Een bijdrage leveren aan een financieel gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling.
De minister van Financiën speelt in Nederland op dit gebied een regisserende rol en maakt daarbij gebruik van een aantal instrumenten. Ten behoeve van de bevordering van de financiële stabiliteit neemt de minister actief deel aan internationale overleggen (onder andere de Ecofinraad en de Eurogroep) ter versterking van de begrotingsdiscipline van lidstaten van de EU en een stabiele macro-economische omgeving in de eurozone. Hieronder valt ook de economische beleidscoördinatie in de EU en de EMU in het kader van het Europees Semester. Verder neemt de minister van Financiën besluiten over het Nederlandse standpunt met betrekking tot toetreding van landen tot het Exchange Rate Mechanism (ERM-II) en invoering van de euro.
De minister houdt als aandeelhouder toezicht op de verschillende Internationale Financiële Instellingen met als doel om o.a. financiële soliditeit en goed bestuur te waarborgen. Hierbij bewaakt de minister ook de financiële belangen van de Nederlandse overheid en de Nederlandse burger en ziet de minister toe op de effectiviteit van de internationale financiële architectuur.
Daarnaast levert de minister een bijdrage aan de internationale beleidsdiscussies en beleidsresponses bij internationale fora zoals de Ecofinraad, de Eurogroep, de G20, verschillende OESO-werkgroepen en commissies en discussies bij het IMF, de Wereldbank en andere IFI’s.
Internationale Financiële Instellingen
IMF SDR allocatie
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft, tegen de achtergrond van de impact van de coronacrisis op landen en een onzeker en asynchroon economisch herstel, een generieke Special Drawing Rights (SDR)-allocatie van $650 mld. voorgesteld. Deze allocatie is nodig om te kunnen voorzien in de mondiale vraag naar internationale reserves. Zoals reeds gemeld aan de Kamer67, erkent Nederland het belang van een generieke SDR-allocatie om zo het mondiale financiële vangnet te versterken en gewenste liquiditeit te creëren voor kwetsbare landen om de crisis het hoofd te bieden. Daarbij steunt Nederland de bevordering van transparantie en verantwoording van het gebruik van SDR’s.
De evaluatie van de onderliggende overeenkomst tussen de Nederlandsche Bank (DNB) en de Staat stelt vast dat de garantie van de Staat aan DNB t.b.v. gealloceerde SDR’s niet noodzakelijk is. Deze garantie komt derhalve te vervallen, wat betekent dat de nieuwe SDR-allocatie geen budgettaire gevolgen heeft voor de begroting (zie overzicht Risicoregelingen).
Wereldbank IDA
Zoals eerder aan uw Kamer gemeld68 heeft Nederland ingestemd om de twintigste middelenaanvulling van de International Development Association, IDA (IDA-20) een jaar naar voren te halen om het financieringstekort van IDA als gevolg van corona respons op te vangen. Daarmee wordt de gehele verplichting IDA-20 een jaar eerder aangegaan (2022 i.p.v. 2023). Doordat de frequentie van middelenaanvullingen op drie jaar blijft staan, betekent dit dat alle toekomstige middelenaanvullingen (IDA21 en verder) ook een jaar naar voren opschuiven. Gezien de onzekerheden ten aanzien van de precieze omvang van IDA20, als ook de hoogte van het ODA-plafond, is besloten om voorlopig de in de begroting opgenomen stelposten voor de betalingen (uitgaven) te laten staan en deze later te corrigeren.
Het naar voor halen van IDA-20 zal dit najaar geformaliseerd worden waarbij onderhandelingen plaatsvinden over de inzet van IDA voor de komende jaren. Donorlanden zullen besluiten tot de omvang van het financiële pakket en de bijdrage van donoren, nadat de inhoudelijke doelstellingen en de financiële voorwaarden overeen zijn gekomen. De Kamer zal gedurende dit proces nader geïnformeerd worden over de Nederlandse positie in deze onderhandelingen.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 37.500.508 | ‒ 14.190.990 | 943.419 | 16.817 | 15.817 | 978.388 | 8.817 |
Uitgaven | 215.674 | 94.637 | 402.972 | 400.272 | 377.205 | 397.062 | 395.430 |
Garanties | 0 | 319 | 96.352 | 75.145 | 17.794 | 7.559 | 9.927 |
EIB pan-Europees garantiefonds | 0 | 319 | 96.352 | 75.145 | 17.794 | 7.559 | 9.927 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 181.651 | 59.200 | 276.883 | 323.310 | 357.594 | 387.686 | 383.686 |
Rentecompenstie ESM | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 14.000 | 11.000 | 7.000 |
Wereldbank | 181.651 | 44.200 | 261.883 | 308.310 | 343.594 | 376.686 | 376.686 |
Leningen | 33.010 | 33.300 | 27.920 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Teruggave winsten | 33.010 | 33.300 | 27.920 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 1.013 | 1.818 | 1.817 | 1.817 | 1.817 | 1.817 | 1.817 |
Technische assistentie | 1.013 | 1.818 | 1.817 | 1.817 | 1.817 | 1.817 | 1.817 |
Ontvangsten | 54.918 | 126.876 | 165.107 | 161.873 | 164.832 | 168.857 | 168.280 |
Garanties | 8.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ESM | 8.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 4.086 | 2.180 | 5.188 | 1.954 | 1.876 | 1.719 | 1.639 |
Ontvangsten IFI's | 4.086 | 2.180 | 1.998 | 1.954 | 1.876 | 1.719 | 1.639 |
Ontvangsten ESM Kapitaal | 0 | 0 | 3.190 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 42.282 | 124.696 | 159.919 | 159.919 | 162.956 | 167.138 | 166.641 |
Aflossing lening Griekenland | 41.956 | 124.696 | 159.919 | 159.919 | 159.919 | 159.919 | 159.919 |
Renteontvangsten lening Griekenland | 325 | 0 | 0 | 0 | 3.037 | 7.219 | 6.722 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 37.500.508 | ‒ 14.190.990 | 943.419 | 16.817 | 15.817 | 978.388 | 8.817 |
waarvan garantieverplichtingen | 36.564.671 | ‒ 14.235.045 | ‒ 24.710 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kredieten EU-betalingsbalanssteun | 1.262.000 | 64.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie aan DNB inzake IMF | ‒ 680.531 | ‒ 14.832.095 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EFSM | ‒ 168.418 | 2.713 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
AIIB | ‒ 62.061 | 6.618 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EIB | 1.904.043 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | ‒ 457.802 | 48.820 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ESM | ‒ 6.200 | ‒ 60.050 | ‒ 24.710 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SURE | 6.071.150 | 62.516 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NGEU | 27.401.109 | 472.433 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EIB - pan-Europees garantiefonds | 1.301.381 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 935.838 | 44.055 | 968.129 | 16.817 | 15.817 | 978.388 | 8.817 |
Rentecompensatie ESM | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 14.000 | 11.000 | 7.000 |
Wereldbank | 901.439 | ‒ 6.063 | 923.392 | 0 | 0 | 965.571 | 0 |
Teruggave winsten SMP/ANFA | 33.010 | 33.300 | 27.920 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 1.389 | 1.818 | 1.817 | 1.817 | 1.817 | 1.817 | 1.817 |
Budgetflexibiliteit
Het totaal aan juridisch verplichte uitgaven bedraagt 99,2% van het totaal aan uitgaven.
Garanties
De European Investment Bank (EIB) heeft in 2020 een nieuw pan-Europees garantiefonds (EGF) opgericht om de negatieve economische gevolgen van de coronacrisis op te vangen. De investeringen onder het garantiefonds zullen een hoog risicoprofiel hebben. De kans is daarmee groot dat de garantie zal worden ingeroepen. Het Nederlandse aandeel in de verwachte verliezen, op basis van een percentage verwachte verliezen van 20 procent, is opgenomen in de begroting. De raming van de verliezen wordt vastgesteld aan de hand van ramingen vanuit de EIB.
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
Dit budget betreft de bijdragen aan de middelenaanvulling van de International Development Association (IDA, het financieringsloket van de Wereldbank voor de armste landen), IBRD (het bankonderdeel voor middeninkomenslanden), International Finance Corporation (IFC, de private sectortak van de Wereldbank). Al deze bijdragen zijn volledig juridisch verplicht.
Leningen
In de Eurogroep van juni 2018 is besloten om de teruggave van de inkomsten uit het Single Market Programme/Agreement on Net Financial Assets (SMP/ANFA) aan Griekenland te hervatten. De teruggave van de SMP/ANFA-gelden is onder de voorwaarde dat Griekenland afgesproken hervormingen implementeert en geen hervormingen terugdraait. De betalingen zijn daarmee juridisch verplicht, maar kunnen worden stopgezet als Griekenland zich niet aan de afspraken voor het post-programmaraamwerk houdt.
Opdrachten
Voor de komende jaren zijn middelen gereserveerd voor technische assistentie aan landen in de Nederlandse IMF/Wereldbank/EBRD-kiesgroepen. De technische assistentie is er vooral op gericht om deze kiesgroeplanden te ondersteunen in hun financieel-economische beleid. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Nederlandse expertise. Voor 2022 is voor € 1,5 mln. van de in totaal € 1,8 mln. aan technische assistentie reeds in verplichtingen vastgelegd.
Verplichtingen en uitgaven
Garanties
De European Investment Bank (EIB) heeft in 2020 het pan-Europees garantiefonds (EGF) opgericht om de negatieve economische gevolgen van de coronacrisis op te vangen. Het fonds is een onderdeel van het pakket aan maatregelen dat op 9 april 2020 door de Eurogroep werd afgesproken. De investeringen onder het garantiefonds zullen een hoog risicoprofiel hebben. Nederland acht het daarom waarschijnlijk dat de garantie ingeroepen zal worden. Het Nederlandse aandeel in de verwachte verliezen komt – op basis van het percentage verwachte verliezen van 20 procent, toegepast op het Nederlandse aandeel in de garantie van € 1,3 mld. – neer op € 260 mln. verdeeld over de looptijd van het fonds.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Met het oog op het Nederlandse belang om het ingelegd kapitaal van het (European Stability Mechanism) ESM op peil te houden, zal Nederland het ESM compenseren voor de negatieve rente op het ESM deposito bij DNB. De door het ESM afgedragen depositorente wordt ontvangen op artikel 3 van de Financiënbegroting als onderdeel van de DNB-winstafdracht en vervolgens via artikel 4 doorgegeven aan het ESM. De constructie is hiermee budgetneutraal.
Nederland draagt via algemene bijdragen aan de Wereldbank bij aan ontwikkelingssamenwerking. Het grootste deel dat hiervan op de begroting van het ministerie van Financiën staat betreft de International Development Association (IDA), het onderdeel van de Wereldbankgroep dat concessionele leningen – en in beperkte mate schenkingen – verstrekt aan de armste landen in de wereld. Elke drie jaar worden de middelen voor dit onderdeel van de Wereldbank aangevuld door donoren. De rest van de uitgaven aan de Wereldbank bestaan uit een aanvullende kapitaalinleg voor de bankonderdelen IBRD en IFC.
Leningen
In de Eurogroep van juni 2018 is besloten om de teruggave van de inkomsten uit het Single Market Programme/Agreement on Net Financial Assets (SMP/ANFA) aan Griekenland te hervatten. De teruggave van de SMP/ANFA-gelden is onder de voorwaarde dat Griekenland afgesproken hervormingen implementeert en geen hervormingen terugdraait. De betalingen zijn daarmee juridisch verplicht, maar kunnen worden stopgezet als Griekenland zich niet aan de afspraken voor het post-programmaraamwerk houdt.
Opdrachten
Voor de komende jaren zijn middelen gereserveerd voor technische assistentie aan landen in de Nederlandse IMF/Wereldbank/EBRD-kiesgroepen. De technische assistentie is er vooral op gericht om deze kiesgroeplanden te ondersteunen in hun financieel-economische beleid. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Nederlandse expertise.
Ontvangsten
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Er wordt een structurele reeks verwacht aan ontvangsten van IFI’s. Het gaat hierbij om terugbetalingen van leningen door de EIB en de Wereldbank.
De Nederlandse staat ontvangt in 2022 een deel van het ingelegde aandelenkapitaal terug van het ESM door het verlopen van de kortingsperiode op het aandelenkapitaal van respectievelijk Estland. Op het moment dat de kortingsperiode is verstreken zal Estland de kapitaal inleg verhogen. Omdat het totale aandelenkapitaal voor het ESM vaststaat, betekent dit dat andere lidstaten een deel van het ingelegde aandelenkapitaal terugkrijgen.
Leningen
Onder het eerste leningenprogramma aan Griekenland, uit 2010, heeft Nederland bilaterale leningen verstrekt. In totaal heeft Nederland voor € 3,2 mld. aan leningen verstrekt. Griekenland betaalt hier per kwartaal rente over. De rente die Griekenland betaalt is de 3-maands Euribor-rente plus een opslag van 50 basispunten. Vanaf 2020 is Griekenland deze bilaterale leningen gaan aflossen.
Meetbare gegevens
De onderstaande tabel geeft een aantal kengetallen van internationale financiële fondsen en instellingen waarin Nederland deelneemt. Per fonds of instelling is de financiële binding met Nederland weergeven, zoals de omvang van de garantie en het gestorte kapitaal. Hierbij bestaat een onderscheid tussen garanties die afgegeven zijn op instellingen (zoals het geval voor de garanties op de IFI’s) en garanties op bepaalde activiteiten (zoals EIB-ACP en OCT en het EGF)69. Verder wordt door middel van verschillende kengetallen (o.a. verstrekte bedragen en de maximale uitleencapaciteit) de financiële slagkracht van het fonds of de instelling gepresenteerd.
IFC1 | MIGA2 | IBRD3 | EIB4 | EIB - pan-Europees garantie-fonds5 | EIB – krediet-verlening o.b.v. eigen middelen (OR) in ACP en OCT6 | AIIB7 | EBRD8 | IMF9 | ESM10 | EFSF11 | EFSM12 | BoP13 | SURE14 | NGEU15 | ||
Garantie/oproepbaar bedrag | n.v.t. | 0,03 | 4,9 | 11,8 | 1,3 | 0,06 | 0,7 | 0,6 | 29,7 | 35,4 | 34,2 | 2,8 | 3,8 | 6,1 | 27,9 | |
Deelneming in kapitaal | 0,38 | 0,01 | 0,3 | 1,2 | n.v.t. | n.v.t. | 0,2 | 0,2 | n.v.t. | 4,6 | 0 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
Deelneming in % | 2,1 | 1,9 | 1,9 | 5,2 | 5,2 | 4,5-5,3 | 1,1 | 2,5 | 1,8 | 5,7 | 6,1 | 5,0 | 5,9 | 5,9 | 5,9 | |
Financieel profiel instelling of fonds | ||||||||||||||||
A. Uitstaande bedragen | 33,9 | 18,6 | 166,4 | 444,6 | 2,1 | 5,3 | 12,7 | 32,3 | 111,6 | 89,9 | 181,8 | 46,8 | 0,2 | 89,6 | 0 | |
B. Toegezegd-niet uitgekeerd | 8,3 | n.v.t. | 57,5 | 114,0 | 11,7 | 2,4 | 6,6 | 13,7 | 110,6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4,7 | 0 | |
Totaal toegezegde bedragen (A+B) | 42,1 | 18,6 | 223,8 | 558,7 | 13,8 | 7,7 | 19,3 | 46,1 | 222,2 | 89,9 | 181,816 | 46,8 | 0,2 | 94,3 | 0 | |
Totale uitleencapaciteit | 82,9 | 23,8 | 261,7 | 729,817 | 24,4 | 7,7 | 80,3 | 41,4 | 405,6 | 500 | 240 | 46,8 | 50 | 100 | 385,9 |
Cijfers deelneming/kapitaal per 31-12-2020. Cijfers financieel profiel per 30-6-2020, wisselkoers per 23-3-2021. Bron: IFC Financial Statements Fiscal Year 2020.
Cijfers deelneming/kapitaal per 31-12-2020. Cijfers financieel profiel per 30-6-2020, wisselkoers per 23-3-2021. Bron: MIGA Financial Statements Fiscal Year 2020.
Cijfers deelneming/kapitaal per 31-12-2020. Cijfers financieel profiel per 30-6-2020, wisselkoers per 23-3-2021. Bron: IBRD Financial Statements Fiscal Year 2020.
Cijfers deelneming/kapitaal en financieel profiel per 31-12-2020. Bron: EIB Financial Statements Fiscal Year 2020.
Cijfers deelneming/kapitaal en financieel profiel per 31-12-2020, wisselkoers per 23-3-2020. Bron: AIIB Financial Statements 2020.
Cijfers deelneming/kapitaal en financieel profiel per 31-12-2020. Bron: EBRD Financial Report 2020.
Cijfers deelneming/kapitaal per 1-7-2021. Bron: Kamerbrief «SDR allocatie» van 1 juli 2021. Cijfers financieel profiel per 31-1-2020, wisselkoers per 23-3-2021. Bron: 2020 IMF Financial Statements .
Het uitstaande bedrag is inclusief de uitgestelde rente van Griekenland bij het EFSF (stand eind 2020 € 9,2 mld).
Bij berekening van de totale leencapaciteit (leningen en garanties) voor de EIB wordt ervanuit gegaan dat de statutaire limiet voor de gearing ratio (250%) de beperkende factor is. De berekening is als volgt: (subscribed capital + reserves + niet-gealloceerde reserves + winst – equity investeringen) * 250%.