Omschrijving van de samenhang met beleid
Dit artikel bevat een aantal uiteenlopende onderwerpen.
Met de aan Railinfrabeheer BV (18.05) verstrekte lening werden middelen beschikbaar gesteld om de doelstellingen die betrekking hebben op het onderhoud (functiehandhaving en -wijziging) van het spoor, zoals beschreven in artikel 4 Openbaar vervoer en Spoor van de beleidsbegroting HXII, uit te voeren.
De doelstellingen van het Intermodaal Vervoer zijn opgenomen in artikel 5 Mainports en Logistiek van de beleidsbegroting HXII.
Budgettaire gevolgen van uitvoering
18. Overige uitgaven | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | ||
Verplichtingen | 43.159 | 43.564 | 37.159 | 299.446 | 291.863 | 403.504 | – 111.641 | 1 |
Uitgaven | 44.193 | 45.417 | 633.231 | 406.395 | 292.612 | 421.460 | – 128.848 | |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.03 Intermodaal vervoer | 680 | 1.313 | 1.233 | 122 | 2.312 | 4.574 | – 2.262 | 2 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 2.145 | 2.170 | 1.468 | 826 | 3.162 | 213 | 2.949 | 3 |
18.05 Railinfrabeheer | 34.987 | 35.142 | 624.029 | 120.527 | 0 | 119.541 | – 119.541 | 4 |
18.06 Externe veiligheid | 0 | 0 | 0 | 6 | 1.058 | 13.382 | – 12.324 | 5 |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 6.381 | 6.792 | 6.501 | 0 | 0 | 42 | – 42 | |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 6.381 | 6.792 | 6.501 | 0 | 0 | 42 | – 42 | 6 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 284.914 | 286.080 | 283.708 | 2.372 | ||||
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 222.124 | 225.938 | 224.545 | 1.393 | ||||
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 62.790 | 60.142 | 59.163 | 979 | ||||
18.09 Ontvangsten | 34.987 | 35.142 | 624.030 | 120.527 | 0 | 119.603 | – 119.603 | 7 |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 783.542 | 248.723 | 372.259 | 354.762 | 103.188 | 0 | 103.188 |
Toelichting
Ad 1) De verplichtingenmutatie wordt bijna geheel verklaard door verklaring bij uitgaven 18.05 (punt 3).
Ad 2) De lagere uitgaven zijn voornamelijk veroorzaakt door vertragingen bij de totstandkoming van het project als gevolg van onvoorziene factoren ten aanzien van de bodemgesteldheid. Zie tevens het projectoverzicht 18.03 Intermodaal vervoer.
Ad 3) In de begroting 2012 waren voor uitgaven ten gevolge van Gebiedsgewijze aanpak (Urgentieprogramma Randstad) en RRAAM (Rijk-Regioprogramma Amsterdam–Almere–Markermeer) ontoereikende budgetten geraamd. De uitgaven voor UPR en RRAAM zijn gefinancierd uit het voordelig saldo uit 2011.
Ad 4) De schuldreductie (aflossing lening ProRail) heeft eind 2011 plaatsgevonden, vandaar geen realisatie in 2012.
Ad 5) In 2012 zijn ten laste van het programmabudget voor de periode tot en met 2020 voor het saneren van alle kwetsbare objecten in de veiligheidszone (basisnet weg en spoor) vrijwel geen verplichtingen aangegaan en betalingen verricht. De activiteiten ten laste van dit budget vallen grotendeels in de jaren na 2012.
Ad 6) Het budget is bestemd voor incidentele opdrachten op het terrein van nationale basisinformatievooziening. In 2012 zijn hiervoor geen opdrachten verstrekt.
Ad 7) Zie 3
18.03 Intermodaal vervoer
Artikelonderdeel
Project | uitgaven 2011 in EUR miljoen | Gereed | |||
---|---|---|---|---|---|
Beschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2012 | Realisatie 2012 |
Multi- en modaal vervoer | |||||
SOIT1 | |||||
Containertransferium Alblasserdam | 4 | 2 | 2 | 2013 | 2014 |
Toelichting
De lagere uitgaven zijn voornamelijk veroorzaakt door vertragingen bij de totstandkoming van het project als gevolg van onvoorziene factoren ten aanzien van de bodemgesteldheid. De uitgaven volgen in latere jaren.
18.08 Netwerkgebonden kosten
Artikelonderdeel
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten van Rijkswaterstaat en de overige netwerkgebonden kosten weergegeven.