Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.360.212 | 206.467 | 3.566.679 | ‒ 90.327 | 3.476.352 | 50.828 | 90.951 | 186.048 | 269.852 |
0 | |||||||||
Uitgaven | 3.430.531 | 119.010 | 3.549.541 | ‒ 21.839 | 3.527.702 | 194.620 | 140.285 | 205.021 | 270.426 |
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 391.678 | 42.974 | 434.652 | ‒ 45.401 | 389.251 | ‒ 6.984 | ‒ 8.198 | 10.686 | 20.334 |
Subsidies | 238.958 | 22.250 | 261.208 | ‒ 15.751 | 245.457 | ‒ 11.166 | ‒ 8.480 | ‒ 2.444 | 7.204 |
Medisch specialistische zorg | 72.264 | 7.200 | 79.464 | ‒ 1.111 | 78.353 | 1.413 | 1.887 | 2.000 | 2.000 |
Curatieve ggz | 34.966 | 2.000 | 36.966 | ‒ 14.203 | 22.763 | ‒ 10.748 | ‒ 8.442 | ‒ 2.519 | 4.129 |
Eerste lijnszorg | 13.872 | 0 | 13.872 | ‒ 704 | 13.168 | ‒ 2.906 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | 0 |
Lichaamsmateriaal | 23.592 | 0 | 23.592 | 0 | 23.592 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medische producten | 94.264 | 13.050 | 107.314 | 267 | 107.581 | 1.075 | 1.075 | 1.075 | 1.075 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 93.639 | 19.474 | 113.113 | ‒ 29.650 | 83.463 | 4.182 | 282 | 13.130 | 13.130 |
Medisch specialistische zorg | 704 | 5.500 | 6.204 | 0 | 6.204 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Curatieve ggz | 3.956 | 0 | 3.956 | ‒ 350 | 3.606 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerste lijnszorg | 57.589 | ‒ 26.650 | 30.939 | ‒ 120 | 30.819 | ‒ 100 | 0 | 0 | 0 |
Lichaamsmateriaal | 2.326 | 0 | 2.326 | 0 | 2.326 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medische producten | 29.064 | 40.624 | 69.688 | ‒ 29.180 | 40.508 | 4.282 | 282 | 13.130 | 13.130 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 58.873 | 900 | 59.773 | 0 | 59.773 | 0 | 0 | 0 | 0 |
aCBG | 1.712 | 900 | 2.612 | 0 | 2.612 | 0 | 0 | 0 | 0 |
aCBG | 657 | 0 | 657 | 0 | 657 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CIBG | 54.317 | 0 | 54.317 | 0 | 54.317 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 2.187 | 0 | 2.187 | 0 | 2.187 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 208 | 0 | 208 | 0 | 208 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 208 | 0 | 208 | 0 | 208 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 0 | 350 | 350 | 0 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 350 | 350 | 0 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Ondersteuning van het zorgstelsel | 3.038.853 | 76.036 | 3.114.889 | 23.562 | 3.138.451 | 201.604 | 148.483 | 194.335 | 250.092 |
Subsidies | 133.725 | 37.500 | 171.225 | 17.278 | 188.503 | 12.900 | 12.100 | 8.700 | 8.700 |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 1.360 | 0 | 1.360 | 0 | 1.360 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden | 41.958 | 47.000 | 88.958 | 12.000 | 100.958 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Regeling veelbelovende zorg | 23.185 | 0 | 23.185 | ‒ 2.000 | 21.185 | ‒ 3.500 | ‒ 3.500 | ‒ 3.500 | ‒ 3.500 |
Medisch-specialistische zorg | 45.750 | ‒ 9.500 | 36.250 | 5.500 | 41.750 | 4.400 | 3.600 | 200 | 200 |
Curatieve ggz | 7.336 | 0 | 7.336 | 0 | 7.336 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerste lijnszorg | 14.125 | 0 | 14.125 | 0 | 14.125 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 11 | 0 | 11 | 1.778 | 1.789 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 2.849.669 | 21.400 | 2.871.069 | 6.000 | 2.877.069 | 187.200 | 133.400 | 181.600 | 238.300 |
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 2.810.500 | 21.400 | 2.831.900 | 0 | 2.831.900 | 181.200 | 127.400 | 175.600 | 232.300 |
Onverzekerbare vreemdelingen | 39.169 | 0 | 39.169 | 6.000 | 45.169 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 23.669 | 0 | 23.669 | 3.185 | 26.854 | 3.561 | 3.986 | 4.035 | 3.092 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 23.543 | 0 | 23.543 | 3.185 | 26.728 | 3.561 | 3.986 | 4.035 | 3.092 |
Overige | 126 | 0 | 126 | 0 | 126 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 15.922 | 17.136 | 33.058 | ‒ 2.901 | 30.157 | ‒ 2.057 | ‒ 1.003 | 0 | 0 |
Risicoverevening | 2.039 | 0 | 2.039 | 0 | 2.039 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 823 | 0 | 823 | 79 | 902 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medisch-specialistische zorg | 7.695 | 12.830 | 20.525 | ‒ 3.250 | 17.275 | ‒ 2.057 | ‒ 1.003 | 0 | 0 |
Curatieve ggz | 30 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerste lijnszorg | 102 | 0 | 102 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Passende zorg | 0 | 4.306 | 4.306 | 0 | 4.306 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 5.233 | 0 | 5.233 | 270 | 5.503 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 10.858 | 0 | 10.858 | 0 | 10.858 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 10.858 | 0 | 10.858 | 0 | 10.858 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 5.010 | 0 | 5.010 | 0 | 5.010 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SVB: Onverzekerden | 3.942 | 0 | 3.942 | 0 | 3.942 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 1.068 | 0 | 1.068 | 0 | 1.068 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VenJ: Bijdrage C2000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 123.295 | 0 | 123.295 | ‒ 4.000 | 119.295 | 5.000 | 4.000 | 3.000 | 2.000 |
Overige | 123.295 | 0 | 123.295 | ‒ 4.000 | 119.295 | 5.000 | 4.000 | 3.000 | 2.000 |
Toelichting
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Curatieve GGZ
Een bedrag van € 11,3 miljoen is overgeboekt naar artikel 1 Volksgezondheid voor de uitvoering van het actieprogramma Grip op onbegrip voor personen met verward gedrag door ZonMW. Met dit actieprogramma faciliteren we gemeentelijke projecten en initiatieven die bijdragen aan het realiseren van een regionale sluitende aanpak voor personen met verward gedrag, de inzet van ggz-expertise in de wijk en flexibele inzet van zorg en begeleiding en pilots met vervoer van personen met verward gedrag door regionale ambulancevoorzieningen.
Vanuit VWS zetten we ons in voor suïcidepreventie met als doel minder suïcides en minder suïcidepogingen. Hiervoor zetten we verschillende beleidsinstrumenten in: een instellingsubsidie aan 113 Zelfmoordpreventie die inzet op hulpverlening, communicatie en trainingen, een landelijke agenda suïcidepreventie en is een opdracht verleend aan ZonMw voor een onderzoeksprogramma. Om suïcides te voorkomen is door het afgelopen kabinet de instellingssubsidie van 113 Zelfmoordpreventie geïntensiveerd. Deze intensivering loopt af per 2023. Het nieuwe kabinet heeft vanaf 2022 jaarlijks € 2 miljoen aanvullend gereserveerd. Omdat de intensivering van het vorige kabinet afloopt per 2023, is besloten de extra middelen voor 2022 door te schuiven naar 2023.
Daarnaast is er sprake van een aantal kleine mutaties. Per saldo leiden deze wijzigingen tot een verlaging van het budget voor subsidies curatieve ggz in 2022 (totaal € 14,2 miljoen).
Opdrachten
Medische producten
Door de eerdere problemen met de financiering van de Kickstart Medicatieoverdracht was de start van de versnelling informatie-uitwisseling patiënt en professioneel (VIPP) Farmacie vertraagd. De kasschuif van € 29,2 miljoen is benodigd om de VIPP Farmacie op één lijn te krijgen met de Kickstart. Dit betekent dat de uitvoering van VIPP-farmacie in de tijd opschuift maar de middelen (op basis van de regeling die gereed is) wel tot besteding zullen komen.
3. Ondersteuning van het zorgstelsel
Subsidies
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden
Doordat zorgverleners vaker een beroep doen op de subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) wordt in 2022 een tegenvaller van € 12 miljoen verwacht. Deze tegenvaller wordt structureel verondersteld.
Medisch-specialistische zorg
Het Versnellingsprogramma informatie-uitwisseling patiënt en professional (VIPP Babyconnect) is er voor instellingen in de geboortezorg. De bijbehorende subsidieregeling loopt voor de periode van 1 juli 2019 tot en met 31 december 2022 en richt zich op het bevorderen van de digitale informatie-uitwisseling in de geboortezorgketen in Nederland. In totaal was er € 15 miljoen beschikbaar gesteld voor dit programma. Door het programmabureau Babyconnect is een businesscase gemaakt waaruit blijkt dat de beschikbare middelen onvoldoende zijn om gegevensuitwisseling in de geboortezorg mogelijk te maken en de doelen van de subsidieregeling te kunnen behalen. Daarom zijn er meerjarig extra middelen beschikbaar gesteld. In 2022 gaat het om een bedrag van € 5,5 miljoen.
Bekostiging
Onverzekerbare vreemdelingen
Doordat zorgverleners vaker een beroep doen op de regeling Zorg aan illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen (OVV) wordt in 2022 een tegenvaller van € 6 miljoen verwacht. Deze tegenvaller wordt structureel verondersteld.
Inkomensoverdrachten
Overgangsregeling FLO/VUT-ouderenregeling ambulancepersoneel
Bij de afschaffing van de regelingen rond Functioneel Leeftijdsontslag/Vervoegde Uittreding (FLO/VUT) zijn afspraken gemaakt over de vergoeding van het overgangsrecht ouderenregelingen voor de verschillende ambulancediensten om de continuïteit van ambulancezorg te garanderen. De kosten van het overgangsrecht zijn in de tarieven voor de ambulancediensten verwerkt. Met de ambulancediensten is een overeenkomst gesloten, waarin is geregeld dat een groot deel van de kosten bij het ministerie van VWS gedeclareerd kan worden. De uitgaven voor de FLO/VUT-ouderenregeling ambulancepersoneel vallen dit jaar naar verwachting € 3,2 miljoen hoger uit, onder andere als gevolg van wijzigingen in regelgeving waarvan eerder is afgesproken dat de budgettaire risico’s hiervan voor het ministerie van VWS zijn.
Opdrachten
Medisch-specialistische zorg
Voor de uitvoering van het deelprogramma COVID-19 herstel- en nazorg door ZonMw is een meerjarige reeks van totaal € 6,3 miljoen overgeboekt naar artikel 1 Volksgezondheid. De overboeking leidt tot een verlaging van het budget opdrachten medisch-specialistische zorg in 2022 met € 3,25 miljoen.
Ontvangsten
Op basis van gerealiseerde ontvangsten in voorgaande jaren wordt de ontvangstenraming opgehoogd met € 6 miljoen. Daarnaast verwacht het CAK lagere reguliere ontvangsten (€ 10 miljoen) dan eerder geraamd doordat zowel de aantallen wanbetalers als het inningspercentage lager zijn dan waarmee bij het opstellen van de ramingen rekening is gehouden. Samen leidt dit in totaal tot een verlaging van de ontvangsten op dit artikel met € 4 miljoen.