1. Algemene beleidsdoelstelling
De Grondwet en de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) vormen het wettelijke kader voor de Algemene Rekenkamer om de ontvangsten en uitgaven van het Rijk en de daarmee verbonden organen te onderzoeken. De Algemene Rekenkamer heeft als doel het rechtmatig, doelmatig, doeltreffend en integer functioneren van het Rijk en de daarmee verbonden organen te toetsen en te verbeteren. Daarbij toetst zij ook de nakoming van verplichtingen die Nederland in internationaal verband is aangegaan.
De Algemene Rekenkamer bepaalt jaarlijks zelfstandig het onderzoeksprogramma. Ook bepaalt de Algemene Rekenkamer zelf wat daarvan openbaar wordt gemaakt. De Algemene Rekenkamer doet onderzoek bij de rijksoverheid, bij zelfstandige organisaties die met publiek geld een wettelijke taak uitvoeren en bij particulieren, bedrijven en overheden die Europese subsidies ontvangen.
De Algemene Rekenkamer ziet het als haar taak om Tweede Kamerleden te voorzien van bruikbare en relevante informatie. Daarmee kunnen zij bepalen of het beleid van de minister rechtmatig, doelmatig en doeltreffend is uitgevoerd. Het doel van het onderzoek is niet alleen om kritische rapporten te schrijven, maar ook om samen met anderen een bijdrage te leveren aan oplossingen en ontwikkelingen om op die manier bij te dragen aan goed openbaar bestuur.
2. Speerpunten
Het jaar 2010 was het eerste jaar van de strategische periode 2010–2015. In deze strategie hebben we opnieuw de kaders aangegeven waarbinnen we met ons onderzoek willen bijdragen aan goed openbaar bestuur. We hebben voor de periode 2010–2015 het lerend vermogen van het openbaar bestuur centraal gesteld.
In onze strategie hebben we een aantal thema’s voor ons onderzoek geselecteerd. Onder de noemer «presteren» van de overheid richten we ons deze periode op de domeinen mens (zorg, onderwijs en ontwikkelingshulp), Nederland (concurrentievermogen, integratie, infrastructuur en veiligheid) en planeet (klimaat en energie).
Onder de noemer «functioneren» van het Rijk en aan het Rijk verbonden organen besteden we specifiek aandacht aan de thema’s «personeel» en «vastgoed». Dit is een aanvulling op onze rechtmatigheidsonderzoeken, de jaarlijkse goedkeuring van de rijksrekening.
Om onze strategie goed uit te kunnen voeren stellen we elk jaar een werkprogramma vast. In ons Werkprogramma 2010 staan de onderzoeksprojecten waarover we in 2010 van plan waren te publiceren.
Het werkprogramma is gedurende het jaar aangepast aan de nieuwe politieke situatie: de val van het kabinet en de daaropvolgende verkiezingen. De Algemene Rekenkamer is in tijden van verkiezingen terughoudend met publiceren, om elke schijn van een politieke stellingname te vermijden.
Met de meeste werkzaamheden, zoals het voorbereiden en uitvoeren van onderzoek, konden we doorgaan. Een aantal publicaties is doorgeschoven naar 2011. Het publicatieritme is hervat na de installatie van het nieuwe kabinet.
De politieke situatie heeft ook tot een aantal niet-geplande publicaties geleid. Zo hebben we de Vooropname 2010 aan de Tweede Kamer aangeboden, een overzicht met de stand van zaken op een aantal terreinen.
Nieuwe onderzoeken in het werkprogramma
Ook zijn er nieuwe onderzoeken aan ons werkprogramma toegevoegd: drie onderzoeken waartoe we een verzoek hadden gekregen van de Tweede Kamer of bewindspersonen, en een onderzoek naar de verantwoording over de hulpgelden voor Haïti.
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Vastgestelde begroting 2010 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 26 701 | 27 407 | 27 353 | 29 835 | 29 886 | 30 268 | – 382 |
Uitgaven | 26 457 | 26 677 | 28 000 | 30 083 | 29 971 | 30 268 | – 297 |
1. recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma’s | 26 457 | 26 677 | 28 000 | 30 083 | 29 971 | 30 268 | – 297 |
Ontvangsten | 1 159 | 1 351 | 1 159 | 1 465 | 944 | 1 217 | – 273 |
4. Operationele doelstellingen
Een uitgebreide uitwerking van de samenhang tussen doelstellingen, prestaties en kosten staat in het Verslag 2010 van de Algemene Rekenkamer, dat is uitgebracht in maart 2011 en te raadplegen is op www.rekenkamer.nl.
Operationele doelstelling | Activiteiten 2010 | Realisatie |
---|---|---|
1. Functioneren van openbaar bestuur | Verslag 2009 en enkele terugblikken | Ja |
EU-trendrapport 2010 | Ja | |
Rapporten bij de jaarverslagen 2009 en Rijk Verantwoord 2009 | Ja | |
Staat van de beleidsinformatie 2010 | Ja | |
Rapport bij de Nederlandse lidstaatverklaring 2009 | Ja | |
2. Presteren van het openbaar bestuur | Monitoring verwerving Joint Strike Fighter (JSF) | Ja |
3. Samenwerking/ondersteuning van andere rekenkamers in het Koninkrijk der Nederlanden en in het buitenland | Samenwerking met Nederlandse Vereniging voor Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR) | Ja |
Ondersteuning van zusterorganisaties EU-Twining, Tunesië, Rwanda en Afrosai-E | Ja | |
Diverse samenwerkingsprojecten binnen het Koninkrijk, de EU of in internationaal verband | Ja |
Gerealiseerde onderzoeksdagen van gepubliceerde onderzoeken
In de onderstaande tabel staan de gerealiseerde onderzoeksdagen van de onderzoeken waarvan in 2010 een publicatie is verschenen. De tabel is ingericht op basis van de nieuwe strategie voor de periode 2010–2015. Vergelijkende cijfers zijn derhalve niet opgenomen.
Gerealiseerde onderzoeksdagen van onderzoeken die hebben geleid tot een publicatie in 2010
Onderzoeken naar presteren van de overheid | |
---|---|
Mens – zorg | 330 |
Mens – onderwijs | 88 |
Mens – ontwikkelingssamenwerking | 307 |
Nederland – integratie | 75 |
Planeet – klimaat | 133 |
Planeet – energie | 66 |
Informatiepositie Tweede Kamer1 | 143 |
Diverse doelmatigheidsonderzoeken | 398 |
Subtotaal | 1 540 |
Onderzoeken naar het functioneren van de overheid | |
Verantwoording Rijk – Goedkeuring rijksrekening | 6 710 |
Verantwoording – Oordeel bedrijfsvoering | 168 |
Verantwoording aan Rijk verbonden organen – publieke verantwoording en transparantie | 294 |
Houdbaarheid overheidsfinanciën1 | 245 |
Informatiepositie Tweede Kamer1 | 470 |
Europa1 | 1 188 |
Integriteit1 | 455 |
Diverse rechtmatigheidsonderzoeken | 1 165 |
Subtotaal | 10 695 |
Totaal | 12 235 |
Extern gefinancierde internationale projecten
De Algemene Rekenkamer hanteert voor de ondersteuning van zusterorganisaties de eis dat deze minstens kostendekkend moet zijn. Voor de dekking van de personeelskosten worden de voor dienstverlening buiten de rijksoverheid geldende tarieven van de minister van Financiën gehanteerd. Voor de reis- en verblijfskosten hanteert de Algemene Rekenkamer de richtlijnen van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze tarieven vormen het uitgangspunt bij de offertestelling voorafgaand aan een project. De volgende tabel geeft aan in hoeverre de extern gefinancierde internationale projecten ook daadwerkelijk kostendekkend zijn geweest. Het betreft hier de personeelskosten en de reis- en verblijfskosten van projecten die in 2010 zijn afgerond.
Project | Kosten | Ontvangsten | Kostendekkendheid | ||
---|---|---|---|---|---|
geplande dagen | gerealiseerde dagen | euro’s1 | euro’s | % | |
OPCW | 73 | 71 | 62 007 | 62 007 | 100 |
Tunesië I | 445 | 459 | 364 773 | 358 138 | 98,2 |
Indonesië | 49 | 56 | 59 391 | 56 580 | 95,3 |
AFROSAI E42 | 225 | 213 | 860 503 | 840 000 | 97,6 |
Totaal | 792 | 799 | 1 346 674 | 1 316 725 | 97,8 |
5. Topinkomens en bestuurskosten
Een uitgebreide toelichting op de bezoldiging van het college en de leden van het managementteam staat in het Verslag 2010 van de Algemene Rekenkamer. De organisatie maakt kosten voor de faciliteiten die het college nodig heeft voor de uitvoering van het ambt. Dit zijn de bestuurskosten. Ook daarvoor wordt verwezen naar het Verslag 2010.