, kader BKZ voor het Fonds Ziekenhuisopleidingen. | 3 104 |
4. Overboeking naar artikel 43 OD 3. Hiermee wordt bewerkstelligd dat alle middelen ten behoeve van het Stagefonds onder één budget worden samengebracht. | – 22 875 |
5. Betreft onderuitputting op verschillende onderwerpen, waaronder uitgaven voor experimenten bij geboortezorg, de start van het kwaliteitsinstituut en lagere uitgaven in het kader van de voorbereiding van de wet verplichte ggz. Tevens betreft het vrijval van incidentele innovatiemiddelen uit de maatschappelijke investeringsagenda. De middelen zouden oorspronkelijk worden ingezet voor het Zorginnovatieplatform, maar zijn daarvoor niet meer nodig. | – 35 919 |
6. In 2011 is voor het Opleidingsfonds minder budget nodig dan geraamd, omdat de aanvragen zijn achtergebleven bij de capaciteit waarvoor budget beschikbaar was. | – 16 500 |
7. Op het ICT budget resulteert in 2011 een onderuitputting van € 8 miljoen. Het betreft hierbij onderuitputting als gevolg van het uitstellen van de communicatiecampagne over het stopzetten elektronisch patiëntendossier (EPD) en niet benodigde begrotingsmiddelen voor de afbouwvoorziening van het Nictiz. | – 8 000 |
8. Overboeking naar 41 OD 4. Betreft uitvoering van activiteiten voor het programma Goed Gebruik Geneesmiddelen door ZonMw in 2011 alsmede een onderzoeksproject inzake de effecten en doelmatige toepassing van TNF-alfaremmers bij reumatische artritis. | – 1 575 |
9. De uitgaven voor de zorgkosten van illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen vallen lager uit dan geraamd. | – 10 400 |
10. Overige mutaties | – 1 730 |
Stand suppletoire begroting NJN | 1 380 405 |
3. Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijke zorg aan
Stand suppletoire begroting VJN | 7 147 671 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Bijstelling van de uitgavenraming zorgtoeslag naar aanleiding van actuele ramingen van het CPB (de MEV). | – 129 017 |
2. Overboeking naar artikel 98 OD 1 ten behoeve van de uitvoeringskosten van het CVZ. Het betreft uitgaven in het kader van EESSI (elektronische uitwisseling van sociale zekerheidsgegevens), uitvoeringskosten in het kader van de aanpak van onverzekerden en wanbetalers en wegwerken achterstanden verbindingsorgaan (buitenland). | – 4 357 |
3. Dit betreft onderuitputting die in het kader van de aanpak van wanbetalers en onverzekerden Zvw optreedt. | – 5 700 |
4. Dit betreft onderuitputting in het kader van de implementatie van de Wet Ambulancezorg (Waz) en onderuitputting in de uitgaven samenhangend met de overgang op prestatiebekostiging in de geestelijke gezondheidszorg. | – 366 |
5. Overige mutaties | – 69 |
Stand suppletoire begroting NJN | 7 008 162 |
4. De burgers van Caribisch Nederland kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg, jeugd en welzijn
Stand suppletoire begroting VJN | 47 385 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Loonbijstelling tranche 2011, kader BKZ, voor Caribisch Nederland. | 77 |
2. De uitgaven voor de jeugdzorg in Caribisch Nederland (kader Rijksbegroting in enge zin) zijn lager dan geraamd, doordat voornemens dit jaar niet meer in verplichtingen konden worden omgezet. | – 2 000 |
3. Vanaf 1 januari 2011 is de Zvw BES in werking getreden en is ook het Zorgverzekeringskantoor operationeel. Op basis van declaraties van het Zorgverzekeringskantoor moet worden geconcludeerd dat de raming van de zorguitgaven naar boven moet worden bijgesteld. | 10 000 |
4. Overige mutaties | 411 |
Stand suppletoire begroting NJN | 55 873 |
Apparaatsuitgaven
Stand suppletoire begroting VJN | 8 091 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven | 865 |
Stand suppletoire begroting NJN | 8 956 |
Ontvangsten
Stand suppletoire begroting VJN | 93 385 |
Mutaties suppletoire begroting NJN: | |
1. Hogere opbrengsten in het kader van de aanpak van wanbetalers en onverzekerden. | 24 900 |
2. De terugontvangsten bij het Opleidingsfonds uit hoofde van vaststelling van subsidies voor de zogenaamde eerste en tweede tranche die in eerdere jaren zijn verleend, zijn lager dan eerder geraamd. | – 10 000 |
3. Overige mutaties | 1 391 |
Stand suppletoire begroting NJN | 109 676 |