Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie 2012 (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3 = 2–1) | Realisatie 2011 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 28.907 | 28.438 | – 469 | 31.993 |
Omzet overige departementen | 570 | 926 | 356 | 955 |
Omzet derden | 0 | 340 | 340 | 604 |
Rentebaten | 5 | 2 | – 3 | 24 |
Vrijval uit voorzieningen | 0 | 422 | 422 | 191 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 29.482 | 30.128 | 646 | 33.767 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 27.568 | 28.972 | 1.404 | 32.327 |
– personele kosten | 18.188 | 15.917 | – 2.271 | 19.833 |
– materiële kosten | 9.380 | 13.055 | 3.675 | 11.828 |
– besteding vanuit bouwimpuls | 0 | 0 | 0 | 666 |
Afschrijvingskosten | 950 | 283 | – 667 | 351 |
– Immaterieel | 19 | 23 | 4 | 24 |
– Materieel | 931 | 260 | – 671 | 327 |
Overige lasten | 964 | 661 | – 303 | 879 |
– dotaties voorzieningen | 894 | 640 | – 254 | 890 |
– rentelasten | 70 | 21 | – 49 | – 11 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 29.482 | 29.916 | 434 | 33.557 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 212 | 212 | 210 |
Toelichting op de staat van baten en lasten
In april 2011 heeft de staatssecretaris van VWS de Tweede Kamer geïnformeerd over de capaciteit en toekomstige de ontwikkelingen van jeugdzorgplus (TK 31 914, nr. 1). Voor de twee jeugdzorgplus-instellingen Almata en De Lindenhorst betekent het dat deze op termijn zullen worden geprivatiseerd. De eerste fase van de transitie betreft het samenvoegen van de locatie Den Dolder van Almata en De Lindenhorst tot één private instelling van ongeveer 96 plaatsen. De locatie van Almata in Ossendrecht gaat op zoek naar een private partner in de regio.
De financiële gevolgen van deze transitie zijn nog onvoldoende duidelijk om deze al in de jaarrekening te kwantificeren.
Resultaat
Almata heeft in het boekjaar 2012 een positief resultaat behaald van € 0,212 miljoen.
Baten
De omzet moederdepartement bestaat uit de prijs (p) per plaats voor gesloten jeugdzorg vermenigvuldigd met de capaciteitsplaatsen (q), opgebouwd uit exploitatiekosten en een bijdrage in de kapitaalslasten van het moederdepartement (totaal € 27,8 miljoen). De gerealiseerde opbrengst is lager dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt doordat de capaciteitsplaatsen in de loop van 2012 werden teruggebracht naar 190 capaciteitsplaatsen door het besluit om het maritieme onderdeel van locatie Ossendrecht in zijn geheel stop te zetten
De omzet overige departementen bestaat voornamelijk uit ESF-bijdragen (Europees Sociaal Fonds) in het kader van workwise (arbeidstoeleiding van gedetineerde jongeren) via het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het onderwijs dat de jongeren ontvangen wordt voor circa de helft gefinancierd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor de andere helft uit opbrengsten ESF. Deze opbrengsten zijn hoger dan begroot als gevolg van meevallers in de afrekening van eerdere jaren en omdat in de begroting geen rekening was gehouden met cofinanciering.
De omzet derden valt hoger uit dan begroot als gevolg van enkele incidentele meevallers, waaronder de verkoop van een schip. Daarnaast ontving Almata een bijdrage voor het Regionaal Toeleidingsorgaan (RTO) en van het Regionaal Expertise Centrum (REC) voor de huisvesting van het onderwijs.
Vanuit het sociaal flankerend beleid (SFB) werd in het kader van de geplande reorganisatie nog een betaling gedaan door VWS.
Ten slotte werd de voorziening substantieel bezwarende functies» herijkt in verband met veranderde omstandigheden, wat heeft geleid tot een eenmalige vrijval van middelen.
Lasten
De salariskosten zijn circa € 0,3 miljoen lager dan geraamd. De salariskosten van het eigen personeel waren lager als gevolg van de transitie. De kosten van externe inhuur waren echter hoger dan geraamd.
De materiële kosten zijn hoger dan begroot door hogere kosten van uitbesteding van werkzaamheden in verband met de uitstroom van personeel in het kader van de voorgenomen reorganisatie. Het betreft met name de groepsleiding en beveiliging.
De afschrijvingskosten zijn gedaald, omdat een groot aantal activa items al zijn afgeschreven en het investeringsniveau de afgelopen jaren erg laag is geweest in verband met de transitie. Daarnaast werd het laatste schip in 2012 verkocht.
De rentelasten vallen lager uit dan begroot vanwege een positieve correctie uit het verleden.
De dotatie voorzieningen was lager als gevolg van een herijking van de voorziening substantieel bezwarende functies» in verband met veranderde omstandigheden.
Balans 31-12-2012 | Balans 31-12-2011 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 7 | 30 |
Materiële activa | 1.090 | 1.519 |
– grond en gebouwen | 267 | 235 |
– installaties en inventarissen | 47 | 139 |
– overige materiële vaste activa | 776 | 1.145 |
Voorraden | 52 | 70 |
Debiteuren | 9 | 1.645 |
Nog te ontvangen | 1.402 | 1.327 |
Liquide middelen | 5.763 | 7.432 |
Totaal activa | 8.323 | 12.023 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 1.813 | 1.602 |
– exploitatiereserve | 1.601 | 1.392 |
– onverdeeld resultaat | 212 | 210 |
Voorzieningen | 870 | 1.580 |
Leningen bij het ministerie van Financiën | 0 | 122 |
Crediteuren | 1.029 | 1.313 |
Nog te betalen | 4.611 | 7.406 |
Totaal passiva | 8.323 | 12.023 |
Toelichting op de balans
Eigen vermogen
Het eigen vermogen op 31 december 2012 bedraagt € 1,813 miljoen. De gemiddelde omzet over de periode 2010 t/m 2012 bedraagt € 31,8 miljoen. Daarbij is 2009 buiten beschouwing gelaten, omdat dit een gebroken boekjaar was vanwege de overgang van DJI naar het ministerie van VWS per 1 februari 2009. Het maximaal toegestane eigen vermogen bedraagt circa € 1,5 miljoen (5% van de gemiddelde omzet). In 2013 zal de eigenaar aangeven op welke wijze Almata de overschrijding van het maximaal toegestane eigen vermogen (€ 0,313 miljoen) zal herstellen.
Voorzieningen
De voorziening voor medewerkers die gebruik maken van de regeling «substantieel bezwarende functies» / functioneel leeftijdsontslag is verlaagd vanwege de gebruikelijke onttrekkingen en omdat de omvang van de voorziening herijkt is.
De voorraden betreffen gebruiksartikelen en brandstoffen. De waarde daalt door aanpassing kledingbeleid en verkoop van de maritieme sector.
De post debiteuren is sterk verlaagd als gevolg van de betaling door VWS van de vordering sociaal flankerend beleid.
De liquide middelen zijn afgenomen doordat er sneller betaald en verrekend wordt en door de aflossing van de leningen.
Het crediteurensaldo is ten opzichte van de stand eind 2011 sterk afgenomen. Dit komt doordat er eind 2011 enkele grote crediteuren waren die in de loop van 2012 zijn voldaan. In de loop van 2012 zijn alle premies en bijna alle studiekosten ten aanzien van het sociaal flankerend beleid gerealiseerd. Hierdoor is de post «nog te betalen» sterk verminderd. Daarnaast werden enkele stelposten vanuit het verleden herwaardeerd.
Kasstroomoverzicht
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2)–(1) | |
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1-1-2012+ stand depositorekeningen | 6.876 | 7.423 | 547 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 200 | – 1.635 | – 1.435 |
Totaal investeringen (–/–) | – 500 | – 240 | 260 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 431 | 431 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 500 | 191 | 691 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 350 | – 240 | 110 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 350 | – 240 | 110 |
5. | Rekening-courant RHB 31-12-2012 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 5.826 | 5.739 | – 87 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
In de loop van 2012 zijn alle premies en bijna alle studiekosten ten aanzien van het sociaal flankerend beleid gerealiseerd. Hierdoor is de post «nog te betalen» sterk verminderd. Daarnaast werden enkele stelposten vanuit het verleden herwaardeerd.
De leningen bij het ministerie van Financiën zijn in 2012 volledig afgelost.
Doelmatigheidsindicatoren
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Oorspronkelijke begroting 2012 | |
---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||
1. Kostprijzen per product | |||||
– Kosten per behandelplek (in € regulier) | 144.553 | 145.509 | 140.840 | 137.347 | 138.700 |
– Kosten per behandelplek (in € incidenteel) | 15.897 | 16.827 | 13.778 | 11.205 | |
2. Bijdrage per behandelplek (in €) | 141.877 | 147.785 | 141.882 | 141.117 | 138.700 |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 235 | 272 | 278 | 205 | 272 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 0,89% | 1,35% | 0,62% | 0,70% | 0,00% |
Specifiek | |||||
1. Gemiddelde verblijfsduur in maanden | 7 | 7 | 6 | 7 | 7 |
2. Geregistreerde klachten | 368 | 367 | 270 | 144 | 350 |
3. Klachten gegrond verklaard | 11,00% | 5,00% | 13,70% | 7,60% | – |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Kosten per behandelplek
De kostprijs per behandelplek is afgenomen doordat de variabele kosten lager zijn door een lagere bezetting.
Bijdrage per behandelplaats
De bijdrage per behandelplaats is ten opzichte van 2012 nauwelijks gestegen. De reden hiervoor is dat de bijdrage wordt vastgesteld op de normbezetting en een gelijkblijvende normbijdrage. Wel wed de behandelcapaciteit aangepast van 202 plaatsen in 2011, via 196 plaatsen in de begroting naar uiteindelijk 190 plaatsen voor de realisatie (bevoorschotting)
Totaal aantal fte
Het aantal fulltimerequivalenten (fte’s) is sterk gedaald door de uitstroom van personeel die gebruik hebben gemaakt van de faciliteiten van het sociaal flankerend beleid en de mogelijkheid tot de tweede carrièreregeling. Daarnaast zijn er medewerkers in- en uitgestroomd met een tijdelijke aanstelling voor de opvang van taken gedurende het transitieproces.
Saldo van baten en lasten (% van de baten)
De ontwikkeling van het procentuele saldo is een weergave van de realisatie, zoals de afgelopen jaren in de jaarrekening gepresenteerd.
Gemiddelde verblijfsduur in maanden
De gemiddelde verblijfsduur van de jongeren is ten opzichte van 2011 licht gestegen met gemiddeld 4,8 dagen per jongere. De oorzaak hiervan is dat door de regionalisering en de reorganisatie er minder jongeren zijn opgenomen, waardoor de jongeren die lastig uitplaatsbaar zijn, zwaarder doortellen in de berekening.
Geregistreerde klachten en klachten gegrond verklaard
Het aantal klachten is gedaald in vergelijking met vorig jaar. In 2012 is de bezetting in de loop van 2012 sterk terug gelopen. Daarnaast was het aantal klachten een van de aandachtspunten waar de afdelingshoofden op hebben gestuurd om deze terug te brengen naar acceptabel niveau ondanks de druk van het verloop in personeelsbezetting op de groepen.