Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting hoofdstuk XII 2017 bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.994 | 203.274 | 52.695 | 141.119 | 68.473 | 63.549 | 31.032 |
Uitgaven | 134.964 | 150.750 | 216.332 | 332.243 | 184.395 | 146.541 | 110.356 |
Waarvan juridisch verplicht: | 89% | ||||||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 128.658 | 101.225 | 132.863 | 173.577 | 109.630 | 85.923 | 88.162 |
14.01.02 Planuitw. Progr. Reg/lok | 25 | 5.498 | 23.750 | 23.750 | 25.815 | 1.607 | 1.605 |
14.01.03 Realisatieprogr reg/lok | 128.633 | 95.727 | 109.113 | 149.828 | 83.816 | 84.316 | 86.557 |
14.01.04 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.128 | 0 |
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 6.306 | 49.525 | 83.469 | 158.666 | 74.765 | 51.490 | 22.194 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 6.306 | 13.475 | 33.563 | 109.425 | 16.014 | 18.506 | 22.194 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob fondsen | 0 | 36.050 | 33.700 | 33.034 | 42.544 | 16.308 | 0 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 0 | 0 | 16.206 | 16.207 | 16.207 | 16.676 | 0 |
14.09 Ontvangsten | 844 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenning en planuitwerking worden de budgetten in 2017 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2017. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2030 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2030 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2030.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | Uitgaven | 150.750 | 216.332 | 332.243 | 184.395 | 146.541 | 110.356 | 52.210 | 34.854 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 101.225 | 132.863 | 173.577 | 109.630 | 85.923 | 88.162 | 52.210 | 34.854 | |
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.128 | 0 | 0 | 0 | |
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid | 49.525 | 83.469 | 158.666 | 74.765 | 51.490 | 22.194 | 0 | 0 | |
14.09 | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2016–2030 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | uitgaven | 1.606 | 9.336 | 9.335 | 9.336 | 9.426 | 0 | 0 | 1.266.720 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 1.606 | 9.336 | 9.335 | 9.336 | 9.426 | 0 | 0 | 817.483 | |
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.128 | |
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 440.109 | |
14.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten, waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan € 225 miljoen indien dat project geheel of gedeeltelijk wordt gerealiseerd binnen één of meer van de samenwerkingsgebieden, waarin de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam of de gemeente ‘s-Gravenhage is gelegen, of € 112,5 miljoen, indien dat project geheel in een ander gebied wordt gerealiseerd. Het project moet passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid, zoals verwoord in de Begroting hoofdstuk XII 2017 en beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor en de Lange Termijn Spooragenda (LTSa).
Producten
Algemeen
Regionale lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenM levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing en besluitvorming door IenM al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma Regionaal/lokaal
Van een project dat in de planuitwerkingstabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 miljoen respectievelijk € 225 miljoen).
Wijzigingen
Het project Verkeersruit Eindhoven is niet voortgezet. In 2015 heeft de Minister van IenM met de provincie Noord-Brabant afspraken gemaakt over het programma Bereikbaarheid Zuid-Nederland, en daarmee de inzet van deze middelen (Kamerstukken II 2015–2016 34 300 A, nr. 16).
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Openstelling |
Verplicht | ||||
Gebonden | ||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
77 | 77 | 2020 | ||
Bestemd | 48 | 47 | ||
Projecten in voorbereiding | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde risico’s | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 125 | |||
Begroting 14.01.02 | 125 |
Legenda:
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2016–2030 weergegeven voor aanleg, planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2030.
14.01.03 Realisatieprogramma Regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote regionale/lokale infrastructuurprojecten die door regionale overheden worden aangelegd.
Wijzigingen
De projectbudgetten van de Rotterdamsebaan, A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop, RandstadRail en Noord/Zuidlijn zijn bijgesteld als gevolg van de indexatie naar prijspeil 2016.
Totaal | Oplevering | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | later | huidig | vorig |
Projecten Nationaal | ||||||||||||
1 | 5 | 1 | ||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
1.186 | 1.185 | 1.111 | 43 | 30 | 1 | 2017 | 2017 | |||||
110 | 110 | 37 | 4 | 40 | 29 | 2018 | 2018 | |||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
108 | 107 | 48 | 39 | 11 | 10 | regio | 2019–2021 | |||||
203 | 203 | 33 | 21 | 47 | 33 | 34 | 36 | 2020 | 2018 | |||
306 | 305 | 7 | 63 | 51 | 51 | 51 | 83 | regio | 2020–2022 | |||
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding RR op Den Haag HSE) | 894 | 894 | 885 | 9 | 2006–2016 | 2006–2016 | ||||||
Afrondingen | – 1 | 1 | ||||||||||
Programma Realisatie (IF 14.01.03) | 2.808 | 2.114 | 96 | 109 | 150 | 84 | 84 | 87 | 84 | |||
Budget Realisatie (IF 14.01.03) | 96 | 109 | 150 | 84 | 84 | 87 | 84 | |||||
Overprogrammering (–) |
14.01.04 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordt de totale voor artikel 14 beschikbare investeringsruimte tot en met 2030 verantwoord.
De in de begroting 2016 opgenomen stand van de beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 bedroeg € 201 miljoen. De algemene investeringsruimte Regionaal/Lokaal (deel OV) van € 118 miljoen is toegevoegd aan de Investeringsruimte Spoorwegen (artikelonderdeel 13.08) conform het Maatregelenpakket Herijking dat 13 november 2015 aan de Kamer is aangeboden. De resterende Investeringsruimte Regionaal/Lokaal (deel Wegen) van € 83 miljoen is toegevoegd aan de Investeringsruimte Hoofdwegennet (artikelonderdeel 12.07). In lijn met besluitvorming over de resterende vrije ruimte op het Infrastructuurfonds is alle vrije ruimte op de wegenonderdelen beschikbaar voor de voorziene knelpunten bij lage groei. Hiervoor is IenM verschillende MIRT-onderzoeken gestart conform nieuwe aanpak bereikbaarheid, waarbij breed wordt gekeken naar de opgave en oplossingen.
Indien een regio aanspraak wil maken op een subsidie voor een groot regionaal/lokaal project zal dit worden afgewogen tegenover andere investeringen vanuit de productartikelen Hoofdwegennet (productartikel 12) en Spoor (productartikel 13). De projecten moeten een bijdrage leveren aan het realiseren van de beleidsdoelstellingen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) en de LTSa die voor regionale bereikbaarheid zijn geformuleerd. Het betreft zowel wegenprojecten op het niveau van het Onderliggend Wegennet als Openbaar Vervoer projecten. Dit hoofdproduct zal derhalve bij een komende begroting komen te vervallen.
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMf) gebruikt. Deze fondsen zijn gevoed op basis van de volgende impulsen:
-
• Bereikbaarheidsoffensief Randstad;
-
• Amendement Dijsselbloem;
-
• Amendement Van der Staaij;
-
• Regionale bereikbaarheid (Kwartje van Kok);
-
• Amendement Van Hijum;
-
• Quick Wins NWA eerste en tweede tranche;
-
• Sluiskiltunnel.
Producten
De rijksmiddelen in het kader van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad, de amendementen Dijsselbloem, Van der Staaij en Van Hijum, Regionale bereikbaarheid en Quick Wins NWA zijn volledig uitgekeerd. Alleen voor de Sluiskiltunnel, die inmiddels is opgeleverd, resteert een gereserveerd bedrag voor onvoorziene omstandigheden. Naar verwachting hoeft deze investering niet te worden aangesproken.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk-Regio (Kamerstukken II 2007–2008 27 658, nr. 43). Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid in Noord-Nederland (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk-economisch programma (REP), tevens ten behoeve van Noord-Nederland.
Binnen de projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid gaat het in totaal om vijf concrete bereikbaarheidsprojecten, zie 14.03.01. De rijksbijdrage voor de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 en de N50 Ramspol-Ens zijn inmiddels overgeheveld naar artikel 12 Hoofdwegen.
In 2009 is het RMf RSP opgericht voor Noord-Nederland. De instelling van het RMf RSP volgt uit het Convenant RSP Zuiderzeelijn d.d. 23 juni 2008. Het totale budget RMf RSP is € 970 miljoen. Dit bestaat uit € 500 miljoen bijdrage van het Rijk en € 470 miljoen bijdrage van de regio. Binnen het RMf RSP is € 100 miljoen gereserveerd als bijdrage aan de concrete projecten; zie 14.03.02. Deze bijdrage vervalt als na realisatie van de concrete projecten is gebleken dat deze bijdrage niet nodig is en blijft beschikbaar voor het RMf RSP. De inzet van middelen uit het RMf RSP is een decentrale verantwoordelijkheid. Het RMf RSP is beschikbaar voor projecten, die kunnen worden gerealiseerd vóór 2020.
Binnen het REP wordt onderscheid gemaakt tussen een rijksdeel en een regionaal deel. Zowel voor het rijksdeel als voor het regionaal deel is € 150 miljoen rijksbudget beschikbaar gesteld. Het rijksdeel valt onder regie van het Ministerie van Economische zaken (EZ). Het betreffende rijksbudget werd tot en met 2012 verantwoord op de EZ-begroting, nadat in 2012 het resterende deel via het Provinciefonds is gedecentraliseerd. Het regionale deel, in totaal € 250 miljoen, valt onder regie van de regio. De rijksbijdrage voor het regionale deel, € 150 miljoen, wordt verantwoord op de begroting Infrastructuurfonds; zie 14.03.03. Ook de regio heeft € 100 miljoen beschikbaar voor het regionale deel van het REP.
De voorwaarden voor het RSP zijn beschreven in het op 23 juni 2008 ondertekende convenant Rijk-Regio (Kamerstukken II 2008–2009 21 700 A, nr. 19). Over de voortgang wordt de Tweede Kamer jaarlijks met een voortgangsrapportage (in het najaar) geïnformeerd.
Totaal | Oplevering | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | later | huidig | vorig |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
249 | 332 | 35 | 13 | 34 | 109 | 16 | 19 | 22 | ||||
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 535 | 534 | 373 | 36 | 34 | 33 | 43 | 16 | ||||
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 65 | 65 | 16 | 16 | 16 | 17 | ||||||
Afrondingen | – 1 | 1 | – 1 | 1 | – 1 | |||||||
Begroting (IF 14.03) | 848 | 931 | 408 | 50 | 83 | 159 | 75 | 51 | 22 | |||
Overige afspraken | ||||||||||||
135 | 134 | 44 | 9 | 17 | 26 | 27 | 12 | |||||
Totaal rijksbijdrage Noord-Nederland | 983 | 1.065 | 452 | 59 | 100 | 185 | 102 | 63 | 22 |
Het betreft de volgende projecten: A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (ZRG) fase 2; Bereikbaarheid Leeuwarden; Bereikbaarheid Assen; N50 Ramspol-Ens en Openbaar vervoer/spoor. De totale rijksbijdrage is inclusief € 200 miljoen uit het MIRT ten behoeve van de A7 ZRG fase 2.