1. Algemene doelstelling
De Defensie Materieel Organisatie (DMO) zorgt voor modern, robuust, kwalitatief hoogwaardig en inzetbaar materieel.
2. Omschrijving van de samenhang in het beleid
De DMO heeft een bijdrage geleverd aan de hoofddoelstelling van de krijgsmacht door de levering van modern, robuust, kwalitatief en inzetbaar materieel.
De DMO heeft hiervoor ondersteuning geleverd door de aanschaf van het materieel, de instandhouding hiervan en de afstoting. Hierbij was de DMO verantwoordelijk voor het defensiebrede materieellogistieke beleid en het beleid over wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling. In de paragraaf prestatiegegevens van de DMO staat toegelicht in hoeverre deze doelstellingen zijn bereikt.
3. Verantwoordelijkheid
Gedurende het verantwoordingsjaar was de minister verantwoordelijk voor de aanschaf en de instandhouding van materieel en de afstoting van overtollig materieel van de krijgsmacht.
4. Externe factoren
De verwerving van modern, robuust, kwalitatief hoogwaardig en inzetbaar materieel is onder meer afhankelijk van de productiecapaciteit en levertijden van leveranciers. De Kamer is hierover regelmatig geïnformeerd, zoals bij de materieelprojecten NH-90 en de Boxer.
5. Budgettaire gevolgen van het beleid
De onderstaande tabel bevat de geraamde en gerealiseerde gevolgen van beleid voor 2012.
Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Begroting 2012 incl NvW | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.933.323 | 2.180.072 | 1.128.782 | 1.573.828 | 1.738.102 | 1.662.832 | 75.270 | |
Uitgaven | ||||||||
Programma-uitgaven | ||||||||
Investeringen zeestrijdkrachten | 240.177 | 411.184 | 264.813 | 276.814 | 255.344 | 216.911 | 38.433 | |
Investeringen landstrijdkrachten | 637.886 | 562.788 | 363.811 | 239.317 | 186.998 | 195.513 | – 8.515 | |
Investeringen luchtstrijdkrachten | 426.739 | 159.644 | 238.256 | 222.293 | 207.225 | 221.735 | – 14.510 | |
Investeringen Koninlijke marechaussee | 10.452 | 15.536 | 15.062 | 13.515 | 14.298 | 13.733 | 565 | |
Investeringen Defensiebreed | 37.427 | 133.190 | 135.141 | 142.968 | 186.512 | – 43.544 | ||
Investeringen overig | 36.298 | 36.849 | 21.676 | 21.514 | 22.744 | 10.458 | 12.286 | |
Logistieke ondersteuning zeestrijdkrachten | 246.017 | 274.912 | 270.907 | 275.420 | 130.709 | 173.750 | – 43.041 | |
Logistieke ondersteuning landstrijdkrachten | 263.339 | 355.082 | 292.611 | 264.830 | 164.573 | 241.311 | – 76.738 | |
Logistieke ondersteuning luchtstrijdkrachten | 298.196 | 299.267 | 310.050 | 321.088 | 239.967 | 233.262 | 6.705 | |
Totaal programma-uitgaven | 2.159.104 | 2.152.689 | 1.910.376 | 1.769.932 | 1.364.826 | 1.493.185 | – 128.359 | |
Apparaatsuitgaven | ||||||||
Staf Defensie Materieelorganisatie | 256.823 | 270.498 | 259.127 | 258.140 | 8.874 | 8.259 | 615 | |
Ondersteuning operationele eenheden | 326.127 | 310.367 | 15.760 | |||||
Bijdragen aan SSO’s | 2.590 | 2.453 | 3.105 | 1.784 | 1.433 | 1.758 | – 325 | |
Apparaatsuitgaven verdeeld naar categorie: | ||||||||
personele uitgaven | 130.587 | 120.273 | 10.314 | |||||
huisvesting | 87.242 | 81.719 | 5.523 | |||||
ICT | 11.407 | 18.652 | -7.245 | |||||
overige exploitatie | 107.198 | 99.740 | 7.458 | |||||
Totaal apparaatsuitgaven | 259.413 | 272.951 | 262.232 | 259.924 | 336.434 | 320.384 | 16.050 | |
Totaal uitgaven | 2.418.517 | 2.425.640 | 2.172.608 | 2.029.856 | 1.701.260 | 1.813.569 | – 112.309 | |
Ontvangsten | ||||||||
Totale ontvangsten | 49.623 | 300.240 | 292.916 | 259.981 | 229.026 | 231.325 | – 2.299 | |
waarvan Verkoopopbrengsten | 170 575 | 180.658 | -10.083 | |||||
waarvan Overige ontvangsten | 58.451 | 50.667 | 7.784 |
Toelichting bij de verschillen groter dan € 5 miljoen
Verplichtingen
De realisatie van het verplichtingbudget is € 75,3 miljoen hoger dan begroot door een combinatie van over- en onderrealisaties. Aan de ene kant zijn er overrealisaties door herfaseringen bij het onderhoud van wapensystemen (€ 168,7 miljoen) en bij diverse andere projecten (€ 5,4 miljoen). Ook is de realisatie hoger door een overschrijding bij het project GPW Boxer (€ 28,1 miljoen) vanwege een wijziging in het hoofdcontract (de variabele prijzen zijn omgezet naar vaste prijzen). Aan de andere kant zijn er onderrealisaties bij het project Defensiebrede Wielvoertuigen (– € 55,8 miljoen) door vertragingen bij de Europese aanbesteding en bij het project F-16 zelfbescherming ASE (– € 71,1 miljoen) door een vertraging bij de totstandkoming van het contract.
Uitgaven
Programma-uitgaven
De realisatie van de totale programma-uitgaven is € 128,4 miljoen lager dan begroot. Dit heeft meerdere oorzaken, die hieronder worden toegelicht.
-
• Vanwege de hogere eindrealisatie in 2011 is via de eindejaarsmarge – € 25,2 miljoen ten laste van 2012 gebracht;
-
• Er zijn herschikkingen uitgevoerd tussen investeringen en exploitatie van defensieonderdelen. Hierdoor zijn de programma-uitgaven van DMO verminderd met circa – € 54,7 miljoen;
-
• Per saldo is – € 1,4 miljoen overgeheveld naar andere departementen;
-
• De vertraagde verkoopopbrengsten van roerende goederen bij de DMO (€ 11,4 miljoen) en van onroerende goederen bij het CDC (€ 22 miljoen voor de objecten «Kranenburg Noord», «staf OCKmar» en diverse kleine objecten) zijn in 2012 ten laste van de investeringen van de DMO verwerkt. Ook was in de ramingen rekening gehouden met de verkoop van Leopard-II tanks. Aangezien daarvoor in 2012 geen verkoopcontract is afgesloten, zijn er ook geen deelontvangsten gerealiseerd;
-
• Tenslotte is met de 2e suppletoire begroting 2012 de rente voor de periode 2013 tot en met 2018 afgedragen voor de EMU-lening die is aangegaan voor deelneming aan het JSF-programma (– € 13,7 miljoen).
Apparaatsuitgaven
De realisatie van de totale apparaatsuitgaven is € 16,1 miljoen hoger dan begroot. Dit heeft meerdere oorzaken, die hieronder worden toegelicht.
-
• Vanwege de hogere eindrealisatie in 2011 is via de eindejaarsmarge – € 19,7 miljoen ten laste gebracht van 2012;
-
• Tevens zijn er herschikkingen uitgevoerd van investeringen naar exploitatie voor circa € 11,7 miljoen;
-
• De facilitaire activiteiten zijn bij Defensie geconcentreerd in het Facilitair Bedrijf Defensie bij de CDC Divisie Facilitair & Logistiek. In 2011 is de formatie overgeheveld en in 2012 zijn de overige personele en materiële budgetten (waaronder ook de werkplekdiensten) naar het Facilitair Bedrijf Defensie overgeheveld (– € 0,5 miljoen);
-
• De hogere ontvangsten van Domeinen voor afstoting van infrastructuur zijn verwerkt op het uitgavenbudget (investeringen) van de DMO (+ € 24,6 miljoen).
Het merendeel van bovenstaande mutaties heeft betrekking op meer artikelonderdelen, vandaar dat er in de toelichting geen uitsplitsing naar artikelonderdeel is gemaakt.
De realisatie van grote projecten wordt toegelicht bij «Operationele Doelstelling 1 (Voorzien in nieuw materieel)».
Ontvangsten
Ten opzicht van de Ontwerpbegroting 2012 is er per saldo een neerwaartse bijstelling van € 2,3 miljoen. De verkoopopbrengsten vallen € 10,1 miljoen lager uit, onder meer doordat de verwachte deelontvangsten van de uitgestelde verkoop van Leopard-II tanks niet in 2012 zijn gerealiseerd. Deze neerwaartse bijstelling is deels gecompenseerd door € 7,8 miljoen aan extra overige ontvangsten, onder meer de verkoopopbrengsten F-16 aan Chili, BTW-ontvangsten uit Italië voor de NH-90 en andere ontvangsten van buitenlandse overheden.
Operationele Doelstelling 1: Voorzien in nieuw materieel
Investeringen zeestrijdkrachten
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2012) | Fasering tot 1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2011 | Verwachte uitgaven in 2012 | Gerealiseerde uitgaven in 2012 | Verschil uitgaven 2012 | Projectvolume (begroting 2013) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aanpassing Mijnenbestrijdings- capaciteit (PAM) | 186,3 | 2012 (2012) | 180,9 | 2,9 | 1,3 | – 1,6 | n.v.t. |
Fast Raiding Interception and Special forces Craft (FRISC) | 28,6 | 2014 (2014) | 4,9 | 14,0 | 9,3 | – 4,7 | 28,6 |
Instandhouding M-fregatten | 57,8 | 2015 (2014) | 21,4 | 12,0 | 7,5 | – 4,5 | 57,8 |
Instandhouding Walrusklasse onderzeeboten | 94,1 | 2019 (2018) | 10,1 | 14,7 | 11,5 | – 3,2 | 94,1 |
Kwantitatieve versterking mariniersbataljons | 10,4 | 2014 (2014) | 4,8 | 2,1 | 0,0 | – 2,1 | n.v.t. |
Luchtverdedigings- en Commandofregatten | 1.553,3 | 2015 (2014) | 1.522,5 | 13,8 | 10,1 | – 3,7 | 1.560,3 |
Patrouilleschepen | 529,7 | 2015 (2014) | 423,9 | 42,6 | 52,1 | 9,5 | 529,6 |
Verwerving Joint Logistiek Ondersteuningsschip (JSS) | 383,2 | 2015 (2015) | 134,8 | 100,0 | 88,4 | – 11,6 | 407,9 |
Bij de patrouilleschepen is de realisatie € 9,4 miljoen hoger dan begroot, omdat bij het opstellen van de Ontwerpbegroting 2012 rekening is gehouden met een vertraging in de oplevering van de schepen (gebaseerd op de «onderhanden werken»). De vertraging deed zich niet voor en de overeengekomen mijlpalen zijn conform contract betaald.
Bij de JSS is de realisatie € 11,7 miljoen lager dan begroot, omdat naar aanleiding van de «stand onderhanden werken» een deel van de contractuele betalingen van 2012 zijn doorgeschoven naar 2013. Dit geeft geen vertraging in de planning van het opleveren van het platform.
Projecten in planning zeestrijdkrachten | Planning DMP-proces 1 | ||
---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | |
Instandhouding Luchtverdedigings- en commandofregatten | (A) | A |
Instandhouding Luchtverdedigings- en commandofregatten
De behoeftestelling van het project Instandhouding LC-fregatten is vertraagd doordat de inventarisatie van de uit te voren activiteiten meer tijd in beslag heeft genomen.
Investeringen landstrijdkrachten
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2012) | Fasering tot 1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2011 | Verwachte uitgaven in 2012 | Gerealiseerde uitgaven in 2012 | Verschil uitgaven 2012 | Projectvolume (begroting 2013) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AGBADS | 125,6 | 2013 (2013) | 113,7 | 2,2 | 3,2 | 1,0 | 126,0 |
Battlefield Management System (BMS) | 62,7 | 2014 (2013) | 42,4 | 13,4 | 8,4 | – 5,0 | 62,7 |
Datacommunicatie Mobiel Optreden (DCMO) | 42,8 | 2014 (2013) | 33,1 | 3,2 | 0,5 | – 2,7 | 42,8 |
Groot pantserwielvoertuig (GPW, Boxer) (ontwikkeling) | 114,2 | 2013 (2013) | 101,0 | 1,3 | 4,3 | 3,0 | 108,3 |
Groot pantserwielvoertuig (GPW, Boxer) (productie) | 729,6 | 2018 (2017) | 157,8 | 114,0 | 113,4 | – 0,6 | 735,5 |
Infanterie Gevechtsvoertuig (IGV), productie en training | 1.118,1 | 2014 (2012) | 1.068,1 | 32,6 | 8,1 | – 24,5 | 1.118,1 |
Tactical Indoor Simulation (TACTIS) | 84,1 | 2013 (2012) | 83,1 | 0,7 | 0,0 | – 0,7 | n.v.t. |
Vervanging genie- en doorbraaktank | 87,4 | 2014 (2013) | 32,3 | 38,9 | 11,5 | – 27,4 | 87,4 |
Bij het IGV (productie en training) is de realisatie € 24,6 miljoen lager dan begroot (vooral door vertraging van TACTIS).
Bij de Vervanging genie- en doorbraaktank is door vertragingen in het productieproces de realisatie € 27,4 miljoen lager dan begroot.
Projecten in planning landstrijdkrachten | Planning DMP-proces1 | ||
---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | |
Capability Upgrade Elektronische Oorlogvoering (CUP EOV) | (A) | A | |
Vervanging 81 mm mortier | A | ||
Vervanging bouwmachines grondverzet- en wegherstelmiddelen | (A) | A | |
Vervanging Mortieropsporingsradar (MOR) | (A) | A | |
Verwerving CE-paketten IGV | A | ||
Warmtebeeld Light Infrared Observation Mightsight (LION) | (A) | A |
Capability Upgrade Elektronische Oorlogvoering (CUP EOV)
Momenteel zijn de uitgangspunten voor het beleid op dit gebied nog niet vastgesteld. De behoeftestelling voor dit project verschuift hierdoor naar 2013.
Vervanging bouwmachines grondverzet- en wegherstelmiddelen
Het project is door herijking onder de € 25 miljoen gekomen.
Vervanging Mortieropsporingsradar (MOR)
Het project is herijkt en vertraagd als gevolg van de herschikkingen. De mortieropsporingsradars behoren inmiddels tot het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando. Hierdoor is de inbedding van de eenheid bij Defensie gewijzigd met als gevolg een vertraging in A-fase.
Verwerving CE-paketten IGV
De Kamer is op 11 september 2012 geïnformeerd over de behoeftestelling (Kamerstuk 27 830, nr.11)
Warmtebeeld LION
Het project heeft enige vertraging opgelopen door nadere prioriteitsstelling.
Investeringen luchtstrijdkrachten
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2012) | Fasering tot1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2011 | Verwachte uitgaven in 2012 | Gerealiseerde uitgaven in 2012 | Verschil uitgaven 2012 | Projectvolume (begroting 2013) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aanschaf C-130 / (K)DC-10 Simulatoren | 36,0 | 2013 (2012) | 31,3 | 3,1 | 0,2 | – 2,9 | n.v.t. |
AH-64D Modernised Target Acquisition and Designation Sight (MTADS) | 83,5 | 2013 (2012) | 75,8 | 6,7 | 0,6 | – 6,1 | 77,5 |
AH-64D Upgrade | 118,0 | 2015 (2015) | 10,1 | 6,2 | 0,0 | – 6,2 | 118,0 |
Chinook uitbreiding en versterking (4 + 2) | 364,6 | 2014 (2012) | 250,9 | 49,6 | 73,8 | 24,2 | 364,6 |
F-16 M5 modificatie | 51,0 | 2013 (2014) | 34,4 | 4,2 | 1,1 | – 3,1 | 46,3 |
F-16 Mode 5 IFF | 39,3 | 2016 (2018) | 12,9 | 12,1 | 5,3 | – 6,8 | 39,3 |
F-16 Verbetering lucht-grond bewapening, fase 1 | 58,8 | 2015 (2015) | 36,0 | 0,0 | 2,7 | 2,7 | 58,8 |
F-16 Zelfbescherming (ASE) | 81,0 | 2015 (2014) | 6,1 | 13,0 | 1,2 | – 11,8 | 81,0 |
Vervanging F-16 (System Development and Demonstration) | 792,1 | 2012 (2012) | 791,1 | 1,1 | 1,0 | – 0,1 | n.v.t. |
Vervanging F-16 NL projecten | 41,5 | 2013 (2012) | 37,4 | 3,8 | 3,1 | – 0,7 | n.v.t. |
De levering van de eerste vier Chinook-helikopters is vertraagd naar 2012. Dit heeft geleid tot een hogere realisatie van € 24,2 miljoen.
De realisatie bij de zelfbeschermingmodule F-16 is € 11,8 miljoen lager dan begroot door een herfasering van het verwervingstraject van de stoorzender ECM-systeem F-16.
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2012) | Fasering tot1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2011 | Verwachte uitgaven in 2012 | Gerealiseerde uitgaven in 2012 | Verschil uitgaven 2012 | Projectvolume (begroting 2013) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vervanging F-16 PSFD MOU | 123,0 | 2024 (2024) | 86,1 | 10,8 | 18,4 | 7,6 | 169,5 |
Vervanging F-16 NL IOT&E MoU | 21,0 | 2015 (2015) | 22,2 | ||||
Testtoestellen inclusief bijkomende middelen | 237,1 | 2013 (2013) | 157,8 | 72,6 | 39,7 | 32,9 | 282,0 |
Uit hoofde van het Memorandum voor Production, Sustainment and Follow-on Development voor het project vervanging F-16 wordt jaarlijks een bijdrage aan de programmakosten betaald. Voor 2012 is deze hoger dan gepland, omdat de geraamde betaling voor 2013 eind 2012 is uitgevoerd. Voor de beide testtoestellen is de realisatie achtergebleven bij de planning omdat een aantal facturen bij de eindejaarsrealisatie niet tot betaling is gekomen. Deze facturen zijn overgeheveld naar 2013 en zijn inmiddels betaald. Daarnaast is er door de staking bij Lockheed Martin in de zomer van 2012 een vertraging van ongeveer drie maanden ontstaan in de productie van het tweede testtoestel, waardoor minder is gefactureerd dan voorzien.
Projecten in planning luchtstrijdkrachten | Planning DMP-proces 1 | ||
---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | |
Langer doorvliegen F-16 instandhouding | A | ||
Langer doorvliegen F-16 Vliegveiligheid en Luchtwaardigheid | (A) | A | |
Vervanging Medium Power Radars in Wier en Nieuw- Milligen | (B) | B/C |
Langer doorvliegen F-16 Vliegveiligheid en Luchtwaardigheid
Vanwege de voorziene beschikbaarheid van een volgende softwaremodificatie voor de F-16 is de A-fase verschoven van eind 2012 naar begin 2013.
Vervanging Medium Power Radars in Wier en Nieuw-Milligen
De B-fase is voltooid. Over de resultaten van de B- en C-fasen wordt de Kamer geïnformeerd met een gecombineerde B/C-brief zoals is toegezegd door de staatsecretaris van Defensie tijdens het algemeen overleg van 10 juni 2009 (Kamerstuk 31 700 X, nr. 125).
Investeringen Koninklijke Marechaussee
De realisatie op de investeringen van de Kmar is conform de begroting.
Investeringen Defensiebreed
Omschrijving project | Projectvolume (begroting 2012) | Fasering tot1 | Gerealiseerde uitgaven t/m 2011 | Verwachte uitgaven in 2012 | Gerealiseerde uitgaven in 2012 | Verschil uitgaven 2012 | Projectvolume (begroting 2013) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Counter Improvised Explosive Devices (C-IED) blok 1 en 2 | 34,2 | 2015 (2013) | 17,9 | 0,0 | 2,7 | 2,7 | n.v.t. |
Militaire Satelliet Communicatie lange termijn defensiebreed (MILSATCOM) | 133,0 | 2017 (2015) | 93,0 | 9,0 | 9,8 | 0,8 | 130,9 |
Modernisering navigatiesystemen | 36,3 | 2018 (2015) | 13,9 | 2,3 | 1,6 | – 0,7 | 36,3 |
NH-90 | 1.174,9 | 2018 (2016) | 767,0 | 122,2 | 93,3 | – 28,9 | 1.174,9 |
Richtkijker wapen schutter lange afstand | 30,5 | 2014 (2014) | 15,8 | 4,0 | 0,2 | – 3,8 | 30,5 |
Bij het project NH-90 is de realisatie € 28,9 miljoen lager dan begroot door een herfasering in het betaal- en leverschema en het later onder contract brengen van nieuwe behoeftes dan voorzien.
Projecten in planning Defensiebreed | Planning DMP-proces1 | ||
---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | |
Defensiebrede vervanging van ondersteunende Klein Kaliber Wapens | (A) | A | |
Counter Improvised Explosive Devices | A | ||
Defensiebrede vervanging operationele wielvoertuigen | B | ||
Medium altitude long endurance (MALE) UAV | (B) | B,C | |
Verbeterd Operationeel Soldaatsysteem (VOSS) | (D) | D | |
Vernieuwing TITAAN | (A) | A | |
Vervanging Licht Indirect Vurend Systeem (LIVS) | (A) |
Counter Improvised Explosive Devices
De Kamer is 2 november 2012 geïnformeerd over de behoeftestelling (Kamerstuk 32 164, nr. 2).
Defensiebrede vervanging operationele wielvoertuigen
De Kamer is 31 mei 2012 geïnformeerd over de B-fase (Kamerstuk 26 396, nr. 92).
Medium altitude long endurance (MALE) UAV
Door later dan geplande afronding van de A-fase en het later dan gepland beschikbaar komen van informatie ten behoeve van het DMP-B document is de planning van dit project verschoven.
Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS)
Naar verwachting zal de Kamer in 2013 worden geïnformeerd over de verwervingsvoorbereidingsfase (D-fase). De verwerving van het smart vest heeft langer geduurd dan voorzien.
Vernieuwing TITAAN.
Het A-document heeft enige vertraging opgelopen en zal begin 2013 aan de Kamer worden aangeboden.
Vervanging Licht Indirect Vurend Systeem (LIVS)
De planning van dit project is aangepast naar aanleiding van de beleidsbrief. De Kamer is hierover geïnformeerd in het Materieelprojectenoverzicht (MPO) 2011.
Operationele Doelstelling 2: Instandhouding van materieel
Voor een verdere professionalisering van het wapensysteemmanagement wordt een aantal instrumenten gehanteerd, zoals Uniforme systeem- en Integrated Logistic Support-plannen, verbeterde opleidingen, verbeterde en integrale instandhoudingsanalyses, aansluiting bij SAP en kostenmodellen, ketenprocessen en verbetering van informatievoorziening in de keten door het gebruik van portals. Verder maken duurzaamheidscriteria integraal deel uit van de kwalitatieve behoeftestelling van nieuw materieel.
Redeployment ISAF
De bijdrage van de DMO in 2012 bestond vooral uit de afstoting van materieel en het weer operationeel gereed maken van teruggekeerd materieel. Het afstoten van materieel is nagenoeg volledig gerealiseerd in 2012. Daarnaast staat een klein deel van het materieel op dit moment nog in Afghanistan. Naar verwachting keert dit materieel in 2013 terug naar Nederland, waarna het resterende onderhoud kan worden uitgevoerd.
Prestatiegegevens DMO
In onderstaande tabel wordt de gemiddelde leverbetrouwbaarheid van bevoorrading 2012 weergegeven:
% | Gem. | Norm |
---|---|---|
KPU-bedrijf | 84 | 80 |
Defensie Bedrijfstoffen Bedrijf | 90 | 80 |
Defensie Munitiebedrijf | 84 | 80 |
De logistieke bedrijven van de DMO hebben boven de gestelde norm gepresteerd.
Operationele Doelstelling 3: Afstoting overtollig materieel
Bij de afstoting van overtollig materieel wordt onderscheid gemaakt tussen niet-strategische en strategische roerende zaken.
Overtollige niet-strategische roerende zaken zoals tenten, aggregaten en eenvoudige bedrijfswagens worden voor (openbare) verkoop aan Domeinen Roerende Zaken overgedragen. De opbrengsten hiervoor in 2012 bedroegen € 3,1 miljoen.
Overtollige strategische roerende zaken, zoals wapensystemen, worden om veiligheidsredenen niet aan Domeinen overgedragen. De verkoop hiervan gebeurt in goede samenwerking met Domeinen. Het materieel wordt in beginsel verkocht aan overheden van landen die voldoen aan de acht criteria van het Gemeenschappelijk Standpunt van de Europese Unie van wapenexport.
In 2012 zijn geen verkoopcontracten van grote wapensystemen gesloten. De omvang van de in 2012 gesloten kleinere verkoopcontracten bedroeg circa € 25 miljoen en betrof vooral de verkoop van munitie, voertuigen of onderdelen van de Lynx-helikopter.
De totale verkoopopbrengsten (ontvangsten) in 2012 bedroegen circa € 170 miljoen. De verkoopopbrengsten komen toe aan Defensie. Een groot deel van de ontvangsten betreft termijnbetalingen van in eerdere jaren gesloten verkoopcontracten.
Het MPO 2012 (Kamerstuk 27 830, nr. 105) bevat een overzicht van projecten van materieel in afstoting, vooral overtollige wapensystemen. Voor het materieel is nog niet definitief een koper gevonden. Wel hebben diverse landen serieuze belangstelling getoond voor de Leopard-II tank, de Cheetah, de Pantserhouwitser 2000 en het F-16 jachtvliegtuig.