1. Rechtmatigheid
In 2013 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is sprake van een getrouwe weergave.
2. Totstandkoming (beleids-) informatie
De totstandkoming van de beleidsinformatie in het jaarverslag voldoet aan de eisen die daaraan worden gesteld in de Rijksbegrotingvoorschriften van het Ministerie van Financiën. Er hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan. Voor de totstandkoming van de beleidsinformatie wordt gebruik gemaakt van diverse systemen. De huidige systemen doen waarvoor ze zijn ingericht en volgen elke klacht. De systemen worden gebruikt voor het vergaren van informatie voor het jaarverslag, incidentele verslagen en voor managementrapportages per maand en kwartaal.
In het laatste kwartaal is het Document Management Systeem voor de digitalisering van het primair proces uitgerold over de hele organisatie.
3. Financieel en materieel beheer
Het financieel beheer voldoet aan de eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid en controleerbaarheid en wordt overigens zo doelmatig mogelijk ingericht.
In 2013 is een inkoopbeleid uitgewerkt en ingevoerd. Dit voldoet aan de nieuwe inkoopwetgeving. Daarnaast is een intern controleplan voor de personele-, financiële-, inkoop- en primaire processen vastgesteld en ingevoerd.
4. Overige aspecten
Betaaltermijnen
De betaaltermijnen zijn in 2013 verbeterd. 93% van de betaalde facturen zijn binnen 30 dagen betaald. Dit is een stijging van 3%. De facturen die de betaaltermijn hebben overschreden betreffen:
-
• openstaande creditnota's, die pas verwerkt kunnen worden als hier een andere factuur of een ontvangst tegenover staat;
-
• facturen die nog niet betaald kunnen worden omdat de prestatie nog niet is geleverd;
-
• facturen die intern niet tijdig zijn behandeld.
Daar waar intern verbeteringen mogelijk zijn, zijn verbeteringen doorgevoerd. De gemiddelde betaaltermijn is 20 dagen. Dit aantal dagen geeft aan dat voor het overgrote deel de facturen wel snel betaald wordt.