Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutaties 2023 | Mutaties 2024 | Mutaties 2025 | Mutaties 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 87.413 | 87.413 | 10.842 | 98.255 | 84.766 | 99.251 | 106.670 | 91.890 | |
Uitgaven | 27.366 | 0 | 27.366 | 10.725 | 38.091 | 35.671 | 48.286 | 54.670 | 56.890 |
Waarvan juridisch verplicht | 74% | 38% | |||||||
1 Luchtvaart | 27.366 | 0 | 27.366 | 10.725 | 38.091 | 35.671 | 48.286 | 54.670 | 56.890 |
Opdrachten | 13.492 | 0 | 13.492 | 6.195 | 19.687 | 10.352 | 13.240 | 14.675 | 11.895 |
Opdrachten GIS | 765 | 0 | 765 | 735 | 1.500 | 28 | ‒ 763 | 0 | 0 |
Caribisch Nederland | 599 | 0 | 599 | 0 | 599 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige opdrachten | 12.128 | 0 | 12.128 | 5.460 | 17.588 | 10.324 | 14.003 | 14.675 | 11.895 |
Subsidies | 5.680 | 0 | 5.680 | 2.236 | 7.916 | 25.634 | 34.996 | 39.995 | 44.995 |
Subsidies klimaatbeleid | 2.508 | 0 | 2.508 | ‒ 570 | 1.938 | 570 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies tarieven Bonaire | 431 | 0 | 431 | 0 | 431 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies omploegen graan | 1.863 | 0 | 1.863 | ‒ 200 | 1.663 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 878 | 0 | 878 | 3.006 | 3.884 | 25.064 | 34.996 | 39.995 | 44.995 |
Bijdragen aan agentschappen | 5.434 | 0 | 5.434 | 599 | 6.033 | 50 | 50 | 0 | 0 |
Bijdrage aan KNMI | 14 | 0 | 14 | 0 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan RWS | 63 | 0 | 63 | 222 | 285 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan RWS ten behoeve van Caribisch Nederland | 5.058 | 0 | 5.058 | 0 | 5.058 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdrage aan agentschappen | 299 | 0 | 299 | 377 | 676 | 50 | 50 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.481 | 0 | 1.481 | ‒ 5 | 1.476 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan bijdrage International Civil Aviation Organization | 1.311 | 0 | 1.311 | 0 | 1.311 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 170 | 0 | 170 | ‒ 5 | 165 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 1.179 | 0 | 1.179 | 1.700 | 2.879 | ‒ 365 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 4.257 | 4.257 | 530 | 4.787 | 1.335 | 0 | 0 | 0 |
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutaties 2023 | Mutaties 2024 | Mutaties 2025 | Mutaties 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 87.413 | 87.413 | 10.842 | 98.255 | 84.766 | 99.251 | 106.670 | 91.890 | |
waarvan garantieverplichtingen | 59.600 | 59.600 | 1.287 | 60.887 | 48.000 | 51.000 | 52.000 | 35.000 | |
waarvan overige verplichtingen | 27.813 | 27.813 | 9.555 | 37.368 | 36.766 | 48.251 | 54.670 | 56.890 |
Toelichting
Verplichtingen
Voor de jaren 2023-2026 is het verplichtingenbudget opgehoogd voor Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). LVNL moet investeren in nieuwe en innovatieve technologie, zodat LVNL niet alleen betrouwbare luchtverkeersleiding kan blijven geven, maar ook in de toekomst kan blijven voldoen aan de eisen en wensen die nationale en internationale partijen stellen aan de dienstverlening van LVNL. Hiervoor is een jaarlijks leningenplafond ingesteld. LVNL gaat bij het ministerie van Financiën leningen aan voor een bedrag van maximaal € 48 miljoen in 2023, maximaal € 51 miljoen in 2024, maximaal € 52 miljoen in 2025 en maximaal € 35 miljoen in 2026. IenW stelt zich garant voor deze leningen.
De verhoging van het verplichtingenbudget in 2022 met € 12,1 miljoen is met name het gevolg van de volgende mutaties:
– De toevoeging van middelen vanuit de Aanvullende Post bij Financiën ten behoeve van uitvoeringskosten voor de Taskforce Schiphol. Het doel van de Taskforce Schiphol is de oprichting van een volwaardige projectorganisatie om met een integrale aanpak de sterke hub functie van Schiphol te behouden, met aandacht voor het verminderen van de negatieve effecten van luchtvaart op mens, milieu en natuur. Voor het jaar 2022 is het benodigde budget € 5,5 miljoen. In totaal wordt er € 60 miljoen overgeboekt vanuit de aanvullende post, verspreid over 2022-2026. Dit is inclusief uitvoeringskosten die bij de miljoenenota naar artikel 98 worden overgeboekt.
– Vanuit het Nationaal Groeifonds is € 148 miljoen overgeboekt voor de jaren 2022-2026, ten behoeve van Luchtvaart in Transitie. Dit programma richt zich op de verduurzaming van de Luchtvaartsector. Voor 2022 is hiervan € 3 miljoen nodig. Het totale beschikbare budget vanuit het NGF voor dit programma bedraagt € 263,9 miljoen.
– Een ontvangst van door de Autoriteit Consument en Markt bij de sector in rekening gebrachte toezichtskosten (€ 0,4 miljoen).
– Diverse overboekingen naar andere artikelen (- € 1 miljoen), voornamelijk naar artikel 98 ten behoeve van externe inhuur. Verder zijn middels diverse schuiven verplichtingen in de goede jaren gezet.
– Ten behoeve van de subsidie voor de biokerosinefabriek zijn verplichtingen naar voren gehaald (€ 0,8 miljoen). Ook is er voor deze subsidie geld van 2021 naar 2022 geschoven, omdat goedkeuring van de Europese Commissie nodig is (€ 0,5 miljoen).
– De overige mutaties zorgen samen voor een verhoging van het verplichtingen budget met € 2,9 miljoen.
Uitgaven
1 Luchtvaart
Opdrachten
De verhoging van het opdrachtenbudget met € 6,2 miljoen is met name het gevolg van:
– De toevoeging van middelen vanuit de Aanvullende Post bij Financiën ten behoeve van uitvoeringskosten voor de Taskforce Schiphol. Het doel van de Taskforce Schiphol is de oprichting van een volwaardige projectorganisatie om met een integrale aanpak de sterke hub functie van Schiphol te behouden, met aandacht voor het verminderen van de negatieve effecten van luchtvaart op mens, milieu en natuur. Voor het jaar 2022 is het benodigde budget € 5,5 miljoen. In totaal wordt er € 60 miljoen overgeboekt vanuit de aanvullende post, verspreid over 2022-2026.
– Een ontvangst van door de Autoriteit Consument en Markt bij de sector in rekening gebrachte toezichtskosten (€ 0,4 miljoen).
– Overige mutaties (€ 0,3 miljoen)
Subsidies
De verhoging van het opdrachtenbudget met € 2,2 miljoen is met name het gevolg van:
– Vanuit het Nationaal Groeifonds is € 148 miljoen overgeboekt voor de jaren 2022-2026, ten behoeve van Luchtvaart in Transitie. Dit programma richt zich op de verduurzaming van de Luchtvaartsector. Voor 2022 is hiervan € 3 miljoen nodig. Het totale beschikbare budget vanuit het NGF voor dit programma bedraagt € 263,9 miljoen.
– Kasschuiven van 2022 naar 2023 (- € 0,6 miljoen) voor een subsidie klimaat.
– Overige mutaties (-€ 0,2 miljoen).
Lening
De verhoging van het opdrachtenbudget met € 1,7 miljoen is met name het gevolg van middelen schuiven van 2023 naar 2022