Base description which applies to whole site

5.2 Artikel 12: Kasbeheer

A. Algemene doelstelling

Optimaal kasbeheer van het Rijk en van de instellingen die aan de schatkist zijn gelieerd.

B. Rol en verantwoordelijkheid Minister

De Minister van Financiën is verantwoordelijk voor het beheer van publieke middelen en de bijbehorende geldstromen. Het doel is dat publieke middelen doelmatig worden beheerd en financiële risico’s worden voorkomen. De wettelijke basis voor deze uitvoerende rol is geregeld in de Comptabiliteitswet 200127 (voor RWT’s), de Wet financiering decentrale overheden28 (voor decentrale overheden), de Wet financiering sociale verzekeringen en de Zorgverzekeringswet29 (voor sociale fondsen) en de Regeling Agentschappen30 (voor agentschappen).

Het kasbeheer is onder te verdelen in het schatkistbankieren en het betalingsverkeer van de rijksoverheid.

Bij schatkistbankieren heeft de Minister van Financiën een uitvoerende rol. Schatkistbankieren houdt in dat instellingen hun middelen aanhouden bij het Ministerie van Financiën (de schatkist). Publieke middelen verlaten de schatkist dan niet eerder dan noodzakelijk is voor de uitvoering van de publieke taak. Hierdoor is de externe financieringbehoefte van het Rijk minder groot. Onder voorwaarden kunnen sommige categorieën deelnemers aan schatkistbankieren ook leningen krijgen.

Ook bij het betalingsverkeer van de rijksoverheid heeft de Minister van Financiën een uitvoerende rol. Het betalingsverkeer is verdeeld in percelen die periodiek worden aanbesteed. Door de aanbesteding worden banken geprikkeld om hun diensten tegen een zo gunstig mogelijke prijs-kwaliteitverhouding aan te bieden. Het Ministerie van Financiën treedt in deze aanbestedingsprocedures op als opdrachtgever.

Kengetallen schatkistbankieren ultimo 2015
 

Aantal deelnemers

Middelen in rekening-courant en deposito

(bedragen x € 1 mld.)

Verstrekte leningen

(bedragen x € 1 mld.)

Agentschappen

32

2,3

5,2

RWT’s en derden

212

5,1

0,9

Sociale fondsen

3

– 23,4

 

Decentrale overheden

760

8,2

 

Bron: Ministerie van Financiën

C. Beleidswijzigingen

In 2017 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.

D1. Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid – Artikel 12 Kasbeheer (bedragen x € 1 mln.)
     

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Verplichtingen

6.206

1.534

1.533

1.533

1.532

1.532

1.533

                   

Uitgaven

6.206

1.534

1.533

1.533

1.532

1.532

1.533

waarvan juridisch verplicht

   

100%

       
                   
 

Rente

60

33

32

32

32

31

32

   

Rentelasten

60

33

32

32

32

31

32

   

Uitgaven bij voortijdige beëindiging (hoofdsom)

0

0

0

0

0

0

0

                   
 

Leningen

6.145

1.500

1.500

1.500

1.500

1.500

1.500

   

Verstrekte leningen

6.145

1.500

1.500

1.500

1.500

1.500

1.500

                   
 

Mutaties in rekening-courant en deposito's

0

0

0

0

0

0

0

   

Agentschappen

0

0

0

0

0

0

0

   

RWT’s en derden

0

0

0

0

0

0

0

   

Sociale fondsen

0

0

0

0

0

0

0

   

Decentrale Overheden

0

0

0

0

0

0

0

                   

Ontvangsten

11.616

7.612

6.543

9.176

6.987

5.914

4.088

                   
 

Rente

340

178

168

176

178

177

155

   

Rentebaten

236

178

168

176

178

177

155

   

Ontvangsten bij voortijdige beëindiging

105

0

0

0

0

0

0

                   
 

Leningen

5.907

2.015

1.363

1.085

1.055

1.800

1.096

   

Ontvangen aflossingen

5.907

2.015

1.363

1.085

1.055

1.800

1.096

                   
 

Mutaties in rekening-courant en deposito's

5.368

5.419

5.011

7.914

5.754

3.937

2.837

   

Agentschappen

114

0

0

0

0

0

0

   

RWT’s en derden

296

0

0

0

0

0

0

   

Sociale fondsen

3.687

4.319

3.911

6.814

4.654

3.937

2.837

   

Decentrale Overheden

1.271

1.100

1.100

1.100

1.100

0

0

D2. Budgetflexibiliteit

De ontvangsten en uitgaven op dit artikel zijn voor 100% als juridisch verplicht aan te merken. Alle rentelasten en rentebaten zijn juridisch verplicht omdat deze volgen uit de leningen, deposito's en rekening-couranttegoeden die deelnemers bij de schatkist aanhouden. De andere uitgaven en ontvangsten volgen ook uit de toename of afname van de middelen die door deelnemers in de schatkist worden aangehouden of uit de schatkist worden geleend.

E. Toelichting op de instrumenten

De totale uitgaven en ontvangsten zijn opgebouwd uit drie onderdelen: rente, mutaties in rekening-courant en deposito, en leningen.

Rente

Onder de rentelasten vallen de rentebetalingen van het Rijk aan de deelnemers aan schatkistbankieren. Deelnemers ontvangen rente over een positief saldo op hun rekening-courant en op de deposito’s die ze bij de schatkist hebben geplaatst. De rentebaten bestaan uit de door deelnemers aan het Rijk betaalde rente op leningen en op roodstanden in de rekening-courant. De verwachte rentebaten zijn in 2017 hoger dan de verwachte rentelasten.

Mutaties in rekening-courant en deposito

De posten toename en afname saldi in rekening-courant en deposito geven het bedrag weer dat naar verwachting door alle deelnemers in de schatkist wordt gestort (ontvangst voor het Rijk) of juist wordt opgenomen (uitgave voor het Rijk). Voor 2017 wordt een instroom van middelen, en dus inkomsten voor het Rijk, van € 5,0 mld. geraamd. Deze instroom wordt deels veroorzaakt doordat de sociale fondsen meer inkomsten dan uitgaven hebben. Hun roodstand neemt daardoor naar verwachting af met € 3,9 mld. Decentrale overheden storten naar verwachting € 1,1 mld. vanwege beleggingen uit het verleden die, zodra ze vrijvallen, in de schatkist moeten worden aangehouden.

Leningen

De posten verstrekte leningen en ontvangen aflossingen geven de geraamde uitgifte van nieuwe leningen (uitgave voor het Rijk) en de aflossingen op eerder afgesloten leningen (ontvangst voor het Rijk) weer. Als leningen voortijdig worden beëindigd dan worden deze afgelost tegen de marktwaarde van de lening op dat moment. Hierdoor kan gedurende het jaar een extra uitgave of ontvangst voor het Rijk ontstaan. Deze worden geboekt als uitgaven en ontvangsten bij voortijdige beëindiging.

27

Kamerstukken II 2001–2002 28 035, nr. A.

28

Kamerstukken II 2013–2014 33 416, nr. G.

29

Kamerstukken II 2012–2013 33 675, nr. 2.

30

Kamerstukken II 2012–2013 20 668.

Licence