Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Het betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, GIV/PPS, netwerkgebonden kosten en de investeringsruimte.
Artikel 12 Hoofdwegennet op het Infrastructuurfonds is gerelateerd aan beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid op de Begroting hoofdstuk XII.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.698.213 | 3.215.774 | 2.211.002 | 3.584.239 | 2.857.164 | 2.166.259 | 2.937.554 |
Uitgaven | 2.481.852 | 2.419.368 | 2.293.979 | 1.935.634 | 2.421.527 | 2.152.256 | 2.745.942 |
Waarvan juridisch verplicht: | 95% | ||||||
12.01 Verkeersmanagement | 21.794 | 19.421 | 4.038 | 3.617 | 3.617 | 3.617 | 3.618 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 544.354 | 669.806 | 658.195 | 605.451 | 543.436 | 528.116 | 501.659 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 456.913 | 530.986 | 427.979 | 486.602 | 478.752 | 472.217 | 478.659 |
12.02.04 Vervanging | 87.441 | 138.820 | 230.216 | 118.849 | 64.684 | 55.899 | 23.000 |
12.03 Aanleg | 1.065.903 | 788.866 | 723.322 | 440.657 | 935.060 | 862.100 | 1.548.085 |
12.03.01 Realisatie | 1.060.444 | 772.868 | 612.938 | 383.284 | 556.211 | 329.793 | 710.724 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 5.459 | 15.998 | 110.384 | 57.373 | 378.849 | 532.307 | 837.361 |
12.04 GIV/PPS | 412.956 | 601.717 | 545.431 | 527.315 | 585.329 | 395.843 | 333.259 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 436.844 | 407.957 | 424.674 | 419.242 | 414.248 | 411.795 | 411.554 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 381.576 | 355.573 | 338.633 | 333.150 | 328.106 | 325.660 | 325.411 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 55.268 | 52.384 | 86.041 | 86.092 | 86.142 | 86.135 | 86.143 |
12.07 Investeringsruimte | 0 | – 68.399 | – 61.681 | – 60.648 | – 60.163 | – 49.215 | – 52.233 |
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschap RWS | 952.479 | 970.902 | 911.978 | 961.364 | 942.847 | 934.326 | 931.125 |
– Restant | 1.529.372 | 1.448.466 | 1.382.001 | 974.270 | 1.478.680 | 1.217.930 | 1.814.817 |
12.09 Ontvangsten | 150.887 | 141.028 | 533.670 | 87.200 | 66.346 | 28.414 | 38.276 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenningen en planuitwerking, worden de budgetten in 2015 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2015. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2028.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegen | uitgaven | 2.293.979 | 1.935.634 | 2.421.527 | 2.152.256 | 2.745.942 | 3.291.954 | 2.316.420 |
12.01 | Verkeersmanagement | 4.038 | 3.617 | 3.617 | 3.617 | 3.618 | 3.617 | 3.614 | |
12.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 658.195 | 605.451 | 543.436 | 528.116 | 501.659 | 483.547 | 454.157 | |
12.03 | Aanleg | 723.322 | 440.657 | 935.060 | 862.100 | 1.548.085 | 2.163.221 | 1.082.928 | |
12.04 | GIV/PPS | 545.431 | 527.315 | 585.329 | 395.843 | 333.259 | 280.398 | 276.481 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 424.674 | 419.242 | 414.248 | 411.795 | 411.554 | 411.479 | 411.342 | |
12.07 | Investeringsruimte | – 61.681 | – 60.648 | – 60.163 | – 49.215 | – 52.233 | – 50.308 | 87.898 | |
12.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 533.670 | 87.200 | 66.346 | 28.414 | 38.276 | 226.716 | 719 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegen | uitgaven | 2.633.602 | 2.421.370 | 2.382.186 | 2.205.849 | 2.085.084 | 2.024.863 | 2.122.256 |
12.01 | Verkeersmanagement | 3.611 | 3.610 | 3.609 | 3.607 | 3.607 | 3.607 | 3.615 | |
12.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 454.074 | 454.031 | 454.152 | 454.451 | 427.976 | 682.668 | 430.267 | |
12.03 | Aanleg | 1.512.989 | 1.362.607 | 1.290.724 | 1.095.693 | 931.751 | 395.032 | 350.524 | |
12.04 | GIV/PPS | 246.065 | 239.753 | 220.928 | 245.892 | 327.917 | 176.833 | 253.595 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 411.863 | 412.072 | 412.768 | 413.173 | 413.163 | 413.199 | 411.927 | |
12.07 | Investeringsruimte | 5.000 | – 50.703 | 5 | – 6.967 | – 19.330 | 353.524 | 672.328 | |
12.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 64.019 | 719 | 719 | 719 | 719 | 0 | 0 |
12.01 Verkeersmanagement
Motivering
Met verkeersmanagement streeft IenM naar optimaal gebruik van informatie over de beschikbare infrastructuur en draagt IenM bij aan het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur. Daarmee worden de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in Nederland, binnen de randvoorwaarden van duurzaamheid, bevorderd.
Verkeersmanagement
Producten
Bij verkeersmanagement wordt onderscheid gemaakt in de volgende maatregelcategorieën:
-
– Verkeersgeleiding bij grote drukte, inclusief crisissituaties (onder andere weeralarm).
-
– Hulpverlening voor doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement).
-
– Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, bijvoorbeeld ter voorkoming van bumperkleven en het negeren van rode kruizen.
-
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
Verkeersmanagementmaatregelen betreffen onder andere de inzet van weginspecteurs bij incidenten, toeritdosering, gebruik van spitsstroken, maar ook verkeersinformatie op panelen boven de weg. De meeste van deze maatregelen worden ingezet vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking. Dit krijgt ook vorm in het programma Beter Benutten. Hierin wordt samen met andere infrabeheerders, vervoersorganisaties en bedrijfsleven gewerkt aan regionale maatregelen om bestaande weg-, vaarweg-, spoor- en OV-verbindingen beter te benutten. Hetzelfde geldt ook voor de Praktijkproef Amsterdam, waarbij door gecoördineerd en netwerkbreed inzetten van maatregelen een bijdrage wordt geleverd aan de beleidsdoelen zoals verbeteren van de reistijd en bereikbaarheid in de regio Amsterdam. In deze proef zullen zowel wegkantsystemen als dynamische navigatiesystemen worden ingezet op het hoofd- en onderliggend wegennet in de regio Amsterdam.
De activiteiten die door RWS centraal worden uitgevoerd, worden gefinancierd uit de budgetten voor netwerkgebonden kosten. In het kader van de transparantie van de budgetten voor verkeersmanagement en beheer en onderhoud, zijn deze in de begroting intracomptabel inzichtelijk gemaakt. Hiertoe zijn de Landelijke taken van RWS zoals opgenomen in de artikelonderdelen Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud geraamd onder de Overige Netwerkgebonden Kosten. De verdeling naar onder meer Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage beheer, onderhoud, vervanging en renovatie bij deze begroting.
In 2013 is het actieprogramma «Beter geïnformeerd op weg» gestart om in samenwerking met marktpartijen een gezamenlijke koers en een concrete agenda voor ontwikkeling en innovatie van verkeersmanagement voor de komende jaren te formuleren. Het actieprogramma bestaat uit een publiekprivate routekaart over Reisinformatie & Verkeersmanagement, waarin de strategische lijnen voor de beoogde ontwikkelingen worden beschreven. Deze routekaart is in november 2013 naar de Tweede Kamer gestuurd. De routekaart wordt concreet uitgewerkt in een uitvoeringsagenda voor de overheden en het bedrijfsleven onder de naam «Connecting Mobility». Het actieprogramma biedt een meerjarig richtsnoer (2013–2023) dat de basis legt voor publieke en private investeringen in reisinformatie en verkeersmanagement.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering | km op rijbaan | 2.647 | 2.634 | 2.662 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spits- en plusstroken | km | 338 | 319 | 336 |
Toelichting:
De verwachte toename van verkeerssignalering op rijbanen is de resultante van enerzijds uitbreiding (A4 Delft-Schiedam in 2015) en anderzijds vermindering van de verkeerssignalering in 2014 door versoberingsmaatregelen (onder andere A18L, A12, A2). De versobering van de signalering A7, gepland voor 2014, is vervallen. Zie ook de begroting van het Infrastructuurfonds over 2013, bijlage 5 (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 A).
De verwachte toename van het aantal kilometer spits- en plusstroken eind 2015, is de resultante van enerzijds permanente openstelling van een aantal plusstroken in 2014 (onder andere A12 Woerden – Gouda) en anderzijds realisatie in 2015 van onder andere extra spitsstroken op A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein (Beter Benutten) en op de A15 Maasvlakte-Vaanplein bij Rozenburg.
Eenheid | Streefwaarde 2015 | |
---|---|---|
Beschikbaarheid data voor derden (compleet en tijdig beschikbaar) | % van bemeten rij baanlengte | 89% |
Toelichting:
De indicator kent twee aspecten, namelijk de mate van beschikbaarheid van de RWS meetlocaties en de mate waarin meetgegevens tijdig verstuurd zijn naar de Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW). In combinatie met de verkeersgegevens van andere wegbeheerders kan dit aan serviceproviders beschikbaar worden gesteld.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Het rijkswegennet en de onmiddellijke omgeving daarvan in een dusdanige staat houden dat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van vlot en veilig vervoer van personen en goederen. Daarbij gelden randvoorwaarden voor milieu (natuur, lucht, geluid en duurzaamheid).
Producten
Het regulier beheer en onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, kunstwerken zoals bruggen, tunnels en viaducten, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement zoals signalering en verkeerscentrales.
Vervanging en renovatie betreft het tijdig programmeren en nemen van maatregelen aan kunstwerken en wegen waarbij regulier beheer en onderhoud niet meer voldoende is. Voornamelijk in de eerste helft en vanaf de jaren »60 van de vorige eeuw zijn kunstwerken gerealiseerd die, mede door het intensieve gebruik, nu of in de komende decennia het moment van einde levensduur naderen. Op basis van onderzoek wordt concreet gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is.
Voor de volledigheid wordt verwezen naar artikelonderdeel 18.12 «Nader toe te wijzen Beheer en Onderhoud en vervanging», waaronder middelen voor vervanging zijn bestemd, die nog niet aan netwerken kunnen worden toebedeeld.
In bijlage 4 is een nadere toelichting opgenomen met betrekking tot beheer en onderhoud en vervanging.
12.02.01 Beheer en Onderhoud
Voor een optimaal gebruik van het wegennet zet IenM in op een zo groot mogelijke beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van de infrastructuur van wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Zowel het preventief als het correctief onderhoud vallen onder het beheer en onderhoud.
De uitgaven voor het beheer en onderhoud bestaan hoofdzakelijk uit:
-
– Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan.
-
– Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken.
-
– Uitgaven voor onderhoud aan DVM-systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales.
-
– Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorzieningen, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting.
-
– Uitgaven voor geluidmaatregelen (landschap en milieu) door naleving van geluidproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.
De activiteiten die door RWS centraal worden uitgevoerd, worden gefinancierd uit de budgetten voor netwerkgebonden kosten. In het kader van de transparantie van de budgetten voor verkeersmanagement en beheer en onderhoud, zijn deze in de begroting intracomptabel inzichtelijk gemaakt. Hiertoe zijn de Landelijke taken van RWS zoals opgenomen in de artikelonderdelen Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud geraamd onder de Overige Netwerkgebonden Kosten. De verdeling naar ondermeer Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage beheer, onderhoud, vervanging en renovatie bij deze begroting.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor verhardingen, kunstwerken (bruggen en viaducten), DVM, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu. Deze percentages zijn gebaseerd op een langjarig gemiddelde.
Eenheid | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5.721 | 5.768 | 5.819 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.526 | 1.544 | 1.613 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 75 | 76 | 76 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 13 | 13 | 13 |
Groen areaal | km2 | 197 | 197 | 197 |
Toelichting:
-
– De toename van de rijbaanlengte (hoofdrijbaan) van 5.768 km in 2014 naar 5.819 km in 2015 wordt verklaard door de realisatie van verschillende projecten, waaronder de A4 Dinteloord-Bergen op Zoom, de A4 Delft-Schiedam en de N61 Hoek-Schoondijke.
-
– De toename van de rijbaanlengte (verbindingswegen en op- en afritten) van 1.544 km in 2014 naar 1.613 km in 2015 wordt verklaard door de realisatie van verschillende projecten, waaronder de A4 Dinteloord-Bergen op Zoom, de A4 Delft-Schiedam en de A15 Maasvlakte-Vaanplein.
Areaal | Eenheid | Omvang 2015 | Budget x € 1.000 2015 | |
---|---|---|---|---|
Beheer, onderhoud en ontwikkeling | Oppervlakte wegdek 1 | km2 | 90 | 427.979 |
streefwaarde 2015 | |
---|---|
De verhouding verstoringen door aanleg, beheer en onderhoud t.o.v. totale verstoringen. | 10% |
Tijdsduur (%) van het jaar dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rijstroken zijn afgesloten door aanlegwerkzaamheden, onderhoudswerkzaamheden, door falen infra of falen verkeersmanagement. | 90% |
Voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) en gladheidbestrijding en neemt tijdig, na constatering, maatregelen bij het (tijdelijk) niet voldoen van de norm bij wegen, viaducten, aquaducten, bruggen en tunnels (eenheid: % van de gevallen). | 98% |
12.02.04 Vervanging
De veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet moeten in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Door de intensieve aanleg in de eerste helft en voornamelijk ook vanaf de jaren «60 van de vorige eeuw valt te verwachten dat deze problematiek geleidelijk toeneemt.
Op dit artikel staan de budgetten die reeds zijn toegewezen in het Programma voor Vervanging en Renovaties aan concrete objecten die in het MIRT Projectenboek inzichtelijk worden gemaakt. Op artikel 18 staat een reservering voor vaarwegen en wegen vooruitlopend op een nadere onderbouwing. Deze reservering wordt aangesproken als de opgave bekend is. Dit gebeurd in tranches. In deze begroting is aan het Programma voor Vervangingen en Renovaties een tweede tranche projecten voor het Hoofdwegennet toegevoegd. Deze projecten worden voor 2020 uitgevoerd.
Het betreft: Renovatie fundering A27, Renovatie Suurhoffbrug, Vervanging tunneltechnische installaties Noord en Zuid Holland, Vervanging fundering N3 en A6 Ketelbrug-Lelystad Noord en de Vervanging van de Rijnlandse Boezemwaterbruggen in de N200. Met deze nieuwe tranche is een bedrag gemoeid van € 230 miljoen tot en met 2019. Het totale Programma Vervanging en Renovatie HWN 2014–2019 (inclusief programma Stalen Bruggen) bedraagt daarmee circa € 631 miljoen. De projecten zijn opgenomen in het MIRT Projectenboek 2015.
Wegnr. | Objecten | Gereed |
---|---|---|
A50 | Brug tussen de knooppunten Valburg en Ewijk | 2015 |
A58 | Kreekrakbrug tussen knooppunt Markiezaat en afslag Rilland | 2015 |
A12 | Galecopperbrug tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten | 2015 |
N3 | Wantijbrug tussen Papendrecht en Dordrecht | 2018 |
N15 | Suurhoffbrug tussen Europoort en Oostvoorne | 2018 |
A16 | Brienenoordbrug tussen de knooppunten Ridderkerk en Terbregseplein | 2018 |
A44 | Kunstwerken A44/zuidelijke en noordelijke Kaagbruggen/Hoofdvaart/Lisserweg | 2016 |
A15 | Viaduct Wilhelminakanaal/Hardinxveld-Giessendam | 2014 |
A15 | Viaduct Veerdijk/Papendrecht | 2015 |
A59 | Brug Drongelens kanaal en Viaduct Hoogeinde/Drunen | 2017 |
A22 | Velsertunnel | 2016 |
A6 | Lelystad Noord-Ketelbrug, vervanging wegfundering | 2020 |
N3 | Dordrecht Zuid-Papendrecht, vervanging wegfundering | 2019 |
N200 | Rijnlandse Boezemwaterbruggen | 2018 |
div. | Tunneltechnische Installatie tunnels in Zuid- en Noord- Holland | 2016 |
A76 | Zuidelijk viaduct Daelderweg/Nuth | 2020 |
A27 | Renovatie A27 Stichtse brug-Knooppunt Almere | 2016 |
12.03 Aanleg
Motivering
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt, met als doel om de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
12.03.01 Realisatie
Dynamisch Verkeersmanagement
Producten
Afgelopen jaren is onder andere via het programma Mobiliteitsaanpak € 200 miljoen geïnvesteerd in verkeersmanagement maatregelen die zijn gericht op het verbeteren van de verkeerssituatie van trajecten uit de file top-50. Het betreft onder andere betere benutting van de bestaande infrastructuur en verbeteren van aansluitingen tussen de snelweg en regionale wegen. De laatste resterende werkzaamheden zullen in 2014 worden afgerond. Een deel van het programma Mobiliteitsaanpak vindt inhoudelijk opvolging in het programma Beter Benutten.
Mijlpalen Realisatieprojecten
In 2015 wil IenM de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Oplevering | A4 Delft–Schiedam |
A4 Dinteloord–Bergen op Zoom | |
A7/A8 Purmerend–Coentunnel (Beter Benutten) | |
A15 Maasvlakte–Vaanplein (incl. A29 Knooppunt Vaanplein-aansluiting Barendrecht) | |
A50 Ewijk–Valburg | |
N61 Hoek–Schoondijke | |
Start realisatie | A6/A7 Knooppunt Joure |
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen | |
SAA deelproject A9 Gaasperdammerweg | |
A7/A8 Purmerend–Coentunnel (Beter benutten) | |
A1 Bunschoten–Hoevelaken |
Overige maatregelen
Meer veilig-2
Met dit pakket wordt een bijdrage geleverd aan het verder terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers veroorzaakt door incidenten op het rijkswegennet. Het totale programma bestaat uit 121 maatregelen. Deze zijn grotendeels ultimo 2014 gerealiseerd. Naar verwachting worden circa 5 maatregelen opgeleverd in 2015.
Meer veilig-3
In 2015 wordt gestart met de uitvoering van het pakket Meer veilig-3 (uitvoeringsperiode 2015–2018). Het pakket bevat naast kosteneffectieve maatregelen voor het oplossen van verkeersonveilige locaties ook maatregelen voor het oplossen van significante onveilige situaties op routes. De totale omvang van het programma is € 40 miljoen, waarvan € 5 miljoen bestemd is voor verbetering op de N35 Wijthmen-Nijverdal, conform motie Elias/Kuiken (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 A, nr. 55). In 2015 wordt gestart met de voorbereiding van de realisatie van de eerste tranche maatregelen. Het gaat om 51 maatregelen met een financiële omvang van € 26,2 miljoen. In 2015 wordt besloten over de invulling van de tweede tranche maatregelen.
Maatregelpakket Verzorgingsplaatsen
Dit pakket is gericht op het oplossen van de meest acute kwantitatieve en kwalitatieve knelpunten op verzorgingsplaatsen langs (inter-)nationale vrachtcorridors. Binnen dit pakket worden landelijk ruim 300 extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens gecreëerd en nog eens ruim 400 parkeerplaatsen meerjarig gehuurd. Daarnaast wordt ingezet op een structurele kwaliteitsverbetering van naar verwachting 35 tot 40 verzorgingsplaatsen. Het totaal hiervoor beschikbare budget bedraagt € 25 miljoen.
Meer Kwaliteit Leefomgeving
Dit pakket betreft het Meerjarenprogramma Ontsnippering. De geplande werkzaamheden binnen het programma lopen door tot 2018. Een voorbeeld van een ontsnipperingsproject is het plaatsen van een ecoduct of een dassentunnel. Hierdoor worden twee gescheiden natuurgebieden met elkaar verbonden. In de afgelopen jaren zijn diverse ecoducten gereedgekomen zoals die over de A27 (Zwaluwenberg), over de A28 (Sterrenberg en Leusderheide) en over de A12 (Rumelaar en Mollenbos). In 2015 komt het ecoduct Laarderhoogt gereed als één van de laatste verbindingsstukjes in het herstel van een doorlopende Utrechtse Heuvelrug. Over de A67 komt ecoduct Kempengrens op de grens van Nederland en Vlaanderen gereed. Dit ecoduct wordt betaald door beide landen. Dit MJPO-knelpunt is in goede samenwerking met België in productie genomen.
Belangrijkste budgettaire aanpassingen
-
– Dynamisch verkeersmanagement: Verlaging budget van € 30 miljoen als gevolg van een meevaller bij diverse maatregelpakketten uit de mobiliteitsaanpak. De maatregelen zijn vrijwel afgerond.
-
– A1/A6/A9 SAA: Betreft de indexering IBOI 2014 (+ € 20 miljoen).
-
– N2 Meerenakkerweg (A2 zone): Betreft een meevaller ad € 4 miljoen.
-
– A2 Passage Maastricht: Het budget bij dit project wordt aangepast vanwege:
-
• het manifesteren van een indexeringsverschil waarvoor het Rijk garant staat;
-
• de mogelijkheid om met een totaalaanpak het toekomstig indexeringsverschil af te kopen en de kans op vertraging te verkleinen en;
-
• een scopewijziging die bij het TB (2010) is doorgevoerd, maar waarvoor nu budget beschikbaar is gesteld.
-
-
– A2/A76 Maatregelenpakket Limburg: Het onderdeel Aansluiting Nuth is als een apart project opgenomen in de begroting (€ 63 miljoen); verder zijn met het niet doorgaan van het onderdeel Imstenraderweg (€ 5 miljoen) middelen gereserveerd voor aanpassing aan het knooppunt A76/A73 Knooppunt Zaanderheiken en is het restant toegevoegd aan de investeringsruimte (12.07).
-
– A76 Aansluiting Nuth: Dit is een apart project geworden; vanuit Maatregelenpakket Limburg zijn middelen overgeboekt.
-
– A50 Ewijk – Valburg: € 6 miljoen betreft meevaller door een bijgestelde raming en vrijval van een deel van de post onvoorzien.
-
– A28 Knooppunt Hoevelaken: Het project is van planuitwerking overgegaan naar de realisatiefase.
-
– A12 Ede – Grijsoord: Het project is van planuitwerking overgegaan naar de realisatiefase.
-
– A1 Bunschoten – Knooppunt Hoevelaken: Het project is van planuitwerking overgegaan naar de realisatiefase.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | later | huidig | vorig |
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Dynamisch verkeersmanagement | 129 | 159 | 128 | 1 | 0 | – | ||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 134 | 157 | 37 | 32 | 28 | 12 | 9 | 4 | 10 | 2 | nvt | nvt |
Programma 130 km | 57 | 57 | 16 | 16 | 10 | 14 | ||||||
Programma aansluitingen | 99 | 99 | 24 | 8 | 17 | 21 | 14 | 15 | 1 | nvt | nvt | |
Quick Wins Wegen | 37 | 36 | 10 | 0 | 1 | 0 | 26 | – | ||||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1.618 | 1.620 | 1.423 | 38 | 20 | 13 | 3 | 122 | 2016 | 2016 | ||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 50 | 50 | 10 | 6 | 12 | 12 | 10 | 2017 | 2015 | |||
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 1.658 | 1.638 | 445 | 140 | 72 | 154 | 318 | 118 | 194 | 218 | 2024 | 2024 |
A9 Badhoevedorp 1) | 339 | 336 | 43 | 48 | 48 | 36 | 20 | 8 | 0 | 136 | 2019 | 2017 |
A2 Holendrecht – Oudenrijn | 1.219 | 1.219 | 1.201 | 1 | 3 | 6 | 8 | 2012 | 2012 | |||
A28 Utrecht – Amersfoort | 224 | 224 | 186 | 9 | 6 | 1 | 6 | 16 | 2013 | 2013 | ||
A28 Knooppunt Hoevelaken | 731 | 0 | 7 | 5 | 12 | 0 | 55 | 30 | 121 | 500 | 2022–2024 | |
A1 Bunschoten – Knooppunt Hoevelaken | 24 | 3 | 16 | 5 | 0 | 2016 | ||||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
A4 Burgerveen – Leiden 1) | 588 | 586 | 460 | 51 | 19 | 2 | 2 | 2 | 1 | 52 | 2015 | 2014 |
A4 Delft – Schiedam | 657 | 661 | 266 | 183 | 116 | 60 | 18 | 3 | 3 | 9 | 2015 | 2015 |
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||||||||||
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 10 | 10 | 0 | 1 | 2 | 3 | 3 | 1 | nvt | |||
N61 Hoek-Schoondijke | 118 | 117 | 67 | 17 | 28 | 5 | 0 | 1 | 2015 | 2014 | ||
Projecten Brabant | ||||||||||||
A4 Dinteloord – Bergen op Zoom | 275 | 274 | 194 | 32 | 11 | 29 | 10 | 2015 | 2015 | |||
N2 Meerenakkerweg (A2 zone) | 7 | 11 | 2 | 4 | 1 | 2014 | 2014 | |||||
A67 Aanpak toerit Someren | 6 | 6 | 2 | 4 | 2015 | |||||||
Projecten Limburg | ||||||||||||
A2 Maasbracht – Geleen, 1e fase | ||||||||||||
A2 Passage Maastricht | 678 | 623 | 542 | 103 | 19 | 14 | 2016 | 2016 | ||||
A76 Aansluitng Nuth | 64 | 0 | 48 | 6 | 9 | 2017 | ||||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||
A50 Ewijk – Valburg | 270 | 276 | 263 | 1 | 10 | – 6 | 2 | 0 | 2015 | 2015 | ||
N35 Combiplan Nijverdal | 316 | 316 | 258 | 32 | 19 | 7 | 2014 | 2014 | ||||
A12 Ede – Grijsoord | 120 | 0 | 4 | 4 | 64 | 46 | 2 | 2017 | ||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
N31 Leeuwarden (De Haak) 1 | 194 | 193 | 120 | 49 | 24 | 1 | 2015 | 2014 | ||||
Overige maatregelen | ||||||||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 108 | 107 | 2 | 1 | 20 | 16 | 20 | 20 | 20 | 10 | ||
Meer veilig 2 | 27 | 27 | 27 | |||||||||
Meer veilig 3 | 40 | 40 | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 | 0 | 0 | |||
Verzorgingsplaatsen | 25 | 25 | 4 | 5 | 5 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Afrondingen | 2 | – 1 | 1 | 1 | 1 | – 1 | ||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 9.995 |
| 5.892 | 792 | 645 | 454 | 539 | 230 | 351 | 1.091 | ||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 131 | 117 | 89 | 17 | 0 | 0 | ||||||
Programma Realisatie (IF 12.03.01) |
|
|
| 923 | 763 | 543 | 556 | 230 | 351 | 1.091 | ||
Budget Realisatie (IF 12.03.01) |
|
|
| 773 | 613 | 383 | 556 | 330 | 711 | 1.091 | ||
Overprogrammering (-) |
|
|
| – 150 | – 150 | – 160 | 0 | 100 | 360 |
|
12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
-
– De taakstellende budgetten zijn op prijspeil 2014 gebracht.
-
– De projecten A12 Ede – Grijsoord, A28/A1 Knooppunt Hoevelaken en A1 Bunschoten – knooppunt Hoevelaken zijn in realisatiefase en opgenomen bij Art. 12.03.01 Realisatie.
-
– Eind 2013 is besloten om af te zien van tol op de A13/A16, het volledige taakstellend budget is nu begroot op artikel 12. Dit is gedekt uit de reservering tolopgave DBFM aanbesteding Blankenburgverbinding en Via15. Zie Kamerstukken II, 2013/14, 33 750 A, nr. 19.
-
– De taakstellende budgetten zijn bijgesteld als gevolg van een gewijzigde bijdragen van derden (A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere en A1 Apeldoorn – Azelo).
-
– Blankenburgverbinding: Bij de voorkeursbeslissing is het taakstellend budget vastgesteld op € 1.168 miljoen, waarvan € 315 miljoen door tol wordt opgebracht.
-
– A7/A8 Coentunnel Purmerend Noord: Naar aanleiding van de uitkomsten van het MIRT-onderzoek Noordkant Amsterdam is een reservering getroffen van € 300 miljoen onder de categorie gebonden.
-
– Beter Benutten: Betreft de terugboeking van middelen in 2016 en 2017 die vanuit Beter Benutten zijn voorgefinancierd voor de A1 Bunschoten Hoevelaken.
-
– A1/A6/A9 SAA, deeltraject A9 Amstelveen en A6 Almere: Betreft de toevoeging van de prijsindexatie 2014 en de verlaging van het projectbudget als gevolg van een neerwaartse bijstelling van de ontvangsten met € 60 miljoen als gevolg van een bijgestelde bijdrage vanuit de gemeente Amstelveen.
-
– Bij het Tracébesluit (maart 2011) is gemeld dat het project SAA een flinke opgave heeft om het project te realiseren binnen het taakstellend budget. Op dit moment is één deelproject open gesteld (A10), één deelproject in het begin van de uitvoering (A1-A6), één deelproject in de aanbestedingsprocedure (A9 Gaasperdammerweg) en moet de aanbestedingsprocedure voor twee deelprojecten nog starten (A6 Almere, A9 Amstelveen). Voor het project A9 Amstelveen moet het Ontwerp Tracébesluit deels opnieuw doorlopen worden, omdat de oorspronkelijk beoogde tunnel is vervangen door een verdiepte ligging. Dit betekent dat het project nog te maken heeft met technische en bestuurlijke risico’s, waarvan op dit moment niet met zekerheid gezegd kan worden hoe deze financieel zullen uitpakken. Van de asymmetrische risicoverdeling, zoals ook bij het Tracébesluit in 2011 gemeld, is nog steeds sprake. Het project stuurt maximaal op een goede verhouding tussen geld en kwaliteit, het voorkomen van vertragingskosten en het ondervangen van gesignaleerde risico’s. Het realiseren van SAA binnen het taakstellend budget behoort daardoor nog steeds tot de mogelijkheden. Met de ervaringen en inzichten van de realisatieprojecten en de financial close van de A9 Gaasperdammerweg, zal de Kamer bij Ontwerpbegroting 2016 nader geïnformeerd worden over de ontwikkeling van de budgetspanning.
-
– A10 Zuidas: De middelen voor het integrale project Zuidasdok zijn overgeheveld naar IF Artikel 17.
-
– A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel: middelen zijn overgeboekt naar IF Artikel 17 Zuidasdok. Dit betreft een overboeking voor de voorbereidingskosten van A10 Knooppunten die onderdeel uitmaken van de uitgaven door de projectorganisatie van Zuidasdok.
-
– A12/A27 Ring Utrecht: Betreft de toevoeging van de prijsindexatie 2014.
-
– A27 Houten – Hooipolder: Betreft de toevoeging van de prijsindexatie en de verhoging van het taakstellend budget door de keuze voor het alternatief met het meest oplossende vermogen en hoogste baten-kostenverhouding (€ 57 miljoen).
-
– Stedelijke Bereikbaarheid Almere: Het taakstellend budget wordt, naast prijsindexatie 2014, verhoogd met € 2,5 miljoen naar aanleiding van de uitvoeringsovereenkomst Almere 2.0.
-
– A12/A15 Ressen – Oudbroeken: Betreft de toevoeging van de prijsindexatie 2014 en de verhoging van het taakstellend budget als gevolg van het in lijn brengen van de toltarieven met de Blankenburgverbinding.
-
– A1 Apeldoorn – Azelo: Het voorkeursalternatief is vastgesteld en de planuitwerking voor het project is gestart. Het taakstellend budget is vastgesteld en de regionale ontvangsten inclusief voorfinanciering (€ 142 miljoen) zijn opgenomen in de begroting. Een bedrag van € 28,5 miljoen wordt in 2024 terugbetaald aan de provincies Overijssel en Gelderland.
-
– A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2: Het taakstellend budget is, naast toevoeging prijsindexatie 2014, bij het OTB als gevolg van een verschil tussen raming en budget met € 49 miljoen verhoogd.
-
– Reservering LCC: een bedrag van € 60 miljoen is overgeboekt naar de Reservering BenO-consequenties Blankenburgverbinding en een bedrag van € 15 miljoen is overgeboekt naar Reservering BenO-consequenties A1 Apeldoorn – Azelo.
-
– Er is een specifieke reservering getroffen voor de extra kosten voor Beheer en Onderhoud in de begrotingsperiode na de aanleg van de Blankenburgverbinding.
-
– De middelen voor de verbreding van de A4 Vlietland – N14 zijn apart begroot (€ 11 miljoen). Deze middelen waren voorheen gereserveerd bij A4–44 Rijnlandroute.
-
– N35 Nijverdal – Wierden: Het taakstellend budget is met € 10 miljoen verhoogd als gevolg van bestuurlijke afspraken met de regio.
-
– Er is een specifieke reservering getroffen voor de extra kosten voor Beheer en Onderhoud in de begrotingsperiode na de aanleg van de A1 Apeldoorn-Azelo.
-
– De provincie Overijssel en Gelderland financieren een deel van het project A1 Apeldoorn-Azelo voor. Een bedrag van € 28 miljoen is gereserveerd voor de terugbetaling van het Rijk aan de provincies in 2024.
-
– Er is een reservering getroffen voor de Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad airport (€ 51 miljoen).
-
– Er is een reservering getroffen voor de A58 aansluiting Goes (€ 9 miljoen) naar aanleiding van afspraken met de regio.
Bedragen x € 1 mln. | Budget | Planning | ||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling |
Verplicht | ||||
Realisatieuitgaven op IF12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | – 355 | – 283 | ||
Projecten Nationaal | ||||
Beter Benutten | 301 | 286 | nvt | |
Geluidsaneringprogramma – weg | 258 | 255 | nvt | |
Lucht – weg (NSL hoofdwegennet) | 235 | 235 | nvt | |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 235 | 240 | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere, deeltraject A9 Amstelveen (deel 4) en A6 Almere (deel 5) | 992 | 1.039 | Deel 4: 2024–2026 Deel 5: 2020–2022 | |
A10 Zuidas | 627 | 2016 | 2028 | |
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel | 296 | 332 | 2016 | 2028 |
A12/A27 Ring Utrecht | 1.134 | 1.120 | 2016 | 2024–2026 |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 165 | 163 | nvt | 2026–2028 |
A27/A1 Utrecht.N. – knp. Eemnes – asl.Bunschoten | 264 | 260 | 2014 | 2018–2020 |
A27 Houten – Hooipolder | 787 | 721 | 2017 | 2023–2025 |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 28 | 25 | nvt | nvt |
A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein (spitsstrook) | 25 | 25 | 2015 | 2015–2017 |
Projecten Zuidvleugel | ||||
A13/A16 Rotterdam | 975 | 710 | 2016 | 2021–2023 |
A24 Blankenburgtunnel (excl. tolopgave) | 854 | 2015 | 2022–2024 | |
A4-A44 Rijnlandroute | 550 | 555 | Regio | |
A4 Vlietland – N14 | 12 | 2014 | 2020–2022 | |
Projecten Oost-Nederland | ||||
A1 Apeldoorn Zuid – Beekbergen | 36 | 36 | 2015 | 2016–2018 |
A12/A15 Ressen – Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15) | 553 | 542 | 2015 | 2019–2021 |
N18 Varsseveld – Enschede | 336 | 333 | 2013 | 2019–2021 |
N35 Zwolle – Wijthmen | 48 | 47 | 2015 | 2016–2018 |
A1 Apeldoorn – Azelo | 420 | 2017 | Fase 1: 2019–2021 Fase 2: 2026–2028 | |
Projecten Noord-Nederland | ||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 1 | 608 | 551 | 2015 | 2019–2021 |
Projecten Limburg | ||||
A2 't Vonderen – Kerensheide | 256 | 254 | 2017 | 2025–2027 |
Gebonden | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Beter Benutten | 50 | 50 | nvt | |
Reservering tolopgave DBFM-aanbestedingen Blankenburgverbinding en ViA15 | 47 | 301 | nvt | |
Reservering tegenvallende tolopbrengsten A12/A15 | 61 | 60 | nvt | |
Reserveringen voor LCC | 148 | 223 | nvt | |
Reservering BenO Blankenburgverbinding | 79 | nvt | ||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
A7/A8 Coentunnel – Purmerend-Noord | 300 | |||
Projecten Zuidvleugel | ||||
A4 Haaglanden (passage en poorten & inprikkers) | 446 | 440 | ||
Projecten Brabant | ||||
A58 Eindhoven – Tilburg | 317 | 317 | ||
A58 Sint Annabosch – Galder | 116 | 116 | ||
N65 Vught – Haaren 2 | 46 | 45 | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||
N35 Nijverdal – Wierden | 50 | 40 | ||
Reservering Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad airport | 51 | |||
Reservering BenO A1 Apeldoorn – Azelo | 19 | |||
Reservering Terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn – Azelo | 28 | |||
Bestemd | 383 | 2.613 | ||
Projecten in voorbereiding | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Reservering consequenties areaaluitbreiding op beheer en onderhoud | ||||
Reservering nalevingskosten SWUNG | ||||
Studiebudget Verkenningen | ||||
Projecten Zuidvleugel | ||||
A20 Nieuwerkerk – Gouwe | ||||
Projecten Zuidwestelijke delta | ||||
Reservering A58 aansluiting Goes | ||||
Projecten Noord-Brabant | ||||
Reservering landzijdige bereikbaarheid Eindhoven Airport | ||||
Projecten Oost-Nederland | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde Risico's | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 11.154 | |||
Begroting 14.01.02 | 11.154 |
legenda
TB = Tracébesluit
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2014–2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.
12.04 Geïntegreerde contractvormen
Motivering
Infrastructuur projecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en financiering) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financiers op de private opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zekerstellen. In de bouwfase kan sprake zijn van een gedeeltelijke betaling (de beschikbaarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project.
De Brief Prioritering Investeringen Mobiliteit en Water (Kamerstukken II, 2010/11, 32 500 A, nr. 83, bijlage 3) bevat een lijst van in totaal 20 potentiële DBFM-projecten op het hoofdwegennet. Al deze projecten worden getoetst aan kwalitatieve criteria en op mogelijke financiële meerwaarde. In de Voortgangsrapportage DBFM(O) wordt periodiek gerapporteerd over de DBFM-dealflow op langere termijn.
Producten
Onderstaand een overzicht van de projecten waar reeds beschikbaarheidsbetalingen worden verstrekt danwel op korte termijn worden verwacht.
Het project A15 Maasvlakte-Vaanplein verkeert in de bouwfase en kent een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na oplevering betaald vanaf 2015 tot en met 2035.
De A12 Lunetten-Veenendaal bevindt zich in de exploitatiefase waardoor sprake is van een volledige beschikbaarheidsvergoeding.
De N33 Assen-Zuidbroek is gegund en de financial close heeft eind 2012 plaatsgevonden. Dit project kent een partiële beschikbaarheidsvergoeding. Naar verwachting wordt vanaf het najaar 2014 overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. De N33 is een pilot met index linked financiering. Dit houdt in dat de beschikbaarheidsvergoeding jaarlijks wordt aangepast aan de inflatie-ontwikkeling.
Het project A1/A6 Diemen-Almere Havendreef, onderdeel van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), is gegund en de Financial close heeft begin 2013 plaatsgevonden. Naar verwachting zal in 2020 sprake zijn van volledige beschikbaarheidsvergoeding.
Het project A12 Ede-Grijsoord is in aanbesteding en zal vanaf eind 2014 partiële beschikbaarheidsvergoedingen betalen. Volledige beschikbaarheidsvergoedingen zullen op dit artikel verantwoord worden vanaf eind 2016 na oplevering. Dit geldt ook voor de N18 Varsseveld-Enschede waarvan de aanbesteding op korte termijn zal starten.
Voor 2015 en 2016 is voorzien dat de aanbesteding zal starten van het volgende deelproject van Schiphol-Amsterdam-Almere (de A6 bij Almere), de A13/A16 Rotterdam, de Blankenburgverbinding, de A12/15 Ressen-Oudbroeken (Via15) en de A27/A1 Utrecht Noord-Knooppunt Eemnes-Bunschoten.
Het project A9 Holendrecht-Diemen (Gaasperdammerweg), onderdeel van SAA, is in aanbesteding. Verwacht wordt dat het DBFM contract eind 2014 wordt getekend en vanaf dat moment partiële beschikbaarheidsbetalingen zal kennen. Volledige beschikbaarheidsvergoedingen zullen naar verwachting gaan lopen na de oplevering in 2020.
Belangrijkste budgettaire aanpassingen
-
– Aflossing tunnels: Stijging van € 9 miljoen betreft de indexering IBOI 2014.
-
– A10 Tweede Coentunnel: Stijging van € 17 miljoen betreft de indexering IBOI 2014.
-
– A1/A6/A9 SAA: Betreft overheveling van A1-A6 niet-DBFM-gedeelte (€ 536 miljoen) en indexering IBOI 2014 (€ 18 miljoen)
-
– A12 Lunetten – Veenendaal: Betreft indexering IBOI 2014 (€ 5 miljoen) en aanvulling indexering 2012 (€ 4 miljoen)
-
– A15 Maasvlakte-Vaanplein: Stijging van € 22 miljoen betreft de indexering IBOI 2014.
-
– N31 Leeuwarden – Drachten: Betreft € 19 miljoen correctie DBFM-conversie en indexering IBOI 2014 (€ 1 miljoen).
-
– N33 Assen – Zuidbroek: In de vorige opgave was de realisatie t/m 2012 niet meegenomen (€ 21 miljoen). Daarnaast wordt € 4 miljoen indexering IBOI 2014 toegevoegd.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | later | huidig | vorig |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
Aflossing tunnels | 1.234 | 1.225 | 429 | 53 | 59 | 56 | 58 | 59 | 62 | 458 | – | – |
A10 Tweede Coentunnel | 2.213 | 2.196 | 838 | 91 | 74 | 76 | 53 | 53 | 53 | 975 | 2013 | 2013 |
A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere | 2.017 | 1.999 | 40 | 43 | 17 | 57 | 376 | 186 | 125 | 1.173 | 2019 | 2019 |
A12 Lunetten – Veenendaal | 636 | 627 | 218 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 19 | 279 | 2012 | 2012 |
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
A15 Maasvlakte – Vaanplein | 2.053 | 2.031 | 215 | 340 | 352 | 294 | 54 | 54 | 54 | 690 | 2015 | 2015 |
Projecten Brabant | ||||||||||||
A59 Rosmalen – Geffen, PPS | 288 | 288 | 266 | 1 | 1 | 1 | 1 | 18 | 2005 | 2005 | ||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
N31 Leeuwarden – Drachten | 166 | 146 | 107 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 23 | 2007 | 2007 |
N33 Assen – Zuidbroek1 | 340 | 336 | 34 | 44 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 197 | 2015 | 2015 |
Afrondingen | 0 | 1 | – 1 | |||||||||
Totaal | 8.947 |
| 2.147 | 602 | 545 | 527 | 585 | 396 | 333 |
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (incl. afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan verkeersmanagement, beheer, onderhoud, vervanging, aanleg en DBFM en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT systemen,het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
12.07 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord. De investeringsruimte is onder meer beschikbaar voor risico’s en de in het najaar van 2013 aangekondigde MIRT-onderzoeken (Kamerstukken II, 2013/14, 33 750 A, nr. 25).
De in de begroting 2014 opgenomen stand van de beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 bedroeg € 1.227 miljoen. Door de hieronder vermelde belangrijkste (budgettaire) aanpassingen bedraagt deze ruimte in de ontwerpbegroting 2015 nu € 639 miljoen.
-
– Aanvullende dekking van de nalevingskosten SWUNG (€ 77 miljoen) voor de periode tot en met 2028.
-
– Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (onder andere Zuidelijke Ringweg Groningen, A2 Passage Maastricht, A27 Houten-Hooipolder, N35 Nijverdal – Wierden). Zie hiervoor ook de toelichting bij IF artikel 12.03.
-
– Voor verschillende projecten is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd (Landzijdige bereikbaarheid Lelystad Airport en Eindhoven Airport, Aansluiting A58 Goes).
-
– Verlaging van de toltarieven bij de A12/A15 Ressen – Oudbroeken (€ 12 miljoen).
-
– Verwerking van het saldo van mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma.
12.07 Inv.ruimte Wegen | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | – 0 | 1 | – 1 | – 1 | 2 | – 1 | – 1 | 145.152 |
Kaseffect verwerking index2013 | – 42.732 | – 38.043 | – 41.956 | – 39.817 | – 32.936 | – 31.268 | – 24.883 | – 29.196 |
Kaseffect verwerking index2014 | – 25.667 | – 23.639 | – 18.691 | – 20.346 | – 16.281 | – 20.964 | – 25.424 | – 28.058 |
Totaal | – 68.399 | – 61.681 | – 60.648 | – 60.163 | – 49.215 | – 52.233 | – 50.308 | 87.898 |
12.07 Inv.ruimte Wegen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 46.685 | 10.478 | 43.480 | 19.756 | 22.106 | – 32.553 | 384.004 | 639.107 |
Kaseffect verwerking index2013 | – 31.260 | – 30.113 | – 19.885 | – 15.537 | – 16.360 | 393.986 | 0 | 1 |
Kaseffect verwerking index2014 | – 10.425 | – 31.068 | – 23.590 | – 11.186 | – 25.076 | – 7.910 | 288.324 | 0 |
Totaal | 5.000 | – 50.703 | 5 | – 6.967 | – 19.330 | 353.524 | 672.328 | 639.108 |