Het verzekeren van betalingsrisico’s die zijn verbonden aan Nederlandse export en investeringen in het buitenland die zonder deze verzekering niet tot stand zouden zijn gekomen, en het creëren en handhaven van een internationaal gelijkwaardig speelveld voor bedrijven op het terrein van de exportkredietverzekeringsfaciliteit (ekv-faciliteit).
De minister van Financiën heeft de rol van regisseur bij de uitvoering van de exportkredietverzekeringsfaciliteit (ekv-faciliteit). De Nederlandse staat treedt op als verzekeraar en Atradius Dutch State Business N.V. (ADSB) voert de ekv-faciliteit uit, in naam van en voor rekening en risico van de Staat. De minister stelt de randvoorwaarden vast waaronder ADSB verzekeringen mag afgeven. De minister van Financiën is budgetverantwoordelijk, maar is samen met de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking verantwoordelijk voor het beleid op gebied van de ekv. Beide ministers stimuleren een gelijkwaardig speelveld op het gebied van deze exportondersteunende maatregelen.
Op basis van de ‘Kaderwet financiële verstrekkingen Financiën’ biedt de Nederlandse staat, in aanvulling op de private markt, faciliteiten aan waarmee Nederlandse ondernemers en hun financiers betalingsrisico’s kunnen afdekken bij de Staat. Met de verschillende producten binnen de exportkrediet- en investeringsverzekeringen kunnen Nederlandse bedrijven meer exportorders binnenhalen die in het bijzonder op (middel)lange termijn gefinancierd worden.70
De ekv-faciliteit van de Nederlandse staat is aanvullend aan de markt. Dit betekent dat exporteurs aanspraak kunnen maken op de ekv-faciliteit als exportorders niet commercieel verzekerd kunnen worden. Zo kan de export, ook naar politiek en economisch ingewikkelde landen, toch doorgaan. Er is duidelijk vastgelegd welke risico’s (looptijd, omvang en landen) verzekerd kunnen worden op de private markt en dus voor welke risico’s de Nederlandse staat aanvullende zekerheid kan bieden. Daarnaast stelt de minister van Financiën voor alle verzekeringsproducten een risicokader vast. Hierin staan de randvoorwaarden voor het afgeven van een verzekering, waarmee de Staat vaststelt welke risico’s als verantwoord worden beschouwd.
Net als Nederland hebben veel andere landen in de wereld ook een ekv-faciliteit. Nederland zet zich internationaal in om afspraken te maken over exportondersteuning en om Nederlandse exporteurs en hun financiers onder gelijke voorwaarden te kunnen laten concurreren. Deze afspraken zijn vastgelegd in de ‘Arrangement’ en waarborgen een internationaal gelijk speelveld.71 Zo zijn er afspraken gemaakt over de voorwaarden waaronder exportkredietverzekeringen mogen worden verstrekt. Hierbij kan gedacht worden aan afspraken over de kostendekkendheid van de steun, minimumpremies, maximale looptijden, het gebruik van ontwikkelingshulpgelden en verantwoord leenbeleid.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) heeft internationaal, maar ook nationaal de aandacht. Er is continu aandacht voor een gedegen uitvoering van het beleid voor mvo binnen de ekv-aanvragen. Het Nederlandse beleid voor de toetsing van ekv-aanvragen op de milieu- en sociale-effecten, dat in een aantal opzichten strenger is dan de internationale richtlijnen op dit gebied, is vastgelegd in het zogeheten Beleidsdocument mvo.72 ADSB publiceert jaarlijks een duurzaamheidsverslag waarin de inspanningen en resultaten worden beschreven.
Vergroening
Net als in 2021 blijft ook in 2022 het vergoenen van de ekv-portefeuille een aandachtspunt.
In 2022 evalueren we de meetmethodiek groen en de maatregelen die in 2020 zijn genomen om een groter aandeel groen in onze portefeuille te krijgen, om te kijken of verbeteringen mogelijk en/of wenselijk zijn. Tevens vindt een lichte evaluatie plaats op de meetmethodiek bruin. In beide gevallen worden nadere ontwikkelingen in de Europese taxonomie meegewogen.
Verbeteren internationaal speelveld
Internationaal zet het ministerie van Financiën zich in voor een sterk multilateraal afsprakenkader voor publieke exportfinanciering. De inzet is een internationaal gelijk speelveld voor Nederlandse exporteurs. In 2022 zal het ministerie van Financiën actief bijdragen aan de onderhandelingen over de modernisering van de Arrangement on official supported export credits. Door deze afspraken tussen OESO-landen over publieke exportfinanciering aan te passen aan de eisen van deze tijd wordt export beter ondersteund. De Europese Commissie heeft daarnaast aangegeven in haar Trade Policy Communication (2021) een verkenning te starten naar een Europese strategie voor publieke exportfinanciering waarbij exportfinanciering en andere financieringsstromen in de EU beter gecoördineerd worden. In 2022 zal het ministerie van Financiën hieraan een bijdrage leveren.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 19.985.791 | ‒ 1.705.684 | 10.089.941 | 10.089.291 | 10.089.291 | 10.089.291 | 10.089.291 |
Uitgaven | 204.344 | 485.436 | 221.941 | 176.291 | 166.291 | 151.291 | 151.291 |
Opdrachten | 87.007 | 64.192 | 19.697 | 19.047 | 19.047 | 19.047 | 19.047 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 13.565 | 18.900 | 18.900 | 18.900 | 18.900 | 18.900 | 18.900 |
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten | 72.681 | 45.000 | 650 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige uitgaven | 761 | 292 | 147 | 147 | 147 | 147 | 147 |
Garanties | 49.520 | 284.000 | 132.000 | 87.000 | 77.000 | 62.000 | 62.000 |
Schade-uitkering EKV | 21.640 | 239.000 | 112.000 | 87.000 | 77.000 | 62.000 | 62.000 |
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten | 27.880 | 45.000 | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 67.818 | 137.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 |
Mutatie begrotingsreserve EKV | 67.818 | 137.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 |
Ontvangsten | 305.065 | 517.827 | 131.076 | 111.175 | 111.363 | 109.363 | 109.363 |
Garanties | 305.065 | 413.870 | 107.119 | 87.218 | 87.406 | 85.406 | 85.406 |
Premies EKV | 82.074 | 137.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 |
Premies herverzekering leverancierskredieten | 191.805 | 90.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schaderestituties EKV | 28.756 | 166.626 | 16.875 | 16.974 | 17.162 | 15.162 | 15.162 |
Schaderestituties herverzekering leverancierskredieten | 2.430 | 20.000 | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 0 | 103.957 | 23.957 | 23.957 | 23.957 | 23.957 | 23.957 |
Mutatie begrotingsreserve EKV | 0 | 103.957 | 23.957 | 23.957 | 23.957 | 23.957 | 23.957 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 19.985.791 | ‒ 1.705.684 | 10.089.941 | 10.089.291 | 10.089.291 | 10.089.291 | 10.089.291 |
waarvan garantieverplichtingen | 19.830.777 | ‒ 1.907.120 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 |
Herverzekering leverancierskredieten | 12.000.000 | ‒ 11.907.120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exportkredietverzekeringen | 7.830.777 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 |
waarvan: aangegane garantieverplichtingen | 7.830.777 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 | 10.000.000 |
waarvan: vervallen garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 155.014 | 201.436 | 89.941 | 89.291 | 89.291 | 89.291 | 89.291 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 13.565 | 18.900 | 18.900 | 18.900 | 18.900 | 18.900 | 18.900 |
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten | 72.681 | 45.000 | 650 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting begrotingsreserve EKV | 67.818 | 137.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 | 70.244 |
Overige betalingsverplichtingen | 951 | 292 | 147 | 147 | 147 | 147 | 147 |
Budgetflexibiliteit
Opdrachten
Dit budget is 100% juridisch verplicht op basis van een overeenkomst met ADSB.
Garanties
Deze uitgaven zijn 100% juridisch verplicht, aangezien deze voortvloeien uit afgesloten exportkredietverzekeringen. Indien de verzekerde risico’s zich materialiseren en aan alle verzekeringsvoorwaarden is voldaan, moet de Staat als verzekeraar tot uitkering overgaan.
Verplichtingen en uitgaven
Opdrachten
ADSB is de uitvoerder van de ekv-faciliteit. ADSB ontvangt voor de werkzaamheden in het kader van de ekv-faciliteit jaarlijks een vergoeding op basis van een vergoedingsovereenkomst.
Garanties
Voor de ekv-faciliteit is in de begroting een plafond van € 10 mld. opgenomen. Dit is het bedrag dat jaarlijks aan nieuwe verplichtingen kan worden aangegaan.
De ekv heeft zowel definitieve als voorlopige juridische verplichtingen in de portefeuille. Indien het voor een exporteur nog onzeker is of de opdracht wordt gegund, maar er voor een offerte wel al financiering geregeld moet zijn, kan een dekkingstoezegging worden afgegeven. Dit is nog geen polis, maar de dekkingstoezegging zal bij daadwerkelijke gunning van een opdracht worden omgezet naar een polis. Gemiddeld wordt ongeveer de helft van de dekkingstoezeggingen uiteindelijk een polis. Als er duidelijke aanwijzingen zijn dat het risico sterk is verslechterd, is de Staat niet verplicht om een dekkingstoezegging in een polis om te zetten. Schade kan uitsluitend onder een polis worden uitgekeerd. Wanneer zich onder een ekv-polis schade voordoet, zal de Staat bij schade-uitkering doorgaans het betalingsschema van de debiteur volgen. Dit betekent dat het bedrag niet in een keer wordt uitgekeerd, maar gespreid over de resterende looptijd van de verzekering (doorgaans twee betalingen per jaar).
De garantie «herverzekering leverancierskredieten» betreft een tijdelijke garantie van de Staat als maatregel in de Coronacrisis om te voorkomen dat de kortlopende kredietverlening in de private verzekeringssector stilvalt. Deze garantie is in 2020 ter hoogte van € 12 mld. opgericht en staat los van het reguliere plafond van € 10 mld. voor exportkredietverzekeringen (zie het kopje Verplichtingen in bovenstaande tabel).
Wegens het uitblijven van de verwachtte faillissementsgolf, en het beëindigen van de herverzekering per 1 juli 2021, zijn de geraamde schades uit hoofde van de herverzekering voor 2022 naar beneden bijgesteld ten opzichte van 2021.
Storting/onttrekking begrotingsreserve
Naar aanleiding van het garantiekader voor risicoregelingen wordt voor de ekv een risicovoorziening opgebouwd. De risicovoorziening fungeert als een buffer om tegenvallers, zoals een grote schade, op te vangen; ontvangsten en uitgaven kunnen bij de ekv sterk over de tijd verspreid zijn.
Toevoegingen aan de begrotingsreserve worden als uitgaven weergegeven op de begroting en onttrekkingen aan de begrotingsreserve als ontvangsten. De raming van de toevoeging aan de begrotingsreserve van de ekv is gelijk aan de raming van de premieontvangsten. Het toevoegen van de premieontvangsten aan de begrotingsreserve is een uitgave voor de Financiënbegroting. De stand van de reserve was ultimo 2020 € 508,5 mln.
Stand per 1/1/2021 | Onttrekking 2021 | Toevoeging 2021 | Stand per 1/1/2022 | Onttrekking 2022 | Toevoeging 2022 | Stand per 31/12/2022 |
509 | ‒ 103 | + 137 | 543 | ‒ 24 | + 70 | 589 |
Ontvangsten
Garanties
De ontvangsten bestaan uit premies en schaderestituties. De omvang van deze posten wordt beïnvloed door de hoeveelheid afgegeven exportkredietverzekeringen/leverancierskredieten en ontwikkelingen in de kredietwaardigheid van buitenlandse debiteuren/afnemers van leverancierskredieten.
Als er een ekv-polis wordt afgegeven is de verzekerde premie verschuldigd. De premie wordt berekend op basis van een internationaal afgesproken systematiek. De in Arrangement-verband overeengekomen minimumpremies zijn van belang voor het voorkomen van concurrentieverstoring. De premies dienen het onderliggende risico te reflecteren en bij te dragen aan de kostendekkendheid van de faciliteit.
Schaderestituties op de ekv kunnen uiteraard alleen ontstaan indien eerst uitgaven zijn gedaan in de vorm van schade-uitkeringen. De Club van Parijs is een belangrijk platform waar crediteurlanden informatie delen over betalingsachterstanden van overheden of overheidsbedrijven op publiek gedekte exportkredieten en bilaterale leningen. Deze coördinatie tussen landen verhoogt de schaderestituties van een publieke exportverzekeraar.
De schaderestituties voor de herverzekering van de leverancierskredieten komen ten gunste van de Staat. De raming is, in lijn met de schadeclaims, naar beneden bijgesteld voor 2022, gezien de verbeterde marktomstandigheden en beëindiging van de herverzekering.
Meetbare gegevens
Voor de ekv-faciliteit worden drie indicatoren gehanteerd om inzicht te krijgen in hoeverre de doelstelling wordt behaald.
Directe en indirecte bijdrage aan het Nederlandse bbp
Deze indicator geeft inzicht in de directe en indirecte bijdrage van de ekv-faciliteit aan het Nederlandse bbp op basis van berekeningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hiervoor wordt aangesloten bij de wijze waarop de doeltreffendheid van de faciliteit (tussen 2010 en 2014) is onderzocht in de beleidsdoorlichting van 2016. De streefwaarde is gebaseerd op historische realisaties.
Bedrijfseconomische resultaatbepaling (berb)
De berb geeft aan in welke mate de ekv-faciliteit voldoet aan de internationale afspraak om minimaal kostendekkend te zijn. Deze afspraak is gemaakt om te voorkomen dat er concurrentieverstoring kan plaatsvinden. De berb brengt in kaart in welke mate de inkomsten (premies en recuperaties) op de lange termijn de uitgaven (schades en uitvoeringskosten) dekken. Een positieve uitkomst duidt erop dat de faciliteit cumulatief gezien sinds 1999 kostendekkend is gebleken met inachtneming van nog te verwachten schades over de uitstaande risico’s.
Donkergroene transacties
De beleidsmatige inzet bij de exportkredietverzekering is erop gericht het aandeel in de portefeuille van transacties die een bijdrage leveren aan het bereiken van de doelstellingen van het Akkoord van Parijs te laten groeien. In 2019 is een model ontwikkeld om te kunnen inventariseren welke transacties als groen gekwalificeerd kunnen worden. Dit model is gebaseerd op de richtlijnen van de International Finance Corporation (onderdeel van de Wereldbankgroep). Begin 2020 is dit model door externe deskundigen gevalideerd. Vanaf 2020 worden alle transacties geclassificeerd en zullen de uitkomsten worden gebruikt om te rapporteren over het aantal groene transacties in de portefeuille. De doelstelling voor 2021 is het verhogen van het aantal groene transacties met 15% ten opzichte van 2020. In dit kader zijn verschillende maatregelen getroffen om groene export te stimuleren. Zo komen groene exporttransacties in aanmerkingen voor gunstige voorwaarden onder de ekv en daarnaast wordt momenteel gewerkt een groene exportontwikkelingsgarantie.73 Hierbij dient echter wel opgemerkt te worden dat de ekv een vraag gestuurd instrument is, waardoor de doelstelling afhankelijk blijft van het aanbod van projecten en export.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Streefwaarde 2021 t/m 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
Bijdrage bbp in % | 0,12% | 0,11% | 0,11% | n.n.b. | > 0,11% |
Berb | € 478 mln. | € 518 mln. | € 555 mln. | € 582 mln. | > € 0 |
Nieuw aangegane donkergroene transacties o.b.v. commitment in % | 19% (pilot)1 | 41,9% | |||
Absoluut aantal nieuw aangegane donkergroene transacties | 15 | 12 | 15% meer dan het voorgaande jaar |