Staat van baten en lasten
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | Realisatie 2016 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 21.221 | 31.978 | 10.757 | 23.100 |
Omzet overige departementen | 4.490 | 3.839 | – 651 | 10.091 |
Omzet derden | 21.821 | 22.753 | 932 | 23.916 |
Rentebaten | – | – | 1 | |
Vrijval voorzieningen | – | – | – | |
Bijzondere baten | – | – | – | – |
Totaal baten | 47.532 | 58.570 | 11.038 | 57.108 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 42.675 | 62.685 | 20.010 | 51.852 |
– Personele kosten | 19.572 | 26.680 | 7.108 | 24.188 |
Waarvan eigen personeel | 17.970 | 18.496 | 526 | 17.486 |
Waarvan inhuur externen | 1.602 | 5.465 | 3.863 | 3.676 |
Waarvan overige personele kosten | – | 2.719 | 2.719 | 3.026 |
– Materiële kosten | 23.103 | 36.005 | 12.902 | 27.664 |
Waarvan apparaat ICT | 6.916 | 4.926 | – 1.990 | 5.861 |
Waarvan bijdrage aan SSO’s | 3.900 | 8.611 | 4.711 | 3.856 |
Waarvan overige materiële kosten | 12.287 | 22.468 | 10.181 | 17.947 |
Rentelasten | 100 | 1 | – 99 | 2 |
Afschrijvingskosten | 4.757 | 3.096 | – 1.661 | 6.223 |
– Materieel | 9 | 9 | – | 8 |
Waarvan apparatuur ICT | 9 | 8 | – 1 | 6.215 |
– Immaterieel | 4.748 | 3.087 | – 1.661 | 6.215 |
Overige lasten | – | 8.319 | 8.319 | – |
– Dotaties voorzieningen | – | – | – | – |
– Bijzondere lasten | – | 8.319 | 8.319 | – |
Totaal lasten | 47.532 | 74.101 | 26.569 | 58.077 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 15.531 | – 15.531 | – 969 |
Toelichting bij de staat van baten en lasten
Algemeen
De afwaardering van immateriële vaste activa, met name gerelateerd aan het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP), heeft met € 8,3 miljoen het grootste aandeel in het negatieve resultaat. Andere oorzaken zijn meerkosten voor externe inhuur van IT-deskundigen, hogere kosten van het klantcontactcentrum en onvoorziene meerkosten van rijksbrede ICT.
Voor de oorzaken van het tekort zijn maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen.
De grote investeringen op het gebied van software zijn beëindigd. In de komende jaren zullen de investeringen geleidelijker en meer gecontroleerd worden gedaan. Tevens wordt beleid geïmplementeerd om de budgetdiscipline te verstevigen. Daarnaast worden maatregelen getroffen om de processen rondom de administratieve organisatie en interne beheersing te versterken.
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is hoger dan begroot in verband met aanvullende, niet in de begroting opgenomen projecten zoals BIG digitalisering, Taskforce WNT, LRZa en Optimalisatie UZI-register. Daarnaast zijn er aanvullende bijdragen geweest voor de producten BIG-registraties en UZI-Passen.
Bedragen x € 1.000 | Begroting | PxQ | Expl. | Totaal | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Directie Macro-economische vraagstukken en arbeidsmarkt | 7.870 | 5.467 | 12.766 | 18.233 | 10.363 |
Directie Geneesmiddelen en Medische Technologie | 4.237 | 3.425 | 1.355 | 4.780 | 543 |
Directie Publieke Gezondheid | 810 | – | 981 | 981 | 171 |
Directie Jeugd | 1.230 | – | 1.258 | 1.258 | 28 |
Directie Markt en Consument | 3.886 | – | 3.966 | 3.966 | 80 |
IGZ Medische hulpmiddelen en Opiaten | 928 | 199 | 1.459 | 1.658 | 730 |
EST | 35 | – | 35 | 35 | – |
CZ | – | – | 20 | 20 | 20 |
VWS Bijdrage I-strategie | 1.720 | – | – | – | – 1.720 |
Reeds gefinancierd | 505 | – | – | – | – 505 |
Overigen | – | – | 1.047 | 1.047 | 1.047 |
Totaal VWS | 21.221 | 9.091 | 22.887 | 31.978 | 10.757 |
Product | Tarief in € | Geraamde productie aantallen | Realisatie productie aantallen | Meer/minder opbrengst in € x 1.000 | Opbrengst x € 1.000 incl. correctie1 |
---|---|---|---|---|---|
Vakbekwaamheid | |||||
Verklaring | 4.909 | 550 | 664 | 98 | 2.798 |
Farmatec | |||||
Uitvoering WGP | 320.000 | 2 | 2 | 640 | |
Uitvoering GVS | 35.000 | 12 | 12 | 420 | |
IGZ | |||||
In/Uitvoer Opiaten | – 20 | 4.500 | 6.032 | – 3 | – 93 |
Exportverklaringen | 138 | 1.950 | 2.400 | 14 | 283 |
Exportcertificaten | 4,67 | 1.800 | 1.990 | 1 | 9 |
Donorregister | |||||
Beschikking | 11,9 | 200.000 | 198.770 | – 15 | 2.365 |
UZI passen | |||||
Prijscorr. € 255–€ 170 | 85 | 28.000 | 24.520 | 1.567 | 1.567 |
Mindervolume dekking | 190 | 3.480 | 661 | 661 | |
UZI Certificaten | |||||
Prijscorr. € 450–€ 300 | 150 | 3.500 | 3.903 | 441 | 441 |
Totaal | 9.091 |
Omzet overige departementen
Bij omzet van overige departementen is ook sprake van aanvullende projectbijdragen. De reden voor het verschil bij BZK is dat de exploitatiebijdrage van BZK voor het bedrag van € 746.000 is begroot onder opbrengsten derden. Bij SZW was een opdracht begroot, maar deze is voortijdig beëindigd.
Bedragen x € 1.000 | Begroting | Expl | Totaal | Verschil |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Binnenlandse Zaken | – | 746 | 746 | 746 |
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 1.630 | 2.323 | 2.323 | 693 |
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | 490 | 752 | 752 | 262 |
Ministerie van Justitie en Veiligheid | – | 18 | 18 | 18 |
Reeds gefinancierd | 2.370 | – | – | – 2.370 |
Totaal | 4.490 | 3.839 | 3.839 | – 651 |
Omzet derden
De belangrijkste afwijkingen in de omzet derden zijn:
-
– Er is een lagere omzet van het BIG-register vanwege minder herregistraties dan begroot en uitstel van herregistratie artsen. Als gevolg hiervan is een bijdrage door MEVA verleend.
-
– Er is een lagere omzet van UZI-Passen wegens aanpassing van het externe tarief en een lager volume. Ter compensatie is ook hiervoor een bijdrage door MEVA verleend.
-
– Hogere omzet Farma wegens hogere volumes vergunningen farmacie.
-
– Hogere omzet bij Bureau Medicinale Cannabis: de omzet van medicinale cannabis is zowel nationaal als internationaal toegenomen. De verkoopprijs wordt periodiek bijgesteld.
-
– De opbrengsten van RIN zijn verantwoord onder opbrengsten overige departementen.
Bedragen x € 1.000 | Begroting | PxQ | Expl | Totaal | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
BIG-(her)registratie | 8.290 | 3.692 | – | 3.692 | – 4.598 |
Vakbekwaamheid en 1-Loket | 150 | 257 | – | 257 | 107 |
UZI-register | 8.780 | 5.913 | – | 5.913 | – 2.867 |
Vergunningen en ontheffingen | 953 | 1.669 | – | 1.669 | 716 |
Medicinale Cannabis | 1.830 | 10.136 | – | 10.136 | 8.306 |
Medische hulpmiddelen en Opiaten | 1.072 | 1.086 | – | 1.086 | 14 |
RIN | 746 | – | – | – | – 746 |
Overigen | – | – | – | – | 0 |
Totaal | 21.821 | 22.753 | 0 | 22.753 | 932 |
Bijzondere baten
Er zijn geen bijzondere baten.
Lasten
Personele kosten
De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 26,7 miljoen, waarvan € 18,5 miljoen voor eigen personeel.
De kosten van het eigen personeel zijn voornamelijk hoger vanwege een CAO-stijging die niet was begroot.
De externe inhuur is hoger dan geraamd vanwege met name een hogere inzet van IT-deskundigen voor de ontwikkeling van registers.
De overige personele kosten waren abusievelijk niet begroot en dit verklaart de overschrijding. Grote posten hierin zijn inbesteding en mobiliteitstrajecten.
Materiële kosten
De materiële kosten bedragen € 36,0 miljoen en zijn onder andere hoger als gevolg van:
-
– bijdragen aan SSO’s, in het bijzonder vanwege een generieke kostenstijging bij SSC-ICT;
-
– hogere uitbestedingskosten voor onder andere het Klantcontactcentrum;
-
– hogere inkoopkosten cannabis (vanwege de grotere vraag naar medicinale cannabis is er meer ingekocht).
Rentelasten
De post rentelasten bestaat uit de verschuldigde rente op de leningen bij het Ministerie van Financiën.
Afschrijvingskosten
ICT-systemen worden afgeschreven vanaf het moment van ingebruikname middels dechargeverlening. In de begroting was rekening gehouden met afschrijvingskosten voor de taak Continue Screening Kinderopvang en het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP), maar deze waren uiteindelijk nihil. De taak Continue Screening Kinderopvang is ultimo 2016 beëindigd en de verwachting was dat GRIP gedurende 2017 deels in gebruik zou worden genomen. Daarom zijn de afschrijvingskosten lager dan geraamd.
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten ad € 8,3 miljoen hebben betrekking op de afwaardering van immateriële vaste activa, die met name is gerelateerd aan het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP).
Balans
Balans 31-12-2017 | Balans 31-12-2016 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 19.022 | 21.845 |
Materiële vaste activa | 0 | 9 |
– Grond en gebouwen | 0 | 0 |
– Installaties en inventarissen | 0 | 9 |
– Overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Vlottende activa | 12.021 | 19.981 |
– Voorraden en onderhanden projecten | 3.284 | 2.047 |
– Debiteuren | 2.787 | 5.075 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 5.950 | 2.873 |
– Liquide middelen | – | 9.986 |
Totaal activa | 31.043 | 41.835 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 1.120 | 1.247 |
– Exploitatiereserve | 16.651 | 2.216 |
– Onverdeeld resultaat | – 15.531 | – 969 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Langlopende schulden | 842 | 4.800 |
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 842 | 4.800 |
Kortlopende schulden | 29.081 | 35.788 |
– Crediteuren | 4.837 | 3.432 |
– Overige verplichtingen en overlopende passiva | 24.244 | 32.356 |
Totaal passiva | 31.043 | 41.835 |
Toelichting op de balans per 31 december 2017
Immateriële vaste activa
Er zijn in 2017 investeringen gedaan in het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP) en specifieke producten zoals BIG en onderwijsregisters. De investeringen in GRIP zijn per 31 december 2017 grotendeels afgewaardeerd.
Voorraden en onderhanden projecten
De voorraden betreffen de aangekochte cannabis (Bedrocan, Bediol, Bedica, Bedrolite en Bedrobinol) voor de levering (verkoop) aan apothekers en buitenlandse afnemers. De voorraden zijn hoger dan voorgaande jaren vanwege een toename van de vraag.
Debiteuren
Het debiteurensaldo van € 2,8 miljoen bestaat voor € 0,3 miljoen uit vorderingen op het moederdepartement en voor € 2,5 miljoen uit vorderingen op derden, waarvan € 1,1 miljoen betrekking heeft op UZI-passen.
Overige vorderingen en overlopende activa
Deze post van € 5,9 miljoen heeft met name betrekking op vorderingen op opdrachtgevers VWS (€ 5,0 miljoen) en te vorderen BTW (€ 0,7 miljoen).
Liquide middelen
Het CIBG maakt gebruikt van schatkistbankieren en heeft liquide middelen als gevolg hiervan bij het Ministerie van Financiën ondergebracht.
Er is in 2017 een beroep gedaan op de leenfaciliteit voor een investering van € 4,0 miljoen in verband met het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP).
Het saldo van liquide middelen bedroeg ultimo 2017 € 861.000 negatief en is om die reden gerubriceerd onder de kortlopende schulden.
Het negatieve saldo van € 861.000 is hoger dan wat de Regeling agentschappen toestaat (een maximum roodstand van € 500.000).
Eigen vermogen
Het resultaat over 2016 is ten laste van de exploitatiereserve geboekt.
Het saldo van baten en lasten over 2017 is € 15,531 miljoen negatief.
In het kader van foutherstel zijn vooruitontvangen investeringsgelden van opdrachtgevers per 31 december 2017 overgeboekt naar het eigen vermogen voor een bedrag van € 15,404 miljoen.
Op 31 december 2016 was het saldo vooruitontvangen investeringsgelden € 10,3 miljoen. Dit bedrag is in 2017 in de vergelijkende cijfers 2016 onder overige verplichtingen en overlopende passiva opgenomen.
Met ingang van 2018 wordt voor de financiering van maatwerk IT systemen uitsluitend gebruik gemaakt van de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. In 2018 wordt uitgezocht of het CIBG opdrachtgevers gaat terugbetalen voor reeds voorfinancierde IT systemen in het kader van het continueren van foutherstel.
Per saldo leidt dit ertoe dat het eigen vermogen € 0,127 miljoen daalt ten opzichte van 2016 en ultimo 2017 € 1,120 miljoen bedraagt (dit is lager dan het maximum eigen vermogen dat per 31 december 2017 € 2,747 miljoen op basis van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar bedraagt).
Voorzieningen
Het CIBG neemt, onder verwijzing naar artikel 27 van de Regeling agentschappen, geen voorziening op voor ambtsjubilea. De kosten hiervoor worden genomen in het jaar dat ze voorkomen.
Langlopende schulden
In 2016 en 2017 zijn leningen aangegaan bij het Ministerie van Financiën van respectievelijk € 6,0 miljoen en € 4,0 miljoen in verband met de financiering van immateriële vaste activa. Ultimo 2017 was hiervan in totaal € 1,5 miljoen afgelost, waardoor het openstaande leningbedrag € 8,5 miljoen bedroeg. Vanwege de afwaardering van immateriële vaste activa ad € 8,3 miljoen dient een groot deel van deze leningen versneld te worden afgelost. Dit deel is overgeheveld naar de kortlopende schulden. Per saldo resteert een langlopende schuld van € 0,8 miljoen per 31 december 2017.
Crediteuren
Het saldo crediteuren bedraagt € 4,84 miljoen, dit betreft rekeningen over 2017 die begin 2018 worden betaald.
De crediteuren hebben betrekking op VWS voor € 0,35 miljoen, overige departementen voor € 1,07 miljoen en derden voor € 3,42 miljoen.
Overige verplichtingen en overlopende passiva
Het saldo van deze post bedraagt € 24,2 miljoen en is als volgt te specificeren:
-
– Vooruitontvangen bedragen ad € 7,3 miljoen:
-
a. Vooruitontvangen BIG-gelden (€ 3,9 miljoen);
-
b. Vooruitontvangen bijdragen in kosten (€ 3,4 miljoen).
-
-
– Nog te betalen bedragen ad € 16,9 miljoen:
-
a. Kortlopende deel lening Ministerie van Financiën (€ 7,7 miljoen);
-
b. Nog te betalen kosten 2017 ad € 5,7 miljoen (€ 0,1 miljoen heeft betrekking op het moederdepartement, € 1,0 miljoen op overige departementen en € 4,6 miljoen op derden);
-
c. Af te rekenen met opdrachtgevers: € 1,4 miljoen;
-
d. Reservering personele kosten (€ 1,3 miljoen);
-
e. Rekening-courant Ministerie van Financiën (€ 0,9 miljoen).
-
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Er geldt mogelijk een vbp-plicht voor het CIBG vanwege de verkoop van medicinale cannabis. Het CIBG heeft het standpunt niet vpb-plichtig te zijn, maar de fiscus betwist dit standpunt. Er is nog geen definitief uitsluitsel. De waarde van deze verplichting bedraagt per 31 december 2017 € 0,4 miljoen.
Kasstroomoverzicht
Omschrijving | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) |
---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2017 + stand depositorekeningen | 10.890 | 9.986 | – 904 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 6.000 | 59.521 | 53.521 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | 9.000 | 64.661 | 55.661 |
2. Totaal operationele kasstroom | – 3.000 | – 5.140 | – 2.140 |
Totaal investeringen (-/-) | 4.000 | 8.240 | 4.240 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 4.000 | – 8.240 | – 4.240 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
Aflossingen op leningen (-/-) | 2.600 | 1.467 | – 1.133 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 4.000 | 4.000 | – |
4. Totaal financieringskasstroom | 1.400 | 2.533 | 1.133 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2017 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 miljoen | 5.290 | – 861 | – 6.151 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Het negatieve saldo van € 861.000 is hoger dan wat de Regeling agentschappen toestaat (een maximum roodstand van € 500.000).
Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt door hogere uitgaven (zie toelichting bij de staat van baten en lasten).
Doelmatigheidsindicatoren
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Oorspronkelijke begroting 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||
– Beschikking BIG-register initieel | 168,00 | 174,41 | 125,00 | ||
– Beschikking BIG-register incl. herregistratie | 179,13 | 247,64 | 125,00 | ||
– Vakbekwaamheidverklaring (gemiddeld) | 5.464,00 | 5.922,00 | 5.610,35 | 6.186,00 | 5.182,00 |
– Vergunning Farmatec | 1.284,00 | 1.408,00 | 2.050,18 | 1.914,08 | 2.769,00 |
– UZI-pas/certificaat | 357,31 | 304,64 | 332,21 | 259,54 | |
– Wilsbeschikking donorregister | 11,37 | 11,83 | 4,53 | 13,08 | 11,90 |
2. Omzet per productgroep (pxq en x € 1.000) | |||||
– BIG en herregistratie | 4.496 | 5.536 | 5.027 | 3.692 | 8.290 |
– Vakbekwaamheid | 2.445 | 2.470 | 2.942 | 3.054 | 2.850 |
– Farmatec | 1.475 | 1.815 | 1.553 | 1.669 | 1.240 |
– UZI-pas/certificaat (deels derden) | 10.216 | 11.691 | 8.582 | 8.980 | |
– Donorregister | 2.351 | 2.367 | 2.886 | 2.365 | 2.380 |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 209,3 | 227,7 | 243,8 | 281,2 | 261,4 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | – 1,68% | 0,28% | – 1,70% | – 26,51% | 0,00% |
Kwaliteitsindicatoren | |||||
1. Aantallen | |||||
– Beschikking BIG-register initieel | 13.305 | 13.235 | 13.547 | 14.482 | 13.000 |
– Beschikking BIG-register incl. herregistratie | 28.943 | 28.393 | 33.000 | ||
– Vakbekwaamheidverklaringen | 497 | 480 | 567 | 664 | 550 |
– Verleende vergunningen Farmatec | 806 | 863 | 590 | 757 | 450 |
– UZI-passen en certificaten | 28.590 | 38.708 | 28.423 | 34.600 | |
– Wilsbeschikkingen donorregister | 174.434 | 181.396 | 417.447 | 198.770 | 200.000 |
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | |||||
– Vakbekwaamheidverklaringen | 19 | 8 | 8 | 9 | 10 |
– Wilsbeschikkingen donorregister | 8 | 10 | 22 | 7 | 5 |
3. Doorlooptijden in dagen | |||||
– Wilsbeschikking donorregister | 16 | 11 | 8 | 7 | 16 |
(wettelijke norm is 42 dgn) |
Kostprijzen, omzet en volumes
De kostprijzen zijn gebaseerd op de werkelijk gerealiseerde kosten en werkelijke outputvolumes.
De hoge kostprijs van de BIG-registraties, en de lage kostprijs van de Farmatec vergunningen, zijn het gevolg van een afwijkend volume ten opzichte van de begroting. Dit is veroorzaakt door de fluctuaties in de externe vraag van gebruikers die het resultaat is van politieke besluitvorming.
Klachten en bezwaar en beroep
Als norm voor de klachten en bezwaren wordt gehanteerd de afspraak die met de opdrachtgever is vastgelegd.
Doorlooptijd
Als norm voor de doorlooptijd wordt gehanteerd de wettelijke maximale termijn. Voor alle vermelde producten wordt de termijn behaald.
Als gevolg van digitalisering wordt de doorlooptijd steeds korter.