1. Algemene doelstelling
Het Commando Dienstencentra (CDC) voorziet in een doelmatige en doeltreffende ondersteuning van de krijgsmacht. Het CDC levert wereldwijd ondersteunende diensten aan de krijgsmacht en voorziet in randvoorwaarden en faciliteiten zodat de defensieonderdelen zich kunnen concentreren op hun kerntaken.
2. Samenhang met defensiebeleid
Het CDC heeft een scala aan diensten geleverd die voornamelijk indirect hebben bijgedragen aan de door Defensie te behalen operationele doelstellingen. Een deel van de diensten heeft echter een rechtstreekse bijdrage geleverd aan de operationele inzet of de operationele gereedstelling van de eenheden. Deze diensten bevonden zich op het zogenaamde «operationele koppelvlak».
3. Verantwoordelijkheid
Gedurende het verantwoordingsjaar was de minister verantwoordelijk voor een doeltreffende en doelmatige dienstverlening binnen Defensie, waaraan het CDC een bijdrage levert.
4. Externe factoren
Het CDC werkt op grote schaal samen met marktpartijen. Samenwerking met en uitbesteding aan deze partijen heeft veel voordelen, maar brengt ook afhankelijkheden met zich mee (bijvoorbeeld in geval van faillissementen en overnames). Om de risico’s zo beperkt mogelijk te houden, besteedt het CDC veel aandacht aan actuele kennis over de externe markt en maakt het CDC vooraf bij elke samenwerking een risicoafweging. In 2012 zijn geen externe factoren van invloed geweest op de taakuitvoering van het CDC.
5. Budgettaire gevolgen van beleid
De onderstaande tabel bevat de geraamde en gerealiseerde gevolgen van beleid voor 2012.
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Begroting 2012 incl NvW | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.552.006 | 1.274.914 | 1.042.011 | 1.055.941 | 1.125.525 | 988.278 | 137.247 | |
Uitgaven | ||||||||
Programma-uitgaven | ||||||||
Dienstverlenende eenheden | 12.984 | 12.262 | 722 | |||||
Investeringen infrastructuur | 197.896 | 220.069 | 219.435 | 240.239 | 255.481 | 157.749 | 97.732 | |
Investeringen informatievoorziening | 93.355 | 90.826 | 88.300 | 78.518 | 62.042 | 69.680 | – 7.638 | |
Bedrijfsgroep Informatievoorziening en technologie | 54.280 | 56.254 | 50.764 | 57.952 | ||||
Bedrijfsgroep Transport | 93.253 | 99.740 | 93.032 | 74.390 | ||||
Bedrijfsgroep Gezondheidszorg | 88.944 | 93.146 | 92.562 | 85.698 | ||||
Bedrijfsgroep Facility Services | 188.034 | 207.986 | 210.522 | 191.607 | ||||
Bedrijfsgroep Personele Diensten | 88.723 | 114.462 | 115.619 | 90.192 | ||||
Attachés | 16.700 | 20.587 | 21.939 | 20.437 | ||||
Exploitatie Informatievoorziening | 124.574 | 127.345 | 143.657 | 142.174 | ||||
Nederlandse Defensie Academie | 64.249 | 63.674 | 58.563 | 50.210 | ||||
Totaal programma-uitgaven | 1.010.008 | 1.094.089 | 1.094.393 | 1.031.417 | 330.507 | 239.691 | 90.816 | |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Staf Commando DienstenCentra | 67.179 | 59.628 | 53.070 | 188.810 | 19.302 | 20.858 | – 1.556 | |
Ondersteuning operationele eenheden | 843.678 | 769.289 | 74.389 | |||||
Bijdragen aan SSO’s | 11.454 | 12.376 | 12.294 | 9.562 | 9.926 | 9.013 | 913 | |
Attachés | 20.245 | 20.327 | – 82 | |||||
Apparaatsuitgaven verdeeld naar categorie: | ||||||||
personele uitgaven | 475.274 | 423.911 | 51.363 | |||||
huisvesting | 135.425 | 96.365 | 39.060 | |||||
ICT | 134.198 | 143.152 | – 8.954 | |||||
overige exploitatie | 148.254 | 156.058 | – 7.804 | |||||
Totaal apparaatsuitgaven | 78.633 | 72.004 | 65.364 | 198.372 | 893.151 | 819.487 | 73.664 | |
Totaal uitgaven | 1.088.641 | 1.166.093 | 1.159.757 | 1.229.789 | 1.223.658 | 1.059.178 | 164.480 | |
Ontvangsten | ||||||||
Totale ontvangsten | 58.667 | 85.418 | 68.916 | 131.282 | 105.747 | 53.769 | 51.978 | |
waarvan Verkoopopbrengsten | 30.706 | 9.400 | 21.306 | |||||
waarvan Overige ontvangsten | 75.041 | 44.369 | 30.672 |
Toelichting bij de verschillen groter dan € 5 miljoen
Verplichtingen
De realisatie van de verplichtingen is € 137,2 miljoen hoger dan begroot. De hogere realisatie wordt voornamelijk veroorzaakt door betalingen in verband met de eigendomsoverdracht van een aantal Infrastructuurprojecten van de Dienst Vastgoed Defensie (DVD) aan het moederdepartement (zie toelichting programma-uitgaven, investeringen infrastructuur). Daarnaast is voor € 30 miljoen meer verplicht dan begroot in verband met extra onderhoud aan infrastructuur.
Programma-uitgaven
Investeringen Infrastructuur
De hogere uitgaven worden vooral veroorzaakt door betalingen van in totaal € 114,8 miljoen voor de projecten «vliegbasis Gilze Rijen», «opleidingscentrum Kmar» en «Kmar Schiphol» in verband met eigendomsoverdracht van de DVD aan het ministerie van Defensie. De DVD heeft hierdoor de leningen vervroegd kunnen aflossen. Hier tegenover staan € 17 miljoen lagere uitgaven: energiebesparende maatregelen voor bestaande infrastructuur (€ 8 miljoen) en diverse nieuwbouwprojecten (€ 9 miljoen) die waren voorzien voor 2012 maar waarvan de realisatie is doorgeschoven naar 2013 en verder.
Investeringen Infrastructuur | Project volume (2012) | Fasering tot1 | Gerealiseerde Uitgaven t/m 2011 | Verwachte uitgaven in 2012 | Gerealiseerde uitgaven in 2012 | Verschil uitgaven 2012 | Project volume (2013) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nieuwbouw Schiphol | 140,4 | 2014 (2013) | 120,2 | 31,2 | 3,5 | – 27,7 | 140,9 |
Herbelegging infrastructuur vliegbases Soesterberg en Gilze-Rijen | 206,1 | 2013 (2012) | 211,5 | 0,9 | 1,0 | 0,1 | 234,7 |
Infrastructuur en voorziening KMA | 52,3 | 2019 (2018) | 20,8 | 0,0 | 0,4 | 0,4 | 52,3 |
Aanpassing/renovatie Plein/Kalvermarktcomplex | 26,0 | 2012 (2012) | 17,9 | 3,8 | 4,5 | 0,7 | 26,0 |
Hoger onderhoud Woensdrecht | 76,6 | 2018 (2014) | 11,3 | 26,1 | 0,1 | – 26,0 | 88,9 |
Nieuwbouw LOKKmar | 84,5 | 2016 (2015) | 20,1 | 19,0 | 1,5 | – 17,5 | 86,1 |
EPA Maatregelen | 64,4 | 2019 (2018) | 11,4 | 8,7 | 0,0 | – 8,7 | 65,3 |
Strategisch Vastgoedplan Kmar | 25,4 | 2015 (2016) | 6,7 | 0,0 | 1,7 | 1,7 | 25,4 |
Toelichting bij de verschillen groter dan € 5 miljoen
Nieuwbouw Schiphol
De oplevering van het hoofdgebouw is vertraagd, waardoor € 27,7 miljoen minder is uitgegeven.
Hoger Onderhoud Woensdrecht
De realisatie van de nieuwbouw van het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) zou oorspronkelijk in 2011 en 2012 zijn. Na besluitvorming in het kader van het Herbeleggingsplan Vastgoed Defensie is deze nieuwbouw in uitvoering genomen in 2012. Hierdoor is € 26 miljoen minder gerealiseerd.
Nieuwbouw Lokkmar
De realisatie van dit project is vertraagd, waardoor voor € 17,5 miljoen minder is uitgegeven ten opzichte van de begroting.
Epa-maatregelen
Door herprioritering binnen de investeringen infrastructuur zijn er in 2012 geen uitgaven gedaan op dit project.
Investeringen Informatievoorziening
De lagere uitgaven worden veroorzaakt door het niet volledig realiseren van de projecten «SPEER», «Legacy ERP», «Electronic Key Management System (EKMS)» en «Defensiebreed Computer Emergency Response Team (DEFCERT)», zoals in de volgende tabel nader wordt toegelicht:
Bedragen x € 1 miljoen | Project volume (2012) | Fasering tot1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2011 | Verwachte uitgaven in 2012 | Gerealiseerde uitgaven in 2012 | Verschil uitgaven 2012 | Project volume (2013) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SPEER | 268,1 | 2014 (2014) | 232,4 | 16,5 | 15,7 | – 0,8 | 14,6 |
Legacy ERP (PALS) | 34,2 | 2014 (2013) | 22,9 | 4,8 | 1,9 | – 2,9 | 4,2 |
@migo | 19,0 | 2013 (2012) | 15,8 | 2,6 | 4,3 | 1,7 | 1,0 |
Electronic Key Management System (EKMS) | 18,0 | 2015 (2015) | 0,4 | 2,4 | 0,1 | – 2,3 | 6,3 |
Defensiebreed Computer Emergency Response Team (DEFCERT) | 7,5 | 2013 (2012) | 2,2 | 3,7 | 1,6 | – 2,1 | 3,8 |
Defensiebrede vervanging C2000 randapparatuur | 7,6 | 2013 (2013) | 3,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 4,1 |
Uit de tabel blijkt dat er geen significante verschillen zijn tussen de gerealiseerde uitgaven en de begroting (groter dan € 5 miljoen).
Nederlandse Defensie Academie
Eind 2011 is de «Stichting Wetenschappelijk Onderwijs en Onderzoek NLDA» (SWOON) opgericht. De stichting verzorgt de wetenschappelijke bachelor en master programma’s als onderdeel van de officiersopleiding, in overeenstemming met de eisen van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Verder verleent de stichting graden die behoren bij wetenschappelijk onderwijs, laat zij opleidingen accrediteren en geaccrediteerd houden en verzorgt ze wetenschappelijk onderzoek ter ondersteuning van de wetenschappelijke opleidingen. In 2012 heeft de stichting haar werkzaamheden naar tevredenheid uitgevoerd en zijn de eerste civiel erkende diploma’s uitgereikt. Defensie heeft de stichting daarbij ondersteund door 102 vte’n ter beschikking te stellen. Op basis van extracomptabele berekening wordt dit in totaal gewaardeerd op € 14,7 miljoen. Vanaf 2013 wordt deze steun (de jaarlijkse subsidie en de beschikbaar gestelde «om niet» middelen) expliciet opgenomen in de begroting en het jaarverslag. In dit jaarverslag wordt volstaan met een paragraaf die gewijd is aan de realisatie van de Stichting.
Apparaatsuitgaven verdeeld naar categorie
Personele uitgaven
De hogere personele uitgaven worden voornamelijk veroorzaakt door overheveling van facilitaire budgetten van de defensieonderdelen naar het Facilitair Bedrijf Defensie (€ 25,7 miljoen). De personele uitgaven zijn voorts bijgesteld door wijzigingen in de ABP-premie en de premie sociale lasten (€ 4,3 miljoen). De overige mutaties betreffen interne herschikkingen en technische mutaties, zoals de aanpassing van middensommen, de loonbijstelling en de ontslagbescherming.
Huisvesting
Voor het inhalen van achterstallig onderhoud aan infrastructuur is er een herschikking van € 30,5 miljoen uitgevoerd. Voorts is de huur van het «Emma Mijn Complex» in Schinnen op grond van het «Soesterberg Agreement» uit 1954 vanaf oktober 2009 overgenomen van het United States Army Garrison (USAG) voor een bedrag van € 6,6 miljoen. Met USAG is afgesproken dat het ter compensatie te zijner tijd verhuist naar het NATO Industrial Complex (NIC) in Brunssum. Dit huurbedrag zal worden aangewend voor het geschikt maken van het NIC. De Kamer is 10 november 2011 geïnformeerd over de verplaatsing van het USAG van Schinnen naar het NIC (Kamerstuk 33 000 X, nr. 26). Verder is een bedrag van € 4,2 miljoen toegevoegd aan de begroting ten behoeve de bruto beschikbaarheidvergoeding van het PPS-project. Tenslotte is € 2,2 miljoen minder uitgegeven aan diverse kleine posten.
ICT
Vanuit Defensie is een bijdrage overgeheveld naar het ministerie van Veiligheid en Justitie voor de centrale exploitatiekosten van het project C2000 (– € 6,3 miljoen). Voorts is het budget aangepast aan de activiteiten (– € 2,5 miljoen).
Overige exploitatie
De lagere uitgaven hebben voor € 2,5 miljoen betrekking op minder uitgaven voor de NLDA. De rest wordt verklaard door minder uitgevoerde activiteiten dan gepland.
Ontvangsten
Verkoopopbrengsten
De hogere ontvangsten hebben vooral betrekking op de verkoop van de Knoopkazerne (€ 20,0 miljoen).
Overige ontvangsten
De meeropbrengst wordt grotendeels veroorzaakt door de afroming van de opbrengsten van de baten-lastendienst Defensie Telematica Organisatie.
Prestatiegegevens CDC
Het CDC leverde een scala aan diensten die voornamelijk indirect hebben bijgedragen aan de door Defensie te behalen operationele doelstellingen. Een deel van de diensten leverde echter een rechtstreekse bijdrage aan de operationele inzet of de operationele gereedstelling van eenheden. Deze diensten bevinden zich op het zogenaamde operationele koppelvlak. Hieronder is de realisatie hiervan per bedrijfsgroep weergegeven.
Bedrijfsgroep | Nakomen afspraken | |
---|---|---|
Norm (%) | Realisatie (%) | |
Divisie Facilitair & Logistiek | ||
Strategische voorraad rantsoenen | ≥100 | 63 |
Kwaliteit & tijdigheid strategische verplaatsingen – inzet | 95 | 100 |
Kwaliteit & tijdigheid strategische verplaatsingen – OG | 95 | 100 |
Divisie Personeel & Gezondheid | ||
Levering medische ge- en verbruiksartikelen | 95 | 90 |
Voorraad medische ge- en verbruiksartikelen | ≥100 | 49 |
Levering bloed en bloedproducten | 95 | 100 |
Voorraad bloed en bloedproducten | ≥100 | 102 |
Inzet medisch-specialistische teams | 95 | 100 |
Medische opleidingen | 95 | 83 |
Divisie Informatievoorziening | ||
Operationele IV JCG – Inzet | 80 | 86 |
Operationele IV JCG – OG | 80 | 81 |
Resultaat operationele koppelvlakken in 2012
Over 2012 zijn vier indicatoren op het operationele koppelvlak onder de streefwaarde uitgekomen.
Bij de «strategische voorraad rantsoenen» werd de lagere score veroorzaakt door het uitblijven van besluitvorming over de herijking van de normering. Vooruitlopend op de besluitvorming zijn de voorraden in 2012 verminderd waardoor de streefwaarde onder de «oude» norm is uitgekomen.
De «levering medische gebruiks- en verbruiksartikelen» is onder de norm gebleven door enerzijds de lagere voorraden en anderzijds door de implementatie van SAP bij het Militair Geneeskundig Logistiek Centrum. Bij de «voorraad medische gebruiks- en verbruiksartikelen» is de score beneden de norm gebleven door verschillende oorzaken, onder meer door problemen bij het vaststellen van de juiste besteladviezen uit de systemen en onderzoek naar de uitbesteding van het beheer van de strategische voorraden. De lagere voorraadniveaus waren wel voldoende om in de dagelijkse (operationele) behoefte van de klanten te voorzien. Bij de «medische opleidingen» is de score beneden de norm gebleven door de ondervulling van opleidingsplaatsen. De lagere scores hebben niet geleid tot knelpunten in de operationele inzet of operationele gereedstelling van de eenheden.