Base description which applies to whole site

ARTIKEL 3: WETGEVING EN CONTROLE TWEEDE KAMER

1. Algemene beleidsdoelstelling

Taak van de Tweede Kamer

Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken, het controleren van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de grondwetsartikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetgeving), 105 (begrotingen), 137 en 138 (Grondwetgeving) en enkele andere grondwets- en wetsartikelen.

De ambtelijke diensten

De ambtelijke organisatie van de Tweede Kamer heeft als missie het ondersteunen van het constitutioneel proces. De ambtelijke organisatie wil dit verder versterken door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden en de fractie organisatie in alle facetten van het werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteit, zoals door de Kamer bepaald, is daarbij leidend voor de ambtelijke organisatie. Het constitutioneel proces in de Tweede Kamer kenmerkt zich door een van jaar tot jaar toenemende complexiteit. Het aantal te behandelen onderwerpen neemt toe, de diepgang en omvang van de te beoordelen informatie wordt groter en de belangstelling vanuit de media en van de kant van belanghebbenden zorgen voor een toegenomen tijdsklem. Daarmee stijgt eveneens de druk op de Kamerleden en de ondersteunende functies. Zowel het aantal plenaire vergaderingen als het aantal commissievergaderingen vertoont de laatste jaren een stijgende lijn. Het aantal Kamervragen is in de periode 1987 tot en met 2009 zelfs ruim verdrievoudigd, van 963 in 1987 tot 3.164 in 2009. Het aantal moties is in dezelfde periode ruim verzesvoudigd. In 1987 werden er 387 moties ingediend en in 2009 2 616 (zie het rapport «de staat van de Tweede Kamer», bijlage bij de Raming van de Tweede Kamer voor het jaar 2012, Kamerstukken II, 32 745 nr. 3).

2. Speerpunten 2012

Gegeven de algemene doelstelling worden jaarlijks accenten gelegd. De speerpunten voor 2012 waren:

  • uitvoeren aanbevelingen uit Parlementaire Zelfreflectie;

  • implementatie modernisering AV-faciliteiten;

  • verdere digitalisering van parlementaire informatie;

  • inrichten op ombuigingen.

De afgelopen jaren werden, ook in de keuze van de speerpunten, gekenmerkt door een verdere verbetering van de ondersteuning van leden door middel van (financiële) investeringen.

Uitvoering aanbevelingen uit Parlementaire Zelfreflectie

Het jaar 2012 heeft grotendeels in het teken gestaan van de verkiezingen op 12 september en de daaropvolgende periode van kabinetsformatie.

Niet alleen viel de vaststellingsprocedure in de tijd samen met het verkiezingsreces en de aansluitende formatieperiode, ook was een groot onderzoek van de agenda 2011 doorgelopen tot in 2012 (het zgn. spooronderzoek) en bleken twee onderzoeken van de agenda 2012 (ICT bij de overheid en Huizenprijzen) te zullen gaan doorlopen tot in 2013.

Formatie en regeerakkoord waren en zijn onderdeel van de parlementaire zelfreflectie. De «formatie 2012» heeft voor het eerst onder leiding van de Tweede Kamer plaatsgevonden. Het verloop van de formatie zal geëvalueerd worden.

Aan de in september aangetreden nieuwe Kamerleden zijn zowel zogenaamde stoomcursussen over met name het Reglement van Orde aangeboden als zogenaamde verdiepingscursussen over met name de parlementaire geschiedenis, Europa en de kennispositie van de Kamer, zoals dat ook gebeurd is in 2010. Hiermee is een van de aanbevelingen uit de zelfreflectie vast onderdeel geworden van het introductieprogramma voor nieuwe leden. Daarnaast ontvangen zij overigens reeds sinds jaren de door de staven van de Kamercommissies opgestelde introductiedossiers per beleidsterrein.

In het kader van de versterking van de kennispositie van de Kamer is begonnen met een pilot «samenwerking Kamer en wetenschap»; twee Kamercommissies kunnen, met gebruikmaking van instrumenten als een «virtuele desk», factsheets en verzoekonderzoeken, min of meer direct putten uit de meest recente wetenschappelijke inzichten.

Ook is het gebruik van hoorzittingen en rondetafelgesprekken aan een onderzoek onderworpen, vooral om de voorbereiding van dergelijke vormen van informatievergaring te verbeteren. Beide instrumenten winnen zeer aan populariteit, maar de hoeveelheid vormt weer een bedreiging van de kwaliteit van voorbereiding. De aanbevelingen die uit dit onderzoek voortkomen zullen met de Kamercommissies worden besproken.

Implementatie modernisering Audiovisuele faciliteiten

Het Audiovisuele (AV) Programma is in 2012 uitgevoerd in een hoger tempo dan gepland: het AV Programma loopt ruim een half jaar vóór op de oorspronkelijke planning.

De verouderde audiovisuele infrastructuur is compleet vernieuwd. Naast de vervanging van alle bekabeling en de inrichting van een centrale apparatuurruimte, is de plenaire zaal voorzien van nieuwe camera’s en een nieuwe regieruimte. Hierbij is het gehele systeem geschikt gemaakt voor High Definition (HD).

Naast de drie grote commissiezalen zijn nu nog vijf andere zalen voorzien van camera’s. Deze camera’s worden aangestuurd door de – ook vernieuwde – discussieinstallaties, en bieden allen HD-kwaliteit beeld. Nog acht andere zalen zijn voorzien van een standaard aansluitpunt voor ad-hoc gebruik van een mobiele regieset met camera’s.

Beeld en geluid van de debatten in alle zalen met camera’s worden live getoond op intranet en het interne kabel-TV-netwerk (binnen de gebouwen van de Tweede Kamer), op internet en ter beschikking gesteld van de omroepen. De toegankelijkheid en doorzoekbaarheid van achteraf te bekijken plenaire debatten (Debat Gemist) is door middel van een vernieuwde website aanzienlijk toegenomen.

Verdere digitalisering van parlementaire informatie

Zoals aangekondigd was 2012 een jaar waarin veel zaken zijn voorbereid en de ontwikkeling daarvan is gestart. Zo is in 2012 een eerste versie van een gegevensmagazijn ontwikkeld, waarin informatie uit twee verschillende systemen (Parlis en VIP) bijeengebracht wordt en in samenhang doorzoekbaar is. Daarnaast is samenhang in informatie gecreëerd door inzet van Linked Data-technologie; een eerste proeve hiervan zijn de dynamische biopagina’s van de Kamerleden. Begin 2013 zullen meer resultaten van deze technologie zichtbaar worden in de vorm van overzichten van moties en amendementen. Voor het verslagleggingondersteunend systeem (VLOS) is veel werk verricht om versie 2.0 te realiseren. Begin 2013 wordt dit in gebruik genomen.

Een aantal websites van de Tweede Kamer en het intranet (Plein2) zijn omgezet naar een nieuw content management systeem (CMS). Dit CMS is open source. Ook is een nieuwe – op de gebruiker afgestemde – startpagina van Plein2 in gebruik genomen.

Om in de toekomst parlementaire informatie in samenhang op te kunnen vragen zijn de eerste stappen gezet voor de inrichting van een parlementair informatieportaal via Plein2. Voor www.tweedekamer.nl worden de laatste acties ondernomen om informatie uit Parlis aan de burger beschikbaar te stellen.

3. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Wetgeving en controle Tweede Kamer
(bedragen x € 1.000)
         

Realisatie

Oorpronkelijk vastgestelde begroting

Verschil

   

2008

2009

2010

2011

2012

2012

2012

Verplichtingen

87.963

90.100

101.236

104.889

98.521

93.995

4.526

                 

Uitgaven:

87.058

91.237

99.306

99.801

100.501

93.995

6.506

                 

3.1

Apparaat

61.553

64.918

67.408

66.862

69.926

65.724

4.202

3.2

Onderzoek en kennis

469

755

814

677

281

1.096

– 815

3.3

Drukwerk

2.821

3.075

3.814

3.042

3.689

3.026

663

3.4

Fractiekosten

21.747

22.186

27.040

27.959

25.597

23.715

1.882

3.5

Uitzending leden

468

303

230

176

334

434

– 100

3.6

Enquetes

     

1.085

673

0

673

                 
 

Ontvangsten

3.673

8.051

3.336

4.740

6.749

2.766

3.983

Financiële toelichting

De niet-geplande verkiezingen in 2012 hebben grote invloed gehad op de begrotingsuitvoering 2012. Enerzijds is er sprake van afnemende politieke activiteiten (onderuitputting onderzoeksbudget), anderzijds zijn er (ambtelijke) meeruitgaven aan verhuizingen, renovaties van gebouwdelen en aanpassing infrastructuur in verband met de grootschalige herhuisvesting van de fracties in de gebouwdelen van de Tweede Kamer.

Wat betreft het artikel fractiekosten, de fracties binnen de Kamer ontvangen een bijdrage in de kosten welke is gebaseerd op het zetelaantal. Fracties die in omvang afnemen ontvangen nog een jaar lang een bijdrage die is gebaseerd op de oude omvang. Hierdoor is sprake van een overschrijding.

De Tweede Kamer heeft er voor gekozen de uitgaven aan de parlementaire enquête «financieel stelsel» niet extern te claimen zoals mogelijk is op grond van de Wet op de Parlementaire Enquêtes. De reden hiervoor is de voorziene onderuitputting op het artikel Wetgeving en controle Tweede Kamer in verband met de niet geplande Tweede Kamerverkiezingen. Op deze wijze wil de Tweede Kamer een bijdrage leveren aan de huidige financiële crisis.

De meerontvangsten zijn te verklaren door toegenomen doorberekeningen aan derden in geval van detacheringen en overeenkomsten (materiële dienstverlening) aan andere Hoge Colleges van Staat.

4. Operationele doelstellingen

Europese betrokkenheid

Deze structurele extra personele inzet is inmiddels gerealiseerd, door het structureel maken van de vier functies commissieadviseur EU bij de Griffie Commissies Internationaal en Ruimtelijk.

Inrichting Huis voor democratie en rechtsstaat

Het Huis, dat nu officieel «ProDemos, Huis voor democratie en rechtsstaat» wordt genoemd, heeft in 2012 een goed begin gemaakt. Het programma en de bezetting is goed in gang gezet. Op werkvloerniveau wordt samengewerkt met de fracties en met de dienst Communicatie en die samenwerking zal nog intensiever worden. Op het niveau van directie en bestuur is er regelmatig contact en die contacten zijn goed. De Kamer is medefinancier en heeft als zodanig ook formeel invloed op het beleid.

Het beter toegankelijk maken van de Kamer, onder meer voor de bezoekersgroepen van ProDemos, ligt op schema.

Diversiteitbeleid

In 2012 is aandacht besteed aan drie doelgroepen binnen het diversiteitbeleid. Er heeft een onderzoek plaatsgevonden naar multiculturele diversiteit. Hieruit blijkt dat mensen met een multiculturele achtergrond goed vertegenwoordigd zijn binnen de Tweede Kamer, maar veelal in de lagere, facilitaire functies werken. In de functies vanaf schaal 10 en hoger zijn ze ondervertegenwoordigd. Een tweede doelgroep uit het diversiteitbeleid is mensen met een WsW- of Wajong uitkering. De Tweede Kamer committeert zich aan de Rijksbrede 1%-regeling en heeft deze doelstelling behaald. Er zijn zes mensen binnen de Tweede Kamer die op deze manier werkervaring kunnen opdoen/hebben opgedaan. Binnen het Restaurantbedrijf werken structureel drie mensen met een WsW-status en binnen andere diensten zijn drie Wajongers aan het werk (geweest). De laatste doelgroep betreft vrouwen in leidinggevende functies. De doelstelling voor het topmanagement is behaald. De doelstelling voor vrouwen in leidinggevende posities is nog niet behaald. In 2012 is de eerste talentenpool afgerond. In 2012 is tevens, in het kader van de doelen uit het plan van aanpak Talent naar de Top, een brede projectgroep gestart om de mogelijkheden van Het Nieuwe Werken te onderzoeken, om onder andere de balans werkprivé te bevorderen. Daarnaast is Kamerbreed onderzocht hoe het staat met de mogelijkheid tot Maatwerken: hoe staat het met de balans werkprivé, hoe is de bedrijfscultuur, en is het mogelijk om op maat afspraken te maken over de werkprivé balans, loopbaan en ontwikkelmogelijkheden. In oktober is de erkenning in ontvangst genomen door directeur Henk Bakker.

Anti-Rookbeleid

Hulp bij het stoppen met roken is een onderdeel van het preventie- en gezondheidsbeleid van de ambtelijke organisatie van de Tweede Kamer. Van de twee stoppen met rokentrainingen die zowel aan fracties als aan diensten zijn aangeboden zijn uiteindelijk 40% van de deelnemers niet roker. Daarvoor geldt een officiële termijn, namelijk dat een stopper één jaar na de stopdatum nog steeds niet rookt. Degenen die uiteindelijk toch weer zijn gaan roken, doen dat minder omdat ze er bewuster mee omgaan en geven allen aan dat zij opnieuw willen gaan stoppen met behulp van wat zij hebben geleerd in de training.

Tabel 3.1 Kengetallen
Gemiddelde uitgaven per Kamer zetel
Uitgavenoverzicht (bedragen in € 1.000)
Wetgeving en controle Tweede Kamer
 

2007

2008

2009

2010

2011

2012

Apparaatskosten

58.662

61.554

64.918

67.408

66.862

69.926

Onderzoeksbudget

529

470

755

709

677

281

Drukwerk

3.030

2.821

3.075

3.814

3.042

3.688

fractiekosten

23.057

21.746

22.186

27.040

27.959

25.597

uitzending leden

244

468

303

230

176

334

enquêtes

 

1.085

674

totaal artikel 3

85.522

87.059

91.237

99.201

99.801

100.500

gemiddeld per zetel

570

580

608

661

665

670

Licence