Beleidsartikel 12 Algemeen
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 461 | 1.157 | 1.206 | 1.205 | 1.205 | 1.205 | 1.205 | |
Uitgaven: | 686 | 1.157 | 1.206 | 1.205 | 1.205 | 1.205 | 1.205 | |
12.1 | Algemeen | 686 | 1.157 | 1.171 | 1.170 | 1.170 | 1.170 | 1.170 |
Subsidies | 584 | 373 | 373 | 373 | 373 | 373 | 373 | |
Diverse subsidies | 408 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Koninklijk Paleis Amsterdam | 176 | 173 | 173 | 173 | 173 | 173 | 173 | |
Opdrachten | 102 | 784 | 798 | 797 | 797 | 797 | 797 | |
Internationale Samenwerking | 0 | 350 | 360 | 346 | 346 | 346 | 346 | |
Opdrachten | 102 | 434 | 438 | 451 | 451 | 451 | 451 | |
12.2 | Verzameluitkeringen | 0 | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Bijdragen aan andere overheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
IPSV en impulsbudget | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | |
IPSV en impulsbudget | 0 | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | |
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
12.1 Algemeen
Subsidies
Diverse subsidies
In navolging van het besluit van het presidium van de Tweede Kamer om een subsidie te verstrekken aan de Stichting Parlementaire Geschiedenis, stelt BZK een aanvullende subsidie beschikbaar voor exploitatie van het Centrum Parlementaire Geschiedenis (CPG).
Koninklijk Paleis Amsterdam
Jaarlijkse subsidie ten behoeve van het openstellen van het Koninklijk Paleis als museum.
Opdrachten
Internationale Samenwerking en opdrachten
Het budget wordt onder meer aangewend voor de voorbereiding en coördinatie van het EU-voorzitterschap 2016. BZK zet zich tijdens het EU-voorzitterschap primair in voor een betere betrokkenheid van Europese steden en decentrale overheden bij het Europese besluitvormingsproces. Tijdens het voorzitterschap wordt door BZK ook bijzondere aandacht gegeven aan naleving van grondrechten in de EU, ontwikkeling van de overheidsorganisatie, modernisering van rechtspositieregelingen van Europese (politieke) ambtsdragers en e-government.
Tenslotte is budget opgenomen voor het versterken van de strategische, constitutionele en wetgevende, en economische advisering voor BZK breed. Daarbij is een veilige informatievoorziening en verbetering van de ICT prioriteit. Hier zorgt de CIO-office voor samenhang in de informatievoorziening en voor de verdere versterking van de beheersing van de projecten met een ICT-component, waaronder het meehelpen bij het doorvertalen van beleidsdoelen naar ICT. Het budget voor de CIO-office wordt aangewend om bij te dragen aan de verdere inrichting van strategische advisering en toezicht, IT-governance en securitygovernance, informatievoorziening en professionalisering. Voorts zijn middelen bestemd voor de inrichting van de crisisbeheersingsorganisatie bij BZK en voor fysieke- en informatiebeveiliging van de organisatie op basis van risicomanagement. Naast bovenstaande zal bijzondere aandacht uitgaan naar de verdere versterking en inrichting van de adviescapaciteit op het gebied van Openbare Orde, Inlichtingen en Veiligheid.
12.2 Verzameluitkeringen
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
IPSV en impulsbudget
De verzameluitkering kent zijn wettelijke grondslag in de Financiële verhoudingswet en keert uit aan de decentrale overheden. Aanleiding voor de invoering van de verzameluitkering is de behoefte aan een wijze van middelenverstrekking.
Ontvangsten
Het kabinet heeft in 2014 besloten tot de benoeming van de Digicommissaris (Nationaal Commissaris Digitale Overheid), die onder andere de taak heeft om de financiering van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) structureel van een oplossing te voorzien. Onder regie van de Digicommissaris is een voorstel tot stand gebracht dat o.a. interdepartementale versleuteling van de tekorten op de bestaande voorzieningen binnen de GDI behelst; dit voorstel is bij Voorjaarsnota 2015 budgettair verwerkt.
Onderdeel van het voorstel is een doorbelastingsopgave vanaf 2017 op de verschillende GDI-voorzieningen. Onder regie van de Digicommissaris zullen de verantwoordelijke partijen met een voorstel komen hoe deze opgave te realiseren. In afwachting hiervan worden te realiseren ontvangsten voorlopig geboekt op de begroting van BZK.