Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 10.077.412 | 0 | 10.077.412 | ‒ 200.418 | 9.876.994 | ‒ 158.546 | ‒ 292.463 | ‒ 259.842 | ‒ 235.498 | 9.180.045 |
Uitgaven | 10.077.412 | 0 | 10.077.412 | ‒ 200.418 | 9.876.994 | ‒ 158.546 | ‒ 292.463 | ‒ 259.842 | ‒ 235.498 | 9.180.045 | |
10.0 | Tegemoetkoming ouders | 10.077.412 | 0 | 10.077.412 | ‒ 200.418 | 9.876.994 | ‒ 158.546 | ‒ 292.463 | ‒ 259.842 | ‒ 235.498 | 9.180.045 |
Inkomensoverdrachten | 10.077.412 | 0 | 10.077.412 | ‒ 200.418 | 9.876.994 | ‒ 158.546 | ‒ 292.463 | ‒ 259.842 | ‒ 235.498 | 9.180.045 | |
Algemene Kinderbijslagwet (AKW) | 4.616.505 | 0 | 4.616.505 | 15.754 | 4.632.259 | 19.998 | 23.527 | 23.940 | 24.201 | 4.555.972 | |
Wet op het Kindgebonden Budget (WKB) | 5.447.323 | 0 | 5.447.323 | ‒ 217.754 | 5.229.569 | ‒ 180.176 | ‒ 317.706 | ‒ 285.541 | ‒ 261.507 | 4.608.472 | |
Kinderbijslagvoorziening BES | 13.584 | 0 | 13.584 | 1.582 | 15.166 | 1.632 | 1.716 | 1.759 | 1.808 | 15.601 | |
Ontvangsten | 362.159 | 0 | 362.159 | ‒ 29.932 | 332.227 | ‒ 24.634 | ‒ 21.045 | ‒ 24.371 | ‒ 25.148 | 322.758 | |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt - € 200,4 miljoen bij de uitgaven en de verplichtingen. De mutatie bij de ontvangsten is - € 30,0 miljoen.
Juridisch verplichte uitgaven
De juridisch verplichte uitgaven zijn bij stand 1e suppletoire begroting 2025 100%.
Uitgaven
Inkomensoverdrachten
– De uitgaven voor de AKW voor de periode 2025-2030 zijn meerjarig naar boven bijgesteld. De bijstelling is het gevolg van hogere realisatiecijfers, een opwaarts bijgestelde bevolkingsprognose en een toename in het aantal kinderen waarvoor recht bestaat op een hoger bedrag aan kinderbijslag vanwege intensieve zorg.
– De uitgaven van het kindgebonden budget (WKB) zijn voornamelijk als gevolg van diverse beleidsmaatregelen naar beneden bijgesteld. Het gaat daarbij met name om het steiler afbouwen van de WKB vanaf een inkomen van 60.000 euro (prijspeil 2024), hetgeen een structurele besparing oplevert van circa € 300 miljoen. Deze maatregel dient ter dekking van de structurele tegenvaller op de SZW-begroting. Daarnaast is besloten om het knelpunt samengestelde gezinnen per 2027 op te lossen, deze maatregel wordt bekostigd uit het verlagen van de vermogensgrenzen in de zorgtoeslag en WKB.
– Verder zijn de WKB-uitgaven meerjarig naar beneden bijgesteld omdat Dienst Toeslagen bij het inschatten van de inkomens uitgaat van een sterkere inkomensstijging dan de verwachte loonontwikkeling, waardoor de voorschotten die ouders tijdens het jaar ontvangen lager uitkomen. In latere jaren leidt dit tot meer nabetalingen (en minder terugvorderingen, zie hiervoor de mutatie op de ontvangsten), waardoor de meevaller na 2025 in omvang afneemt. Omdat het totale recht (ofwel de beschikkingen) op basis van realisatiecijfers naar beneden is bijgesteld en daarnaast ook de structurele loonontwikkeling neerwaarts is bijgesteld, zijn er ook structureel lagere WKB-uitgaven.
Ontvangsten
De WKB-ontvangsten zijn meerjarig naar beneden bijgesteld. Dit houdt met name verband met de lagere voorschotten gedurende het jaar (dit is toegelicht bij de mutatie op de uitgaven). Als gevolg daarvan zijn er, naast meer nabetalingen, ook minder terugvorderingen.