2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 14.846 | 11.827 | 10.652 | 10.064 | 9.845 | 9.393 | |
totaal ontvangsten | 3.625 | 4.548 | 2.936 | 2.901 | 3.023 | 2.827 | |
1 | Belastingen | ||||||
Uitgaven | 3.358 | 3.475 | 3.317 | 3.298 | 3.301 | 3.275 | |
Ontvangsten | 1.274 | 1.322 | 1.364 | 1.384 | 1.444 | 1.249 | |
2 | Financiële markten | ||||||
Uitgaven | 1.016 | 34 | 27 | 26 | 36 | 26 | |
Ontvangsten | 9 | 10 | 10 | 9 | 9 | 9 | |
3 | Financieringsactiviteiten publiek-private sector | ||||||
Uitgaven | 2.720 | 659 | 583 | 440 | 187 | 110 | |
Ontvangsten | 2.020 | 2.766 | 1.131 | 1.091 | 1.122 | 1.127 | |
4 | Internationale financiële betrekkingen | ||||||
Uitgaven | 470 | 435 | 552 | 383 | 574 | 283 | |
Ontvangsten | 95 | 249 | 232 | 225 | 259 | 257 | |
5 | Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen | ||||||
Uitgaven | 186 | 168 | 151 | 152 | 152 | 152 | |
Ontvangsten | 147 | 133 | 131 | 124 | 123 | 120 | |
6 | BTW-Compensatiefonds | ||||||
Uitgaven | 4.015 | 4.015 | 4.015 | 4.015 | 4.015 | 4.015 | |
8 | Apparaat | ||||||
Uitgaven | 411 | 407 | 397 | 381 | 379 | 378 | |
Ontvangsten | 58 | 57 | 58 | 57 | 57 | 56 | |
9 | Douane | ||||||
Uitgaven | 777 | 805 | 799 | 794 | 776 | 769 | |
Ontvangsten | 1 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | |
10 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven | 15 | 155 | 72 | 72 | 60 | 54 | |
13 | Toeslagen | ||||||
Uitgaven | 1.876 | 1.673 | 738 | 505 | 366 | 331 | |
Ontvangsten | 22 |
Algemeen
De uitgaven van Financiën bestaan voornamelijk uit de apparaatskosten voor de Belastingdienst, Toeslagen en de Douane en de uitgaven vanuit het Btw-Compensatiefonds. De ontvangsten komen op verschillende artikelen binnen. Dit betreft rente en boetes van belastingen, dividenden van staatsdeelnemingen en aflossingen van internationale leningen. De begroting van Financiën kent een dalend verloop. Dit komt met name doordat de hersteloperatie toeslagen een tijdelijke karakter heeft, waarbij het herstel zo snel mogelijk plaatsvindt. Voor de hersteloperatie staan ook nog middelen op de Aanvullende Post, een totaaloverzicht vindt u in bijlage 21.1.Tevens wordt voorzien dat vanaf 2027 Invest-International en Invest-NL geen additioneel kapitaal meer nodig hebben. Daarnaast staan er op artikel 1 – Belastingen in 2024 incidenteel middelen gereserveerd voor het tegemoetkomingsbeleid voor personen die nadelige gevolgen hebben ondervonden aan de Fraude Signalering Voorziening (FSV) of onterecht zijn afgewezen voor het traject Minnelijke schuldsanering natuurlijke personen (MSNP). De uitgaven zijn daarom hoger in 2024 dan in latere jaren.
Toelichting per artikel
Artikel 1. Belastingen
Deze post ziet op de uitvoeringskosten en de niet-belastingontvangsten van de Belastingdienst. Er zit een lichte daling in deze post, zie ook de toelichting onder ‘algemeen’. Naast de middelen voor het tegemoetkomingsbeleid van FSV/MSNP zit er een daling in het budget voor externe inhuur bij verschillende onderdelen van de Belastingdienst.
Artikel 2. Financiële Markten
In 2023 zijn de uitgaven incidenteel hoger door de schadeloosstelling SNS REAAL Holding (SRH). Daarna keert de begroting van het artikel terug naar de gebruikelijke omvang.
Artikel 3. Financieringsactiviteit Publiek-private sector
In 2023 zijn er incidenteel hogere uitgaven door de kapitaalinjectie voor TenneT en Stedin. Vanaf 2024 is een dalende trend in de uitgaven zichtbaar door geraamde afnemende kapitaalinjecties aan Invest-International. Vanaf 2027 staan er geen middelen voor Invest International en Invest-NL in de begrotingstanden, omdat er voor de deelnemingen in totaal een cumulatief budget van respectievelijk EUR 833 mln. en EUR 1,6 mld. beschikbaar gesteld is. Geraamd is dat deze bedragen in 2027 uitgekeerd zijn. In deze begrotingsstanden is niet uitgegaan van aanvullende kapitaalinjecties. In 2024 zijn de ontvangsten incidenteel hoger door de kapitaalinjectie 2023 aan TenneT die de Staat, conform afspraak, terugontvangt in 2024 na een eventuele volledige verkoop van TenneT Duitsland.
Artikel 4. Internationale Financiële Betrekkingen
De fluctuaties bij de uitgaven ontstaan door een reservering voor een bijdrage aan de EBRD in 2024, kapitaalinleg ESM in 2025 en fluctuerende bijdrage aan de Wereldbank. In 2023 zijn er incidenteel lagere ontvangsten doordat er geen aflossing is gedaan op de lening aan Griekenland. In de ontvangsten zit een stijgend verloop doordat Oekraïne vanaf 2027 start met het aflossen van de lening.
Artikel 5. Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Fluctuaties komen voort uit schade-uitkeringen en schaderestituties en is staand beleid.
Artikel 6. BTW-Compensatiefonds
De uitgaven aan het BCF zijn stabiel begroot. Een onder- of overschrijding bij het BCF komt namelijk ten laste of ten gunste van het gemeente- en provinciefonds.
Artikel 8. Apparaat
Dit betreft de ontwikkeling van de apparaatskosten van het departement. De lichte afname wordt verklaard door de afname van budgetten voor de inhuur van externen en materieel bij het kerndepartement.
Artikel 9. Douane
Van 2023 naar 2024 is er een lichte stijging door vertraging in het werven van personeel. Na 2024 is er een dalende trend in de posten voor personeel. De daling op deze posten is ook de reden voor de dalende trend van artikel 9 na 2024. De stijging in de ontvangsten is het gevolg van de overheveling van niet-belastingontvangsten vanaf artikel 1 (Belastingdienst) naar artikel 9 (Douane).
Artikel 10. Nog onverdeeld
Op dit artikel staan onder andere middelen gereserveerd voor de uitvoeringskosten van fiscale wet- en regelgeving door Directoraat-Generaal (DG) Belastingdienst, DG Toeslagen en DG Douane en onvoorziene tegenvallers. Het budget in 2024 is hoger dan in latere jaren vanwege een reservering voor arbeidskostenontwikkeling.
Artikel 13. Toeslagen
Deze post ziet op het aandeel van het ministerie van Financiën in de programmamiddelen voor hersteltoeslagen en de uitvoeringskosten van Toeslagen. Vanaf 2024 is er een dalende trend waar te nemen in de jaarlijks begrote kosten. Dit komt doordat de hersteloperatie toeslagen een tijdelijke karakter heeft waarbij het herstel zo snel mogelijk plaatsvindt. Een deel van de gereserveerde middelen staat nog niet op de departementale begrotingen maar op de Aanvullende Post (tot en met 2026 571 miljoen euro). Bijlage 21.1 geeft een overzicht van alle budgetten voor de hersteloperatie toeslagen inclusief de Aanvullende Post.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 51.992 | 45.486 | 33.610 | 46.626 | 50.854 | 51.308 | |
totaal ontvangsten | 77.194 | 66.693 | 68.514 | 88.610 | 79.867 | 86.228 | |
11 | Financiering staatsschuld | ||||||
Uitgaven | 46.367 | 39.243 | 27.522 | 40.493 | 44.480 | 44.587 | |
Ontvangsten | 50.031 | 51.314 | 52.244 | 73.727 | 65.788 | 74.023 | |
12 | Kasbeheer | ||||||
Uitgaven | 5.626 | 6.243 | 6.088 | 6.133 | 6.374 | 6.721 | |
Ontvangsten | 27.163 | 15.379 | 16.270 | 14.883 | 14.079 | 12.205 |
Toelichting per artikel
Artikel 11 Financiering staatsschuld
Dit artikel heeft betrekking op de extern gefinancierde staatsschuld. De uitgaven bestaan met name uit de rentelasten van vaste en vlottende schuld. De ontvangsten bestaan met name uit rentebaten van schuld.
Artikel 12 Kasbeheer
Op dit artikel staan de geldstromen die betrekking hebben op het schatkistbankieren van aan de schatkist gelieerde instellingen. De uitgaven bestaan enerzijds uit de rentevergoeding over de saldi die in de schatkist worden aangehouden door baten-lastendiensten, RWT’s (Rechtspersoon met een Wettelijke Taak), decentrale overheden en sociale fondsen. Anderzijds bestaan de uitgaven uit verstrekte leningen en, in sommige jaren, uit een afname van het rekening-couranttegoed van de deelnemers aan het schatkistbankieren. De ontvangsten bestaan uit rentebaten, aflossingen op leningen en, in sommige jaren, uit een toename van het rekening-couranttegoed van de deelnemers aan het schatkistbankieren. De schommelingen van de ontvangsten op dit artikel worden met name veroorzaakt door mutaties in de rekening-courant van de sociale fondsen.