1. Algemene beleidsdoelstelling
In dit niet-beleidsartikel staan de personele en materiële apparaatsuitgaven en ontvangsten van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Onder apparaatsuitgaven wordt verstaan de uitgaven voor personeel en materieel die nodig zijn om de organisatie te doen functioneren. Dit zijn uitgaven voor personeel en materieel voor het primaire proces (beleidsproces) en voor de ondersteuning van het primaire proces (de bedrijfsvoering).
Met ingang van 2012 zijn de personele en materiële apparaatsuitgaven van het kerndepartement gesplitst in personele en materiële apparaatsuitgaven. Personele apparaatsuitgaven zijn alle personeelsuitgaven, inclusief externe inhuur, van zowel primaire – als ondersteunende processen.
Materiële apparaatsuitgaven betreffen de materieeluitgaven van de ondersteunende processen, zoals ICT en huisvesting.
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Vastgestelde begroting 2012 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 217.333 | 230.388 | 250.237 | 233.876 | 248.927 | 227.923 | 21.004 |
Uitgaven | 216.921 | 222.437 | 244.083 | 236.833 | 245.655 | 228.503 | 17.152 |
Ontvangsten | 10.636 | 12.673 | 13.875 | 27.165 | 16.044 | 5.703 | 10.341 |
In onderstaande toelichting worden de opmerkelijke verschillen tussen de budgettaire raming en de realisatie in het verslagjaar toegelicht.
Uitgaven
De gerealiseerde apparaatsuitgaven zijn circa € 17,2 miljoen hoger dan begroot. Dit verschil wordt voor circa € 6,9 miljoen veroorzaakt door hogere apparaatsuitgaven kernministerie, circa € 2,3 miljoen hogere uitgaven inspecties en ten slotte circa € 7,9 miljoen hogere uitgaven Sociaal en Cultureel Planbureau & RMO en de adviesraden RVZ en GR.
Kernministerie
De apparaatsuitgaven van het kernministerie zijn circa € 6,9 miljoen hoger dan begroot. De hogere personele uitgaven (circa € 9,9 miljoen) zijn onder andere het gevolg van herschikking tussen personele en materiële apparaatsuitgaven (per saldo circa € 7,1 miljoen). De inzet van personeel ten behoeve van de uitvoering van de informatiseringsagenda voor de interne bedrijfsvoering van VWS was bij ontwerpbegroting ten onrechte binnen het materieel budget geraamd en er zijn middelen die beschikbaar waren voor inzet personeel toegevoegd aan het materieel budget voor uitgaven aan shared service organisaties.
Daarnaast zijn de middelen die in 2011 ten behoeve van flankerend beleid in het kader van de compacte rijksdienst zijn gedaan, in 2012 tot betaling gekomen (circa € 2,5 miljoen).
Het ACBG heeft € 0,6 miljoen gestort in verband met het te hoge eigen vermogen ultimo 2011. Dit bedrag is bij de uitgaven gesaldeerd.
De gerealiseerde materiële apparaatsuitgaven kernministerie zijn circa € 3,0 miljoen lager dan begroot. Dit hangt enerzijds samen met de genoemde herschikking tussen personele en materiële apparaatsuitgaven (–/– € 7,1 miljoen) en een herschikking tussen materiële apparaatsuitgaven en het budget voor internationale samenwerking (–/– € 1,3 miljoen). Anderzijds was sprake van hogere dan oorspronkelijk geraamde uitgaven, voornamelijk door kosten van inbesteding van de ICT-dienstverlening voor het CIBG (€ 3,0 miljoen), de IGZ (€ 1,8 miljoen), Almata en De Lindenhorst (€ 0,6 miljoen) en de Gezondheidsraad (€ 0,1 miljoen).
Directoraat generaal | Realisatie apparaatsuitgaven 2012 |
---|---|
Volksgezondheid | 21.192 |
Curatieve zorg | 12.949 |
Langdurige zorg | 18.288 |
Totaal beleid | 52.429 |
(plv.) SG | 108.277 |
Totaal apparaatsuitgaven kernministerie | 160.706 |
Inspectie voor de gezondheidszorg (IGZ) en Inspectie Jeugdzorg
De apparaatsuitgaven van de inspecties zijn circa € 2,3 miljoen hoger dan begroot. De hogere uitgaven IGZ (circa € 2,8 miljoen) hebben met name betrekking op de uitvoering van het jaarplan 2012 van het project Zichtbare Zorg (circa € 2,0 miljoen is overgeboekt van artikel 43 operationele doelstelling 1) en compensatie voor uitvoeringskosten die het CIBG heeft gemaakt op het terrein van medische hulpmiddelen, opiaten en geregistreerde geneesmiddelen (circa € 1,3 miljoen).
De uitgaven van de Inspectie Jeugdzorg zijn circa € 0,5 miljoen lager dan geraamd in de begroting.
Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), Gezondheidsraad (GR) en Raad voor de Volksgezondheid & Zorg (RVZ)
De apparaatsuitgaven van SCP en adviesraden zijn circa € 7,9 miljoen hoger dan begroot. De belangrijkste oorzaken worden hieronder toegelicht.
De gerealiseerde uitgaven SCP & RMO zijn circa € 5,8 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door de inzet van tijdelijk personeel voor het verrichten van externe opdrachten. Hier staan hogere ontvangsten van externe opdrachtgevers tegenover die deze hogere uitgaven dekken. Verder heeft er een overboeking van artikel 44 (operationele doelstelling 1) plaatsgevonden voor de uitvoering van de tweede evaluatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning (circa € 1,6 miljoen).
Ook de Gezondheidsraad heeft als gevolg van uitvoering van externe opdrachten hogere apparaatsuitgaven gerealiseerd dan begroot door inzet van tijdelijk personeel (circa € 2,3 miljoen).
De uitgaven van de Raad voor Volksgezondheid & Zorg (RVZ) waren circa € 0,2 miljoen lager dan geraamd in de begroting.
Ontvangsten
De gerealiseerde ontvangsten op artikel 98 bedragen € 16,0 miljoen. Dat is circa € 10,3 miljoen hoger dan het in de begroting opgenomen bedrag van € 5,7 miljoen.
De gerealiseerde ontvangsten houden voor € 5,4 miljoen verband met dienstverlening op het terrein van bedrijfsvoering. Zo is van het CIBG, Almata en Lindenhorst € 3,6 miljoen ontvangen als bijdrage in de kosten van inbesteding van ICT-dienstverlening en is van facilitair dienstverlener FM Haaglanden € 1,2 miljoen ontvangen voor overdracht van vaste materiële activa en decentrale werkplekken. Daarnaast is sprake van ontvangsten voor externe opdrachten bij het Sociaal en Cultureel Planbureau (circa € 3,1 miljoen) en de Gezondheidsraad (circa € 1,4 miljoen). De ontvangsten van de Inspectie voor de Gezondheidszorg waren € 1,9 miljoen. Dit betrof onder andere bestuurlijke boetes.
Van het UWV en het ABP is € 0,7 miljoen ontvangen voor postactieven. Het ACBG heeft € 0,6 miljoen gestort in verband met het te hoge eigen vermogen ultimo 2011. Ten slotte was er sprake van diverse personele en materiële ontvangsten bij directies van het kernministerie (bij elkaar circa € 3,0 miljoen).
In onderstaande tabel worden de apparaatsuitgaven en -kosten van het ministerie van VWS weergegeven.
De cijfers baten-lastendiensten en ZBO’s en RWT’s zijn niet te consolideren met de cijfers van het moederdepartement, omdat het zowel uitgaven als kosten betreft.
Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Vastgestelde begroting 2012 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Totaal apparaatsuitgaven | 216.921 | 222.437 | 244.083 | 236.833 | 245.655 | 228.503 | 17.152 |
Apparaatsuitgaven kernministerie | 147.048 | 142.728 | 159.433 | 150.200 | 160.706 | 153.832 | 6.874 |
98.1 Personeel kerndepartement | 103.724 | 93.848 | 9.876 | ||||
98.2 Materieel kerndepartement | 56.982 | 59.984 | – 3.002 | ||||
98.3 Apparaatsuitgaven inspecties | 50.175 | 59.089 | 63.997 | 65.367 | 64.923 | 62.591 | 2.332 |
Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) | 45.634 | 53.760 | 57.318 | 60.290 | 59.450 | 56.637 | 2.813 |
Inspectie Jeugdzorg (IJZ) | 4.541 | 5.329 | 6.679 | 5.077 | 5.473 | 5.954 | – 481 |
98.4 Appaaraatsuitgaven SCP en raden | 19.698 | 20.620 | 20.653 | 21.266 | 20.026 | 12.080 | 7.946 |
Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) | 11.207 | 11.768 | 11.958 | 13.124 | 11.739 | 5.950 | 5.789 |
Gezondheidsraad (GR) | 5.470 | 5.752 | 5.730 | 5.238 | 5.575 | 3.260 | 2.315 |
Raad voor Volksgezondheid & Zorg (RVZ) | 3.021 | 3.100 | 2.965 | 2.904 | 2.712 | 2.870 | – 158 |
2. Apparaatskosten baten-lastendiensten | 511.587 | 636.866 | 628.658 | 529.844 | 495.797 | 495.897 | – 51.832 |
College ter Beoordeling van Geneesmiddelen | 32.128 | 35.098 | 36.552 | 37.273 | 38.777 | 38.174 | 603 |
Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg | 28.942 | 43.060 | 45.083 | 38.005 | 35.956 | 35.430 | 526 |
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu | 318.608 | 363.186 | 353.084 | 360.518 | 357.793 | 384.776 | – 26.983 |
Nederlands Vaccin Instituut | 131.909 | 164.391 | 152.476 | 50.562 | 25.866 | n.v.t. | – 25.866 |
Almata | – | 22.407 | 30.923 | 32.327 | 28.972 | 27.568 | 1.404 |
De Lindenhorst | – | 8.724 | 10.540 | 11.159 | 9.927 | 9.949 | – 22 |
3. Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT’s1 | |||||||
Zorg Onderzoek Nederland/ Medische Wetenschappen (ZonMw) | 6.351 | 6.262 | 89 | ||||
Registratiecommissies KNMG, KNMP en NMT | 0 | 0 | 0 | ||||
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) | 117.320 | 107.433 | 9.887 | ||||
Centraal Administratie Kantoor (CAK)2 | 96.798 | 87.551 | 9.247 | ||||
Accommodaties wet op de jeugdzorg3 | 189.600 | 21.362 | – 25.762 | ||||
Pensioen- en Uitkeringsraad (PUR) | 5.679 | 6.621 | – 942 | ||||
Centrale Commissie voor Mensgebonden Onderzoek (CCMO) | 1.826 | 1.661 | 165 | ||||
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) | 32.900 | 28.932 | 3.968 | ||||
College voor zorgverzekeringen (CVZ) | 57.400 | 41.793 | 15.607 | ||||
College Sanering Zorginstellingen (CSZ) | 2.600 | 3.598 | – 998 | ||||
Sociale Verzekeringsbank (SVB) | 11.407 | 13.004 | – 1.597 |