13 Spoorwegen | Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) | Mutaties Slotwet | Realisatie 2019 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.610.625 | 1.843.321 | 1.916.477 | ‒ 66.595 | 1.849.882 |
Uitgaven | 2.009.388 | 2.053.171 | 1.940.173 | ‒ 8.602 | 1.931.571 |
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 1.379.109 | 1.398.157 | 1.448.999 | 8.827 | 1.457.826 |
13.03 Aanleg | 460.265 | 484.548 | 327.792 | ‒ 8.306 | 319.486 |
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer | 352.049 | 325.041 | 286.483 | ‒ 5.738 | 280.745 |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer | 41.301 | 13.151 | 17.487 | ‒ 1 | 17.486 |
13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer | 58.991 | 135.580 | 23.519 | ‒ 2.567 | 20.952 |
13.03.05 Verk. en planuitw. goederenvervoer | 7.924 | 10.776 | 303 | 0 | 303 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 160.024 | 160.476 | 153.392 | ‒ 9.123 | 144.269 |
13.07 Rente en aflossing | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 0 | 9.990 |
13.08 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 195.388 | 204.162 | 205.127 | ‒ 1.501 | 203.626 |
Toelichting
Verplichtingen
De per saldo lagere verplichtingen in 2019 bestaan voornamelijk uit de volgende projecten:
- Station Grubbenvorst, Maastricht Noord 2, station Hoogkerken, Programma Overwegen (- € 67,6 miljoen). Station Grubbenvorst is komen te vervallen en de projecten Maastricht Noord 2, station Hoogkerken Programma Overwegen hebben enige vertraging naar 2020.
- Maatregelenpakket HSL-Zuid (- € 2,9 miljoen). Een deel van de verplichtingen van het Maatregelenpakket HSL-Zuid schuift door naar 2020. Dit heeft voornamelijk betrekking op het ontwerp van de geluidsmaatregelen en het aanbrengen van schakelaars in spanningssluizen.
Uitgaven
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De verhoging van € 8,8 miljoen is het gevolg van de afrekening voorschotten ProRail over het jaar 2018.
13.03 Aanleg
De verlaging van € 8,3 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2019.
Saldo 2019
Per saldo is op Aanleg € 8,3 miljoen minder uitgegeven dan verwacht. Dit wordt met name veroorzaakt door:
– Kleine stations (- € 5,7 miljoen): Station Grubbenvorst is komen te vervallen en de projecten Maastricht Noord 2, station Hoogkerken hebben enige vertraging naar 2020.
– Studie en innovatie (- € 1,1 miljoen): dit betreft een schuif van 2020 naar 2019 in verband met een subsidie voor de inzet ProRail bij gebiedsonderzoeken en bereikbaarheidsprogramma's.
– Overwegenaanpak (- €1,4 miljoen): het afgeven van subsidiebeschikkingen is afhankelijk van het bereiken van overeenstemming met derden (regionale overheden). Bij de najaarsnota was uitgegaan van een iets hogere kas- en verplichtingenrealisatie voor 2019. Het overleg met derden duurde langer dan vooraf ingeschat, dit is de oorzaak dat er minder verplichtingen zijn aangegaan en ook minder aan kas is uitgegeven.
– Maatregelenpakket HSL-Zuid (- € 6,4 miljoen): Een deel van de uitgaven van het Maatregelenpakket HSL-Zuid schuift door naar 2020. Het betreft voornamelijk uitgaven voor het ontwerp van de geluidsmaatregelen en het aanbrengen van schakelaars in spanningssluizen.
– Na 2e suppletoire begrotingswet was er sprake van een overprogrammering van € 6,9 miljoen. Deze overprogrammering schuift door naar 2020, waardoor een tekort van € 6,9 miljoen ontstaat.
Het voordelig saldo wordt in 2020 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verlaging van € 9,1 miljoen wordt veroorzaakt door de verewrking van het saldo 2019.
Saldo 2019
Een deel van de verwachte te verrekenen bedragen met Infraspeed schuift door naar 2020 (€ 9,1 miljoen). Het saldo wordt in 2020 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.