Omschrijving | – 1 | – 2 | (3)=(2)-(1) | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 264.751 | 315.432 | 50.681 | 290.964 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 75.253 | 55.120 | – 20.133 | 72.611 |
Rentebaten | 0 | 21 | 21 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 40 | 40 | 888 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 340.004 | 370.613 | 30.609 | 364.463 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 318.541 | 352.109 | 33.568 | 341.988 |
personele kosten | 204.578 | 235.041 | 30.464 | 228.330 |
– Waarvan eigen personeel | 167.578 | 193.098 | 25.520 | 183.097 |
– Waarvan externe inhuur | 37.000 | 36.946 | – 54 | 36.969 |
materiële kosten | 64.463 | 72.393 | 7.930 | 65.523 |
– Waarvan apparaat ICT | 1.000 | 1.346 | 346 | 1.386 |
– Waarvan bijdrage aan SSO’s | 31.000 | 29.942 | – 1.058 | 4.946 |
Programmakosten | 49.500 | 44.675 | – 4.825 | 48.135 |
Afschrijvingskosten | 19.500 | 16.012 | – 3.488 | 16.424 |
– Immaterieel | 10.000 | 9.904 | – 96 | 8.181 |
– Materieel | 9.500 | 6.108 | – 3.392 | 8.243 |
Overige lasten | 0 | 143 | 143 | 4.253 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 143 | 143 | 4.153 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 100 |
Rentelasten | 1.963 | 860 | – 1.103 | 1.324 |
Totaal lasten | 340.004 | 369.124 | 29.120 | 363.989 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1.489 | 1.489 | 474 |
De cijfers in de begroting 2013 en realisatie 2012 zijn aangepast aan de gewijzigde definities van verantwoord begroten
Baten
Uitgangspunt voor het berekenen van de baten zijn de vastgestelde bekostigingsafspraken en de vastgestelde IND kostprijzen 2013. De bekostiging van de IND is opgebouwd uit een bijdrage vanuit de opdrachtgever DGVz, legesopbrengsten en overige opbrengsten. De afspraken over de bekostiging worden vastgelegd in opdrachtbrieven.
Omzet moederdepartement
De stijging van de omzet moederdepartement ten opzichte van de oorspronkelijke begroting wordt verklaard door de hogere instroom en productie, de uitvoering van de Regeling Langdurig Verblijvende Kinderen, de vergoeding voor legesderving en de verantwoorde projectopbrengsten. Deze laatste hangen samen met uitgaven voor de projecten Biometrie, IND bij de Tijd en archiefbewerking door Doc Direct. Totaal is een bedrag van € 8,3 miljoen verantwoord. De bijdrage voor deze projecten is in voorgaande jaren ontvangen maar is pas in 2013 tot de omzet gerekend.
Omzet derden
In de omzet derden worden de leges voor het aanvragen van vergunningen, de bijdrage uit internationale projecten en doorbelastingen voor huisvesting verantwoord. De realisatie is als volgt opgebouwd:
Realisatie 2013 | Realisatie 2012 | |
---|---|---|
Leges aanvragen toelating Regulier | 36.977 | 52.762 |
Leges aanvragen naturalisatie | 10.800 | 11.772 |
Leges tot verlening Asiel | 389 | 0 |
Overige opbrengsten | 6.954 | 8.077 |
Totaal | 55.120 | 72.611 |
De legesopbrengsten voor aanvragen om toelating Regulier zijn in vergelijking met de begroting en 2012 gedaald. Deze daling vloeit voort uit de uitspraak van de Raad van State dd. 9 oktober 2012 over de hoogte van de leges. Dit heeft in 2013 ertoe geleid dat de leges van bepaalde aanvragen met terugwerkende kracht tot 10 september 2012 zijn verlaagd en tevens terugbetaald aan de vreemdeling.
Daarnaast is in 2013 gestart met het innen van leges voor verlenging Asiel. Als gevolg van vertraging van de ingangsdatum zijn de gerealiseerde opbrengsten lager dan begroot.
Rentebaten
De rentebaten hebben betrekking op de ontvangen rente over het saldo van de rekening courant met het Ministerie van Financiën.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De kosten voor eigen personeel zijn hoger dan begroot. Door de stijging in de instroom en de uitvoering van de Regeling Langdurig Verblijvende Kinderen en extra activiteiten is meer ambtelijk personeel ingezet dan begroot. De extra activiteiten vloeien voort uit wijzigingen in wet- en regelgeving en beleid.
Daarnaast zijn de personele kosten hoger, omdat in de begroting de capaciteitsinzet voor de projecten, waarvoor de bijdrage in voorgaande jaren is ontvangen, niet wordt opgenomen.
Als laatste heeft in 2013 een gedeeltelijke teruggave plaatsgevonden van de premies WAO/WIA.
Materiële kosten
De materiële kosten zijn hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat in de begroting de vooruit gefinancierde projecten niet zijn opgenomen. De kosten die samenhangen met de uitvoering van de projecten worden evenwel over meerdere jaren gerealiseerd. Dit betreft de projecten IND bij de Tijd en de archiefbewerking door Doc Direct.
Programmakosten
De programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van de taken van de IND. Dit betreft onder andere tolkenkosten, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek en documenten. Ook de kosten van automatisering voor het primair proces vallen onder programmakosten.
Rentelasten
De rentelasten zijn lager doordat voor een lager bedrag leningen zijn afgesloten bij het Ministerie van Financiën in combinatie met een lager rentetarief.
Afschrijvingskosten
Op de materiële vaste activa is € 3 miljoen minder afgeschreven dan begroot, doordat minder is geïnvesteerd in de aanschaf van hardware.
Saldo van baten en lasten
Het jaar 2013 is afgesloten met een positief resultaat van € 1,5 miljoen. Hiermee heeft de IND voor het vierde jaar op rij een positief resultaat behaald.
x € 1.000 | ||
---|---|---|
Balans 2013 | Balans 2012 | |
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 53.084 | 55.828 |
Materiële vaste activa | 12.047 | 12.515 |
– grond en gebouwen | 2.737 | 1.761 |
– installaties en inventarissen | 2.410 | 1.997 |
– overige materiële vaste activa | 6.900 | 8.757 |
Voorraden | 1.185 | 1.687 |
Debiteuren | 4.816 | 3.914 |
Nog te ontvangen | 10.591 | 16.023 |
Liquide middelen | 27.393 | 47.349 |
Totaal activa | 109.116 | 137.316 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 8.006 | 6 517 |
– exploitatiereserve | 6.517 | 6 043 |
– onverdeeld resultaat | 1.489 | 474 |
Voorzieningen | 2.800 | 9 392 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 45.648 | 53 537 |
Crediteuren | 249 | 1 834 |
Nog te betalen | 52.413 | 66 036 |
Totaal passiva | 109.116 | 137 316 |
Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa hebben betrekking op de ontwikkelkosten van het systeem INDiGO. In 2013 is de conversie van INDiGO afgerond en is INDiGO het primaire systeem van de IND. In een aantal releases, is de kwaliteit en functionaliteit van INDiGO uitgebreid en geoptimaliseerd. Daarnaast zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd die nodig zijn voor nieuwe wetgeving zoals Biometrie en Modern Migratiebeleid.
Nog te ontvangen / Vooruitbetaald
Deze balanspost betreft onder andere vooruitbetaalde huren en verstrekte voorschotten aan medewerkers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst die in het buitenland zijn gestationeerd (permanent) en voor medewerkers die op buitenlandse dienstreis zijn geweest (incidenteel). De overige nog te ontvangen bedragen bestaan uit de AOF premie (teruggave door de Belastingdienst), de BTW compensatie en de nog te factureren posten aan derden voor uitgevoerde diensten. De post nog te ontvangen bestaat voor € 0,59 mln. uit een vordering op het moederdepartement en voor € 1,36 mln. op overige Ministeries en agentschappen.
Liquide middelen
De liquide middelen bestaan voornamelijk uit de rekening courant bij de Rijkshoofdboekhouding van het Ministerie van Financiën.
Voorzieningen
Per ultimo 2013 is het grootste bedrag van de voorziening bestemd voor de kosten als gevolg van de sluiting van AC Schiphol eind 2012. De huur van het pand loopt nog door t/m 2015. Daarnaast resteert nog een klein bedrag voor de zogenoemde «Remkes-regeling» (FPU-plus).
Omschrijving | Stand per 01-01-2013 | Vrijval in 2013 | Donatie in 2013 | Onttrekking in 2013 | Stand per 31-12-2013 |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening FPU-plus | 763 | 0 | 0 | 745 | 18 |
Kosten INDIS | 4.489 | 0 | 0 | 4.489 | 0 |
AC Schiphol | 4.140 | 0 | 0 | 1.358 | 2.782 |
Totaal | 9.392 | 0 | 0 | 6.592 | 2.800 |
Crediteuren
De post crediteuren betreft verplichtingen aan leveranciers, die door middel van een factuur in rekening zijn gebracht en betalingen onderweg die op 31 december 2013 nog niet van de bank zijn afgeschreven. Het bedrag crediteuren bestaat voor € 0,1 mln. uit schulden op overige Ministeries en agentschappen.
Nog te betalen
Dit zijn betalingen die betrekking hebben op nog te betalen facturen, vakantiegeld, eindejaarsuitkering en vooruit ontvangen projectbijdragen. De post nog te betalen bestaat uit € 5,38 mln. uit schulden op overige Ministeries en agentschappen.
Eigen vermogen in relatie tot 5% plafond
Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar. Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2011, 2012 en 2013 bedraagt het maximaal eigen vermogen € 18,6 mln.
(1) | (2) | (3) = (2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen | 40.366 | 47.276 | 6.910 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 19.500 | 749 | – 18.751 |
Totaal investeringen (-/-) | – 10.200 | – 12.871 | – 2.671 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 73 | 73 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 10.200 | – 12.798 | – 2.598 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement - | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | |
Aflossing op leningen (-/-) | – 24.385 | – 21.414 | 2.971 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 10.200 | 13.525 | 3.325 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 14.185 | – 7.889 | 6.296 |
5. | Rekening Courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (=maximale roodstand € 0,5 miljoen 1+2+3+4) | 35.481 | 27.339 | – 8.142 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is lager dan begroot door mutaties in de balans. De voorzieningen zijn afgenomen, evenals de kortlopende schulden (vooruit ontvangen projectgelden en nog te betalen kosten). Dit wordt deels gecompenseerd door daling van de vorderingen (onder andere op het departement).
Investeringen
De investeringen zijn hoger dan begroot vanwege de doorontwikkeling en verdere invoering van INDiGO. In een aantal releases, is de kwaliteit en functionaliteit van INDiGO uitgebreid en geoptimaliseerd. Daarnaast zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd die nodig zijn voor nieuwe wetgeving zoals Biometrie en Modern Migratiebeleid.
Aflossing op lening
De aflossing op de leningen is lager, omdat in de begroting is uitgegaan van hogere leningen in de afgelopen jaren.
Realisaties | Begroting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | |
Generiek | ||||||
Kostprijs per productgroep (€ 1) | ||||||
Asiel | 5 859 | 5 017 | 5 001 | 4 687 | 3 806 | 4 863 |
Regulier | 753 | 828 | 645 | 736 | 712 | 863 |
Naturalisatie | 435 | 487 | 485 | 458 | 770 | 332 |
Omzet per productgroep (€ 1 mln.) | ||||||
Asiel | – | – | 159 | 156 | 166 | 150 |
Regulier | – | – | 167 | 174 | 172 | 173 |
Naturalisatie | – | – | 18 | 21 | 23 | 20 |
Legesontvangsten (€ 1.000) | ||||||
Asiel | – | 0 | 0 | 0 | 389 | 1 000 |
Regulier | – | 38 157 | 48 569 | 52 762 | 36 977 | 61 408 |
Naturalisatie | – | 7 532 | 11 201 | 11 772 | 10 800 | 14 445 |
Gemiddeld FTE (excl. Externen) | 3 199 | 3 110 | 2 924 | 2 916 | 3 008 | 2 641 |
Saldo van baten en lasten | – 10,5% | 0,9% | 6,8% | 0,1% | 0,2% | 0% |
Specifiek | ||||||
Doorlooptijden | ||||||
Asiel | 73% | 82% | 88% | 88% | 85% | 86% |
Regulier | 93% | 95% | 88% | 89% | 87% | 100% |
Naturalisatie | 95% | 96% | 86% | 91% | 70% | 100% |
Standhouden beslissingen | ||||||
Asiel | 78% | 77% | 77% | 86% | 86% | 85% |
Regulier | 82% | 82% | 79% | 79% | 84% | 80% |
Klachten | ||||||
Asiel | 1,1% | 0,7% | 1,5% | 1,5% | 0,6% | < 2% |
Regulier | 0,6% | 0,5% | 1,2% | 1,1% | 0,9% | < 2% |
Naturalisatie | 0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | < 0,1% |
Tijdigheid Asiel
De verleende bijstand aan regulier en het RLVK-project hebben de capaciteitsinzet van andere producten verdrongen. Consequentie daarvan was, dat de doorstroom van andere producten is opgelopen en de tijdigheid is verminderd. Tot medio 2013 nam de tijdigheid van de uitstroom af. Met het inzetten van extra inhuurcapaciteit en maatregelen in stroomlijnen van het proces
(PST: ter verkorting van de doorlooptijden) verbeterde de tijdigheid weer in de 2e helft van 2013. Gemiddeld werd over 2013 een tijdigheid van 85% gerealiseerd. Hiermee scoort Asiel overall conform de tijdigheidsnorm.
Tijdigheid naturalisatie
De tijdigheid over 2013 voor Naturalisatie is 70%.
In 2013 zijn de verzoeken 1a bij een Nederlandse gemeente voor 77% binnen de wettelijke termijn behandeld. De oorzaak van de lagere tijdigheid is dat er meer inzet is gepleegd om oude voorraad weg te werken dat buiten de termijn valt. De doorstroom (voorraad) is vanaf augustus gedaald met vervolgens een lichte stijging in december. De oorzaak hiervan is dat er capaciteit binnen Naturalisatie is ingezet op de verzoeken met een RANOV-achtergrond die nu voor 54% binnen de wettelijke termijn is behandeld. Bij BAA is het percentage binnen wettelijke termijn met 37% laag. Dit terwijl de uitstroom de instroom BAA overtreft. Hieruit blijkt dat voornamelijk oude voorraad BAA is weggewerkt.
Tijdigheid Regulier
Het percentage uitstroom binnen de wettelijke termijn in 2013 bedraagt 87%. Eind 2013 is de IND bezig met het wegwerken van oude bezwaarzaken. Hierdoor komt dit cijfer lager uit dan de norm van 95%. Het percentage uitstroom binnen de wettelijke termijn zal eerst nog dalen door het wegwerken van oude bezwaarzaken, pas als de oude zaken weggewerkt zijn, zal er sprake zijn van een stijging van het percentage uitstroom binnen de wettelijke termijn.
Standhouding beslissingen Asiel
Het gerealiseerde percentage instandhouding bij Asiel is nagenoeg gelijk aan de gestelde norm uit de begroting.
Standhouding beslissingen Regulier
Het gerealiseerde percentage instandhouding bij Regulier ligt boven de planning.
Klachten Asiel, Regulier en naturalisatie
De realisaties liggen ruim binnen de norm.