Inleiding
FMHaaglanden (FMH) is één van de vier landelijke concerndienstverleners en verzorgt de facilitaire dienstverlening voor het Rijk in de regio Haaglanden.
FMH verzorgt in 2013 de facilitaire dienstverlening voor de departementen Buitenlandse Zaken (BZ), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Infrastructuur en Milieu (IenM), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Veiligheid en Justitie (VenJ), Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Daarnaast faciliteert FMH rijksverzamelkantoren in de regio Haaglanden.
Visie en missie
FMH wil de professionele dienstverlener zijn in de regio Haaglanden die gefaciliteerde rijkswerkplekken levert zodat klanten comfortabel kunnen werken. De bouwstenen «klanten» en «medewerkers» vormen het belangrijkste kapitaal en zijn dan ook uitgangspunt van het denken en handelen.
De missie is dit zo goed te doen dat klanten en medewerkers ons desgevraagd aanbevelen bij anderen.
Producten en diensten
FMH levert producten en diensten op het gebied van gebouwbeheer, exploitatie, consumptieve diensten, risicobeheersing, schoonmaak, verhuizen, post en reprografie, verstrekken van inrichting, voorzieningen vervoer, facilitair advies en overige diensten.
Klanttevredenheid, kosten en kwaliteit van dienstverlening
FMH heeft in samenspraak met het afnemersberaad (vertegenwoordigers van demands) een plan van aanpak opgesteld met betrekking tot de onderwerpen kwaliteit, klanttevredenheid en besparingsmogelijkheden.
In 2013 is gewerkt aan een voorstel waarop de kwaliteit van de dienstverlening het best kan worden gemonitord. FMH heeft de analyses op de uitkomsten van de gehouden klanttevredenheidonderzoeken (iKTO’s) bij de departementen BZ, BZK, SZW en VWS afgerond. De resultaten van de departementen IenM en VenJ zijn in december ontvangen.
FMH heeft in samenwerking met de demands voor de producten en diensten: beveiliging, energie, extern vergaderen, post- en personenvervoer besparingsvoorstellen uitgewerkt. Bij de uitwerking van de voorstellen is gebleken dat er meer behoefte is om naar individuele besparingsmogelijkheden te kijken dan naar gezamenlijke besparingsmogelijkheden. De verwachting is namelijk dat op individueel niveau de besparingsmogelijkheden groter zijn. Er is voor het vervolgtraject gekozen voor een departementspecifieke aanpak.
Aansluitingen
In de eerste maanden van 2013 zijn volgens planning bijna 5.000 ambtenaren verhuisd naar de Turfmarkt 147. De taakorganisaties van VenJ zijn gehuisvest in de Turfmarkt. Hierdoor zijn ze aangesloten op de dienstverlening van het Dienstencentrum VenJ en de facilitaire dienstverlening van FMH. Met deze aansluiting zijn ook de medewerkers naar FMH over gekomen. De medewerkers zijn per 1 november 2013 formeel in dienst getreden.
In 2013 zijn de aansluitingen van Economische Zaken (EZ), Algemene Zaken (AZ) en Financiën (FIN) verder voorbereid. De dienst personenvervoer van FIN is per 1 oktober 2013 door FMH overgenomen.
De politieke besluitvorming rondom het onderwerp «Lage loonschalen» binnen de rijksoverheid heeft ertoe geleid dat de aansluiting van de Rijksbeveiligingsorganisatie (RBO) op FMH, die 1 januari 2015 was voorzien, geen doorgang vindt. RBO zal over gaan naar VenJ als onderdeel van een landelijke aanpak. Er is wel gewerkt aan samenwerkingsafspraken tussen RBO en FMH.
Landelijk Facilitair Management Overleg (LFMO)
Het LFMO heeft het meerjarenplan geactualiseerd en een communicatieplan opgesteld.
Om de gezamenlijke producten van het LFMO te bespreken is tijdelijk een Facilitair Beraad ingesteld. Het Facilitair Beraad heeft voor de ontwikkeling van de rijksproducten- en dienstencatalogus in 2013 onder andere de volgende producten en diensten vastgesteld: catering, reststoffenmanagement, schoonmaak, verhuizen, ruimte en benodigdheden en telefoonservice.
De uitgangspunten van het kostprijsmodel zijn beschreven en het format voor het kostprijsmodel is gerealiseerd.
Daarnaast heeft het LFMO vanuit een adviesrol richting de Interdepartementale Commissie Faciliteiten en Huisvesting (ICFH) verschillende uitvoeringstoetsen aangeleverd, onder andere over het nieuwe Rijkskantoor, de standaardisatie van de Rijksbrede Bedrijfshulpverlening (BHV) en de concept-brief Lage Loonschalen.
Verder is er een werkgroep klantprocessen, serviceportaal, personeel en intake/transitie.
Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap FMH
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 12.567 | 30.645 | 18.078 | 32.067 |
Omzet overige departementen | 82.724 | 86.008 | 3.284 | 72.331 |
Omzet derden | – | 181 | 181 | 512 |
Rentebaten | – | 10 | 10 | – |
Vrijval voorzieningen | – | 23 | 23 | 18 |
Bijzondere baten | – | – | – | 37 |
Totaal baten | 95.291 | 116.867 | 21.576 | 104.965 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 88.365 | 111.887 | 23.522 | 96.737 |
– personele kosten | 23.523 | 29.598 | 6.075 | 25.663 |
waarvan eigen personeel | 21.171 | 23.958 | 2.787 | – |
waarvan externe inhuur | 2.352 | 5.640 | 3.288 | – |
– materiële kosten | 64.842 | 82.289 | 17.447 | 71.074 |
waarvan apparaat ICT | 2.523 | 1.285 | – 1.238 | – |
waarvan bijdrage aan SSO's | 6.115 | 19.888 | 13.773 | – |
Afschrijvingskosten | 6.028 | 5.728 | – 300 | 4.777 |
– immaterieel | 200 | – | – 200 | – |
– materieel | 5.828 | 5.728 | – 100 | 4.777 |
Overige lasten | 898 | 472 | – 426 | 300 |
– dotaties voorzieningen | – | – | – | – |
– rentelasten | 898 | 472 | – 426 | 264 |
– bijzondere lasten | – | – | – | 37 |
Totaal lasten | 95.291 | 118.087 | 22.796 | 101.814 |
Saldo van baten en lasten | – | – 1.220 | – 1.220 | 3.151 |
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | |
---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Productgroepen | |||
Basis | 74.870 | 81.711 | 6.841 |
Basis+ | 7.138 | 5.577 | – 1.561 |
Maatwerk | 5.157 | 18.675 | 13.518 |
Werkelijk | 7.335 | 9.178 | 1.843 |
Overige opbrengsten | 791 | 1.693 | 902 |
Totaal | 95.291 | 116.834 | 21.543 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 23 | 23 |
Rentebaten | 0 | 10 | 10 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 95.291 | 116.867 | 21.576 |
Basis
De productgroep Basis is een afgesproken pakket producten en diensten dat wordt afgenomen waarvoor een vaste prijs per vaste verrekeneenheid wordt betaald. De prijs (p) en hoeveelheid (q) staan in principe gedurende het jaar vast. Bij substantiële wijzigingen in de dienstverlening zijn aanpassingen gedurende het jaar mogelijk.
De hogere omzet voor de basisdienstverlening komt enerzijds doordat FMH de dienst beveiliging heeft overgenomen van BZ. Anderzijds heeft FMH voor BZK en VenJ voor een beperkte periode te maken gehad met dubbele lasten, namelijk de kosten voor de dienstverlening in de Turfmarkt en de af te stoten panden (onder andere Schedeldoekshaven 100–200, Rijnstraat 8).
In de omzet van de basisdienstverlening is de tariefverlaging aan de opdrachtgevers van € 3,9 mln. verwerkt. Dit betreft het surplus van het eigen vermogen over 2012.
Basis+
De productgroep Basis+ heeft betrekking op producten en diensten waarvoor de opdrachtgever afhankelijk van de afgenomen hoeveelheid een prijs per product/dienst betaalt. De prijs (p) staat gedurende het jaar vast, de hoeveelheid (q) is afhankelijk van de afname.
De lagere omzet voor Basis+ doet zich met name voor bij de producten verhuizingen standaard, catering en vervoer personen.
De lagere omzet op standaard verhuizingen komt doordat in 2013 met name complexe verhuizingen zijn uitgevoerd. Deze dienstverlening is onderdeel van maatwerk.
Maatwerk
Bij de productgroep maatwerk is zowel de prijs (p) als de hoeveelheid (q) afhankelijk van de afname/vraag.
In 2013 zijn omvangrijke projecten uitgevoerd. Dit betreft met name het afstoten van panden (o.a. BZK en VenJ), het nieuwe werken bij IenM en BZ maar ook de verhuizing van VWS naar de Hoftoren. De omvang van deze projecten was bij het opstellen van de ontwerpbegroting nog niet in te schatten en was fors hoger dan begroot.
Daarnaast is het aantal maatwerkaanvragen ten opzichte van 2012 toegenomen.
Werkelijke kosten
De werkelijke kosten hebben betrekking op de nutsvoorzieningen en de belastingen en heffingen.
De hogere omzet voor de werkelijke kosten komt door de ingebruikname van de Turfmarkt. FMH heeft, met de ingebruikname van het pand, de dienstverlening voor de nutsvoorzieningen van BZK en VenJ overgenomen.
Overige opbrengsten
De overige opbrengsten hebben betrekking op de specifieke DVA afspraken met de departementen, de werkzaamheden ten behoeve van aansluitingen en verkoop van auto’s.
Personele kosten
De toename van de personele kosten is een direct gevolg van de toename in vraag naar de facilitaire dienstverlening.
De toename van het eigen personeel is onder andere het gevolg van de aansluiting van de taakorganisaties van VenJ en de aansluiting van FIN voor het vervoer. Hiermee zijn ook de medewerkers overgekomen naar FMH.
De hogere externe inhuur komt met name door extra inzet die benodigd was om uitvoering te kunnen geven aan de omvangrijke maatwerkprojecten in 2013. Ook was er extra capaciteit benodigd zowel de Turfmarkt als de af te stoten panden van BZK en VenJ te faciliteren. Tevens is gebleken dat de ingebruikname van een nieuw pand in beginsel meer capaciteit vergt dan bestaande panden.
Materiële kosten
De materiële kosten omvatten de uitgaven voor huisvesting, communicatie, automatisering, kantoorkosten, adviesopdrachten en overige kosten ten behoeve van het apparaat. Daarnaast zijn de directe inkoopkosten voor de dienstverlening opgenomen onder de materiële kosten.
Bij de ontwerpbegroting is voor de bijdrage aan de SSO’s alleen rekening gehouden met de bijdrage ten behoeve van het apparaat van FMH. Echter de SSO’s zijn ook leveranciers voor de dienstverlening van FMH aan de departementen, zoals RBO voor de beveiliging en IPKD voor de koeriersdiensten (beiden bedrijfseenheden binnen De Werkmaatschappij). Deze kosten zijn wel meegenomen in de realisatiecijfers.
Het aandeel van de inkoopkosten in de materiële kosten bedraagt 88%.
Rentelasten en afschrijvingskosten
De rentelasten en afschrijvingslasten zijn lager dan begroot omdat de investeringen lager zijn dan gepland. Daarnaast is het rentepercentage lager dan begroot.
Resultaat
Het negatieve resultaat van € 1,2 mln. is het gevolg van de tariefverlaging van de basisdienstverlening met € 3,9 mln. om het surplus van het eigen vermogen ultimo 2013 op te heffen. Om het eigen vermogen op het maximum van 5% uit te laten komen moest FMH dus een negatief resultaat behalen van € 3,9 mln.
Het resultaat over 2013 (– € 1,2 mln.) is dus positiever dan verwacht (– € 3,9 mln.). Dit wordt met name veroorzaakt doordat FMH de toename in vraag naar facilitaire dienstverlening met beperkte extra middelen heeft kunnen uitvoeren. De indirecte kosten stijgen niet evenredig mee met de directe kosten voor de dienstverlening.
Balans per 31 december 2013
Balans 2013 | Balans 2012 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | – | – |
Materiële vaste activa | 24.828 | 24.033 |
– grond en gebouwen | – | – |
– installaties en inventarissen | 24.058 | 23.338 |
– overige materiële vaste activa | 770 | 695 |
Voorraden | – | – |
Debiteuren | 3.520 | 3.014 |
Nog te ontvangen | 7.052 | 3.417 |
Liquide middelen | 7.391 | 22.853 |
Totaal activa | 42.791 | 53.317 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 7.603 | 8.823 |
– exploitatiereserve | 8.823 | 5.672 |
– onverdeeld resultaat | – 1.220 | 3.151 |
Voorzieningen | 46 | 69 |
Leningen bij het MvF | 15.540 | 19.458 |
Crediteuren | 4.582 | 8.253 |
Nog te betalen | 15.020 | 16.715 |
Totaal passiva | 42.791 | 53.317 |
Materiële activa
De materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de aanschafprijs, verminderd met afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen.
Afschrijvingen op materiële vaste activa zijn gebaseerd op de geschatte economische levensduur, rekening houdend met eventuele restwaarde. Deze afschrijving vindt lineair plaats.
31-12-2013 | 31-12-2012 | |
---|---|---|
Debiteuren moederdepartement | 1.615 | 1.971 |
Debiteuren overige departementen | 1.895 | 848 |
Debiteuren overigen | 10 | 195 |
3.520 | 3.014 |
Het saldo debiteuren betreft met name vorderingen op de departementen voor de geleverde dienstverlening. De toename bij overige departementen heeft met name betrekking op VenJ en betreft vooral facturen met een ouderdom van meer dan 90 dagen.
31-12-2013 | 31-12-2012 | |
---|---|---|
Vooruitbetaalde en vooruitontvangen facturen | 851 | 176 |
Nog te factureren bedragen | 5.453 | 1.499 |
Onderhanden werk | 748 | 1.742 |
7.052 | 3.417 |
De toename in vooruitbetaalde en vooruitontvangen facturen heeft voornamelijk betrekking op een vordering op één leverancier. Dit bedrag zal in december 2014 voldaan worden. Daarnaast heeft FMH voor het pand Rijnstraat 8 de servicekosten voor het gehele jaar 2013 betaald. Dit pand is echter medio 2013 gesloten waardoor FMH nog een vordering heeft op de RVB i.o.
Het saldo nog te ontvangen van € 7,052 mln. bestaat uit € 2,032 mln. voor het moederdepartement, € 4,219 mln. voor overige departementen en € 0,801 mln. voor overigen.
De nog te factureren bedragen ultimo 2013 kunnen naar de volgende productgroepen worden gesplitst:
Productgroep | Nog te factureren |
---|---|
Basis | 663 |
Basis+ | 1.443 |
Maatwerk | 2.051 |
Werkelijk | 1.182 |
Overige opbrengsten | 114 |
Totaal | 5.453 |
De toename ten opzichte van 2012 doet zich in elke productgroep voor.
Bij de basis+ dienstverlening betreft dit voornamelijk de dienst vervoer. De werkelijke kosten hebben betrekking op de periode oktober tot en met december. De toename bij maatwerk is met name het gevolg van een hogere omzet voor maatwerkopdrachten (€ 19 mln. in 2013 t.o.v. € 11 mln. in 2012).
Daarnaast is het onderhanden werk ten opzichte van 2012 afgenomen doordat er aan het einde van het jaar meer projecten zijn afgerond.
Liquide middelen
De rekening courant bij het Ministerie van Financiën per 31 december 2013 bedraagt € 7,4 mln. De daling van de liquide middelen is onder andere het gevolg van een toename in overlopende activa en afname in overlopende passiva.
Eigen vermogen
De Regeling Agentschappen stelt dat het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap gebonden is aan een maximum omvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste 3 jaar.
Het eigen vermogen komt uit op circa € 7,6 mln. en is € 2,4 mln. hoger dan de maximumomvang. FMH zal het surplus teruggeven aan de opdrachtgevers door middel van een tariefverlaging op de basisdienstverlening 2014.
Leningen bij het MvF
De leningen hebben betrekking op de overname van activa van de aansluitende departementen en de investeringen ten behoeve van het pand Turfmarkt.
31-12-2013 | 31-12-2012 | |
---|---|---|
Crediteuren moederdepartement | 1.002 | 1.227 |
Crediteuren overige departementen | 276 | 760 |
Crediteuren overigen | 3.304 | 6.266 |
4.582 | 8.253 |
Onder de crediteuren overig zijn de van de leveranciers ontvangen inkoopfacturen verantwoord.
De afname van het saldo crediteuren is het gevolg van een verbeterd betaalgedrag van FMH.
31-12-2013 | 31-12-2012 | |
---|---|---|
Nog te ontvangen facturen | 9.546 | 10.025 |
Aflossing Lening MvF komend boekjaar | 3.919 | 5.201 |
Personele verplichtingen (vakantiegeld,-dagen, 13e maand e.d.) | 1.528 | 1.456 |
Overige schulden | 27 | 33 |
15.020 | 16.715 |
Het saldo nog te betalen van € 15,020 mln. bestaat uit € 11,099 mln. voor het moederdepartement, € 0,981 mln. voor overige departementen en € 2,94 mln. voor overigen.
Kasstroomoverzicht
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen | 11.235 | 22.853 | 11.618 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 6.028 | – 3.738 | – 9.766 |
Totaal investeringen (-/-) | – 6.510 | – 7.626 | – 1.116 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | 1.103 | 1.103 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 6.510 | – 6.523 | – 13 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – | – | – | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | – | – | – | |
Aflossingen op leningen (-/-) | – 6.028 | – 5.201 | 827 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 6.510 | – | – 6.510 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 482 | – 5.201 | – 5.683 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (1+2+3+4) (maximale roodstand 0,5 miljoen €) | 11.235 | 7.391 | – 3.844 |
De investeringen in installaties en inventaris hebben vooral betrekking op de aanschaf van meubilair en audiovisuele middelen voor de Turfmarkt. Daarnaast heeft FMH in 2013 ook geïnvesteerd in meubilair en audiovisuele middelen voor de Koningskade en de Plesmanweg.
De investeringen in overige materiële vaste activa betreft voornamelijk de overname van dienstauto's van het Ministerie van Financiën en de aanschaf van nieuwe dienstauto's.
Doelmatigheidsindicatoren
Omschrijving Generiek Deel | realisatie1 2010 | realisatie 2011 | realisatie 2012 | begroting 2013 | realisatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Verloop tarieven basisdienstverlening | 100 | 95,7 | 108 | 92,2 | |
(norm 2011) | |||||
Omzet per produktgroep (pxq) | |||||
* Basis | 34.918 | 68.076 | 78.943 | 74.870 | 81.711 |
* Basis+ | 2.255 | 7.262 | 6.428 | 7.138 | 5.577 |
* Maatwerk | 1.086 | 6.224 | 11.100 | 5.157 | 18.675 |
* Werkelijk | 6.392 | 8.031 | 7.584 | 7.335 | 9.178 |
* Overig | – | 1.338 | 902 | 791 | 1.693 |
Saldo van baten en lasten (%) | 4,0% | 3,0% | 3,0% | 0,0% | – 1,0% |
Personele kosten als % van de totale kosten | 21,1% | 23,6% | 25,1% | 25,0% | |
Materiële kosten als % van de totale kosten | 68,1% | 71,0% | 69,8% | 70,0% | |
Apparaatskosten (in €) | 12.634 | 27.902 | 34.207 | 39.547 | |
Kostenbesparing aanbestedingen (5%) | – | 461 | 1.075 | nvt | nvt |
4FM (per 1 april 2012) | |||||
Klanttevredenheid | Tevreden | Tevreden | |||
Medewerkerstevredenheid | Tevreden | Tevreden | |||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 284 | 351 | 380 | 361 |
Algemeen
De realisatie 2010 en de begroting 2011 hebben betrekking op voormalig 4FM, waarvan 2010 voor een periode van 9 maanden.
Taakstellingen
Evenals de andere departementen en uitvoeringsorganisaties van het Rijk levert FMH een bijdrage aan de taakstelling van de departementen uit het regeerakkoord. Deze bestaat uit een generieke taakstelling van 6% op het eigen apparaat (2012 – 2015). Deze taakstelling is door FMH over 2013 ruimschoots gerealiseerd (norm: 1,5% op eigen apparaat). FMH heeft ten opzichte van 2012 een daling van de tarieven voor de basisdienstverlening gerealiseerd van 3,6%. Dit is inclusief de herijking en de tariefverlaging in 2013. De totale tariefdaling ten opzichte van 2011 voor de basisdienstverlening bedraagt 7,8%. Dit percentage is inclusief de besparingen op aanbestedingen.
De additionele taakstelling uit het regeerakkoord ligt bij de departementen en wordt ingevuld met een vermindering van taken dan wel versoberingen. FMH bekijkt samen met de opdrachtgevers wat de mogelijkheden zijn voor een versobering van het dienstverleningspakket. Dit wordt ook meegenomen bij nieuwe aanbestedingen.