Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 682.020 | 0 | 682.020 | 18.065 | 700.085 | 8.464 | ‒ 3.641 | ‒ 7.721 | ‒ 10.920 | 662.563 |
Uitgaven | 681.820 | 0 | 681.820 | 18.065 | 699.885 | 8.464 | ‒ 3.641 | ‒ 7.721 | ‒ 10.920 | 662.563 | |
11.0 | Uitvoering | 681.820 | 0 | 681.820 | 18.065 | 699.885 | 8.464 | ‒ 3.641 | ‒ 7.721 | ‒ 10.920 | 662.563 |
Opdrachten | 2.400 | 0 | 2.400 | ‒ 391 | 2.009 | ‒ 133 | ‒ 126 | ‒ 100 | ‒ 65 | 2.335 | |
Handhaving smal | 2.400 | 0 | 2.400 | ‒ 391 | 2.009 | ‒ 133 | ‒ 126 | ‒ 100 | ‒ 65 | 2.335 | |
Bekostiging | 12.823 | 0 | 12.823 | ‒ 426 | 12.397 | 5.642 | 2.795 | 2.671 | 2.672 | 12.021 | |
Uitvoeringskosten CN | 12.823 | 0 | 12.823 | ‒ 426 | 12.397 | 5.642 | 2.795 | 2.671 | 2.672 | 12.021 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 665.088 | 0 | 665.088 | 18.689 | 683.777 | 2.955 | ‒ 6.310 | ‒ 10.292 | ‒ 13.527 | 646.984 | |
Uitvoeringskosten UWV | 473.360 | 0 | 473.360 | 14.504 | 487.864 | ‒ 56 | ‒ 6.355 | ‒ 8.841 | ‒ 11.688 | 456.599 | |
Uitvoeringskosten SVB | 175.972 | 0 | 175.972 | 1.131 | 177.103 | 1.097 | ‒ 1.919 | ‒ 3.371 | ‒ 3.759 | 172.289 | |
Uitvoeringskosten Inlichtingenbureau (IB) | 15.756 | 0 | 15.756 | 3.054 | 18.810 | 1.914 | 1.964 | 1.920 | 1.920 | 18.096 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.509 | 0 | 1.509 | 193 | 1.702 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.223 | |
Landelijk Clientenraad | 1.509 | 0 | 1.509 | 193 | 1.702 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.223 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt € 18,1 miljoen bij de uitgaven en de verplichtingen.
Juridisch verplichte uitgaven
De juridisch verplichte uitgaven zijn bij stand 1e suppletoire begroting 2025 93,2%.
Uitgaven
Bijdrage ZBO's/RWTs
Uitvoeringskosten UWV: Er is een technische herschikking van € 7,5 miljoen naar artikel 11. Dit betreft middelen die op artikel 99 gereserveerd stonden voor NOW-uitvoeringskosten. Deze zijn overgeheveld naar artikel 11 uitvoeringskosten UWV voor het afwikkelen van de NOW-regelingen in 2025 door UWV.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 2.466.636 | 0 | 2.466.636 | 32.026 | 2.498.662 | 129.907 | 101.754 | ‒ 6.590 | ‒ 37.541 | 3.099.422 |
Uitgaven | 2.466.636 | 0 | 2.466.636 | 32.026 | 2.498.662 | 129.907 | 101.754 | ‒ 6.590 | ‒ 37.541 | 3.099.422 | |
11.0 | Uitvoeringskosten | 2.466.636 | 0 | 2.466.636 | 32.026 | 2.498.662 | 129.907 | 101.754 | ‒ 6.590 | ‒ 37.541 | 3.099.422 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 2.466.636 | 0 | 2.466.636 | 32.026 | 2.498.662 | 129.907 | 101.754 | ‒ 6.590 | ‒ 37.541 | 3.099.422 | |
Uitvoeringskosten UWV | 2.153.300 | 0 | 2.153.300 | 20.910 | 2.174.210 | 107.707 | 78.262 | ‒ 12.843 | ‒ 33.732 | 2.276.063 | |
Uitvoeringskosten SVB | 212.715 | 0 | 212.715 | ‒ 2.833 | 209.882 | ‒ 4.672 | ‒ 5.815 | ‒ 7.376 | ‒ 8.963 | 212.565 | |
Uitvoeringskosten UWV nominaal | 91.650 | 0 | 91.650 | 12.924 | 104.574 | 25.674 | 28.370 | 13.414 | 5.909 | 559.135 | |
Uitvoeringskosten SVB nominaal | 8.971 | 0 | 8.971 | 1.025 | 9.996 | 1.198 | 937 | 215 | ‒ 755 | 51.659 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt € 32,0 miljoen bij de uitgaven en de verplichtingen.
Uitgaven
Bijdrage aan ZBO's / RWT's
Uitvoeringskosten UWV
– De uitvoeringskosten UWV worden naar boven bijgesteld. Dit is met name het gevolg van een bijstelling in de WIA-volumes (€ 54 miljoen structureel). Dit effect wordt deels gedempt doordat de WW-volumes naar beneden zijn bijgesteld (€ 7,5 miljoen structureel).
– De herstelactie WIA-dagloon leidt incidenteel tot hogere uitvoeringskosten bij UWV, € 53 miljoen cumulatief in 2025-2027. Daarnaast zijn er incidenteel hogere uitvoeringskosten naar aanleiding van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van juli 2024 met betrekking tot loonloze tijdvakken (€ 6,4 miljoen in 2026 en € 3,6 miljoen in 2027).
– De vraag naar sociaal-medische beoordelingen is al tijden groter dan het aantal beoordelingen dat UWV kan verrichten. Hierdoor lopen de wachttijden op en komt de dienstverlening van UWV onder druk te staan. Daarom is structurele aanvullende financiering voor het UWV nodig, zodat taakdelegatie bij sociaal-medische centra kan worden uitgebreid. De uitgaven stijgen met € 30 miljoen in 2025 oplopend tot € 36 miljoen in 2027. Vanaf 2028 staat er structureel € 36 miljoen gereserveerd op artikel 99.
– Voor het verbeteren van de dienstverlening aan mensen in de Ziektewet zijn de komende jaren middelen beschikbaar gesteld: € 7 miljoen in 2025, € 12 miljoen in 2026 en € 8 miljoen in 2027.
– UWV levert een bijdrage aan de taakstelling apparaat uit het hoofdlijnenakkoord met de 0,5% per jaar waarmee het CPB rekent, oplopend naar 2% in 2029 en structureel. Dit komt neer op € 49 miljoen voor UWV, waarvan € 40 miljoen premiegefinancierd budget.
– UWV is meegenomen in de grondslag van de taakstelling OCW. Dit betekent dat het budget voor de uitvoeringskosten UWV vanaf 2025 € 26,6 miljoen neerwaarts wordt bijgesteld, waarvan € 22 miljoen premiegefinancierd budget.
Nominaal
Dit betreft de doorwerking van CEP op de nominale ontwikkeling van de uitvoeringskosten UWV.