Artikel
Algemene doelstelling
De overheid beschermt nabestaande partners en wezen voor zover nodig tegen de financiële gevolgen van het verlies van partner of ouders.
De overheid vindt dat mensen die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s) en die vanwege de zorg voor een kind of arbeidsongeschiktheid niet (volledig) in een eigen inkomen kunnen voorzien, verzekerd moeten zijn van financiële ondersteuning. Daarom regelt zij in deze gevallen op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw) een nabestaandenuitkering voor de overblijvende partner en een wezenuitkering voor kinderen die beide ouders hebben verloren.
Inwoners van Caribisch Nederland die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s), hebben op grond van de Algemene weduwen- en wezenverzekering (AWW) recht op een uitkering.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister financiert de inkomensondersteuning met begrotingsgefinancierde uitkeringsregelingen. Bij de premiegefinancierde uitkeringsregelingen regisseert de Minister. Hij is in deze rollen verantwoordelijk voor:
-
• De vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving;
-
• De vaststelling van het niveau van de uitkeringen van de onderscheiden regelingen;
-
• De sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doeltreffende en doelmatige uitvoering door de SVB;
-
• De organisatie van de eigen uitvoering binnen het verband van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN).
Beleidsconclusies
In 2018 is – conform het voornemen in de begroting – geen nieuw beleid gemaakt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Artikelonderdeel | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Begroting 2018 | Verschil 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.111 | 1.020 | 1.348 | – 328 |
Uitgaven | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.111 | 1.020 | 1.348 | – 328 |
Inkomensoverdrachten | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.111 | 1.020 | 1.348 | – 328 |
AWW (Caribisch Nederland) | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.111 | 1.020 | 1.348 | – 328 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikelonderdeel | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Begroting 2018 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | 594.282 | 452.437 | 424.300 | 398.729 | 377.000 | 369.891 | 7.109 |
Inkomensoverdrachten | 594.282 | 452.437 | 424.300 | 398.729 | 377.000 | 365.607 | 11.393 |
Anw | 584.645 | 444.437 | 417.300 | 391.797 | 370.478 | 359.272 | 11.206 |
Tegemoetkoming Anw | 9.637 | 8.000 | 7.000 | 6.932 | 6.522 | 6.335 | 187 |
Nominaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.284 | – 4.284 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
A. Inkomensoverdrachten
Toelichting financiële instrumenten
A1. Algemene weduwen- en wezenverzekering (Caribisch Nederland)
Inwoners van Caribisch Nederland die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s), hebben op grond van de AWW recht op een uitkering. De SZW-unit bij de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze regeling in Caribisch Nederland.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitgaven aan de Algemene weduwen- en wezenverzekering in Caribisch Nederland zijn ongeveer € 0,3 miljoen lager dan begroot. Dit komt onder andere door een gunstigere koersontwikkeling van de euro ten opzichte van de dollar dan waar rekening mee was gehouden bij begroting 2018.
Beleidsrelevante kerncijfers
Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Begroting 2018 | Verschil 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Volume AWW (x 1.000 personen, ultimo) | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0 |
A2. Algemene nabestaandenwet (Anw) inclusief tegemoetkoming Anw
De Anw is een volksverzekering en regelt, onder voorwaarden, bij overlijden een uitkering voor de partner en een wezenuitkering voor kinderen die beide ouders hebben verloren. Daarnaast ontvangt iedere Anw-gerechtigde maandelijks de Anw-tegemoetkoming. De Anw wordt door de SVB uitgevoerd.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitkeringslasten Anw komen circa € 11,4 miljoen hoger uit dan begroot. Indien rekening wordt gehouden met de ten tijde van de begrotingsopstelling geraamde loon- en prijsbijstelling (€ 4,3 miljoen, in tabel 4.9.2 de post nominaal) is de realisatie € 7,1 miljoen hoger dan begroot. De gemiddelde uitkering is iets hoger uitgekomen dan in de begroting geraamd.
Beleidsrelevante kerncijfers
Het aantal Anw-gerechtigden is in 2018 conform verwachting afgenomen van circa 33.000 personen naar circa 31.000 personen.
Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Begroting 2018 | Verschil 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Volume Anw (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde) | 382 | 322 | 29 | 26 | 26 | 26 | 0 | |
Volume Anw (x 1.000 personen, jaargemiddelde)2 | 47 | 39 | 36 | 33 | 31 | 31 | 0 | |
Volume nabestaandenuitkering (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde), ingang recht voor 1 juli 1996 | 12 | 9,7 | 8,5 | 7,2 | 7,1 | 7,3 | – 0,2 | |
waarvan nabestaanden met kind | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan nabestaandenuitkering o.g.v. arbeidsongeschiktheid | 12 | 9,7 | 8,5 | 7,2 | 7,1 | 7,3 | – 0,2 | |
Volume nabestaandenuitkering (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde), ingang recht na 1 juli 1996 | 25 | 20 | 19 | 18 | 17 | 18 | – 1 | |
waarvan nabestaanden met kind | 9,0 | 8,2 | 7,8 | 7,3 | 6,9 | 7,6 | – 0,7 | |
waarvan nabestaandenuitkering o.g.v. arbeidsongeschiktheid | 16 | 12 | 11 | 10 | 10 | 10 | 0 | |
Volume wezenuitkering (x 1.000 personen, jaargemiddelde) | 1,4 | 1,4 | 1,3 | 1,3 | 1,2 | 1,3 | – 0,1 |
Handhaving
De kerncijfers op het gebied van preventie tonen een stabiel beeld vergeleken met voorgaande jaren. De kennis van de verplichtingen is weer bijna op hetzelfde niveau als in 2014. De cijfers voor 2018 op het gebied van opsporing tonen een iets gestegen benadelingsbedrag, terwijl het aantal geconstateerde overtredingen met financiële benadeling hetzelfde is gebleven. De incassoratio’s tonen een relatief stabiel beeld. Hierbij moet in ogenschouw worden genomen dat de incasso van een aantal relatief grote vorderingen van grote invloed kan zijn op de incassoratio.
Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Preventie1 | |||||
Gepercipieerde detectiekans (%) | 83 | 83 | 80 | 86 | 82 |
Kennis van de verplichtingen (%) | 90 | 84 | 83 | 85 | 89 |
Opsporing2 | |||||
Aantal geconstateerde overtredingen met financiële benadeling (x 1.000) | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Totaal benadelingbedrag (x € 1 mln) | 1,9 | 2,2 | 2,6 | 1,2 | 1,3 |
Terugvordering2 | |||||
Incassoratio cohort 2013 (%) | 30 | 33 | 37 | 39 | 43 |
Incassoratio cohort 2014 (%) | 12 | 32 | 33 | 34 | 36 |
Incassoratio cohort 2015 (%) | –3 | 11 | 30 | 33 | 35 |
Incassoratio cohort 2016 (%) | –3 | –3 | 22 | 35 | 37 |
Incassoratio cohort 2017 (%) | –3 | –3 | –3 | 7,7 | 30 |
Incassoratio cohort 2018 (%) | –3 | –3 | –3 | –3 | 14 |