Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.598 | 0 | 5.598 | ‒ 485 | 5.114 | ‒ 337 | ‒ 202 | ‒ 159 | 12 | 7.150 |
Uitgaven | 5.598 | 0 | 5.598 | ‒ 485 | 5.114 | ‒ 337 | ‒ 202 | ‒ 159 | 12 | 7.150 |
Rente | 2.898 | 0 | 2.898 | ‒ 485 | 2.414 | ‒ 337 | ‒ 202 | ‒ 159 | 12 | 4.450 |
Rente kasbeheer | 2.898 | 0 | 2.898 | ‒ 485 | 2.414 | ‒ 337 | ‒ 202 | ‒ 159 | 12 | 4.450 |
Uitgaven bij voortijdige beëindiging (hoofdsom) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 2.700 | 0 | 2.700 | 0 | 2.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.700 |
Verstrekte leningen | 2.700 | 0 | 2.700 | 0 | 2.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.700 |
Mutaties in rekening-courant en deposito's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties in rekening courant en deposito | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 15.194 | 0 | 15.194 | ‒ 1.912 | 13.282 | ‒ 1.875 | 48 | 663 | 1.576 | 18.735 |
Rente | 193 | 0 | 193 | ‒ 30 | 163 | ‒ 30 | ‒ 28 | ‒ 27 | ‒ 25 | 400 |
Rente kasbeheer | 193 | 0 | 193 | ‒ 30 | 163 | ‒ 30 | ‒ 28 | ‒ 27 | ‒ 25 | 400 |
Voortijdige beëindiging binnen kasbeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 1.364 | 0 | 1.364 | ‒ 1 | 1.363 | ‒ 3 | ‒ 5 | ‒ 26 | ‒ 48 | 2.078 |
Ontvangen aflossingen | 1.364 | 0 | 1.364 | ‒ 1 | 1.363 | ‒ 3 | ‒ 5 | ‒ 26 | ‒ 48 | 2.078 |
Mutaties in rekening-courant en deposito's | 13.637 | 0 | 13.637 | ‒ 1.881 | 11.756 | ‒ 1.842 | 82 | 716 | 1.649 | 16.257 |
Mutaties in rekening courant en deposito's | 13.637 | 0 | 13.637 | ‒ 1.881 | 11.756 | ‒ 1.842 | 82 | 716 | 1.649 | 16.257 |
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 100% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 0% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
De uitgaven en ontvangsten op dit artikel zijn voor 100% als juridisch verplicht aan te merken. Alle rentelasten en -baten zijn juridisch verplicht omdat deze volgen uit de leningen, deposito’s en rekening-courant-tegoeden die deelnemers in de schatkist aanhouden. De andere uitgaven en ontvangsten volgen ook uit de toename of afname van de middelen die door deelnemers in de schatkist worden aangehouden of uit de schatkist worden geleend.
Verplichtingen en uitgaven
Rente
Rente kasbeheer
De raming van de rentelasten kasbeheer daalt in de periode van 2025 tot en met 2028 ten opzichte van de ontwerpbegroting 2025 met name door de verwachting dat sociale fondsen minder middelen zullen aanhouden in de schatkist. Hierdoor ontstaat een meevaller van € 485 mln. in 2025 aflopend tot € 159 mln. in 2028.
Ontvangsten
Rente
Rente kasbeheer
De raming van de rentebaten kasbeheer is in de periode van 2025 tot en met 2029 lager dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2025. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie van verstrekte leningen en de nieuwe rentestanden in de CEP-raming van het CPB.
Leningen
Ontvangen aflossingen
Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen, die door de agentschappen en rechtspersonen met een wettelijke taak in het kader van schatkistbankieren worden afgesloten, in de periode van 2025 tot en met 2029 per saldo lager uitvallen dan eerder geraamd.
Mutaties in rekening courant en deposito's
Mutaties in rekening courant en deposito's
Uit de actualisatie van de raming van uitgaven en ontvangsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen in 2025 en 2026 naar verwachting minder overtollige middelen zullen storten in de schatkist. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito’s daalt ten opzichte van de ontwerpbegroting 2025. Voor de periode van 2027 t/m 2029 is de verwachting dat de sociale fondsen meer middelen aanhouden in de schatkist.