A. Algemene doelstelling
Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: het controleren van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de grondwetsartikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetgeving), 105 (begrotingen), 137 en 138 (Grondwetgeving) en enkele andere grondwet- en wetsartikelen.
De ambtelijke diensten
De ambtelijke organisatie van de Tweede Kamer heeft als missie het ondersteunen van het constitutioneel proces. De ambtelijke organisatie wil dit verder versterken door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden en de fractie organisatie in alle facetten van het werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteit, zoals door de Kamer bepaald, is daarbij leidend voor de ambtelijke organisatie.
In onderstaand overzicht zijn in meerjarig perspectief (2013 – 2016) de uitgaven per artikelonderdeel binnen dit artikel als totaal en als gemiddelde per Kamerzetel opgenomen.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 64.281 | 61.760 | 68.292 | 68.639 |
Kennis en onderzoek | 927 | 719 | 180 | 160 |
Publicatie officiële documenten | 2.432 | 1.768 | 1.512 | 1.528 |
Fractiekosten | 27.077 | 25.730 | 27.431 | 26.813 |
Uitzending leden | 186 | 333 | 298 | 187 |
Enquêtes | 526 | 2.215 | 1.230 | 115 |
Bijdrage ProDemos | – | – | 1.672 | 1.867 |
Totaal artikel 3 | 95.429 | 92.525 | 100.615 | 99.309 |
Gemiddeld per zetel | 636 | 617 | 671 | 662 |
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenaamde beheersafspraken) tussen de Minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.3
C. Beleidsconclusies
Er zijn in 2016 geen beleidswijzigingen ten aanzien van de aandachtspunten. Voor wat betreft de uitvoering en de beoogde resultaten deden zich geen bijzonderheden voor.
Aandachtspunten 2016
Als aandachtspunten voor 2016 koos het presidium de volgende onderwerpen:
-
• Voorzitterschap EU 1e helft 2016;
-
• Veiligheid en beveiliging, zowel fysiek als digitaal;
-
• Verdere digitalisering primair proces;
-
• Implementatie aanbevelingen: rapport «Voorop in Europa»;
-
• Voorbereidingsactiviteiten rond de renovatie van het Binnenhofcomplex;
-
• Implementatie van de besluitvorming op basis van het rapport van ABDTOPconsult;
-
• 200 jaar Staten-Generaal.
Voorzitterschap EU 1e helft 2016
De Stuurgroep van het project EU-voorzitterschap heeft na afronding van dit project de ambtelijke organisatie van beide Kamers opdracht gegeven tot een snelle, beknopte, interne procesevaluatie. Het doel van de procesevaluatie was het identificeren van aandachtspunten en trekken van lessen voor Eerste en Tweede Kamer, die nuttig kunnen zijn voor een volgend EU-voorzitterschap of voor vergelijkbare projecten. De parlementaire dimensie van het Nederlands EU-voorzitterschap is binnen budget afgerond.
Veiligheid en beveiliging, zowel fysiek als digitaal
Het bewaken en beschermen van de continuïteit van het werk van de Tweede Kamer; voor Tweede Kamerleden, bewindspersonen, gasten, bezoekers en medewerkers is een van de hoofdthema’s voor de ambtelijke organisatie.
In 2012 is een aanvang gemaakt met het verkrijgen van inzicht in risico’s van informatiebeveiliging hetgeen heeft geleid tot het opstellen van de Baseline Informatiebeveiliging TK. De baseline heeft in 2016 geleid tot een beschrijving hoe de Tweede Kamer wat betreft informatiebeveiliging op orde wenst te komen en bevat een set beheersmaatregelen.
Verdere digitalisering primair proces
Op 17 mei 2016 is de app Debat Direct geïntroduceerd. Met Debat Direct volgt de gebruiker overal live de plenaire debatten en openbare commissievergaderingen van de Tweede Kamer. Dat kan onderweg of thuis via smartphone of tablet. De app kan in combinatie met televisie ook worden gebruikt als zogenaamde «second screen app»: men kijkt het debat op tv terwijl de app de bijbehorende debat- en sprekersinformatie toont.
Implementatie aanbevelingen «Voorop in Europa» (VIE)
De aanbevelingen uit het rapport «Gericht op Europa» van de Radboud Universiteit zijn meegenomen bij de implementatie van het rapport «Voorop in Europa» (VIE; Kamerstuk 33 936).
De vaste commissie voor Europese Zaken heeft in 2016 een opzet voor een evaluatie van VIE besproken en aangehouden tot nadere bespreking begin 2017. Deze evaluatie ziet toe op de mate waarin alle aanbevelingen van VIE zijn geïmplementeerd.
Voorbereidingsactiviteiten rond de renovatie van het Binnenhofcomplex
In 2016 is besloten tot een tijdelijke uithuizing van de gehele Tweede Kamer voor de duur van de renovatie van het Binnenhofcomplex.
Implementatie van de besluitvorming op basis van het rapport van ABDTOPconsult.
In 2016 is uitvoering gegeven aan het ABD-rapport «Meer verzakelijking en verdere professionalisering».
De aanbevelingen zijn vertaald in een strategisch plan voor de ambtelijke organisatie gericht op het realiseren van meer politieke dienstbaarheid. Er is een activiteitenplan gemaakt voor verdeling van capaciteit en middelen. Er zijn dienstenplannen, die het MT en het presidium meer mogelijkheden tot sturing moeten geven. Voor de begrotingsuitvoering is een nieuwe rapportage aan het presidium in gebruik genomen. Deze biedt meer inzicht in financiën en geeft eveneens meer mogelijkheden tot sturing en bijsturing. Er is een Veiligheidsplan en een Informatiestrategie vastgesteld met kaders waarbinnen gewerkt moet worden.
In 2016 is een personeelsschouw uitgevoerd die inzicht biedt in de staat van de personele bezetting. Daarmee moet sterker kunnen worden gestuurd op de inzetbaarheid en kwaliteitsontwikkeling van de medewerkers en leidinggevenden. Dit wordt onder andere bereikt door alle leidinggevenden te laten deelnemen aan een Management Development-traject waarbinnen kwaliteitsontwikkeling en mobiliteit centraal staan.
200 jaar Staten-Generaal
Het parlementaire jaar 2015–2016 stond in Nederland mede in het teken van de viering van 200 jaar parlementaire democratie. Gedurende het gehele parlementaire jaar waren er activiteiten die relateren aan dit jubileum. Het project is afgerond. In het 4e kwartaal van 2016 zijn de laatste uitgaven verrekend met de Eerste Kamer.
D Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 3 Wetgeving/controle TK
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Realisatie 2016 | Vastgestelde begroting 2016 | Verschil 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 98.521 | 97.690 | 99.047 | 100.320 | 96.927 | 97.421 | – 494 | |
Uitgaven: | 100.501 | 95.429 | 92.524 | 100.615 | 99.309 | 97.421 | 1.888 | |
3.1 | Apparaat Tweede Kamer | 69.926 | 64.281 | 61.759 | 68.292 | 68.639 | 67.858 | 781 |
3.2 | Onderzoeksbudget | 281 | 927 | 719 | 180 | 160 | 2.174 | – 2.014 |
3.3 | Drukwerk | 3.689 | 2.432 | 1.768 | 1.512 | 1.528 | 1.789 | – 261 |
3.4 | Fractiekosten | 25.597 | 27.077 | 25.730 | 27.431 | 26.813 | 23.248 | 3.565 |
3.5 | Uitzending leden | 334 | 186 | 333 | 298 | 187 | 432 | – 245 |
3.6 | Parlementaire enquêtes | 673 | 526 | 2.215 | 1.230 | 115 | 0 | 115 |
3.7 | Bijdrage ProDemos | 0 | 0 | 0 | 1.672 | 1.867 | 1.920 | – 53 |
Ontvangsten: | 6.749 | 4.766 | 4.385 | 5.845 | 5.001 | 4.966 | 35 |
E Toelichting artikelonderdeel
Specificatie apparaatsuitgaven
Apparaat | 2016 |
---|---|
Personeel | 44.066 |
Eigen personeel | 36.944 |
Externe inhuur | 6.103 |
Overig personeel | 1.019 |
Materieel | 24.573 |
Overig materieel | 24.573 |
Totaal apparaat | 68.639 |
3.2 Kennis en onderzoek
Dit betreft de uitgaven voor de toekomst- en onderzoeksagenda. In 2016 hebben geen parlementaire onderzoeken plaatsgevonden, hetgeen heeft geleid tot een onderuitputting van ruim € 2,0 mln.
3.3 Publicatie officiële documenten
Deze begrotingspost betreft de uitgaven voor de publicatie van de handelingen en officiële publicaties op Overheid.nl. De uitgaven in 2016 zijn lager dan begroot. In 2016 is sprake van een onderuitputting van ruim 0,2 mln.
3.4 Fractiekosten
De overschrijding op het artikel is het gevolg van de in 2015 gewijzigde systematiek van bevoorschotting van de fracties. De fracties hebben in 2015 en 2016 een 100% bevoorschotting ontvangen terwijl de begroting is gebaseerd op een bevoorschotting van 90% (het oude percentage van bevoorschotting). In de loop van 2016 is de begroting van dit artikel structureel verhoogd met een ramingsbijstelling van € 1,6 mln. (en loon- en prijsbijstelling ad € 0,74 mln.).
3.5 Uitzending Leden
Er zijn in 2016 minder reizen gemaakt dan voorzien. Dit resulteert in een onderuitputting van ca € 0,25 mln.
3.6 Parlementaire enquêtes
De uitgaven voor parlementaire enquêtes betreft uitgaven die betrekking hebben op het begrotingsjaar 2015 of eerder. De uitgaven kunnen niet met terugwerkende kracht ten laste van een afgesloten begrotingsjaar worden gebracht.
Ontvangsten
Toelichting op de ontvangsten
De daadwerkelijke ontvangsten komen nagenoeg overeen met de oorspronkelijk geraamde ontvangsten.