Base description which applies to whole site

Artikel 11 Financiering staatsschuld

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 28 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Financiering staatsschuld (bedragen x € 1 mln.)

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

  

Verplichtingen

27.683

0

27.683

‒ 554

27.129

‒ 720

‒ 1.130

‒ 466

1.907

43.818

           

Uitgaven

27.683

0

27.683

‒ 554

27.129

‒ 720

‒ 1.130

‒ 466

1.907

43.818

           

Opdrachten

21

0

21

0

21

2

1

0

0

21

Overige kosten

21

0

21

0

21

2

1

0

0

21

           

Rente

7.713

0

7.713

‒ 556

7.157

‒ 599

‒ 505

‒ 468

‒ 537

15.062

Rente vaste schuld

6.565

0

6.565

‒ 637

5.928

‒ 1.066

‒ 1.076

‒ 1.083

‒ 1.221

13.358

Rente vlottende schuld

1.148

0

1.148

81

1.229

467

571

615

684

1.704

Voortijdige beëindiging schuld

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Rente derivaten lang

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Rente derivaten kort

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Voortijdige beëindiging derivaten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

           

Leningen

19.949

0

19.949

2

19.951

‒ 123

‒ 626

2

2.444

28.735

Aflossing vaste schuld

19.949

0

19.949

2

19.951

‒ 123

‒ 626

2

2.444

28.735

Mutatie vlottende schuld

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

           

Ontvangsten

69.114

0

69.114

‒ 881

68.233

‒ 10.172

2.511

‒ 1.743

‒ 5.329

60.270

           

Rente

30

0

30

0

30

0

0

0

0

10

Rente vlottende schuld

30

0

30

0

30

0

0

0

0

10

Voortijdige beëindiging schuld

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Rente derivaten lang

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Voortijdige beëindiging derivaten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

           

Leningen

69.084

0

69.084

‒ 881

68.203

‒ 10.172

2.511

‒ 1.743

‒ 5.329

60.260

Uitgifte vaste schuld

69.084

0

69.084

‒ 29.084

40.000

‒ 10.172

2.511

‒ 1.743

‒ 5.329

60.260

Mutatie vlottende schuld

0

0

0

28.203

28.203

0

0

0

0

0

Tabel 29 Geschatte budgetflexibiliteit
 

2025

juridisch verplicht

99,92%

bestuurlijk gebonden

0%

beleidsmatig gereserveerd

0,08%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Toelichting

Budgetflexibiliteit

De beleidsmatige ontvangsten en uitgaven met betrekking tot de algemene doelstelling bestaan uit renteontvangsten en -betalingen als gevolg van transacties op de geld- en de kapitaalmarkt. Omdat de verplichtingen voornamelijk voortvloeien uit de in het verleden opgebouwde schuld is de budgetflexibiliteit voor dit artikel zeer gering. De uitgaven zijn voor 99,92% als juridisch verplicht aan te merken. Enkele overige kosten (circa € 21,0 mln. structureel), zoals advieskosten en drukkosten, zijn niet juridisch verplicht.

Aangezien de (betalings)verplichtingen van de aangegane staatsschuld voortvloeien uit beleids- en bedrijfsvoeringsuitgaven die ten laste van andere begrotingen komen, heeft een verplichtingenbenadering (als begrotingsstelsel) voor de begroting van Nationale Schuld noch uit het oogpunt van budgettaire beheersing, noch uit het oogpunt van budgetrecht meerwaarde ten opzichte van het kasstelsel. Om die reden is in de Comptabiliteitswet 2016 bepaald dat voor de uitgaven ten laste van de begroting van Nationale Schuld de verplichtingen in een jaar gelijkgesteld mogen worden aan de uitgaven in dat jaar.

Verplichtingen en uitgaven

Rente

Rente vaste schuld

De rentelasten vaste schuld vallen naar verwachting lager uit met name als gevolg van het financieringsplan 2025 waarin is opgenomen dat er minder schuld wordt uitgegeven op de kapitaalmarkt. Daarentegen is er gerekend met hogere rentepercentages zoals die door het CPB zijn geraamd in het CEP. Hierdoor ontstaat per saldo een structurele meevaller van € 637 mln. in 2025 oplopend tot € 1,2 mld. in 2029.

Rente vlottende schuld

De raming van de rentelasten vlottende schuld valt per saldo hoger uit als gevolg van wijzigingen in de omvang van de kortlopende schuld en de hoogte van de korte rente. De korte rente is door het CPB lager geraamd in het CEP dan de rente waarmee in de ontwerpbegroting 2025 rekening is gehouden. Echter, doordat de omvang van de kortlopende schuld naar verwachting toeneemt, ontstaat een structurele tegenvaller van € 81 mln. in 2025 oplopend tot € 684 mln. in 2029.

Leningen

Aflossing vaste schuld

Door de vervroegde aflossing van obligaties in 2024 zal in 2026 en 2027 minder afgelost worden (in totaal € 749 mln.). In 2029 neemt de aflossing van de vaste schuld met € 2,4 mld. toe als gevolg van de uitgifte van een nieuwe staatsobligatie.

Ontvangsten

Leningen

Uitgifte vaste schuld

De raming van de uitgifte vaste schuld is voor het lopende jaar met € 29,1 mld. naar beneden bijgesteld als gevolg van het financieringsplan 2025. Daarin is opgenomen dat de Nederlandse staat € 40 mld. aan staatsobligaties zal uitgegeven. Het financieringsplan geeft een beschrijving van de geschatte omvang en de totstandkoming van de financieringsbehoefte van de Nederlandse staat voor 2025 en een overzicht van de manier waarop het Agentschap van plan is deze in te vullen. Daarnaast is de raming van de uitgifte vaste schuld voor 2026, 2028 en 2029 naar beneden bijgesteld als gevolg van een lager geraamd kastekort. In 2027 wordt naar verwachting per saldo meer schuld uitgegeven door hogere uitgaven van de Rijksoverheid.

Mutatie vlottende schuld

De vlottende schuld neemt in 2025 naar verwachting toe met € 28,2 mld. als gevolg van het financieringsplan 2025 waarin is opgenomen dat er meer financiering wordt aangetrokken op de geldmarkt. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.

Licence