Het CJIB is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie die alleen voor of in opdracht van de overheid werkt, met aangewezen taken binnen de justitieketen voor het ten uitvoerleggen en coördineren van opgelegde (Europese) financiële straffen, sancties, transacties, strafbeschikkingen, maatregelen en confiscatiebeslissingen. Met de uitvoering van deze taken draagt het CJIB bij aan het realiseren van artikelonderdeel 34.2 «tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring».
Omschrijving | Oorspronkelijk vast gestelde begroting | Realisatie 2013 | Verschil | Realisatie 2012 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 9.613 | 103.358 | 93.745 | 89.820 |
Omzet overige departementen | 19.232 | 18.632 | – 600 | 18.617 |
Omzet derden | 62.307 | 0 | – 62.307 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 91.152 | 121.990 | 30.838 | 108.437 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 69.742 | 90.490 | 20.748 | 89.516 |
personele kosten | 47.224 | 60.268 | 13.044 | 57.499 |
– Waarvan eigen personeel | 42.724 | 53.648 | 10.924 | 52.268 |
– Waarvan externe inhuur | 4.500 | 6.620 | 2.120 | 5.231 |
materiële kosten | 22.518 | 30.222 | 7,704 | 32.017 |
– Waarvan apparaat ICT | 3.578 | 6.721 | 3.143 | 8.073 |
– Waarvan bijdrage aan SSO’s | 9.222 | 9.066 | – 156 | 8.724 |
Gerechtskosten | 12.819 | 14.467 | 1.648 | 13.941 |
Rentelasten | 699 | 354 | – 345 | 411 |
Afschrijvingskosten | 7.892 | 7.554 | – 338 | 5.792 |
– Immaterieel | 2.314 | 2.461 | – 147 | 582 |
– Materieel | 5.578 | 5.093 | – 485 | 5.210 |
Overige lasten | 0 | 7.563 | 7.563 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 7.563 | 7.563 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 91.152 | 120.428 | 29.276 | 109.660 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1.562 | 1.562 | – 1.223 |
Toelichting exploitatie 2013
Baten
Omzet moederdepartement en omzet derden
Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde omzet moederdepartement wordt met name verklaard doordat de bijdrage van het moederdepartement in lijn is gebracht met de comptabele verantwoording van vergoeding van de ontvangsten van administratiekosten bij Boeten en Transacties. In de begroting 2013 stonden deze verantwoord onder de post omzet derden.
Daarnaast zijn de gerealiseerde productieaantallen hoger dan begroot. Hierdoor zijn zowel de omzet als de kosten hoger dan begroot.
Ten behoeve van de vorming van een reorganisatie- voorziening is een bijdrage van € 7,5 mln. ontvangen. Voorts heeft het CJIB extra middelen ontvangen voor onder meer het programma Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen (USB) en het project Herziening Gerechtelijke Kaart (HGK). Deze zijn onder de omzet moederdepartement verantwoord.
Lasten
De stijging van de personele en materiële kosten is hoofdzakelijk het gevolg van hogere productieaantallen ten opzichte van de begroting, waardoor er sprake is van een hogere personele bezetting.
Door de implementatie van onder andere HGK en SEPA en de start van het programma Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen (USB) zijn de personele kosten van ICT-ontwikkelcapaciteit hoger dan begroot.
Balans 2013 | Balans 2012 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 581 | 3.051 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | 1.834 | 2.927 |
– installaties en inventarissen | 8.473 | 6.418 |
– overige materiële vaste activa | 5.537 | 7.329 |
Voorraden | 0 | 0 |
Debiteuren | 484 | 61 |
Nog te ontvangen | 2.669 | 5.332 |
Liquide middelen | 28.829 | 12.262 |
Totaal activa | 48.407 | 37.380 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
– exploitatiereserve | 0 | 0 |
– onverdeeld resultaat | 1.562 | – 1.223 |
Voorzieningen | 6.288 | 65 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 14.188 | 17.922 |
Crediteuren | 2.225 | 1.670 |
Nog te betalen | 24.144 | 18.946 |
Totaal passiva | 48.407 | 37.380 |
Activa
Onder de posten Debiteuren en Nog te ontvangen zijn voor een bedrag van € 0,827 mln. vorderingen op het moederdepartement en overige departementen opgenomen.
Passiva
Het Eigen Vermogen van het CJIB per 31 december 2013 blijft binnen de grens van 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar.
Onder de post Nog te betalen is een schuld aan het moederdepartement opgenomen van € 2,2 mln. Aan overige departementen is een vooruitontvangen bedrag van € 3,4 mln. opgenomen. Voorts is er van het moederdepartement voor € 7,8 mln. aan projectgelden vooruitontvangen voor digitaliseren flitspalen (zowel aanschaf, beheer, onderhoud als centralisatie verwerking output; € 5,9 mln.), het programma USB (€ 0,7 mln.), digitale handhaving (€ 0,4 mln.) en diversen (€ 0,8 mln.).
Het verloop van de Voorzieningen is in 2013 als volgt geweest:
Omschrijving | Stand per 1-1-2013 | Vrijval in 2013 | Donatie in 2013 | Onttrekking in 2013 | Stand per 31-12-2013 |
---|---|---|---|---|---|
FPU-plus | 65 | 0 | 11 | – 76 | 0 |
Reorganisatie | 0 | 0 | 7.552 | – 1.264 | 6.288 |
Totaal | 65 | 0 | 7.563 | – 1.340 | 6.288 |
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft voor de rijksdiensten de mogelijkheid geschapen om medewerkers die daarvoor in aanmerking komen een FPU-plus arrangement aan te bieden. De onttrekkingen betreffen de feitelijke uitbetalingen. Ultimo 2013 is de voorziening geheel afgebouwd.
Het CJIB heeft in 2013 een organisatieverandering voorbereid. Onderdeel hiervan is een personele taakstelling, waarvoor een mobiliteitsplan is opgesteld. Dit plan beoogt in de periode 2013–2016 de mobiliteit van medewerkers die in het kader van de reorganisatie zijn aangewezen als verplichte of vrijwillige Van Werk Naar Werk-kandidaat te bevorderen door middel van een breed pakket aan voorzieningen. Voor de financiering van dit pakket aan voorzieningen is in 2013 een reorganisatievoorziening getroffen waarvoor een bijdrage van € 7,5 mln. is ontvangen van het moeder-departement.
De dotaties aan de voorziening en de ontvangen bijdrage zijn gesaldeerd onder de Overige lasten verwerkt.
– 1 | – 2 | (3) = (2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspron kelijk vast gestelde begroting | Realisatie | Verschil | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen | 12.099 | 12.258 | 159 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 7.892 | 23.318 | 15.426 |
Totaal investeringen (-/-) | – 33.429 | – 4.265 | 29.164 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 24 | 24 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 33.429 | – 4.241 | 29.188 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 1.223 | 1.223 | |
Aflossing op leningen (-/-) | – 7.579 | – 4.634 | 2.945 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 33.429 | 900 | – 32.529 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 25.850 | – 2.511 | – 28.361 |
| ||||
5. | Rekening Courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (= 1+2+3+4) | 12.412 | 28.824 | 16.412 |
De operationele kasstroom is hoger dan begroot als gevolg van de vorming van de reorganisatie- voorziening (€ 6,3 mln.), een toename van het saldo kortlopende schulden (€ 6,7 mln.) en een afname van de vorderingen (€ 2,3 mln.).
De investeringen in 2013 betreffen:
Investeringen | x € 1.000 |
---|---|
– installaties en inventaris | 3.340 |
– overige investeringen | 939 |
4.279 |
In verband met de aanpassing van de investeringsplanning van digitale flitspalen zijn de gerealiseerde investeringen veel lager dan begroot. De investeringen worden doorgeschoven naar 2014. Hierdoor is het beroep op de leenfaciliteit ook veel lager dan begroot.
De eenmalige storting door het moederdepartement heeft betrekking op de aanzuivering van het negatieve eigen vermogen ultimo 2012.
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | ||
CJIB-totaal: | ||||||
FTE-totaal | 929 | 943 | 942 | 916 | 726 | 190 |
Saldo van baten en lasten in % | 1,8 | – 6,0 | – 1,2 | 1,3 | 0,0 | 1,3 |
Boeten en Transacties | ||||||
Aantal | 11.285.857 | 10.104.626 | 9.656.852 | 9.945.429 | 8.901.000 | 1.044.429 |
Kostprijs (x € 1) | 6,00 | 6,00 | 7,00 | 7,00 | 7,00 | 0 |
Omzet (p*q) | 67.715.142 | 60.627.756 | 65.205.107 | 69.618.000 | 62.307.000 | 7.311.000 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 95,6 | 94,4 | 93,7 | 97,5 | 98,6 | – 1,1 |
Transacties (t/m 2010 = incl. OM-afdoeningen) | ||||||
Aantal | 467.155 | 290.142 | 136.295 | 77.878 | 83.674 | – 5.796 |
Kostprijs (x € 1) | 34,76 | 15,33 | 21,84 | 42,39 | 38,80 | 3,59 |
Omzet (p*q) | 16.238.308 | 4.447.877 | 2.976.683 | 3.300.937 | 3.246.723 | 54.214 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 64,9 | 62,7 | 65,7 | 78,0 | 65,0 | 13,0 |
Vrijheidsstraffen1 | ||||||
Aantal | 23.568 | 23.267 | 20.025 | 18.744 | 9.857 | 8.887 |
Kostprijs (x € 1) | 73,35 | 98,78 | 66,97 | 57,98 | 80,27 | – 22,29 |
Omzet (p*q) | 1.728.713 | 2.298.314 | 1.341.074 | 1.086.774 | 791.186 | 295.588 |
Taakstraffen1 | ||||||
Aantal | 36.996 | 33.238 | 34.256 | 36.165 | 12.971 | 23.194 |
Kostprijs (x € 1) | 25,90 | 40,18 | 34,75 | 30,80 | 32,11 | 1,31- |
Omzet (p*q) | 958.196 | 1.335.503 | 1.190.396 | 1.113.906 | 416.464 | 697.442 |
Schadevergoedingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 11.671 | 10.973 | 13.201 | 12.559 | 6.475 | 6.084 |
Kostprijs (x € 1) | 438,47 | 468,03 | 399,29 | 418,11 | 443,96 | 25,85- |
Omzet (p*q) | 5.117.383 | 5.135.693 | 5.271.027 | 5.250.986 | 2.874.559 | 2.376.427 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 87,4 | 87,3 | 86,9 | 87,0 | 85,0 | 2,0 |
Ontnemingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 1.150 | 1.152 | 1.129 | 1.123 | 639 | 484 |
Kostprijs (x € 1) | 3.745,49 | 4.435,43 | 3.513,27 | 4.363,67 | 3.575,92 | 787,75 |
Omzet (p*q) | 4.307.314 | 5.109.615 | 3.966.482 | 4.900.402 | 2.284.067 | 2.616.335 |
% afgedane A-zaken binnen 3 jaar | 64,3 | 67,3 | 66,5 | 59,9 | 65,0 | 5,1- |
% afgedane B-zaken binnen 10 jaar | (-41,3) | 90,1 | 82,8 | 78,6 | 80,0 | 1,4- |
Voorwaaardelijke invrijheidsstelling | ||||||
Omzet | 693.000 | |||||
Routeren Toezicht | ||||||
Omzet | 560.000 | |||||
Omzet-diversen/input | ||||||
Omzet | 16.833.995 |
Toelichting doelmatigheidstabel
Onder de boeten en transacties zijn de producten opgenomen die worden gefinancierd vanuit de administratiekosten. Dit betreffen de Wahv-sancties, boetevonnissen en OM-afdoeningen.
Over de gehele linie zijn de productieaantallen hoger uitgekomen dan begroot. De aantallen liggen, met uitzondering van de transacties, vrijwel op het niveau van 2012. Bij de transacties is de realisatie lager dan over 2012 als gevolg van de verdere implementatie van de OM-afdoening.
De inning- en afdoeningspercentages staan onder druk. Desalniettemin zijn de afgesproken indicatoren vrijwel alle (bijna) gehaald. Het hogere inningspercentage bij de transacties is te verklaren door de huidige samenstelling van de zaakstromen; de zaakstromen met een lager inningpercentage zijn overgegaan naar de OM-afdoening. Bij de ontnemingsmaatregelen zijn de lagere afdoeningspercentages te verklaren doordat de inzet met name is gericht op het uiteindelijk innen van een zaak in plaats van op een snelle inning. Verder heeft het vervallen van de mogelijkheid tot vervangende hechtenis een nadelig effect op het afdoeningspercentage bij de B-zaken (dit betreft zaken van € 10.000 – € 100.000).
Bij het product vrijheidsstraffen heeft het CJIB efficiencyvoordelen gerealiseerd, waardoor de kostprijzen, zowel ten opzichte van de begroting als ten opzichte van 2012, lager zijn uitgekomen. Bij de ontnemingsmaatregelen is de kostprijs gestegen als gevolg van extra inzet in het inning- en incassotraject vanuit het programma Afpakken. Deze extra inzet heeft in 2013 geleid tot hogere dan begrote ontnemingsbaten. De kostprijzen van de overige producten liggen min of meer in lijn met de begroting.