Base description which applies to whole site

Artikel 3. De Nationale ombudsman

A Algemene doelstelling

De burger heeft recht op behoorlijke behandeling door de overheid. Meestal gebeurt dat ook, maar het lukt niet altijd. Dan kan de burger terecht bij de Nationale ombudsman. De missie van de Nationale ombudsman is: Wij geloven dat het perspectief van burgers geborgd moet worden in alles wat de overheid doet.

Door burgers (op weg) te helpen als het misgaat tussen hen en de overheid.

Door burgers de weg te wijzen naar het juiste loket. Door ze te empoweren met adviezen en tools. En door op een effectieve manier onderzoek te doen. (reactief)

Door overheden uit te dagen anders te kijken naar diensten, processen en innovaties.

Door met een team van specialisten te kijken naar alles wat de overheid doet. Door na te denken over manieren waarop het anders en beter kan. Met meer oog voor het perspectief van de burger. Om overheden hier vervolgens op aan te spreken. En ze uit te dagen om zaken te verbeteren. (pro-actief).

De Kinderombudsman en de Veteranenombudsman hebben tot doel te bevorderen dat de rechten van respectievelijk jeugdigen en veteranen worden geëerbiedigd door bestuursorganen en door privaatrechtelijke organisaties. De Kinderombudsman en de Veteranenombudsman zijn onderdeel van de Nationale ombudsman.

B Rol en verantwoordelijkheid

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de Minister en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.3

C Beleidsconclusies

De evaluatie van de Wet Kinderombudsman is in 2017 afgerond. De bespreking in de Kamer is echter uitgesteld tot 2018.

De Nationale ombudsman heeft op verzoek van burgers 29.380 klachten over de behoorlijkheid van het optreden van de departementen, de zelfstandige bestuursorganen, Caribisch Nederland, en de politie in Nederland ontvangen. T.o.v. het voorgaande jaar zijn dit 5.450 klachten minder. De daling van het aantal klachten ligt voor het overgrote deel bij de belastingdienst (daling 2.200 klachten) en een afname van het aantal buitenwettelijke klachten (afname 1.000 klachten). Daarnaast zijn ook de klachten bij de gemeenten (daling 700 klachten) en politie (daling 400 klachten) afgenomen. Eén van de organisaties waar het aantal klachten in 2017 is toegenomen is DUO (toename 150 klachten). Dit zijn enkele voorbeelden waar een daling c.q. toename van het aantal klachten zichtbaar is.

Wel is een verschuiving zichtbaar van de instrumenten die worden gebruikt. In 2017 zijn bij een dalend aantal behandelde klachten meer rapporten (totaal 158) met hierin aanbevelingen uitgebracht. Ook zijn het aantal uitgevoerde bemiddelingen licht toegenomen (totaal 33). Activiteiten om de ombudsman dichter bij de burger te brengen, zoals de bus tour, waarbij de ombudsman met medewerkers de provincie ingaat en het ontplooien van activiteiten om klachten te voorkomen, zoals contactpersonendagen en trainingen/workshops op maat, zijn sterke instrumenten gebleken.

Het aantal onderzoeken uit eigen beweging naar de behoorlijkheid van overheidsoptreden in individuele en structurele kwesties is in 2017 licht toegenomen (totaal 29). Dit zijn 9 onderzoeken meer dan vooraf was ingeschat. Deze onderzoeken zijn gebaseerd op klachten of ontvangen signalen van burgers. Zo kan de ombudsman door het uitvoeren van één onderzoek vele burgers helpen.

In 2017 is de Kinderombudsman 2.455 keer benaderd voor vragen, hulpverzoeken en klachten. Dit zijn 831 minder contacten dan in 2016 en 296 minder dan in 2015. Het verschil tussen het aantal contacten in 2017 en de jaren daarvoor valt te verklaren doordat er zich in de jaren 2016 en 2015 twee à drie gebeurtenissen per jaar plaatsvonden die leidde tot honderden contacten en daardoor een aanzienlijk deel vormden van het totaalaantal contacten in deze jaren. Naast het behandelen van contacten heeft de Kinderombudsman in 2017 thematische onderzoeken uitgevoerd en invulling gegeven aan haar wettelijke taak voorlichting te geven en informatie te verstrekken over de rechten van jeugdigen. Ook is meermalen gevraagd en ongevraagd advies gegeven aan de regering en de Tweede Kamer over wetgeving en beleid dat rechten van jeugdigen raakt. De Kinderombudsman heeft in 2017 slechts in zeer beperkte mate invulling gegeven aan haar wettelijke taak om toe te zien op de wijze waarop klachten van jeugdigen of hun wettelijke vertegenwoordigers door de daartoe bevoegde instanties werden behandeld.

Een verdere analyse over de klachtbehandeling van de Nationale ombudsman, Kinderombudsman en Veteranenombudsman wordt in het reguliere jaarverslag van de organisatie verder uitgewerkt.

D Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2013

2014

2015

2016

2017

2017

2017

Art.nr.

Verplichtingen:

15.632

16.676

17.674

16.662

16.131

15.230

901

                 
 

Uitgaven:

16.226

16.361

17.016

16.306

16.266

15.230

1.036

                 

3.1

Reguliere klachten

13.895

13.982

14.472

14.035

14.112

13.057

1.055

                 

3.2

Klachten van lagere overheden

2.331

2.379

2.544

2.271

2.154

2.173

– 19

                 
 

Ontvangsten:

2.840

2.765

3.192

2.775

2.580

2.189

391

E Toelichting artikelonderdelen

3.1 Reguliere klachten

Dit betreft de uitgaven voor klachtbehandeling door de Nationale ombudsman waaronder ook het onderzoek op eigen initiatief. Daarnaast ook uitgaven voor de uitvoering van taken van de Kinderombudsman en de Veteranenombudsman.

Bij Voorjaarsnota is éénmalig 1,45 mln. extra budget toegekend voor het uitvoeren van nieuwe taken binnen de bedrijfsvoering, voor de uitvoering van taken voor Caribisch Nederland en voor de transitie van de organisatie naar een toekomstbestendige organisatie. Daar de transitie van de organisatie meer tijd nodig heeft dan vooraf is voorzien, is een deel van dit budget doorgeschoven naar 2018.

3.2 Klachten van lagere overheden

Op Artikel 3.2 worden alle uitgaven van de klachtbehandeling voor de decentrale overheden zichtbaar.

Tabel 1: Aantal klachten naar ontvangst Nationale ombudsman

Klachten

2015

2016

2017

Per post

3.750

3.860

3.140

Digitaal

9.420

6.810

6.490

Totaal schriftelijk

13.170

10.670

9.630

       

Mondeling

24.980

24.160

19.750

Totaal

38.150

34.830

29.380

In bovenstaande tabel zijn alle ontvangen klachten opgenomen, uitgezonderd de klachten die ontvangen zijn bij de Kinderombudsman.

Specificatie apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)

Apparaat

2017

Personeel

 

Eigen personeel

11.660

Externe inhuur

304

Overig personeel

300

Materieel

 

Overig materieel

4.003

Totaal apparaat

16.266

Ontvangsten

De ontvangsten hebben voornamelijk betrekking op de klachtbehandeling voor de decentrale overheden en ontvangsten die betrekking hebben op het voorgaande begrotingsjaar. Ook zijn er enkele buitenlandse subsidieprojecten afgerond.

3

Comptabiliteitswet 2016, artikel 4.4.

Licence