(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie 2013 | Verschil | Realisatie 2012 | |
Baten | ||||
Omzet Moederdepartement | 2.070.844 | 2.313.666 | 242.822 | 2.145.851 |
Vordering op Moederdepartement | – 3.400 | 0 | 3.400 | |
Omzet derden | 108.878 | 120.849 | 11.971 | 112.889 |
Rentebaten | 250 | 860 | 610 | 205 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 4.446 | 4.446 | 4.216 |
Bijzondere baten | 0 | 6.936 | 6.936 | 0 |
Totaal baten | 2.176.572 | 2.446.757 | 270.185 | 2.263.161 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 2.081.065 | 2.276.911 | 195.846 | 2.215.239 |
*personele kosten | 953.687 | 1.008.736 | 55.049 | 1.039.512 |
– Waarvan externe inhuur | 16.000 | 57.305 | 41.305 | |
*materiële kosten | 1.127.378 | 1.268.175 | 140.797 | 1.175.727 |
– Waarvan ICT | 98.765 | 31.590 | – 67.175 | |
Rentelasten | 3.661 | 2.115 | – 1.546 | 2.299 |
Afschrijvingskosten | ||||
*materieel | 49.460 | 48.703 | – 757 | 45.015 |
*immaterieel | 4.635 | 4.513 | – 122 | 4.786 |
Overige lasten | ||||
* dotaties aan voorzieningen | 37.751 | 129.590 | 91.839 | 55.063 |
* bijzondere lasten | 0 | 66.875 | 66.875 | 0 |
Totaal lasten | 2.176.572 | 2.528.706 | 352.134 | 2.322.402 |
Saldo baten en lasten | 0 | – 81.949 | – 81.949 | – 59.240 |
In bovenstaande tabel wordt een negatief saldo van baten en lasten gepresenteerd ad € 81,9 mln. Dit komt overeen met circa 3,3% van de totale omzet in 2013. In het Masterplan DJI werd reeds uitgegaan van een tekort van € 29 mln. als saldo van problematiek en besparende maatregelen. Aangezien de compensatie voor het niet vrijvallen van de voorziening voor de afkoop van de detentieplatforms Zaandam via het Eigen Vermogen van DJI dient te lopen, is het resultaat met € 37,5 mln. verslechterd. De beëindiging van de subsidierelatie met de Oldenkotte in 2013 in plaats van 2014 zorgt voor € 15,4 mln. aan extra kosten in 2013. Dit brengt het totaal saldo van baten en lasten op -/- € 81,9 mln.
Baten
Opbrengst Moederdepartement
De bijdrage 2013 van het Moederdepartement is gedurende het jaar opwaarts bijgesteld. Onder andere voor:
-
– de afdekking van de frictiekosten in het kader van het Masterplan DJI is € 106,8 miljoen toegevoegd aan de begroting van DJI;
-
– hogere vergoeding voor loonkosten aan zorgverleners in de private sector als gevolg van het OVA (overheidsbijdrage in arbeidskostenontwikkeling)-convenant (ad € 14,5 mln);
-
– diverse beleidsmatige mutaties met betrekking tot onder andere zorginkoop ten behoeve van gedragsbeinvloedende maatregelen, Terugkeeractiviteiten gevangeniswezen, Onderwijsmiddel als gevolg van capaciteitsplan JJI’s. In het totaal gaat het om € 12,3 mln. aan intensiveringen.
-
– (inter)departementale overboekingen voor onder andere Normatieve Huisvestingscomponent (NHC) voor € 26,7 mln. en compensatie GGZ kosten jeugdigen voor € 8 mln. (periode 20018–2014).
Opbrengsten derden
De gerealiseerde opbrengsten van derden zijn ten opzichte van de oorspronkelijke begroting € 12,0 mln. hoger uitgekomen. De hogere realisatie is voornamelijk het gevolg van hogere opbrengsten in verband met het verzorgen van capaciteit voor derden (o.a. het Koninkrijk België), hogere arbeidsopbrengsten en hogere overige opbrengsten.
Rentebaten
Door gebruik te maken van de depositofaciliteit van het Ministerie van Financiën en ontvangen rente op het positieve rekening-courant saldo is in 2013 € 0,9 miljoen aan rentebaten gerealiseerd.
Overige baten
De overige baten zijn voornamelijk het gevolg van vrijval uit de balanspost voorzieningen. Verderop in dit hoofdstuk worden de mutaties van de voorzieningen afzonderlijk toegelicht.
Met de bijdrage van het moederdepartement en de overige opbrengsten dient DJI de kosten af te dekken die worden gemaakt om de afgesproken productietaakstelling en de opdrachten voor derden te realiseren.
Lasten
Apparaatskosten
De apparaatskosten zijn € 195,8 miljoen (9,4%) hoger uitgekomen dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting. Deze stijging bestaat uit een aantal componenten:
-
– de uitvoering van voornoemde beleidsintensiveringen heeft geleid tot hogere kosten (€ 12,3 mln.);
-
– niet begrote afkoop subsidierelaties (€ 37 mln.);
-
– stijging van de overige RGD huisvestingslasten als gevolg van Masterplan (stopzetten projecten bij DJI onderdelen etc. ± 18 mln.);
-
– toename van kosten inkoop forensische zorg is voornamelijk het gevolg van de invoering van de Normatieve Huisvestingscomponent (NHC) (€ 26,7 mln.), autonome groei (€ 5,2 mln.), de OVA (€ 10,8 mln.);
-
– na te betalen subsidieafrekeningen 2012 particuliere inrichtingen (€ 12 mln.);
-
– een stijging van de personele kosten als gevolg van verschillen in aantallen en gemiddelde loonsom (€ 43 mln.)
-
– voorts heeft de prijsontwikkeling in 2013 geleid tot een stijging van de kosten.
Rentelasten
De rentelasten hebben betrekking op de leningen bij het Ministerie van Financiën. Omdat de afgelopen jaren voor een lager bedrag aan nieuwe leningen is afgesloten dan oorspronkelijk geraamd, zijn de totale rentekosten lager uitgekomen.
Afschrijvingskosten
Per saldo zijn de gerealiseerde afschrijvingskosten € 0,757 mln. (1,6%) lager uitgekomen dan begroot. Dit is onder meer het gevolg van de krimp van de capaciteit in de Rijkssector van DJI, waardoor minder investeringen hebben plaatsgevonden dan geraamd.
Dotatie voorzieningen
Deze post bestaat voor het grootste deel uit een dotatie aan de voorziening SBF (€ 26,8 mln.) en een dotatie aan de voorziening afkoop boekwaarde (€ 96,5 mln.). Deze laatste heeft betrekking op de verdere uitvoering van het Masterplan DJI en heeft betrekking op het sluiten van een tiental locaties van GW in 2014.
Bijzondere lasten
Het saldo van de bijzondere lasten bestaat voor een substantieel deel (€ 60,0 mln.) uit reeds in 2013 betaalde afkoop boekwaarde RGD in het kader van het Masterplan DJI. Het restant betreft vooral éénmalige niet reguliere posten die nog betrekking hadden op voorgaande boekjaren.
(bedragen x € 1.000,–) | 31-12-2013 | 31-12-2012 |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 7.026 | 11.248 |
Materiële vaste activa | ||
* grond en gebouwen | 13.412 | 13.542 |
* installaties en inventarissen | 99.043 | 123.677 |
* overige materiële vaste activa | 3.837 | 5.526 |
Voorraden | 2.661 | 2.593 |
Debiteuren | 14.810 | 16.366 |
Nog te ontvangen | 186.698 | 204.265 |
Liquide middelen | 171.451 | 43.497 |
Totaal activa | 498.938 | 420.714 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– exploitatiereserve | 0 | 0 |
– onverdeeld resultaat | – 81.949 | – 59.240 |
Voorzieningen | 157.965 | 142.227 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 61.575 | 76.030 |
Crediteuren | 45.355 | 1.093 |
Nog te betalen kosten | 315.992 | 260.604 |
Totaal Passiva | 498.938 | 420.714 |
Activa
In afwijking van de Regeling Agentschappen 2013 is onder de post Nog te ontvangen een vordering opgenomen op het moederdepartement als gevolg van het niet-negatief mogen zijn van de exploitatiereserve. Hiervoor is toestemming verkregen van het Ministerie van Financiën.
Passiva
Over 2013 is een negatief exploitatieresultaat ad € 81,9 mln. gerealiseerd. Dit saldo is het resultaat van de consolidatie van de administraties van de onder de DJI ressorterende inrichtingen en diensten.
In het kader van het Financieel Meerjarenplan DJI is afgesproken dat bij een negatief exploitatieresultaat dat uitgaat boven de stand van de exploitatiereserve, een vordering op het Moederdepartement wordt opgenomen, die wordt vereffend met positieve exploitatieresultaten vanaf 2014. De afspraken uit het Financieel Meerjarenplan DJI zijn gedurende het jaar 2013 vervangen door het Masterplan DJI.
Omschrijving | Stand per 31-12-2012 | Vrijval in 2013 | Dotatie in 2013 | Onttrekking in 2013 | Stand per 31-12-2013 |
---|---|---|---|---|---|
Functioneel leeftijdsontslag | 11.355 | – 88 | 73 | – 8.192 | 3.148 |
Substantieel bezwarende functies | 42.408 | – 432 | 26.756 | – 28.449 | 40.283 |
FPU-plus | 3.797 | – 482 | – 3.315 | 0 | |
Wachtgelden | 832 | – 94 | 3 | – 249 | 492 |
Afkoop boekwaarde gebouwen | 63.993 | – 594 | 96.525 | – 60.192 | 99.732 |
Reorganisatie | 15.955 | – 2.756 | 6.221 | – 8.463 | 10.957 |
Verzelfstandiging Mesdagkliniek | 3.887 | 12 | – 546 | 3.353 | |
Totaal | 142.227 | – 4.446 | 129.590 | – 109.406 | 157.965 |
Functioneel leeftijdsontslag (FLO)
De omvang van de voorziening is gebaseerd op de bestaande verplichting aan personeelsleden die op 31 december 2013 nog gebruik maakten van de FLO-regeling. De in 2013 betaalde FLO-uitkeringen ter grootte van € 8,2 mln. zijn aan de voorziening onttrokken.
Substantieel bezwarende functies (SBF)
De dotatie aan de voorziening SBF houdt verband met de nieuwe instroom in de SBF. De werkgever is wettelijk verplicht de kosten per werknemer voor de gehele looptijd van de regeling (circa 3 jaar) in één keer te doteren aan de voorziening. De in 2013 betaalde verlofuitkeringen ad € 28,5 mln. zijn aan de voorziening onttrokken.
FPU-plus
In 2004 is een voorziening gevormd in verband het gebruikmaken van het FPU-plus arrangement door DJI-medewerkers. De betalingen ad € 3,3 mln. aan de ex-medewerkers, die van dit arrangement gebruikmaken, zijn aan de voorziening onttrokken. De regeling is in december 2013 beëindigd.
Wachtgelden
Met ingang van 2007 is een voorziening wachtgelden gevormd voor ex-DJI-medewerkers die op deze datum onder de wachtgeldregeling vallen. De omvang van de voorziening is berekend op basis van het aantal deelnemers en de verwachte einddatum van de uitkering. De in 2013 betaalde wachtgelduitkeringen ad € 0,25 mln. zijn aan de voorziening onttrokken.
Afkoop boekwaarde gebouwen
DJI heeft, in samenhang met het Masterplan, ten aanzien van een aantal van de RGD gehuurde panden de beslissing genomen deze af te stoten. Aan deze beslissingen zijn veelal kosten verbonden, zoals nog resterende huren, kosten wederoplevering en sloopkosten. In het kader van diverse capacitaire maatregelen is in 2013 besloten een aantal locaties te sluiten. De kosten die hiermee samenhangen zijn aan de voorziening gedoteerd.
Reorganisatie
In verband met de verplichtingen die voortvloeien uit (voorgenomen) reorganisaties zijn reorganisatie-voorzieningen gevormd. De dotaties in 2013 vloeien voornamelijk voort uit reorganisaties die verband houden met de capacitaire krimp (het sluiten van delen van inrichtingen en het buitengebruikstellen van plaatsen).
Verzelfstandiging Mesdagkliniek
Per 1 januari 2008 is de Van Mesdagkliniek verzelfstandigd in de vorm van een private stichting. Dit heeft tot gevolg dat de medewerkers van de Van Mesdagkliniek zijn overgegaan naar een ander pensioenfonds. In verband met de kosten die hiermee samenhangen is een voorziening gevormd.
Kasstroomoverzicht | (1) | (2) | (3) = (2)-(1) | |
---|---|---|---|---|
per 31 december 2013 | Begroot | Realisatie | Verschil | |
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2013 | |||
+ stand depositorekeningen | 121.080 | 41.934 | – 79.146 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | – 5.200 | 122.224 | 127.424 |
3a | Totaal investeringen | – 43.000 | – 34.321 | 8.679 |
3b | Totaal boekwaarden desinvesteringen | 0 | 16.819 | 16.819 |
3c | Totaal investeringskasstroom | – 43.000 | – 17.502 | 25.498 |
4a | Eenmalige uitkering aan Moederdepartement | 0 | 0 | 0 |
4b | Eenmalige storting door Moederdepartement | 0 | 37.500 | 37.500 |
4c | Aflossing op leningen | – 17.758 | – 14.455 | 3.303 |
4d | Beroep op leenfaciliteit | 40.000 | 0 | – 40.000 |
4 | Totaal financieringskasstroom | 22.242 | 23.045 | 803 |
5 | Rekening Courant RHB 31-12-2013 | 95.122 | 169.701 | 74.579 |
+ stand depositorekeningen |
De operationele kasstroom is als volgt te specificeren (x € 1.000,-):
saldo van baten en lasten | – 81.949 |
afschrijvingen (incl. afschr. interne overboekingen) | 48.177 |
mutaties voorzieningen | 15.738 |
mutaties werkkapitaal | 177.758 |
Totaal operationele kasstroom | 159.724 |
De mutatie in het werkkapitaal is voornamelijk het gevolg van de toename van de kortlopende schulden met € 99,6 miljoen en de dotatie aan het eigen vermogen via de vordering op Moederdepartement (€ 59,2 mln.).
Omdat een hoger bedrag aan langlopende voorzieningen beschikbaar is voor de financiering van vaste activa, is geen beroep op de leenfaciliteit gedaan.
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | |
DJI-totaal: | ||||||
FTE-totaal | 16.698 | 16.285 | 16.140 | 15.943 | 15.449 | 494 |
Saldo van baten en lasten in % | – 0,7% | – 2,4% | – 1,5% | – 3,3% | 0% | – 3,3% |
Productiviteitsindicatoren | ||||||
1. gemiddeld aantal tbs-passanten | 32 | 22 | 25 | 25 | 20 | 5 |
2a. gemiddeld aantal personen in PP’s (equivalentplaatsen) | 450 | 407 | 401 | 450 | 455 | – 5 |
2b. verhouding equivalentplaatsen / gemiddelde bezetting | 4,2 | 3,9 | 3,9 | 4,7 | 4,4 | 0,3 |
exclusief SBF-verlof
Toelichting
FTE-totaal
Het gerealiseerde gemiddeld aantal fte is over 2013 hoger uitgekomen dan oorspronkelijk begroot.
Productiviteitsindicatoren
-
1. Als gevolg van eerdere capaciteitsuitbreidingen en het sterk afnemend aantal opleggingen tbs met bevel tot verpleging schommelt het aantal passanten al enige jaren rond de 20. Bij tbs-gestelden met ontslag van rechtsvervolging gaat de startdatum tbs direct lopen na het onherroepelijk worden van het vonnis. Ook bij voldoende capaciteit zijn er altijd Tbs-passanten aanwezig, omdat het plaatsen in specifieke gevallen (procedureel) en ten aanzien van specifieke problematiek enige tijd kost.
-
2. Het gemiddeld aantal PP’s over 2013 is aanzienlijk hoger dan over 2012 kon worden vastgesteld. De eerdere veronderstelling dat de afbouw van de (Z)BBI’s zal leiden tot een toename van het aantal PP’s is bewaarheid.
Doelmatigheid per doelstelling
In de onderstaande tabellen worden doelmatigheidsgegevens gepresenteerd. De verschillen bij de omzet (PxQ) kunnen zowel het gevolg zijn van volumeverschillen als van prijsverschillen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting.
Sanctiecapaciteit | Realisatie | Begroting | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | ||
Intramurale capaciteit verdeeld naar: | 12.167 | 12.152 | 12.166 | 11.920 | 11.915 | 5 |
Operationele strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 11.657 | 11.519 | 11.430 | 11.258 | 11.212 | 46 |
Reservecapaciteit | 350 | 479 | 583 | 516 | 569 | – 53 |
In bewaringgestelden op politiebureaus | 64 | 58 | 57 | 50 | 20 | 30 |
VN-cellen | 84 | 84 | 84 | 84 | 64 | 20 |
Internationaal Strafhof | 12 | 12 | 12 | 12 | 50 | – 38 |
Bezettingsgraad direct inzetbare capaciteit (%) | 90,9 | 91,1 | 89,6 | 84,7 | 91,3 | – 6,6 |
Gemiddelde prijs per dag operationele capaciteit (x € 1,–) | 229 | 232 | 259 | 262 | 248 | 14 |
Gemiddelde prijs per dag reserve capaciteit (x € 1,–) | 133 | 121 | 113 | 95 | 110 | – 15 |
Omzet operationele en res.capaciteit (p*q * € 1 miljoen) | 1.004,7 | 1.010,3 | 1.110,0 | 1.108,4 | 1.049,9 | 58,5 |
Extramurale capaciteit verdeeld naar: | 517 | 407 | 401 | 450 | 455 | – 5 |
(Bijzonder) pen. programma’s met of zonder elektr. toezicht | 450 | 407 | 401 | 450 | 455 | – 5 |
Elektronische Detentie | 67 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemiddelde prijs per dag per plaats (x € 1,–) | 51 | 34 | 47 | 57 | 46 | 11 |
Omzet extramurale sanctiecapaciteit (p*q * € 1 miljoen) | 9,6 | 5,1 | 6,9 | 9,4 | 7,6 | 1,8 |
Toelichting
De lagere bezettingsgraad van de direct inzetbare capaciteit wordt voornamelijk verklaard door de afname van het aantal gedetineerden vanwege harddrugs- en vermogensdelicten (met geweld) en de gemiddelde duur van de straf. Binnen het gevangeniswezen wordt dit vooral zichtbaar in een lager aantal preventief gehechten.
Forensiche zorg | Realisatie | Begroting | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | ||
Capaciteit FPC’s / forensische zorg verdeeld naar: | 2.156 | 2.067 | 2.077 | 1.858 | 1.960 | – 102 |
Rijks-Tbs-klinieken | 427 | 427 | 392 | 373 | 366 | 7 |
Particuliere Tbs-klinieken | 1.456 | 1.379 | 1.376 | 1.286 | 1.290 | – 4 |
Tbs-contractplaatsen in GGz- en GHZ-instellingen | 273 | 256 | 208 | 199 | 211 | – 12 |
Reservecapaciteit | 5 | 101 | 0 | 93 | – 93 | |
Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (%) | 91,9 | 92,0 | 90,0 | 92,0 | 91,3 | 0,7 |
Gemiddelde prijs per dag operationele capaciteit (x € 1,–) | 480 | 479 | 496 | 494 | 524 | – 30 |
Gemiddelde prijs per dag reserve capaciteit (x € 1,–) | 221 | 173 | 201 | 202 | – 1 | |
Omzet operationele en res.capaciteit (p*q * € 1 miljoen) | 377,6 | 360,6 | 364,1 | 335,0 | 363,9 | – 28,9 |
Forensische zorgplaatsen in het GW (PPC’s) | ||||||
Gemiddeld aantal plaatsen | 700 | 700 | 692 | 680 | 680 | 0 |
Gemiddelde prijs per dag (x € 1,–) | 367 | 360 | 399 | 398 | 398 | 0 |
Omzet (p*q * € 1 miljoen) | 93,8 | 92,1 | 100,8 | 98,7 | 98,8 | – 0,1 |
Intramurale cap. for. zorg in GGz/GHz verdeeld naar: | 1.244 | 1.369 | 1.546 | 1.628 | 1.586 | 42 |
Inkoop forensische zorg in het strafrechtelijk kader | 1.052 | 1.172 | 1.337 | 1.418 | 1.376 | 42 |
Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 192 | 197 | 209 | 210 | 210 | 0 |
Gemiddelde prijs per dag (x € 1,–) | 285 | 294 | 329 | 360 | 319 | 41 |
Omzet intramurale capaciteit (p*q * € 1 miljoen) | 129,4 | 146,7 | 185,7 | 213,8 | 184,7 | 29,1 |
Omzet ambulante zorg (p*q * € 1 miljoen) | 52,5 | 56,6 | 61,3 | 53,0 | 8,3 |
Een maatregel die in het Masterplan DJI is genomen betreft de afbouw van de reservecapaciteit voor Tbs. Dit is in 2013 gerealiseerd. Het streven om patiënten zoveel als mogelijk in de GGz te plaatsen heeft hier geleid tot hogere productie. De hogere realisatie bij de ambulante zorg hangt samen met de inzet op de justitiële verslavingszorg.
De lagere prijs voor de operationele capaciteit wordt grotendeels verklaard door de lagere bezetting. De hogere prijs voor de intramurale forensische zorg in GGZ/GHz wordt verklaard door de toevoeging van de Normatieve Huisvestingscomponent (NHC) in de loop van 2013.
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | ||
Capaciteit vr.bew. en uitzetcentra verdeeld naar: | 2.781 | 2.781 | 2.781 | 2.776 | 2.476 | 2.476 | 0 |
Vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 96 | 195 | 108 | 166 | 168 | 168 | 0 |
Vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 1.648 | 1.568 | 1.421 | 1.382 | 1.361 | 1.361 | 0 |
In bewaring gestelden op politiebureau’s | 25 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 |
Uitzetcentra | 482 | 486 | 421 | 202 | 161 | 161 | 0 |
Reservecapaciteit | 130 | 130 | 130 | 325 | 390 | 390 | 0 |
In stand te houden capaciteit korte termijn | 400 | 400 | 330 | 330 | 330 | 330 | 0 |
In stand te houden capaciteit lange termijn | 370 | 370 | 65 | 65 | 0 | ||
Bezettingsgraad (%) capaciteit vreemdelingenbewaring | 72,6 | 70,9 | 71,8 | 59,0 | 38,4 | 91,3 | – 52,9 |
Gemiddelde prijs per dag operationele cap. (x € 1,–) | 170 | 193 | 195 | 196 | 158 | 194 | – 36 |
Gemiddelde prijs per dag reserve capaciteit (x € 1,–) | 134 | 75 | 125 | 93 | 119 | – 26 | |
Gem. prijs per dag in stand te houden cap. kort (x € 1,–) | 79 | 38 | 78 | 53 | 76 | – 23 | |
Gem. prijs per dag in stand te houden cap. lang (x € 1,–) | 23 | 5 | 31 | 13 | 25 | – 12 | |
Omzet (p*q * € 1 miljoen) | 172,6 | 171,0 | 147,3 | 153,7 | 117,5 | 146,3 | – 28,9 |
Toelichting
Doordat de bezetting van Vreemdelingenbewaring en Uitzetcentra laag is, heeft DJI leegstand geconcentreerd. Door het terugbrengen van de flexibele schil van extern beveiligingspersoneel was het voor DJI mogelijk om kosten te reduceren waardoor de gemiddelde dagprijs lager uitviel. Als gevolg van het Masterplan DJI zal de meerjarige capaciteit dalen en zal meer in lijn liggen met de bezetting.
Justitiële Jeugdinrichtingen | Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | ||
Capaciteit JJI verdeeld naar: | 1.883 | 1.331 | 1.351 | 1.202 | 1.164 | 1.164 | 0 |
Rijks Jeugdinrichtingen | 990 | 688 | 454 | 358 | 358 | 358 | 0 |
Particuliere Jeugdinrichtingen | 865 | 630 | 384 | 442 | 442 | 442 | 0 |
Inkoopplaatsen (niet justitieel) | 28 | ||||||
Reservecapaciteit | 150 | 150 | 150 | 150 | 0 | ||
In stand te houden capaciteit | 13 | 363 | 252 | 214 | 214 | 0 | |
Bezettingsgraad operationele capaciteit (%) | 67,4 | 52,8 | 72,3 | 72,8 | 64,0 | 90,0 | – 26,0 |
Gemiddelde prijs per dag operationele cap. (x € 1,–) | 436 | 510 | 543 | 552 | 547 | 560 | – 13 |
Gemiddelde prijs per dag reserve capaciteit (x € 1,–) | 153 | 143 | 132 | 124 | 135 | – 11 | |
Gemiddelde prijs per dag aan te houden capaciteit (x € 1,–) | 92 | 132 | 124 | 135 | – 11 | ||
Omzet operationele en res.capaciteit (p*q * € 1 miljoen) | 299,7 | 246,1 | 186,2 | 180,6 | 176,2 | 181,5 | – 5,3 |
Toelichting
Mede door het uitblijven van de gebruikelijke voorjaarspiek in de bezetting van de JJI’s in 2013, is de operationele capaciteit ruim voldoende gebleken om het aanbod van jeugdigen te accommoderen. Gemeten over heel 2013 waren gemiddeld 512 van de 683 operationele plaatsen bezet.