Algemeen
De status van de Inspectie Werk en Inkomen als baten-lastenagentschap is per 1 januari 2014 opgeheven. De taken en activiteiten worden voortgezet in de Inspectie SZW. In deze paragraaf is de laatste verantwoording opgenomen. De balans per 31 december 2013 zal worden gebruikt als slotbalans voor de vereffening. Voor haar financiële verantwoording volgt de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) de inrichtingseisen zoals die zijn opgenomen in de Regeling Agentschappen 2013. De waarderingsgrondslagen zijn als volgt:
-
• De materiële en immateriële vaste activa zijn volledig afgeschreven.
-
• De waardering van het onderhanden werk geschiedt tegen vervaardigingsprijs. Hiertoe wordt het aantal aan de producten bestede uren in 2013 vermenigvuldigd met het uurtarief. Het saldo van de voorziening onderhanden werk is hierop in mindering gebracht.
-
• De voorziene detacheringsopbrengsten in de voorzieningen voor reorganisatie zijn onder de vorderingen opgenomen.
-
• De openstaande verlofuren ultimo 2013 zijn tegen een gemiddeld uurloon als schuld in de balans opgenomen.
-
• IWI heeft geen voorziening opgenomen voor jubileumuitkeringen.
-
• De overige balansposten worden gewaardeerd tegen nominale/liquidatiewaarde.
-
• De baten en lasten worden zoveel mogelijk toegerekend aan de periode waarop deze betrekking hebben.
De IG en de SG hebben afspraken gemaakt over de te leveren producten en de prijs hiervan. IWI heeft periodiek gerapporteerd over de voortgang van de werkzaamheden en de prognose van de opbrengsten voor geleverde producten en het exploitatieresultaat 2013.
Staat van baten en lasten Inspectie Werk en Inkomen
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde Begroting | Realisatie 2013 | Verschil | Realisatie 2012 | |
Baten | ||||
Opbrengst moederdepartement | 10.000 | 9.041 | – 959 | 10.589 |
Opbrengst overige departementen | – | – | – | – |
Opbrengst derden | – | – | – | – |
Rentebaten | 5 | 6 | 1 | 26 |
Vrijval voorzieningen | – | 656 | 656 | 205 |
Bijzondere baten | – | |||
Totaal baten | 10.005 | 9.703 | – 302 | 10.820 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
• personele kosten | 8.495 | 7.657 | – 838 | 7.957 |
waarvan eigen personeel | 7.325 | 6.996 | – 329 | 7.315 |
waarvan externe inhuur | 600 | 617 | 17 | 480 |
• materiële kosten | 1.435 | 976 | – 459 | 1.652 |
waarvan apparaat ICT | 165 | 46 | – 119 | 332 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 300 | 211 | – 89 | 274 |
Afschrijvingskosten | ||||
• immaterieel | 75 | 124 | 49 | 74 |
• materieel | – | – | – | 61 |
Overige lasten | ||||
• dotaties voorzieningen | – | 661 | 661 | 734 |
• rentelasten | – | – | – | – |
• bijzondere lasten | – | – | – | – |
Totaal lasten | 10.005 | 9.418 | – 587 | 10.478 |
Saldo van baten en lasten | – | 285 | 285 | 342 |
Opbrengst departement SZW
De opbrengst departement SZW ad € 9.041.000 heeft betrekking op afronding van producten uit de tarievennota 2013 voor € 8.931.000. Daarnaast worden in 2013 producten opgeleverd uit de tarievennota’s 2011 en 2012 waarvoor een opbrengst van € 110.000 wordt gegenereerd. De toe- en afname van het onderhanden werk ultimo het verslagjaar is in de opbrengst verdisconteerd. De opbrengst komt € 959.000 lager uit dan begroot, met name door de mutatie in het onderhanden werk ten opzicht van ultimo 2012 (zie ook de post onderhanden werk in de balans).
Voor lopende onderzoeken uit de tarievennota 2013 is € 2.119.000 aan voorschot ontvangen. De ontvangen voorschotten zijn in de balans onder de vooruit ontvangen bedragen opgenomen.
Rentebaten
De rentebaten betreffen de rekening courant bij het Ministerie van Financien.
Vrijval voorziening
De onttrekking voorziening betreft in hoofdzaak de vrijval uit de voorziening onderhanden werk ad € 623.000. De vrijval komt door de afronding in 2013 van producten waarvoor ultimo 2012 deze voorziening is gevormd. Deze post is vrij omvangrijk als gevolg van het doorschuiven van twee programmarapportages van 2012 naar 2013. Voor deze onderzoeken was in 2012 meer capaciteit nodig dan gepland, waardoor er een voorziening gevormd diende te worden. Daarnaast is er € 33.000 vrijgevallen uit de voorziening wachtgeld voormalig Ctsv’ers.
Personele kosten
De personele kosten bedragen € 7.657.000 en komen daarmee € 838.000 lager uit dan de begroting.
De salariskosten zijn € 495.000 lager dan begroot door een lagere bezetting en de niet begrote opbrengst uit detachering van een drietal medewerkers. De formatie 2013, zoals opgenomen in de ontwerpbegroting bedraagt 88,7 fte. De gemiddelde bezetting komt op 82,8 fte, waarvan 57,6 fte voor de directie W&I en een forfaitaire doorbelasting van de salariskosten van 18,2 fte van directie APS en 7,0 van directie I&I. De salariskosten van de betreffende medewerkers zijn aan de baten-lastenagentschap toegerekend. De salariskosten van de tijdelijk boven de sterkte geplaatste medewerkers bij de directie W&I zijn ten laste van de reorganisatievoorziening gebracht.
De uitgaven voor inhuur van externe deskundigen bedragen € 617.000. Hiermee blijft IWI binnen de departementale norm voor inhuur. De bijdragen van de directies IVV en UBN voor respectievelijk de onderzoeken in het kader van IAU en MAU ad € 150.000 en het onderzoek Beveiliging Suwinet ad € 50.000 zijn in mindering gebacht op deze kosten. Met de kosten van inlening ad € 137.000 komen de totale kosten voor inhuur van personeel uit op € 554.000. Dit is € 46.000 onder het begrote bedrag.
De overige personeelskosten, zoals rechtspositionele regelingen, opleidingen en diverse overige personeelskosten bedragen € 273.000 en blijven daarmee € 297.000 onder de begroting. De onderbesteding betreft de post opleidingen ad € 145.000, de overige personeelskosten ad € 117.000 en de reiskosten woon-werkverkeer ad € 35.000.
Materiële kosten
De materiële kosten betreffen de kosten van ICT/automatisering, huisvesting en bureaukosten. De uitgaven ad € 976.000 komen in totaal € 459.000 lager uit dan de begroting.
De kosten van ICT/automatisering komen € 209.000 lager uit dan het begrote bedrag. De kosten van SSO ICT blijven in totaal € 89.000 onder de begroting. Dit komt onder meer door het afsoten van enkele applicaties, waardoor de hostingskosten lager uitkomen en daarnaast door een eenmalige compensatie als gevolg van de wijziging van de tariefstructuur van SSO ICT. Tenslotte viel de afrekening over 2012 lager uit dan waar rekening mee was gehouden. Op de uitgaven is de bijdrage voor flexibel werken in mindering gebracht. De overige ICT-kosten blijven € 120.000 achter bij de begroting, omdat geen gebruik is gemaakt van de stelpost voor onderhoud en licentiekosten.
De huisvestingskosten laten een onderbesteding van € 107.000 zien. In 2013 heeft de directie Bedrijfsvoering, conform de afspraak, 80 werkplekken tegen het afgesproken tarief doorbelast. De onderbesteding komt nagenoeg geheel door het laten vrijvallen van een reservering van de extra risico-opslag die verschuldigd was bij het vroegtijdig vertrek uit het voormalig kantoorgebouw.
Als gevolg van diverse onderbestedingen komen de bureaukosten € 143.000 lager uit dan opgenomen in de ontwerpbegroting.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten betreffen het documentaire informatiesysteem Nebo. Als gevolg van de integratie in DIWI is Nebo in 2013 volledig afgeschreven, waardoor de afschrijvingskosten € 49.000 hoger uitkomen dan begroot.
Dotatie voorzieningen
Eind 2013 heeft er een dotatie aan voorzieningen plaatsgevonden van totaal € 661.000. Voor enkele onderzoeken die over de jaargrens 2013–2014 lopen, diende er een dotatie plaats te vinden aan de voorziening onderhanden werk voor € 357.000. Wat betreft de reorganisatievoorzieningen leidt voornamelijk de latere pensioendatum er toe dat de verplichtingen hoger uitvallen. Ultimo 2013 leidt dit tot een dotatie van totaal € 304.000.
Balans Inspectie Werk en Inkomen
Balans 2013 | Balans 2012 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | – | 124 |
Materiële vaste activa | ||
• grond en gebouwen | – | – |
• installaties en inventarissen | – | – |
• overige materiële vaste activa | – | – |
Voorraden | – | – |
Onderhanden werk | 1.703 | 2.741 |
Debiteuren | 87 | 288 |
Nog te ontvangen | – | 3 |
Liquide middelen | 3.947 | 4.548 |
Totaal activa | 5.737 | 7.704 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
• exploitatiereserve | 489 | 364 |
• onverdeeld resultaat | 285 | 342 |
Voorzieningen | 1 683 | 2.829 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | – | – |
Crediteuren | – | 84 |
Nog te betalen / vooruit ontvangen | 3.280 | 4.085 |
Totaal passiva | 5.737 | 7.704 |
Onderhanden werk
De opgenomen post onderhanden werk ad € 1.703.000 betreft in totaal 17 lopende onderzoeken ultimo 2013, waarvan 16 onderzoeken uit de tarievennota 2013 en 1 uit de tarievennota 2012. Het saldo van de voorziening onderhanden werk is op deze post in mindering gebracht.
Debiteuren
De debiteuren betreffen een vordering betreffende een gedetacheerde medewerker over het laatste kwartaal 2013 en de vorderingen uit lopende detacheringsovereenkomsten van medewerkers die buiten IWI zijn gedetacheerd en waarvan de lasten zijn opgenomen onder de voorzieningen voor reorganisaties. De voorzieningen aan de passiefzijde van de balans zijn met deze bedragen verhoogd. De vorderingen hebben een looptijd van korter dan 1 jaar.
Eigen vermogen
2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|
1. Eigen vermogen per 1 januari | 764 | 2.565 | 706 |
2. Saldo van baten en lasten | 2.176 | 342 | 285 |
3. Uitkering aan moederdepartement | – 375 | – 2.200 | – 217 |
4. Eigen vermogen per 31 december (1+2+3) | 2.565 | 706 | 774 |
Het eigen vermogen is in 2013 met € 217 000 afgenomen op grond van een afspraak met de SG bij de vaststelling van de bijdrage over 2012. Met het positieve resultaat over 2013 komt het eigen vermogen op € 774 000.
Het maximale eigen vermogen is begrensd op 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar, te weten € 488 000. Het eigen vermogen ultimo 2013 komt derhalve boven de 5%-norm uit. Als gevolg van het opheffen van de baten-lastenstatus van IWI zal over de bestemming van het eigen vermogen ultimo 2013 worden besloten. SZW doet dit in overleg met het Ministerie van Financiën.
Voorzieningen
Stand 1-1-2013 | Saldo uitgaven | Vrijval of dotatie | Mutatie vordering op derden | Stand 31-12-2013 | |
---|---|---|---|---|---|
1. Voorziening wachtgeld voormalige Ctsv’ers | 713 | – 260 | – 33 | – | 420 |
2. Voorziening voor reorganisatie 2007 | 37 | – 27 | 8 | 4 | 22 |
3. Voorziening voor reorganisatie 2009 | 1 955 | – 742 | 235 | – 239 | 1 209 |
4. Voorziening voor reorganisatie 2011 | 124 | – 153 | 61 | – | 32 |
5. Totaal voorzieningen | 2.829 | – 1.182 | 271 | – 235 | 1 683 |
Onder de vorderingen zijn de te verwachten opbrengsten van de gedetacheerde medewerkers toegelicht. Van de voorziening heeft een bedrag van € 708 000 een looptijd van korter dan 1 jaar en € 144 000 van langer dan 5 jaar.
De voorziening onderhanden werk ad € 357 000 is gesaldeerd met de voorraad onderhanden werk in de balans opgenomen.
Nog te betalen / vooruit ontvangen
De nog te betalen kosten bedragen € 399 000 en bestaan voornamelijk uit de ultimo 2013 opgebouwde vakantiedagen, vakantietoeslag en eindejaarsuitkering. Van de nog te betalen kosten heeft € 383 000 betrekking op het kerndepartement.
De post vooruit ontvangen bedragen ad € 2 881 000 betreft de van het kerndepartement ontvangen voorschotten op de ultimo 2013 lopende projecten uit de tarievennota 2013. Met name als gevolg van het schrappen van 2 onderzoeken tegen het einde van het jaar is er € 762 000 te veel aan voorschot ontvangen. Dit bedrag zal terugvloeien naar de eigenaar.
Kasstroomoverzicht Inspectie Werk en Inkomen
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde Begroting | Realisatie 2013 | Verschil | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 (incl. depositorekeningen) | 4.616 | 4.548 | – 68 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 1.033 | – 433 | 600 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – | – | – |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 49 | 49 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – | 49 | 49 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – | – 217 | – 217 |
4b. | Eenmalige storting door moederdepartement (+) | – | – | – |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – | – | – |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | – | – | – |
4. | Totaal financieringskasstroom | – | – 217 | – 217 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 (incl. depositorekeningen) | 3.583 | 3.947 | 364 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is het saldo van enerzijds de uitgaven en vrijval uit de verschillende voorzieningen en diverse mutaties in de vorderingen en schulden en anderzijds het saldo van baten en lasten over 2013.
Investeringskasstroom
De desinvestering betreft de versnelde afschrijving van het documentaire informatiesysteem Nebo als gevolg van de integratie van dit systeem in DIWI.
Financieringskasstroom
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft een terugbetaling van een deel van het resultaat 2012. Het bedrag is verrekend in de bevoorschotting voor 2013, een en ander conform besluitvorming van de SG.
Doelmatigheid Inspectie Werk en Inkomen
Doelstelling | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Begroting 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Generiek deel: | |||||
Tarieven/uur (prijsniveau 2011) (x € 1,–) | 143,83 | 131,85 | 127,53 | 123,52 | 121,37 |
fte-totaal ultimo jaar (excl. externe inhuur) | 125,7 | 114,0 | 83,0 | 80,8 | 84,6 |
Saldo baten en lasten (%) | 0,9 | 18,5 | 3,2 | 2,9 | 0 |
Kwaliteitsindicator: | |||||
Tijdigheid afronding projecten (%) | 38 | 100 | 70 | 40 | 80 |
Verklarende variabelen: | |||||
Declarabiliteit toezichtmedewerkers (%) | 65 | 67 | 78 | 75 | 72 |
Inhuur extern (in % van loonsom inclusief inhuur) | 7,3 | 5,7 | 6,3 | 8,2 | 7,6 |
Overhead (in % van totale bezetting) | 30 | 29 | 20 | 20 | 19 |
In de tabel zijn de tarieven zoals berekend in de tarievennota’s 2010 tot en met 2013 op het prijsniveau van 2013 opgenomen. Het tarief 2013 is ten opzichte van 2010 met circa 14% gedaald. De daling komt met name door de hogere norm voor declarabiliteit, een afname van de overhead en door de lagere kosten.
Bij de vorming van de Inspectie SZW per 1 januari 2012 zijn de operationele taken van IWI ondergebracht bij de directie W&I. De toezichtspecialisten en projectsecretarissen van IWI zijn geplaatst binnen de directie APS, maar wel voor een groot deel werkzaam bij de directie W&I. De staf en ondersteunende functionarissen zijn ondergebracht bij de directie I&I. De toerekening aan de directie W&I is op forfaitaire basis. De totale bezetting komt ultimo 2013 op 80,8 fte, waarvan 57,4 fte binnen de directie W&I, 17,4 fte binnen de directie APS en 6,0 fte binnen de directie I&I.
IWI stuurt op het tijdig afronden van haar producten. In deze rapportage wordt voor de tijdigheid gekeken naar de in de tarievennota 2013 opgenomen onderzoeken. In de tarievennota 2013 waren zeven programmarapportages opgenomen met een afrondingsdatum in 2013. Als gevolg van het splitsen van een project, zijn dat er totaal acht geworden. Hiervan waren er drie tijdig gereed, ofwel afgerond 40%. Hierbij wordt opgemerkt dat twee rapportages, die feitelijk met vertraging zijn verzonden, wel als tijdig zijn meegeteld. De verzending naar beleid van deze rapportages is als gevolg van de vakantieperiode aan het einde van het jaar uitgesteld. De vertragingen van over het algemeen slechts een à twee maanden zijn veelal het gevolg van een iets te krappe projectplanning, met name in de afrondingsfase.
In tabel 9.13 is één kwaliteitsindicator opgenomen. Naast de tijdigheid van oplevering van de rapporten zijn er geen andere betekenisvolle kwaliteitsindicatoren.
Het opleidingsplan van IWI is de basis voor de verdere ontwikkeling van het kennisniveau van de IWI-medewerkers. Begin 2013 heeft er nog een training plaatsgevonden voor het analyseprogramma Atlas.ti. Vervolgens zijn er opleidingen verzorgd voor een verdieping van de opleiding kwalitatief interviewen (focus op technieken van interviewen en observeren) en data-analyse (discourseanalyse). De werkgroep verbeteragenda heeft begin 2013 een conferentie voor alle medewerkers van de directie georganiseerd. De activiteiten van de verbeteragenda richten zich vooral op het verbeteren en verduidelijken van de praktische gang van zaken rondom het maken van de W&I-producten. De verbeteragenda wil een bijdrage leveren aan het blijven innoveren van de organisatie waarbij het leren en innoveren zoveel mogelijk geïntegreerd wordt in het normale werkproces.
De declarabiliteit van de toezichtmedewerkers van de directie W&I is in 2012 uitgekomen op 75% en komt daarmee lager uit dan in 2012, maar wel ruim boven de norm voor 2013 van 72%.