Omschrijving van de samenhang in het beleid
In deze begroting is een onderscheid gemaakt tussen de Megaprojecten Verkeer en Vervoer en niet-Verkeer en Vervoer. Onder het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer vallen de Betuweroute en de Hogesnelheidslijn-zuid.
Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 32 (Veiligheid in mobiliteit), 34 (Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijden) en 35 (Mainports en logistiek).
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
17. Megaprojecten Verkeer en Vervoer | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 41 807 | 171 371 | |||||
Uitgaven | 119 501 | 121 083 | 10 000 | 2 235 | 0 | 0 | 0 |
17.01 Westerscheldetunnel | 435 | 5 147 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.02 Betuweroute | 31 831 | 22 249 | 10 000 | 2 235 | 0 | 0 | 0 |
17.03 Hoge snelheidslijn | 53 577 | 90 346 | |||||
17.03.01 Realisatie HSL – Zuid | 53 577 | 90 346 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.03.02 Realisatie HSL – Zuid spoorwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.03.03 Realisatie HSL – Zuid hoofdwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 33 659 | 3 341 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.05 Zuiderzeelijn | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.09 Ontvangsten | 5 286 | 2 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Deze tabel geeft voor het jaar 2012 per artikelonderdeel de programmamiddelen weer en maakt de mate van budgetflexibiliteit inzichtelijk door middel van vijf categorieën. De verhoudingen binnen de artikelonderdelen worden zowel procentueel als nominaal gepresenteerd.
17.02 Betuweroute
Motivering
De Betuweroute is de 160 kilometer lange, tweesporige lijn, die exclusief bestemd is voor goederenvervoer, tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens bij Zevenaar–Emmerich.
De stroom containershuttles per spoor naar het Europese achterland groeit gestaag. Goederenvervoer per spoor is belangrijk voor de bereikbaarheid van de Nederlandse industrie en zeehavens.
Producten
Na oplevering van de Havenspoorlijn met ERTMS en 25 kV sinds 13 december 2009 is de Betuweroute als groot bouwproject klaar.
Wel worden nog enkele restpunten afgehandeld, deze zijn ondergebracht in het project Nazorg Betuweroute.
Financiering:
De eindstand komt gecorrigeerd voor mee- en tegenvallers op € 4 683 mln. Van de Europese Unie worden voor het project Betuweroute bijdragen (onder andere TEN-gelden) ontvangen. Deze bijdragen worden jaarlijks aangevraagd bij de Europese Unie en in fasen uitgekeerd. In de totale financiering van het project wordt thans uitgegaan van een bedrag van € 172,5 mln.
Tot en met 2007 is door de Europese Unie € 168 mln. betaald.
De op dit productartikel opgenomen bedragen zijn voor het totale project als volgt opgebouwd:
-
• Reguliere SVV middelen.
-
• Bijdrage uit het FES.
-
• Bijdrage private financiering voorgefinancierd uit FES.
-
• Bijdrage van de Europese Unie.
-
• Bijdrage Gelderland.
-
• Bijdrage vhVROM voor geluidmaatregelen Calandbrug.
-
• Bijdrage ProRail.
Een evaluatie in het kader van de status Groot Project is ingediend.
Projectoverzicht 17.02 Betuweroute
Meetbare gegevens
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | later | huidig | vorig |
CATEGORIE 0 | ||||||||||||
Betuweroute | 2007 | 2007 | ||||||||||
Reguliere SVV-middelen | 931 | 720 | 897 | 22 | 10 | 2 | ||||||
FES-middelen | 2 826 | 2 826 | 2 826 | |||||||||
Privaat | 843 | 843 | 843 | |||||||||
Financiering ProRail | 97 | 97 | 97 | |||||||||
Bijdrage Gelderland | 8 | 8 | 8 | |||||||||
Bijdrage voormalig VROM | 14 | 14 | 14 | |||||||||
EU-ontvangsten | 175 | 175 | 175 | |||||||||
Totaal categorie 0 | 4 894 | 4 683 | 4 860 | 22 | 10 | 2 | 0 | 0 | ||||
Begroting (IF 17.02.01) | 22 | 10 | 2 | 0 | 0 |
17.03 Hogesnelheidslijn-zuid
Motivering
Met het vaststellen van de PKB HSL-Zuid is besloten tot aansluiting van Nederland op het Europese net van hogesnelheidslijnen. De HSL zuid bewerkstelligt een milieuvriendelijke verbinding tussen de Europese mainports en vormt daarmee een belangrijke schakel in het internationale en nationale lange afstandsverkeer.
Hogesnelheidslijn-zuid
Producten
De bouwwerkzaamheden aan het tracé HST-Zuid zijn inmiddels gereed.
De volgende activiteiten resteren nog tot het einde van het project:
-
• Afwikkelen restpunten bouwfase.
-
• Afronden ERTMS-migratie.
-
• Uitvoeren testprogramma.
-
• Faciliteren trein-/baanintegratie en proefbedrijf HSA.
-
• Inregelen van het vervoerssysteem.
-
• Faciliteren van de instroom van nieuw treinmaterieel.
Financiering:
De in dit productartikel opgenomen bedragen zijn als volgt opgebouwd:
-
• Reguliere SVV-middelen.
-
• Een bijdrage uit het FES.
-
• De bijdrage uit private financiering.
-
• Ontvangsten derden.
-
• De bijdragen van de Europese Unie.
De ontvangsten van de HSA worden verantwoord op artikel 13 van deze begroting.
Meetbare gegevens
Vanaf begin 2002 wordt de risico-analyse per kwartaal geactualiseerd. In de reguliere voortgangsrapportages worden de belangrijkste risico’s nader toegelicht. Ook wordt daar aangegeven met welke maatregelen de risico’s zo veel als mogelijk worden beheerst. De aanleg van de HSL-Zuid is inmiddels afgerond. De ingangsdatum van het vervoer hangt nog van een aantal factoren af, waarvoor de vervoerder verantwoordelijk is. Hierbij is van belang de beschikbaarheid van het materieel, de resultaten van de verschillende testen en het oordeel van de vervoerder of er een betrouwbaar en kwalitatief product aan de reiziger kan worden aangeboden. Op dit moment is hiervoor nog geen concrete datum te noemen.
Projectoverzicht 17.03 HSL
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | later | huidig | vorig |
CATEGORIE 0 | ||||||||||||
HSL-Zuid (IF 17.03.01) | 5 973 | 6 074 | 5 883 | 90 | 2008/ 2009 | 2008/ 2009 | ||||||
– Reguliere SVV middelen (incl. FES BOR) | 2 505 | 2 643 | 2 452 | 53 | ||||||||
– Fes regulier | 1 710 | 1 710 | 1 710 | |||||||||
– Privaat | 940 | 940 | 940 | |||||||||
– EU-ontvangsten | 193 | 193 | 193 | |||||||||
– Ontvangsten derden | 106 | 106 | 106 | |||||||||
– Risicoreservering | 519 | 482 | 482 | 37 | ||||||||
HSL-Zuid spoorwegen (17.03.02) | 113 | 115 | 113 | |||||||||
HSL-Zuid hoofdwegen (17.03.03) | 1 018 | 1 012 | 1 018 | |||||||||
Totaal categorie 0 (excl. reeks Infraprovider) | 7 104 | 7 201 | 7 014 | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Begroting (IF 17.03) | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |