Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord.
Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting hoofdstuk XII over 2015 bij beleidsartikel 16 Spoor.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.727.691 | 2.221.826 | 1.733.921 | 2.242.943 | 2.382.804 | 1.751.358 | 2.027.819 |
Uitgaven | 2.384.292 | 2.390.335 | 2.387.881 | 2.464.491 | 2.238.605 | 2.207.053 | 1.933.701 |
Waarvan juridisch verplicht: | 95% | ||||||
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 1.346.811 | 1.333.674 | 1.240.257 | 1.319.800 | 1.167.051 | 1.110.815 | 1.185.320 |
13.03 Aanleg | 886.190 | 909.405 | 952.335 | 972.202 | 910.500 | 940.776 | 569.774 |
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer | 801.687 | 803.312 | 662.580 | 700.795 | 491.121 | 363.875 | 306.494 |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer | 64.829 | 78.681 | 65.436 | 64.947 | 75.336 | 72.631 | 38.196 |
13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer | 18.360 | 15.929 | 210.246 | 183.822 | 268.459 | 438.134 | 225.084 |
13.03.05 Verk. en planuitw. goederenvervoer | 1.314 | 11.483 | 14.073 | 22.638 | 75.584 | 66.136 | 0 |
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 134.675 | 147.830 | 147.026 | 146.980 | 146.983 | 153.490 | 156.679 |
13.07 Rente en aflossing | 16.616 | 16.578 | 48.397 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 |
13.08 Investeringsruimte | 0 | – 17.151 | – 134 | 8.912 | – 2.526 | – 14.626 | 5.331 |
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Restant | 2.384.292 | 2.390.335 | 2.387.881 | 2.464.491 | 2.238.605 | 2.207.053 | 1.933.701 |
13.09 Ontvangsten | 202.042 | 120.869 | 232.720 | 177.161 | 193.583 | 192.830 | 204.490 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenning en planuitwerking, worden de budgetten in 2015 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2015. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2028.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | Spoorwegen | uitgaven | 2.387.881 | 2.464.491 | 2.238.605 | 2.207.053 | 1.933.701 | 1.790.138 | 1.469.637 |
13.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 1.240.257 | 1.319.800 | 1.167.051 | 1.110.815 | 1.185.320 | 1.162.653 | 1.169.571 | |
13.03 | Aanleg | 952.335 | 972.202 | 910.500 | 940.776 | 569.774 | 439.964 | 81.391 | |
13.04 | GIV/PPS | 147.026 | 146.980 | 146.983 | 153.491 | 156.679 | 163.889 | 164.821 | |
13.07 | Rente en aflossing | 48.397 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | |
13.08 | Investeringsruimte | – 134 | 8.912 | – 2.526 | – 14.626 | 5.331 | 7.035 | 37.257 | |
13.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 232.720 | 177.161 | 193.583 | 192.830 | 204.490 | 202.884 | 207.681 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | Spoorwegen | uitgaven | 1.359.403 | 1.613.478 | 1.783.930 | 1.787.309 | 1.853.443 | 1.906.176 | 2.008.502 |
13.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 1.174.223 | 1.177.245 | 1.197.156 | 1.196.858 | 1.197.926 | 1.165.259 | 1.147.811 | |
13.03 | Aanleg | – 33.954 | 211.020 | 293.257 | 316.907 | 382.762 | 418.967 | 209.947 | |
13.04 | GIV/PPS | 166.200 | 167.591 | 169.444 | 170.408 | 170.479 | 169.667 | 159.427 | |
13.07 | Rente en aflossing | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | |
13.08 | Investeringsruimte | 36.337 | 41.025 | 107.476 | 86.539 | 85.679 | 135.686 | 474.720 | |
13.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 210.507 | 213.240 | 215.862 | 177.953 | 177.953 | 177.953 | 177.953 |
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Op grond van richtlijn 91/440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 wordt de taakorganisatie ProRail belast met het beheer en onderhoud van de landelijke spoorweginfrastructuur. Op grond van de huidige beheerconcessie voert ProRail het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur in de periode 2005–2015 uit. Per 1 januari 2015 treedt de nieuwe beheerconcessie aan ProRail voor een periode van tien jaar in werking.
De rijksbijdrage aan ProRail wordt jaarlijks vastgesteld met een beschikking overeenkomstig het bepaalde in de Wet en Besluit Infrastructuurfonds. De subsidie wordt door ProRail aangewend voor het in goede gebruikstoestand houden van de landelijke spoorweginfrastructuur.
Sinds 1 januari 2008 wordt ProRail aangestuurd op output. Dat betekent dat de Minister van IenM afspraken maakt met ProRail over de te realiseren prestaties op basis van een resultaatsverplichting. Die prestaties worden jaarlijks opgenomen in het beheerplan van ProRail. De Minister van IenM moet hiermee instemmen. Per 1 januari 2015 zal de nieuwe beheerconcessie in werking treden waarin afspraken worden gemaakt over een scherpere aansturing van ProRail door de Minister van IenM. Naast het sturen op prestaties met een resultaatverplichting zal IenM met de nieuwe concessie sturen op programma’s en maatregelen, bijvoorbeeld op het gebied van betrouwbaarheid van de infrastructuur. IenM zal hiertoe aan de voorkant van de jaarlijkse beheerplancyclus voorstellen doen in een jaarlijkse beleidsprioriteitenbrief. De nieuwe concessie bevat daarnaast aanvullende verplichtingen voor ProRail op het gebied van samenwerking met vervoerders en andere belanghebbenden en transparantie over haar prestaties en afwegingen naar de buitenwereld. De nieuwe beheerconcessie wordt aan het einde van 2014 afgerond. Het beheerplan 2015 wordt aan het begin van 2015 aan de Tweede Kamer toegezonden en zal in het teken staan van de overgang van de oude naar de nieuwe concessie.
Producten
De beheer-, onderhoud- en vervangingsactiviteiten zijn gericht op het realiseren van de in het beheerplan opgenomen prestaties betreffende de in de beheerconcessie vastgelegde zorgtaken van ProRail. Onderdeel hiervan zijn de activiteiten van ProRail die samenhangen met spoorverkeersleiding en activiteiten op het gebied van capaciteitsmanagement. In het beheerplan zelf wordt jaarlijks een uitgebreide beschrijving opgenomen van de belangrijkste activiteiten die voor dat jaar zijn gepland.
ProRail ontvangt voor de uit te voeren activiteiten een bijdrage van het Rijk. Bij de vaststelling van de rijksbijdrage voor beheer, onderhoud en vervanging wordt rekening gehouden met de inkomsten van de gebruiksvergoeding. De door ProRail te ontvangen gebruiksvergoeding wordt in mindering gebracht op de door het Rijk te subsidiëren uitgaven. In de uitgaven wordt een onderscheid gemaakt tussen beheer en onderhoud, vervanging en apparaatskosten.
Vanuit de LTSa is de Herijking van de spoorbudgetten aangekondigd. In lijn hiermee worden in 2014/2015 de financiële reeksen van Prorail voor beheer, onderhoud en vervanging onderzocht mede in het licht van de door Prorail gesignaleerde druk op de meerjarige budgetten. Uiterlijk in de begroting 2016 worden de uitkomsten van het onderzoek opgenomen. In afwachting van de uitkomsten daarvan is ervoor gekozen de besluitvorming over de prijsbijstelling naar prijspeil 2014 van de budgetten voor beheer, onderhoud en vervanging aan te houden tot de begroting 2016. Dit impliceert dat het budget ten behoeve van beheer, onderhoud en vervanging in prijspeil 2013 is uitgedrukt.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Beheer en calamiteitenorganisatie | 203.473 | 204.154 | 201.911 | 200.121 | 189.609 | 189.002 |
Grootschalig onderhoud | 177.146 | 154.993 | 154.844 | 154.599 | 148.495 | 141.361 |
Kleinschalig onderhoud | 338.436 | 306.903 | 305.056 | 305.178 | 304.689 | 299.310 |
Onderhoud transfer | 80.265 | 83.984 | 86.811 | 87.009 | 87.257 | 87.491 |
Verkenning en innovatie | 4.312 | 4.312 | 4.068 | 4.068 | 4.068 | 4.068 |
Uitbesteed werk | 803.633 | 754.345 | 752.690 | 750.974 | 734.118 | 721.233 |
Bovenbouwvernieuwingen | 153.991 | 220.358 | 220.347 | 220.347 | 220.347 | 220.347 |
Vervanging overige systemen | 328.004 | 300.614 | 408.513 | 269.302 | 245.275 | 337.991 |
Vervangingsinvesteringen | 481.994 | 520.972 | 628.860 | 489.649 | 465.623 | 558.338 |
Apparaatskosten BOV | 350.347 | 338.137 | 321.682 | 313.751 | 305.786 | 305.340 |
Apparaatskosten | 350.347 | 338.137 | 321.682 | 313.751 | 305.786 | 305.340 |
Totaal uitgaven ProRail | 1.635.974 | 1.613.454 | 1.703.232 | 1.554.374 | 1.505.527 | 1.584.910 |
Doorbelaste kosten aan derde-partijen | – 51.120 | – 39.556 | – 39.042 | – 39.042 | – 39.042 | – 39.042 |
Gebruiksvergoeding vervoerders | – 259.120 | – 343.641 | – 346.972 | – 350.863 | – 355.670 | – 360.548 |
Doorbelaste uitgaven | – 310.240 | – 383.197 | – 386.014 | – 389.905 | – 394.712 | – 399.590 |
Rijksbijdrage aan ProRail | 1.325.734 | 1.230.257 | 1.317.218 | 1.164.469 | 1.110.815 | 1.185.320 |
Reservering uitgaven actieplan groei op het spoor | 7.940 | 10.000 | 2.582 | 2.582 | 0 | 0 |
Totaal artikel 13.02 | 1.333.674 | 1.240.257 | 1.319.800 | 1.167.051 | 1.110.815 | 1.185.320 |
Toelichting:
Uitbesteed werk
-
– De activiteiten die worden uitgevoerd voor beheer en de calamiteitenorganisatie vormen de basis voor de prestaties die ProRail levert. Beheeractiviteiten die hieraan bijdragen zijn incidentenregie, beheer van netwerken, camera’s en verbindingen, softwareonderhoud, energietransportcapaciteit en verzekeringen.
-
– Grootschalig onderhoud omvat die activiteiten die nodig zijn om de kwaliteit van de infrastructuur te handhaven en de theoretische levensduur in casu afschrijvingstermijn waar te maken. De activiteiten richten zich voornamelijk op het onderhouden en aanpassen van constructies, conserveren van objecten, slijpen van spoorstaven en het seizoenbestendig houden en maken van de sporen.
-
– Kleinschalig onderhoud voorziet in de activiteiten die noodzakelijk zijn om de prestaties op het gebied van beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid te realiseren. Het gaat zowel om cyclische als incidentele onderhoudsactiviteiten. Deze activiteiten zijn onder andere gericht op inspecties en schouw van de infrastructuur, correctie van spoorligging, vervangen van kleine componenten, functieherstel bij storingen, herstel van vermoeiingsschade van contactvlak tussen wiel en rail en sanering van geluidsschermen.
-
– Het onderhoud aan transfervoorzieningen (op stations) realiseert in belangrijke mate de reizigerstevredenheid op het gebied van reinheid en sociale veiligheid. Onderhoud transfer omvat op hoofdlijnen schoonmaak, onderhoud energie, verzekeringen en onroerende zaak belasting.
-
– Onder verkenning en innovatie vallen projecten en programma’s voor onderzoek naar verbetering van het spoorsysteem.
Vervangingsinvesteringen
-
– Bovenbouwvernieuwing betreft voornamelijk het vervangen van spoorstaven, dwarsliggers, ballast en wissels.
-
– Onder de overige systemen vallen onder andere het treinbeveiligingssysteem, treinbeheersing- en communicatiesystemen, energievoorziening, transfersystemen en kunstwerken.
Apparaatskosten
-
– De apparaatskosten betreffen de lonen, salarissen, overige personeelskosten, inhuur en huisvestingskosten van ProRail. De apparaatskosten die samenhangen met de investeringen (MIRT-projecten) worden via een opslag voor algemene kosten gesubsidieerd vanuit artikel 13.03.
Doorbelaste uitgaven
-
– Een deel van de jaarlijkse beheer-, onderhoud- en vervangingskosten wordt doorbelast aan derden, voornamelijk decentrale overheden. Het gaat dan voornamelijk om het onderhoud van de zogenaamde omgevingswerken. Derden hebben ook de mogelijkheid om het onderhoud van omgevingswerken eeuwigdurend af te kopen. Deze gelden staan bij ProRail op de balans geparkeerd als «voorziening derdenwerken» en het jaarlijkse onderhoud hieraan wordt hierop in mindering gebracht.
-
– Een deel van de beheer-, onderhoud- en vervangingskosten, de gebruiksafhankelijke kosten, wordt aan de vervoerders doorbelast als gebruiksvergoeding. De tarieven worden jaarlijks door ProRail vastgesteld en gepubliceerd in de Netverklaring. Bij het bepalen van de hoogte van de rijksbijdrage voor ProRail wordt de te ontvangen gebruiksvergoeding in mindering gebracht op de verwachte uitgaven.
Actieplan groei op het spoor
-
– Op artikel 13.02 zijn naast de uitgaven van ProRail ook middelen gereserveerd voor het actieplan groei op het spoor. Realisatie van deze uitgaven vindt plaats op Begroting hoofdstuk XII. Zodra verplichtingen zijn aangegaan, worden deze middelen overgeheveld naar de betreffende artikelen.
In bijlage 5 «Toelichting artikel 13 Spoorwegen» is nadere informatie opgenomen over de aansluiting tussen de middelen op het Infrastructuurfonds en de bestedingen door ProRail.
Prestaties ProRail
Meetbare gegevens
Op grond van de Beheerconcessie worden met ProRail afspraken gemaakt over de invulling van haar zorgplichten voor de spoorinfrastructuur. Dit gebeurt door voor de verschillende zorggebieden kernprestatie indicatoren (KPI’s) af te spreken met grenswaarden, zoals weergegeven in onderstaande tabel. In deze tabel zijn de KPI’s en grenswaarden opgenomen uit het Beheerplan 2014. Eind 2014 worden de afspraken voor 2015 gemaakt, op basis van de nieuwe beheerconcessie.
Prestaties ProRail | Realisatie | Afspraak | Prognose |
---|---|---|---|
Beheerplan 2014 | 2013 | 2014 | 2015 |
Punctualiteit < 3 min. Reizigersverkeer totaal | 87,9% | 87,0% | 87,0% |
Punctualiteit < 5 min. HRN | 93,6% | 93,0% | 93,0% |
Punctualiteit < 3 min. Regionale series | 92,5% | 93,1% | 93,1% |
Punctualiteit < 3 min. Goederen | 79,6% | 82,0% | 82,0% |
Top-5 Aandachtseries | 86,2% | 84,0% | 84,0% |
Geleverde treinpaden | 98% | 98% | 98% |
Algemeen klantoordeel vervoerders | 6,8 | 6,7 | 7,0 |
13.03 Aanleg Spoor
IenM is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze wordt in belangrijke mate gefinancierd met middelen uit de Rijksbegroting. Op dit artikelonderdeel worden alle uitgaven begroot die noodzakelijk zijn voor:
-
– door Prorail uit te voeren planuitwerkingen en verkenningen;
-
– door IenM uit te voeren planuitwerkingen en verkenningen;
-
– voorbereiding van de uitvoering van nieuwbouwprojecten Spoor;
-
– uitvoering van deze projecten.
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer spoor
Afgesloten projecten
Onderstaande projecten zijn afgesloten en indien noodzakelijk zijn de resterende werkzaamheden toegevoegd aan het projectbudget Nazorg gereedgekomen lijnen en halten:
-
– Sporen in Arnhem
-
– Station Hengelo Gezondheidspark
-
– Station Groningen Europapark
-
– Hanzelijn
-
– Regionet verkorte treinopvolging Zaanlijn
-
– Regionet verplaatsing station Krommenie Assendelft
-
– Zutphen-Winterwijk verhogen vertreksnelheid
-
– Arnhem-Winterswijk perronverlenging
Nieuw opgenomen projecten
Beschermingsmaatregelen GSM-R interferentie (onder de post Kleine projecten)
Naar verwachting kan het steeds verder groeiende gebruik van moderne telecommunicatietechnologieën («3G» en «4G») door telecom providers leiden tot storingen in het GSM-R(ail)-netwerk van ProRail. Dit netwerk wordt onder andere gebruikt voor de communicatie tussen machinisten en verkeersleiding, voor het treinbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System), voor reisinformatiesystemen en voor monitoringsystemen van ProRail voor bijvoorbeeld de wisselverwarming en ATB-Vv. Om te voorkomen dat dergelijke storingen optreden zijn de volgende beschermingsmaatregelen in de railinfrastructuur nodig:
-
– Inbouw van filters in de GSM-R-ontvangers voor reisinformatiesystemen en in de monitoring-systemen voor de wisselverwarming en ATB-Vv.
-
– Verdichting van het GSM-R basisstations infrastructuurnetwerk van ProRail, waardoor het GSM-R-netwerk minder gevoelig wordt voor interferenties vanuit de netwerken van telecom providers.
De totale kosten van deze maatregelen worden geraamd op € 12,1 miljoen. De bijdrage van EZ aan dit project is € 4 miljoen. De resterende € 8,1 miljoen is gedekt uit de investeringsruimte (IF 13.08)
Overige Wijzigingen
PHS DSSU
Het projectbudget is opgehoogd met € 5,4 miljoen ten behoeve van de aanleg van 95 ATB Vv installaties binnen dit project. De hiervoor benodigde gelden waren geraamd binnen het planuitwerkingsbudget PHS (13.03.04) en zijn om die reden overgeboekt naar het realisatiebudget.
Reistijdverbetering Deventer Zijperron
De hogere kosten ad € 3 miljoen worden veroorzaakt doordat er sprake was van niet eerder bekende obstakels (resten van een voormalig stationsgebouw) en onbekende kabels en leidingen in de grond. Het oude stationsgebouw is onderzocht op archeologische waarde waardoor de werkwijze in de uitvoering aangepast en vertraagd is. Door de vondst van onbekende kabels en leidingen zijn de kosten voor de aanpassing van de beveiliging hoger uitgevallen. De indienststelling van het nieuwe perron is zodoende verschoven van december 2013 naar medio 2014.
Punctualiteits- en capaciteitsknelpunten
Het projectbudget is verlaagd met € 10,9 miljoen. Zie toelichting Zwolle-Herfte bij 13.03.04.
Programma kleine functiewijzigingen
Het projectbudget is verlaagd met € 41 miljoen. Zie toelichting Zwolle-Herfte bij 13.03.04.
AKI-plan en veiligheidsknelpunten (PVVO)
In overleg met ProRail zijn over de pilot standaard langzaam verkeerstunnel van het programma PVVO nadere afspraken gemaakt over de toedeling van het resterende budget ad € 2,2 miljoen. Daarbij is gekozen voor overheveling van het resterende budget naar het in 2013 gestarte Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). Dit programma geeft invulling aan het integrale overwegenbeleid van IenM en is in die zin een overkoepelend programma voor alle overwegprojecten. Naast specifieke projecten richt dit programma zich primair op meer generieke maatregelen en oplossingen. In totaal is voor het LVO programma nu € 202 miljoen beschikbaar.
Nazorg gereedgekomen lijnen en halten
Op basis van een inventarisatie van nog uit te voeren werkzaamheden en rekening houdend met de mogelijke risico’s bleek het verantwoord het projectbudget te verlagen met € 6,1 miljoen.
Spoorwegovergang Soestdijkseweg
Het projectbudget is verlaagd met € 4,2 miljoen in verband met een gerealiseerde aanbestedingsmeevaller.
NSP Den Haag Centraal
De voor de realisatie benodigde en geaccordeerde Treinvrije perioden (TVP’n), waar ook het bestek (en de Businesscase) op gebaseerd was, heeft ProRail later op verzoek van NS ingetrokken. Om het project te realiseren is in overeenstemming met partijen gekozen voor het verkorten van sporen waardoor de bouw van de OV Terminal zonder Treinvrije Perioden conform planning mogelijk bleef. Dit heeft geleid tot € 5,7 miljoen aan meerkosten. Hier staat evenwel tegenover dat gedurende de gehele realisatieperiode van de hal sprake is geweest van een continue beschikbaarheid van de sporen en toegang tot het station.
NSP Breda
Het projectbudget is opgehoogd met € 11,4 miljoen. Dit heeft voor € 9,3 miljoen betrekking op de OV-Terminal en voor € 2,1 miljoen op het geluidsscherm. Bij het opstellen van de businesscase is er onterecht van uitgegaan dat een deel van de kosten voor de OV-terminal gefinancierd zouden kunnen worden via beheer- en onderhoud. Daarnaast is het contract met de aannemer van de geluidsschermen opgezegd, wat tot meerkosten heeft geleid.
Sporendriehoek Noord Nederland
Het projectbudget is verlaagd met € 70 miljoen. Zie toelichting Zwolle-Herfte bij 13.03.04.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | later | huidig | vorig |
Projecten nationaal | ||||||||||||
Benutten | ||||||||||||
ERTMS-pilot Amsterdam-Utrecht en ERTMS expertisecentrum 1 | 28 | 28 | 3 | 25 | 0 | 0 | 2012/ 2013/ 2014 | 2012/ 2013/ 2014 | ||||
Geluidsanering Spoorwegen | 626 | 626 | 18 | 4 | 6 | 18 | 24 | 34 | 61 | 461 | divers | divers |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 29 | 29 | 8 | 5 | 9 | 4 | 4 | divers | divers | |||
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | ||||||||||||
PHS DSSU (inclusief voorinvestering) | 283 | 278 | 51 | 64 | 69 | 80 | 18 | 1 | 2015 | 2012/ 2015 | ||
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
Kleine stations | 78 | 78 | 30 | 3 | 2 | 6 | 8 | 8 | 10 | 10 | divers | divers |
Overige projecten/programma's /lijndelen etc. | ||||||||||||
AKI-plan en veiligheidsknelpunten | 395 | 397 | 319 | 22 | 22 | 18 | 8 | 4 | 1 | 2 | divers | divers |
Fietsparkeren bij stations | 221 | 221 | 15 | 12 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 124 | divers | divers |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 46 | 56 | 0 | 13 | 8 | 8 | 8 | 8 | divers | divers | ||
Ontsnippering | 81 | 81 | 24 | 3 | 4 | 20 | 23 | 5 | 4 | divers | divers | |
Programma Kleine Functiewijzigingen | 540 | 581 | 55 | 54 | 82 | 61 | 73 | 73 | 73 | 70 | divers | divers |
Punctualiteits-/capaciteitsknelpunten | 308 | 319 | 77 | 60 | 39 | 34 | 19 | 16 | 17 | 46 | divers | divers |
Reistijdverbetering | 15 | 12 | 8 | 6 | 1 | 2014 | 2013 | |||||
Toegankelijkheid stations | 503 | 503 | 46 | 46 | 47 | 44 | 44 | 45 | 44 | 187 | divers | divers |
Kleine projecten personenvervoer | 14 | 0 | 0 | 4 | 0 | 4 | 4 | 1 | divers | divers | ||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
Amsterdam-Almere-Lelystad | ||||||||||||
OV SAAL korte termijn | 776 | 776 | 179 | 134 | 183 | 194 | 55 | 28 | 3 | 0 | 2016 | 2016 |
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
Amsterdam CS, Cuypershal | 26 | 26 | 12 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2014/ 2016 | 2014/ 2015/ 2016 | |||
Amsterdam CS, Fietsenstalling | 35 | 35 | 3 | 2 | 9 | 7 | 5 | 5 | 4 | 2013/ 2018 | 2013/ 2018 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | ||||||||||||
Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol) | 188 | 185 | 148 | 13 | 8 | 8 | 3 | 4 | 3 | 2 | divers | divers |
Vleuten – Geldermalsen 4/6 sporen (incl. RSS) | 956 | 956 | 676 | 60 | 36 | 54 | 42 | 28 | 6 | 53 | 2005 e.v. | 2005 e.v. |
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 346 | 346 | 193 | 79 | 34 | 30 | 10 | 2016 | 2016 | |||
Overige projecten/lijndelen etc. | ||||||||||||
Spoorwegovergang Soestdijkseweg te Bilthoven | 32 | 37 | 16 | 8 | 6 | 1 | 1 | 2013/ 2015 | 2013/ 2015 | |||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
Den Haag CS (t.b.v. NSP) | 123 | 117 | 117 | 6 | 2014 | 2014 | ||||||
Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP) | 275 | 275 | 256 | 20 | 0 | 2013 | 2013 | |||||
Den Haag CS perronsporen 11 en 12 | 38 | 38 | 4 | 3 | 1 | 11 | 11 | 8 | 1 | 2018 | 2018 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | ||||||||||||
Rijswijk – Schiedam incl. spoorcorridor Delft | 553 | 553 | 451 | 87 | 14 | 0 | 2015/ 2017 | 2015/ 2017 | ||||
Projecten Brabant | ||||||||||||
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
Breda Centraal (t.b.v. NSP) | 75 | 64 | 32 | 17 | 12 | 10 | 4 | 2016/ 2017 | 2016/ 2017 | |||
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Utrecht-Arnhem-Zevenaar | ||||||||||||
Arnhem Centraal (t.b.v. NSP) | 108 | 108 | 83 | 11 | 9 | 3 | 3 | 2011/ 2015 | 2011/ 2014 | |||
Traject Oost uitv. convenant DMB 2 | 239 | 239 | 11 | 10 | 21 | 39 | 37 | 33 | 29 | 61 | 2020 | 2020 |
Overige projecten/lijndelen etc. | ||||||||||||
Regionale lijnen Gelderland | 14 | 14 | 3 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | divers | divers | ||
Projecten Noord Nederland | ||||||||||||
Partiële spooruitbreiding Groningen-Leeuwarden | 8 | 8 | 5 | 3 | 0 | |||||||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 134 | 204 | 29 | 19 | 18 | 14 | 15 | 17 | 13 | 10 | divers | divers |
Totaal ProRail projecten | 6.813 |
| 2.871 | 796 | 663 | 691 | 437 | 330 |
| 1.025 |
|
|
Overige (niet ProRail) projecten | ||||||||||||
Afdekking risico's spoorprogramma's | 29 | 29 | 6 | 8 | 6 | 8 | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Intensivering Spoor in steden (I) | 246 | 245 | 186 | 10 | 10 | 15 | 15 | 10 | ||||
Spoorzone Ede | 42 | 42 | 2 | 3 | 6 | 24 | 7 | |||||
Totaal overige (niet ProRail) Projecten | 316 |
| 187 | 19 | 24 | 46 | 30 | 10 | 0 | |||
Programma Realisatie (IF 13.03.01) | 7.129 |
| 3.059 | 815 | 687 | 737 | 467 | 340 | 1.025 | |||
Budget Realisatie (IF 13.03.01) | 803 | 663 | 701 | 491 | 364 | 1.025 | ||||||
Overprogrammering (-) | – 12 | – 24 | – 36 | 24 | 24 | 24 |
|
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer spoor
Geen wijzigingen.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | later | huidig | vorig |
ProRail Projecten | ||||||||||||
Uitgaven mbt planuitwerking op IF 13.03.05 | – 33 | – 16 | – 4 | – 6 | – 6 | 0 | ||||||
Projecten nationaal | ||||||||||||
PAGE risico reductie | 18 | 18 | 8 | 0 | 1 | 4 | 3 | 2 | 1 | divers | divers | |
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua 1) | 170 | 149 | 31 | 41 | 47 | 37 | 6 | 5 | 4 | 2013 e.v. | 2013 e.v. | |
Aslasten Cluster III realisatie | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | |||||||
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) 1 | 154 | 149 | 46 | 12 | 9 | 16 | 32 | 18 | 21 | divers | divers | |
Projecten Zuidwestelijke delta | ||||||||||||
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 27 | 27 | 10 | 1 | 7 | 6 | 2 | 2014/ 2016 | 2014/ 2016 | |||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding1 | 217 | 210 | 45 | 29 | 6 | 7 | 30 | 48 | 12 | 39 | 2014 e.v. | 2014 e.v. |
Overige projecten | ||||||||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 4 | 4 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | divers | divers | |||
Totaal ProRail Projecten | 557 | 123 | 80 | 65 | 65 | |||||||
Overige (niet ProRail) Projecten | ||||||||||||
Programma Realisatie (IF 13.03.02) | 557 | 123 | 80 | 65 | 65 | |||||||
Budget Realisatie (IF 13.03.02) | 79 | 65 | 65 | 75 | 73 | 38 | 39 | |||||
Overprogrammering (-) |
|
|
| – 1 | 0 | 0 | 1 |
13.03.04 Planuitwerking personenvervoer spoor
Nieuw opgenomen projecten
Zwolle-Herfte
Als gevolg van extra treinen op het baanvak Zwolle-Herfte is dit baanvak in 2012 overbelast verklaard. Daarnaast bestaan ambities voor het rijden van meer treinen op de lijnen Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Zwolle-Emmen. Om dit capaciteitsknelpunt op te lossen heeft ProRail een Alternatievenstudie uitgevoerd in nauwe samenwerking met IenM, de Noordelijke provincies, Overijssel en de vervoerders NS en Arriva. Op basis van deze studie heeft op 17 december 2013 de Staatssecretaris samen met de gedeputeerden van Noord Nederland en Overijssel gekozen voor een Alternatief waarbij 2 extra sporen zullen worden gerealiseerd tussen Zwolle en Herfte inclusief een ongelijkvloerse kruising (Kamerstukken II, 2013/14, 33 750 A, nr. 60).
Het alternatief voorziet in:
-
– een uitbreiding van het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte van twee naar vier sporen inclusief aanleg van een vrije kruising voor deze sporen zodat de treinen van Zwolle richting Leeuwarden/Groningen en van Zwolle richting Emmen geen hinder van elkaar ondervinden.
-
– aanpassingen aan de oostzijde van het emplacement bij Zwolle zodat ook de treinen richting Enschede en Deventer tegelijk met de trein naar Leeuwarden/Groningen kunnen vertrekken (zogenaamde gelijktijdigheden).
Voor dit alternatief is € 170 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast is ervoor gekozen om taakstellend € 55 miljoen beschikbaar te stellen voor het faciliteren van de (toekomstige) behoefte aan opstel- en servicecapaciteit. De totale investering ad. € 225 miljoen wordt voor € 70 miljoen gedekt vanuit het projectbudget Sporendriehoek Noord Nederland (middelen Motie Koopmans), voor € 55 miljoen uit de investeringsruimte Regionaal /Lokaal, voor € 41 miljoen uit het programma Kleine functiewijzigingen, voor € 12,1 miljoen aan reeds gereserveerde middelen binnen het programma Beheer en Onderhoud voor het gelijktijdig vervangen van een brug, aangevuld met € 10,9 miljoen aan reeds gereserveerde middelen binnen het budget voor punctualiteits- en capaciteitsknelpunten als gevolg van het verloren gaan van opstelcapaciteit door de aanleg van het 4e perroneiland te Zwolle. Daarnaast draagt de regio € 36 miljoen bij.
Overige wijzigingen
PHS
Zie voor de verlaging van het projectbudget de toelichting onder 13.03.01 bij het project PHS
Landelijk Verbeterprogramma Overwegen
Zie voor de ophoging het projectbudget de toelichting onder 13.03.01 bij het project AKI-plan en veiligheidsknelpunten (PVVO)
OV SAAL
De actualisatie en nadere uitwerking van OV SAAL naar aanleiding van de besluitvorming over de middellange termijn resulteert in een lager benodigd budget dan tot dusverre beschikbaar. Het projectbudget is met € 30 miljoen verlaagd. Deze gelden zijn toegevoegd aan de investeringsruimte (IF 13.08).
Amsterdam Zuidas station
Het projectbudget is opgehoogd met € 6,8 miljoen in verband met het indexeren naar prijspeil 2014.
De middelen voor het integrale project Zuidasdok zijn overgeheveld naar IF Artikel 17.
Amsterdam Zuid WTC
Het projectbudget is opgehoogd met € 3 miljoen in verband met het indexeren naar prijspeil 2014. Daarnaast is € 5,6 miljoen overgeboekt naar IF 12.03 in verband met de spoorbijdrage aan het functievrij maken voor het integrale project Zuidasdok, in het bijzonder de verwerving van een autoparkeergarage aan de Zuidas Dok en € 16,9 miljoen in verband met de planuitwerkingsopdracht ZuidasDok.
De middelen voor het integrale project Zuidasdok zijn overgeheveld naar IF Artikel 17.
ERTMS landelijke uitrol
Het projectbudget ERTMS landelijke uitrol is overgeheveld van 13.03.04 naar IF 17.07.
Projectoverzicht behorende bij 13.03.04 Planuitwerkingsprogramma personenvervoer
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling |
Verplicht | ||||
Planuitwerkingskosten op realisatieprogramma IF 13.03.01 | 0 | 0 | nvt | |
Projecten Nationaal | ||||
Kleine projecten Personenvervoer | 5 | 5 | nvt | |
Reservering opbouw compensatie NS | 157 | 152 | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
Adam Zuidas station (NSP) | 0 | 237 | 2026 | |
Adam Zuidas WTC/4-sp | 0 | 112 | 2026 | |
Projecten Oost-Nederland | ||||
Quick scan decentraal spoor Oost-Nederland | 19 | 18 | 2011–2016 | |
Lenteakkoordimpuls voor 4 spoorlijnen Oost-Nederland | 25 | 25 | 2015–2018 | |
Zwolle – Herfte 1 | 189 | |||
Gebonden | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Grensoverschr. Spoorvervoer | 29 | 29 | div. | |
Beter Benutten Decentraal Spoor (Decentraal Spoor, fase 2 (NMCA)) | 90 | 90 | div. | |
Grensoverschr. Spoorvervoer, fase 2 | 43 | 43 | 2014–2018 | |
Progr.Hoogfreq.Spoor (PHS) | 1.320 | 1.320 | div. | |
Reservering Businesscase NSP | 12 | 12 | nvt | |
Programma overwegen | 202 | 200 | div. | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
OV Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad | 448 | 472 | 2021/2022 | |
Bestemd | 168 | 174 | ||
Projecten in voorbereding | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde risico's | ||||
Totaal planuitwerkingsprogramma | 2.707 | |||
Begroting (IF 13.03.04) | 2.707 |
legenda
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2014–2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.
13.03.05 Planuitwerkingsprogramma Goederenvervoer
Nieuw opgenomen projecten
Kleine Projecten Externe Veiligheid Drechtsteden
Aan dit projectbudget is € 12 miljoen toegevoegd vanuit de investeringruimte spoor (13.08) ter dekking van het project Externe veiligheid Drechtsteden. In het kader van Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen worden aanvullende veiligheidsmaatregelen getroffen aan het spoor in Dordrecht en Zwijndrecht om de relatief hoge toekomstige omgevingsrisico’s aldaar verder te verlagen.
Projectoverzicht behorende bij 13.03.05 Planuitwerkingsprogramma goederenvervoer
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling |
Verplicht | ||||
Planuitwerkingskosten op realisatieprogramma IF 13.03.02 | 17 | 17 | ||
Gebonden | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Aslastencluster III | div. | |||
Projecten Zuidvleugel | ||||
Kleine project Goed | 17 | 5 | div. | |
Calandbrug | 157 | 157 | 2019 | |
Bestemd | 1 | |||
Projecten in voorbereiding | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde Risico's | ||||
Totaal planuitwerkingsprogramma | 192 | |||
Begroting (IF 13.03.05) | 192 |
legenda
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2014–2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
De Staat betaalt voor de beschikbaarheid van de HSL-infrastructuur, zoals deze door het consortium Infraspeed is ontworpen, gebouwd (enkel de bovenbouw) en wordt onderhouden (onder- en bovenbouw), volgens de contractuele overeenkomst tussen beide partijen. Het contractbeheer wordt uitgevoerd door ProRail, onder regie van IenM.
Producten
Het kabinet heeft in januari 1999 ingestemd met het model voor privatisering van de HSL-Zuid. De PPS is bij de onderdelen infraprovider, vervoer en stations elk op afzonderlijke wijze tot stand gekomen. Eind 2001 zijn de contracten met de infraprovider en de vervoerder getekend. Vanaf augustus 2004 is de infraprovider begonnen met het werk aan de bovenbouw. Voor de onderbouw gold dat de HSL-Zuid onderdelen gefaseerd werden opgeleverd voor de start van de werkzaamheden van de infraprovider. Op het zuidelijke deel was de eerste oplevering augustus 2004. De laatste oplevering op het noordelijke deel was in december 2005. De bovenbouw van het zuidelijke deel is opgeleverd in juli 2006 en het noordelijke deel in december 2006.
tm 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | later | totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beschikbaarheidsvergoeding | 1.041.657 | 147.766 | 148.490 | 149.720 | 150.152 | 150.879 | 153.279 | 1.658.920 | 3.600.863 |
Rente- en belastingaanpassingen | – 70.860 | – 9.025 | – 2.797 | – 4.972 | – 4.972 | 1.800 | 1.800 | 22.050 | – 66.976 |
Werkzaamheden ex artikel 17.03 (pilot geluid) | 6.610 | 7.146 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13.756 |
Diverse afrekeningen | 6.841 | 1.948 | 1.302 | 2.232 | 1.803 | 811 | 1.600 | 12.478 | 29.015 |
Totaal | 984.248 | 147.835 | 146.995 | 146.980 | 146.983 | 153.490 | 156.679 | 1.693.448 | 3.576.658 |
Projectoverzicht behorende bij 13.04 Infraprovider
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | later | huidig | vorig |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Infraprovider HSL-Zuid | 2007 | 2007 | ||||||||||
Reguliere beschikbaarheidsvergoeding | 3.577 | 3.563 | 981 | 15 | 147 | 147 | 147 | 153 | 157 | 1.830 | ||
Rente- en belastingaanpassingen | 0 | |||||||||||
Totaal | 0 | |||||||||||
Begroting IF13.04 | 981 | 15 | 147 | 147 | 147 | 153 |
13.07 Rente en Aflossing
Motivering
Onder deze categorie uitgaven vallen de rente en aflossing van de bij ProRail uitstaande leningen, waarmee in het verleden spoorinfrastructuur gefinancierd is en in de toekomst gefinancierd wordt.
Bestaande leningen
Producten
In de periode 2005–2013 is voor € 1,8 miljard aan leningen bij ProRail afgelost. Het grootste deel hiervan is gefinancierd met het in 2009/2010 uitgekeerde Superdividend van de NS. Deze schuldreducties hebben geleid tot een verlaging van de rentelasten van € 130 miljoen in 2005 tot € 17 miljoen in 2014. Het uitstaand saldo van de leningen per eind 2012 bedroeg nog € 313 miljoen. Hiervan moet ProRail in 2017 € 166 miljoen aflossen, in 2020 € 75 miljoen en in 2027 € 72 miljoen. Nog niet is besloten of tot herfinanciering of schuldreductie wordt overgegaan. Om deze reden zijn voor deze leningen de rentekosten structureel in de begroting opgenomen (en geen aflossingen).
Nieuwe leningen
Een deel van het PHS wordt gefinancierd met een leenfaciliteit (Kamerstukken II, 2009/10, 28 165, nr. 105) van € 875 miljoen. Rente en aflossing van de eerste € 675 miljoen van de leenfaciliteit, welke gekoppeld is aan een verlaging van het Infrastructuurfonds na 2020, zullen door het Ministerie van Financiën worden gedragen en de resterende € 200 miljoen door IenM.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Rente leningen | 16.578 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 |
Schuldreductie aflossing 2012 | 0 | 31.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 16.578 | 48.397 | 16.597 | 16.597 | 16.597 | 16.597 |
13.08 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord. De in de begroting 2014 opgenomen stand van de beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 bedroeg € 1.039 miljoen. Door de hieronder vermelde belangrijkste (budgettaire) aanpassingen bedraagt deze ruimte in de ontwerpbegroting 2015 nu € 992 miljoen.
De investeringsruimte is onder meer beschikbaar voor risico’s en zal worden betrokken bij de herijking 1. Bij Spoor is ervoor gekozen om bij het op prijspeil 2014 brengen van de aanlegprojecten aan een relatief groot deel van die aanlegprojecten dit jaar geen indexatie uit te keren. De belasting van de investeringsruimte wordt zo beperkt met het risico op toekomstige tegenvallers als gevolg van het eventueel niet binnen de projecten in kunnen passen van de prijsstijging.
De genoemde mee- en tegenvallers op de specifieke projecten zijn eveneens toegelicht bij het betreffende artikelonderdeel van waaruit het project gefinancierd wordt.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
-
– Prijsbijstelling 2013/2014 Zuidas WTC en NSP station Zuidas (€ 14,8 miljoen).
-
– Dekking meerkosten Deventer Zijperron (€ 3 miljoen).
-
– Dekking meerkosten NSP Breda (€ 11,4 miljoen).
-
– Afboeking niet te realiseren ontvangsten 13.09 (€ 13,5 miljoen).
-
– Dekking project GSM-R beschermingsmaatregelen interferentie (€ 8,1 miljoen).
-
– Dekking meerkosten NSP Den Haag (€ 5,7 miljoen).
-
– Vrijval projectbudget Hanzelijn (€ 12,1 miljoen).
-
– Vrijval projectbudget Nazorg (€ 6 miljoen).
-
– Vrijval OV SAAL na besluit inzet gelden MLT (€ 30,0 miljoen).
-
– Vrijval planuitwerking goederenverbinding Antwerpen-Roergebied (€ 5 miljoen).
-
– Aanbestedingsmeevaller spoorwegovergang Soestdijkseweg (€ 4,2 miljoen).
-
– Afrekening 2012 HSA en indexering contract naar prijspeil 2014 (€ 13,5 miljoen).
-
– Vervallen garantstelling Maasvlakte (€ 6 miljoen).
-
– Ontvangen boete NS (€ 2,8 miljoen).
-
– Dekking nieuw opgenomen project Externe veiligheid Drechtsteden (13.03.05).
De genoemde mee- en tegenvallers op de specifieke projecten zijn eveneens toegelicht bij het betreffende artikelonderdeel van waaruit het project gefinancierd wordt.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 196 | 18.646 | 26.284 | 17.177 | 5.488 | 28.124 | 28.342 | 57.336 |
Kaseffect verwerking index 2013 | – 20.524 | – 20.531 | – 18.455 | – 20.096 | – 20.283 | – 18.760 | – 21.318 | – 19.375 |
Kaseffect verwerking index 2014 | 3.177 | 1.751 | 1.083 | 393 | 169 | – 4.033 | 11 | – 704 |
Totaal | – 17.151 | – 134 | 8.912 | – 2.526 | – 14.626 | 5.331 | 7.035 | 37.257 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 56.267 | 59.696 | 126.402 | 104.411 | 104.453 | 145.324 | 213.413 | 991.560 |
Kaseffect verwerking index 2013 | – 19.364 | – 19.365 | – 19.673 | – 18.605 | – 19.519 | – 19.519 | 275.387 | 0 |
Kaseffect verwerking index 2014 | – 566 | 694 | 747 | 733 | 745 | 9.881 | – 14.080 | 0 |
Totaal | 36.337 | 41.025 | 107.476 | 86.539 | 85.679 | 135.686 | 474.720 | 991.560 |
13.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derde-partijen voor spooruitgaven, die rechtstreeks aan IenM worden betaald, verantwoord. De gebruiksvergoeding van vervoerders en onderhoudsbijdragen van derde-partijen worden door ProRail geïnd en worden daarom gesaldeerd met de uitgaven opgenomen in de begroting onder artikel 13.02.
Wanneer verrekeningen (subsidievaststellingen) met ProRail plaatsvinden die betrekking hebben op afgesloten jaren mogen deze niet worden gesaldeerd met de uitgaven voor het lopende jaar, maar worden gedesaldeerd opgenomen in de ontvangsten en uitgaven.
Concessievergoedingen
Producten
Deze betreffen de vergoedingen die de NS en HSA betalen voor de concessies voor het Hoofdrailnet en de HSL-Zuid. Met ingang van 2015 worden deze twee concessies geïntegreerd tot één concessie aan NS.
Projectbijdragen decentrale overheden
Deze betreffen de bijdragen van decentrale overheden aan (MIRT)projecten zoals Decentrale Lijnen en Schiedam-Rijswijk.
Afrekeningen ProRail
Deze betreffen de afrekeningen met betrekking tot aanlegprojecten van het vierde kwartaal 2013 en de afrekening over 2012 van de subsidie voor beheer, onderhoud en vervanging.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Concessie 2005–2014 HRN | 30.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Concessie 2009–2014 HSL (uitstelregeling) | 43.546 | 45.566 | 44.415 | 43.264 | 42.112 | 40.961 |
Concessie 2015–2024 | 0 | 138.480 | 140.246 | 149.840 | 158.217 | 164.475 |
Verrekening reisinformatie | – 7.500 | – 7.500 | – 7.500 | – 7.500 | – 7.500 | – 7.500 |
Boete prestaties 2012 (HRN) | 2.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Correctieregeling energie (HSL) | 0 | 56.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Concessievergoedingen NS | 68.796 | 232.547 | 177.161 | 185.605 | 192.830 | 197.936 |
Projectbijdragen decentrale overheden | 3.397 | 173 | 0 | 7.978 | 0 | 6.554 |
Afrekeningen ProRail | 48.676 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 120.869 | 232.720 | 177.161 | 193.583 | 192.830 | 204.490 |