Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 99.952 | 0 | 99.952 | ‒ 13.147 | 86.805 | ‒ 5.976 | 30.111 | 6.642 | 4.667 | 8.364 |
Uitgaven | 100.746 | 0 | 100.746 | ‒ 18.886 | 81.860 | ‒ 11.715 | 20.372 | ‒ 3.458 | ‒ 5.433 | 8.364 | |
4.1 | Curaçao, Sint Maarten en Aruba | 46.796 | 0 | 46.796 | ‒ 15.932 | 30.864 | ‒ 13.811 | 18.176 | ‒ 5.264 | ‒ 5.514 | 1.639 |
Subsidies (regelingen) | 33.670 | 0 | 33.670 | ‒ 11.835 | 21.835 | ‒ 9.794 | 22.196 | 36 | 0 | 0 | |
Diverse subsidies | 250 | 0 | 250 | 27 | 277 | 30 | 33 | 36 | 0 | 0 | |
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) | 22.754 | 0 | 22.754 | ‒ 11.862 | 10.892 | ‒ 9.824 | 22.163 | 0 | 0 | 0 | |
Onderwijshuisvesting Curaçao | 10.666 | 0 | 10.666 | 0 | 10.666 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 5.604 | 0 | 5.604 | ‒ 27 | 5.577 | ‒ 30 | ‒ 33 | ‒ 1.301 | ‒ 1.515 | 115 | |
Opdrachten landen | 604 | 0 | 604 | ‒ 27 | 577 | ‒ 30 | ‒ 33 | ‒ 1.301 | ‒ 1.515 | 115 | |
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkomensoverdrachten | 5.268 | 0 | 5.268 | ‒ 4.050 | 1.218 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | 1.268 | |
Toeslagen op pensioenen NA | 5.268 | 0 | 5.268 | ‒ 4.050 | 1.218 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | 1.268 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 2.000 | 0 | 2.000 | ‒ 21 | 1.979 | 12 | 12 | 0 | 0 | 0 | |
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) | 2.000 | 0 | 2.000 | ‒ 21 | 1.979 | 12 | 12 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 254 | 0 | 254 | 1 | 255 | 1 | 1 | 1 | 1 | 256 | |
Diverse bijdragen | 254 | 0 | 254 | 1 | 255 | 1 | 1 | 1 | 1 | 256 | |
4.2 | Caribisch Nederland | 47.950 | 0 | 47.950 | 915 | 48.865 | 8 | 108 | 80 | 81 | 6.725 |
Subsidies (regelingen) | 846 | 0 | 846 | 1.768 | 2.614 | 928 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.846 | |
Subsidies Caribisch Nederland | 846 | 0 | 846 | 1.768 | 2.614 | 928 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.846 | |
Opdrachten | 2.350 | 0 | 2.350 | ‒ 238 | 2.112 | ‒ 238 | ‒ 238 | ‒ 238 | ‒ 238 | 2.120 | |
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht | 1.758 | 0 | 1.758 | ‒ 238 | 1.520 | ‒ 238 | ‒ 238 | ‒ 238 | ‒ 238 | 1.520 | |
Opdrachten Caribisch Nederland | 592 | 0 | 592 | 0 | 592 | 0 | 0 | 0 | 0 | 600 | |
Inkomensoverdrachten | 1.349 | 0 | 1.349 | 0 | 1.349 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.349 | |
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers | 1.349 | 0 | 1.349 | 0 | 1.349 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.349 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 43.405 | 0 | 43.405 | ‒ 615 | 42.790 | ‒ 682 | ‒ 654 | ‒ 682 | ‒ 681 | 1.410 | |
Sociaaleconomische initiatieven | 34.000 | 0 | 34.000 | 0 | 34.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht | 9.405 | 0 | 9.405 | ‒ 615 | 8.790 | ‒ 682 | ‒ 654 | ‒ 682 | ‒ 681 | 1.410 | |
4.3 | Stimuleringsregelingen | 6.000 | 0 | 6.000 | ‒ 3.869 | 2.131 | 2.088 | 2.088 | 1.726 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | 6.000 | 0 | 6.000 | ‒ 5.180 | 820 | 1.727 | 1.727 | 1.726 | 0 | 0 | |
Voedselzekerheid | 6.000 | 0 | 6.000 | ‒ 5.180 | 820 | 1.727 | 1.727 | 1.726 | 0 | 0 | |
Garanties | 0 | 0 | 0 | 1.311 | 1.311 | 361 | 361 | 0 | 0 | 0 | |
Borgstelling MKB | 0 | 0 | 0 | 1.311 | 1.311 | 361 | 361 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 150 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geschatte budgetflexibiliteit
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 67% |
bestuurlijk gebonden | 30% |
beleidsmatig gereserveerd | 2% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 1% |
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 67% juridisch verplicht.
Artikel 4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Subsidies (regelingen)
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
De besteding van de middelen voor de ondersteuning van de uitvoering van de Landspakketten verloopt minder snel dan verwacht. Dit komt onder andere doordat het finaliseren van plannen of besluitvorming in de Landen langer duurt dan verwacht, waardoor de precieze startdata van projecten moeilijk te bepalen zijn. Om gedegen planvorming en besluitvorming te faciliteren, is het budget van 2025 en 2026 naar 2027 doorgeschoven.
Inkomensoverdrachten
Toeslagen op pensioenen NA
Er vindt een structurele ramingsbijstelling plaats vanaf 2025. Met dit budget wordt geld gereserveerd voor de verrekening van wisselkoersfluctuaties op pensioenen van voormalig Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse pensioengerechtigden. Omdat het aantal pensioengerechtigden steeds kleiner wordt kan de raming worden verlaagd met € 4 mln. structureel.
Artikel 4.2 Caribisch Nederland
Subsidies (regelingen)
Subsidies Caribisch Nederland
Er is een overboeking van € 0,6 mln. voor 2025 van de begroting van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties (hoofdstuk 7) voor de actieagenda goed bestuur Caribisch Nederland zoals is opgenomen in het Hoofdlijnenakkoord voor goed bestuur en democratische rechtsstaat. Voor 2026 wordt er € 0,6 mln. overgeboekt en voor de jaren 2027 tot en met 2030 wordt er jaarlijks € 1,0 mln. overgeboekt.
Verder is er een overboeking van € 1,1 mln. in 2025 en € 0,3 mln. in 2026 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ten behoeve van versterking Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) voor de taakuitvoering op Caribisch Nederland. Het doel is om te komen tot een professionele uitvoering van de VTH-taken op de eilanden, die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving.
Artikel 4.3 Stimuleringsregelingen
Subsidies (regelingen)
Voedselzekerheid
In 2025 wordt een kwartiermaker aangesteld om de lijnen uit te zetten hoe de gelden besteed gaan worden, waardoor het grootste gedeelte van het beschikbare budget niet in 2025 tot besteding gaat komen. De kwartiermaker levert naar verwachting in september 2025 zijn advies op, waarna de besteding van de middelen kan starten. Er vindt een kasschuif plaats van 2025 (- € 5,2 mln.) naar de jaren 2026 tot en met 2028 om zo de middelen in het juiste kasritme te zetten.