Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
  

Ontwerpbegroting t (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Art.

Verplichtingen

99.952

0

99.952

‒ 13.147

86.805

‒ 5.976

30.111

6.642

4.667

8.364

            
 

Uitgaven

100.746

0

100.746

‒ 18.886

81.860

‒ 11.715

20.372

‒ 3.458

‒ 5.433

8.364

            

4.1

Curaçao, Sint Maarten en Aruba

46.796

0

46.796

‒ 15.932

30.864

‒ 13.811

18.176

‒ 5.264

‒ 5.514

1.639

 

Subsidies (regelingen)

33.670

0

33.670

‒ 11.835

21.835

‒ 9.794

22.196

36

0

0

 

Diverse subsidies

250

0

250

27

277

30

33

36

0

0

 

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

22.754

0

22.754

‒ 11.862

10.892

‒ 9.824

22.163

0

0

0

 

Onderwijshuisvesting Curaçao

10.666

0

10.666

0

10.666

0

0

0

0

0

 

Opdrachten

5.604

0

5.604

‒ 27

5.577

‒ 30

‒ 33

‒ 1.301

‒ 1.515

115

 

Opdrachten landen

604

0

604

‒ 27

577

‒ 30

‒ 33

‒ 1.301

‒ 1.515

115

 

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

5.000

0

5.000

0

5.000

0

0

0

0

0

 

Inkomensoverdrachten

5.268

0

5.268

‒ 4.050

1.218

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

1.268

 

Toeslagen op pensioenen NA

5.268

0

5.268

‒ 4.050

1.218

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

1.268

 

Bijdrage aan medeoverheden

2.000

0

2.000

‒ 21

1.979

12

12

0

0

0

 

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

2.000

0

2.000

‒ 21

1.979

12

12

0

0

0

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

254

0

254

1

255

1

1

1

1

256

 

Diverse bijdragen

254

0

254

1

255

1

1

1

1

256

4.2

Caribisch Nederland

47.950

0

47.950

915

48.865

8

108

80

81

6.725

 

Subsidies (regelingen)

846

0

846

1.768

2.614

928

1.000

1.000

1.000

1.846

 

Subsidies Caribisch Nederland

846

0

846

1.768

2.614

928

1.000

1.000

1.000

1.846

 

Opdrachten

2.350

0

2.350

‒ 238

2.112

‒ 238

‒ 238

‒ 238

‒ 238

2.120

 

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

1.758

0

1.758

‒ 238

1.520

‒ 238

‒ 238

‒ 238

‒ 238

1.520

 

Opdrachten Caribisch Nederland

592

0

592

0

592

0

0

0

0

600

 

Inkomensoverdrachten

1.349

0

1.349

0

1.349

0

0

0

0

1.349

 

Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers

1.349

0

1.349

0

1.349

0

0

0

0

1.349

 

Bijdrage aan medeoverheden

43.405

0

43.405

‒ 615

42.790

‒ 682

‒ 654

‒ 682

‒ 681

1.410

 

Sociaaleconomische initiatieven

34.000

0

34.000

0

34.000

0

0

0

0

0

 

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

9.405

0

9.405

‒ 615

8.790

‒ 682

‒ 654

‒ 682

‒ 681

1.410

4.3

Stimuleringsregelingen

6.000

0

6.000

‒ 3.869

2.131

2.088

2.088

1.726

0

0

 

Subsidies (regelingen)

6.000

0

6.000

‒ 5.180

820

1.727

1.727

1.726

0

0

 

Voedselzekerheid

6.000

0

6.000

‒ 5.180

820

1.727

1.727

1.726

0

0

 

Garanties

0

0

0

1.311

1.311

361

361

0

0

0

 

Borgstelling MKB

0

0

0

1.311

1.311

361

361

0

0

0

            
 

Ontvangsten

0

0

0

150

150

0

0

0

0

0

            

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 4
 

2025

juridisch verplicht

67%

bestuurlijk gebonden

30%

beleidsmatig gereserveerd

2%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

1%

Juridisch verplicht

Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 67% juridisch verplicht.

Artikel 4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba

Subsidies (regelingen)

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

De besteding van de middelen voor de ondersteuning van de uitvoering van de Landspakketten verloopt minder snel dan verwacht. Dit komt onder andere doordat het finaliseren van plannen of besluitvorming in de Landen langer duurt dan verwacht, waardoor de precieze startdata van projecten moeilijk te bepalen zijn. Om gedegen planvorming en besluitvorming te faciliteren, is het budget van 2025 en 2026 naar 2027 doorgeschoven.

Inkomensoverdrachten

Toeslagen op pensioenen NA

Er vindt een structurele ramingsbijstelling plaats vanaf 2025. Met dit budget wordt geld gereserveerd voor de verrekening van wisselkoersfluctuaties op pensioenen van voormalig Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse pensioengerechtigden. Omdat het aantal pensioengerechtigden steeds kleiner wordt kan de raming worden verlaagd met € 4 mln. structureel.

Artikel 4.2 Caribisch Nederland

Subsidies (regelingen)

Subsidies Caribisch Nederland

Er is een overboeking van € 0,6 mln. voor 2025 van de begroting van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties (hoofdstuk 7) voor de actieagenda goed bestuur Caribisch Nederland zoals is opgenomen in het Hoofdlijnenakkoord voor goed bestuur en democratische rechtsstaat. Voor 2026 wordt er € 0,6 mln. overgeboekt en voor de jaren 2027 tot en met 2030 wordt er jaarlijks € 1,0 mln. overgeboekt.

Verder is er een overboeking van € 1,1 mln. in 2025 en € 0,3 mln. in 2026 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ten behoeve van versterking Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) voor de taakuitvoering op Caribisch Nederland. Het doel is om te komen tot een professionele uitvoering van de VTH-taken op de eilanden, die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving.

Artikel 4.3 Stimuleringsregelingen

Subsidies (regelingen)

Voedselzekerheid

In 2025 wordt een kwartiermaker aangesteld om de lijnen uit te zetten hoe de gelden besteed gaan worden, waardoor het grootste gedeelte van het beschikbare budget niet in 2025 tot besteding gaat komen. De kwartiermaker levert naar verwachting in september 2025 zijn advies op, waarna de besteding van de middelen kan starten. Er vindt een kasschuif plaats van 2025 (- € 5,2 mln.) naar de jaren 2026 tot en met 2028 om zo de middelen in het juiste kasritme te zetten.

Licence