Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap CIBG over 2018 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3 = 2–1) | Realisatie 2017 | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 18.996 | 30.293 | 11.297 | 31.978 |
Omzet overige departementen | 3.118 | 7.730 | 4.612 | 3.839 |
Omzet derden | 24.479 | 37.362 | 12.883 | 22.753 |
Rentebaten | – | – | – | – |
Vrijval voorzieningen | – | – | – | – |
Bijzondere baten | – | 7.552 | 7.552 | – |
Totaal baten | 46.593 | 82.937 | 36.344 | 58.570 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 41.425 | 70.778 | 29.353 | 62.685 |
– Personele kosten | 19.270 | 28.064 | 8.794 | 26.680 |
Waarvan eigen personeel | 15.844 | 20.285 | 4.441 | 18.496 |
Waarvan externe inhuur | 1.951 | 5.828 | 3.877 | 5.465 |
Waarvan overige personele kosten | 1.475 | 1.951 | 476 | 2.719 |
– Materiële kosten | 22.155 | 42.714 | 20.559 | 36.005 |
Waarvan apparaat ICT | 7.089 | 5.861 | – 1.228 | 4.926 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 9.580 | 8.582 | – 998 | 8.611 |
Waarvan overige materiële kosten | 5.486 | 28.271 | 22.785 | 22.468 |
Rentelasten | – | 110 | 110 | 1 |
Afschrijvingskosten | 5.168 | 5.382 | 214 | 3.096 |
– Immaterieel | 5.168 | 5.382 | 214 | 3.087 |
– Materieel | – | – | – | 9 |
Overige lasten | – | 2.659 | 2.659 | 8.319 |
– Dotaties voorzieningen | – | – | – | – |
– Bijzondere lasten | – | 2.659 | 2.659 | 8.319 |
Totaal lasten | 46.593 | 78.929 | 32.336 | 74.101 |
Saldo van baten en lasten | – | 4.008 | 4.008 | – 15.531 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | – | 964 | 964 | – |
Saldo van baten en lasten | – | 3.044 | 3.044 | – 15.531 |
Toelichting bij de staat van baten en lasten
Algemeen
De realisatie van zowel de baten als lasten over 2018 is aanzienlijk hoger dan de vastgestelde begroting. Dit wordt veroorzaakt door aanvullende opdrachten en de herijkte begroting 2018 die is opgesteld vanwege het aanzienlijk gerealiseerde tekort over 2017. De baten zijn daarnaast hoger dan de begroting vanwege een aanzienlijk hogere omzet voor medicinale cannabis (zie ook toelichting bij Omzet derden).
De realisatie van de baten is aanmerkelijk hoger dan over 2017, met name als gevolg van bijzondere baten en aanvullende bijdragen van opdrachtgevers in het licht van de herijkte begroting.
De gerealiseerde lasten over 2018 zijn in lijn met de realisatie over 2017. De vastgestelde begroting over 2018 is aanzienlijk lager dan de realisatie over 2017, omdat deze halverwege 2017 is opgesteld en de realisatie over heel 2017 op dat moment nog niet bekend was. Daarnaast bevat de realisatie 2017 aanvullende opdrachten die zijn afgerond in 2017 en daarom geen onderdeel vormden van de vastgestelde begroting 2018.
Omzet moederdepartement
De omzet van het moederdepartement bestaat uit exploitatiebijdragen en PxQ opbrengsten. De eerste tabel geeft een specificatie van de totale omzet. De tweede tabel bevat een toelichting van de PxQ omzet van het moederdepartement.
De gerealiseerde omzet moederdepartement is € 11,3 miljoen hoger dan begroot. Hiervan heeft € 7,6 miljoen betrekking op aanvullende bijdragen in het kader van de herijkte begroting, € 0,7 miljoen op meerproductie bij Donor en € 3,0 miljoen op aanvullende opdrachten, met name op het gebied van BIG en UZI.
De gerealiseerde omzet van MEVA over 2018 is lager dan over 2017 vanwege hogere opbrengsten derden voor BIG vanwege de piek in herregistratie van verpleegkundigen.
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil | Realisatie 2017 | |
Macro-economische vraagstukken en arbeidsmarkt (MEVA) | 5.280 | 10.976 | 5.696 | 18.233 |
Informatiebeleid | 1.600 | 2.921 | 1.321 | – |
Eenheid Secretariaten Tuchtcolleges en Toetsingscommissies (ESTT) | 36 | 216 | 180 | 35 |
Curatieve Zorg (CZ) | – | 20 | 20 | 20 |
Geneesmiddelen en Medische Technologie (GMT) | 4.368 | 6.994 | 2.626 | 4.780 |
Markt en Consument (MC) | – | – | – | 3.966 |
Publieke Gezondheid (PG) | 765 | 1.180 | 415 | 981 |
Patiënt en Zorgordening (PZo) | 3.905 | 5.492 | 1.587 | – |
Jeugd | 1.261 | 1.367 | 106 | 1.258 |
Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) | 931 | – | – 931 | 1.658 |
Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) | – | 1.086 | 1.086 | – |
Maatschappelijke Ondersteuning (MO) | – | 41 | 41 | – |
Reeds gefinancierd | 850 | – | – 850 | – |
Overig | – | – | – | 1.047 |
Omzet VWS | 18.996 | 30.293 | 11.297 | 31.978 |
Product | Tarief in € (P) | Geraamde productie aantallen (Q) | Realisatie productie aantallen | Meer / minder opbrengst x € 1.000 | PxQ Opbrengst x € 1.000 incl. correctie[1] |
---|---|---|---|---|---|
Vakbekwaamheid | |||||
Verklaring | 5.318 | 550 | 611 | 50 | 2.975 |
Farmatec | |||||
Uitvoering WGP | 330.000 | 2 | 2 | 0 | 660 |
Uitvoering GVS | 35.833 | 12 | 12 | 0 | 430 |
IGJ | |||||
In/Uitvoer Opiaten | – 20 | 4.500 | 5.968 | – 5 | – 95 |
Exportverklaringen | 138 | 2.000 | 2.964 | 25 | 301 |
Exportcertificaten | 6 | 1.800 | 1.822 | 0 | 11 |
Donorregister | |||||
Beschikking | 12,20 | 200.000 | 482.553 | 677 | 3.117 |
PxQ omzet VWS | 7.399 |
(1) Berekening van de meer of minder productie heeft plaatsgevonden conform de in de raamafspraken met de opdrachtgevers vastgestelde afrekensystematiek.
Omzet overige departementen
De omzet van overige departementen is hoger dan begroot vanwege aanvullende opdrachten en een herijking van de begroting 2018.
Bij overige departementen is geen sprake van PxQ opbrengsten, zodat de omzet uitsluitend bestaat uit exploitatiebijdragen
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil | Realisatie 2017 | |
Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) | – | 1.199 | 1.199 | 746 |
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) | 1.225 | 5.170 | 3.945 | 2.323 |
Ministerie van Economische Zaken (EZ) incl. DICTU | 503 | 226 | – 277 | 752 |
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) | – | 1.079 | 1.079 | – |
Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) | – | – | – | 18 |
Reeds gefinancierd | 1.390 | – | – 1.390 | – |
Overig | – | 56 | 56 | – |
Omzet overige departementen | 3.118 | 7.730 | 4.612 | 3.839 |
De omzet van BZK is ten onrechte begroot onder opbrengsten derden (zie onderstaande tabel onder RIN).
Omzet derden
De omzet van derden is aanzienlijk hoger dan de begroting en de realisatie over vorig jaar. Belangrijkste oorzaak is de toegenomen vraag naar medicinale cannabis.
Daarnaast waren de BIG-opbrengsten in 2018 een stuk hoger dan over 2017 vanwege de piek in herregistratie van verpleegkundigen.
Ook bij UZI is er een toename ten opzichte van 2017 vanwege een groter aantal uitgegeven passen.
De opbrengsten van RIN hadden begroot moeten worden onder de omzet van overige departementen (zie voorgaande tabel). De realisatie is wel in die tabel weergegeven.
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil | Realisatie 2017 | |
BIG-(her)registratie | 8.500 | 8.023 | – 477 | 3.692 |
Vakbekwaamheid | 150 | 321 | 171 | 257 |
UZI-register | 9.005 | 8.530 | – 475 | 5.913 |
Vergunningen en ontheffingen | 997 | 1.751 | 754 | 1.669 |
Medische hulpmiddelen | 521 | 431 | – 90 | 399 |
Opiaten | 561 | 710 | 149 | 687 |
BMC | 1.875 | 16.810 | 14.935 | 10.136 |
RIN | 770 | – | – 770 | – |
I-Strategie | 2.100 | – | – 2.100 | – |
Overig | – | 786 | 786 | – |
Omzet derden | 24.479 | 37.362 | 12.883 | 22.753 |
Bijzondere baten
De bijzondere baten van € 7,6 miljoen hebben voor € 7,1 miljoen betrekking op aanvullende bijdragen van opdrachtgevers in verband met het negatieve operationele resultaat over 2017 en voor € 0,5 miljoen op de bijdrage van een opdrachtgever voor de afwaardering van vaste activa.
Lasten
Personele kosten
De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 28,1 miljoen, waarvan € 20,3 miljoen voor eigen personeel.
De kosten van het eigen personeel zijn € 1,8 miljoen hoger dan vorig jaar vanwege een CAO-stijging en een fractioneel hogere bezetting.
De realisatie van externe inhuur is met € 5,8 miljoen in lijn met vorig jaar. Hierbij gaat het om inhuur die niet wordt geactiveerd. Inhuur op het gebied van ICT-ontwikkeling wordt geactiveerd en is niet zichtbaar in de staat van baten en lasten. Deze inhuur maakt onderdeel uit van de post Immateriële vaste activa in de balans en is gedaald van € 7,0 miljoen over 2017 naar € 1,3 miljoen over 2018. Belangrijkste reden voor deze daling is het stoppen met het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP). Hiermee zijn de grote investeringen op het gebied van software beëindigd.
Grote posten in overige personele kosten ad € 2,0 miljoen zijn inbesteding van personeel (€ 0,9 miljoen), mobiliteitstrajecten (€ 0,3 miljoen) en studiekosten (€ 0,2 miljoen).
Materiële kosten
De gerealiseerde materiële kosten bedragen € 42,7 miljoen en zijn daarmee € 6,7 miljoen hoger dan de realisatie vorig jaar. Deze stijging is vooral het gevolg van hogere inkoopkosten voor medicinale cannabis vanwege een sterk toegenomen vraag. In vergelijking met de begroting laten de gerealiseerde materiële kosten een stijging zien van € 20,6 miljoen. Ook deze toename wordt met name veroorzaakt door hogere inkoopkosten voor medicinale cannabis. Andere oorzaken zijn hogere kosten voor UZI-passen en uitbesteding.
Rentelasten
De post rentelasten bestaat uit de verschuldigde boeterente op de leningen bij het Ministerie van Financiën. Het gerealiseerde bedrag van € 0,1 miljoen is gerelateerd aan de versnelde aflossing van leningen in verband met het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP).
Afschrijvingskosten
ICT-systemen worden afgeschreven vanaf het moment van ingebruikname middels dechargeverlening. De afschrijvingskosten zijn met € 5,4 miljoen aanzienlijk hoger dan over 2017. Belangrijkste reden voor deze stijging is de ingebruikname van een relatief groot aantal nieuwe releases van bestaande registers (met name onderwijsregisters en het BIG-register).
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten ad € 2,7 miljoen hebben voor € 1,7 miljoen betrekking op de afwaardering van immateriële vaste activa en voor € 0,8 miljoen op nog doorlopende beheerkosten in 2018 van het reeds in 2017 gestopte programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP). Het restant van € 0,2 miljoen bestaat uit diverse kleinere posten.
Agentschapsdeel Vpb-lasten
Deze post heeft betrekking op de betalen vennootschapsbelasting over 2017 en 2018 in verband met de verkoop van medicinale cannabis.
Balans van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2018 (bedragen x € 1.000)
Balans 31-12-2018 | Balans 31-12-2017 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 15.627 | 19.022 |
Immateriële vaste activa | 15.627 | 19.022 |
Materiële vaste activa | – | – |
– Grond en gebouwen | – | – |
– Installaties en inventarissen | – | – |
– Projecten in uitvoering | – | – |
– Overige materiële vaste activa | – | – |
Vlottende activa | 47.672 | 12.021 |
Voorraden en onderhanden projecten | 5.627 | 3.284 |
Vorderingen | 6.310 | 8.737 |
– Debiteuren | 4.671 | 2.787 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 1.639 | 5.950 |
Liquide middelen | 35.735 | – |
Totaal activa | 63.299 | 31.043 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 14.349 | 1.120 |
– Exploitatiereserve | 11.305 | 16.651 |
– Onverdeeld resultaat | 3.044 | – 15.531 |
Voorzieningen | – | – |
Langlopende schulden | 12.459 | 842 |
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 12.459 | 842 |
Kortlopende schulden | 36.491 | 29.081 |
– Crediteuren | 2.284 | 4.837 |
– Schulden bij het Rijk | 10.864 | 6.660 |
– Belastingen en premies sociale lasten | 553 | – |
– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 4.720 | 7.691 |
– Overige schulden en overlopende passiva | 18.070 | 9.893 |
Totaal passiva | 63.299 | 31.043 |
Toelichting op de balans per 31 december 2018
Immateriële vaste activa
De boekwaarde bedroeg eind 2017 € 19,0 miljoen.
In 2018 hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
-
– Investeringen : € 5,7 miljoen
-
– Afschrijvingskosten : € 5,4 miljoen
-
– Afwaarderingen : € 1,7 miljoen
-
– Correctie van vaste activa naar kosten : € 2,0 miljoen.
Per saldo resulteren deze mutaties in een daling van de boekwaarde per 31 december 2018 met € 3,4 miljoen tot € 15,6 miljoen.
Voorraden en onderhanden projecten
De voorraden betreffen de aangekochte cannabis (Bedrocan, Bediol, Bedica, Bedrolite en Bedrobinol) voor de levering (verkoop) aan apothekers en buitenlandse afnemers. De voorraden zijn hoger dan voorgaande jaren vanwege een gestegen vraag naar medicinale cannabis.
Debiteuren
Het debiteurensaldo van € 4,7 miljoen bestaat voor € 1,3 miljoen uit vorderingen op het moederdepartement, voor € 0,5 miljoen uit vorderingen op overige departementen en voor € 2,9 miljoen uit vorderingen op derden, waarvan € 1,4 miljoen betrekking heeft op UZI-passen.
Overige vorderingen en overlopende activa
Het saldo van € 1,6 miljoen aan overige vorderingen en overlopende activa bestaat uit nog te ontvangen BTW vanwege de verkoop van medicinale cannabis aan het buitenland (€ 0,6 miljoen), vorderingen op het moederdepartement in verband met af te rekenen voorschotten 2018 (€ 0,5 miljoen), nog te factureren bedragen (€ 0,3 miljoen: € 0,2 miljoen derden en € 0,1 miljoen moederdepartement), nog te ontvangen bedragen van derden (€ 0,1 miljoen) en vooruitbetaalde bedragen aan derden (€ 0,1 miljoen).
Liquide middelen
Het CIBG maakt gebruikt van schatkistbankieren en heeft liquide middelen als gevolg hiervan bij het Ministerie van Financiën ondergebracht.
Eind 2017 was er sprake van een negatief saldo van € 0,9 miljoen.
Het saldo aan liquide middelen is eind 2018 met € 36,6 miljoen gestegen tot € 35,7 miljoen positief.
Deze stijging wordt met name veroorzaakt door eigenaarsbijdragen van € 12,1 miljoen, geleende bedragen voor € 10,4 miljoen in verband met in 2019 terug te betalen voorgefinancierde investeringsbijdragen aan opdrachtgevers, aanvullende bijdragen van opdrachtgevers in verband met het negatieve operationele resultaat over 2017 ad € 7,1 miljoen en een positieve kasstroom van de producten BIG vanwege de piek in herregistratie van verpleegkundigen (ca. € 3 miljoen) en BMC vanwege de toegenomen vraag naar medicinale cannabis (ca. € 2 miljoen).
Dit saldo aan liquide middelen is relatief hoog ten opzichte van voorgaande jaren en is nodig om de kortlopende schulden en voorgefinancierde investeringsbijdragen in 2019 aan opdrachtgevers te kunnen betalen (terugbetaling voorfinanciering via de eigenaar, zie toelichting eigen vermogen).
Eigen vermogen
In het kader van foutherstel zijn vooruitontvangen investeringsgelden van opdrachtgevers per 31 december 2017 overgeboekt naar het eigen vermogen voor een bedrag van € 15,4 miljoen.
Het CIBG had deze gelden in de jaarrekeningen t/m 2016 verwerkt als kortlopende schuld, terwijl eigenlijk sprake is van een langlopende schuld. Er bleek sprake te zijn van een strijdigheid met de Regeling agentschappen, waardoor de betreffende correctie in 2017 is uitgevoerd.
De voorgefinancierde investeringsgelden worden terugbetaald aan de opdrachtgevers. Om dit te kunnen financieren is het CIBG in 2018 een lening aangegaan bij het Ministerie van Financien. Door terugbetaling worden de voorgefinancierde bedragen onttrokken aan het eigen vermogen.
In 2018 zijn er bijdragen van de eigenaar ontvangen voor in totaal € 12,1 miljoen die zijn verwerkt als rechtstreekse vermogensmutatie. Hiervan heeft € 8,3 miljoen betrekking op de afwaardering van GRIP die in 2017 als bijzondere last is verwerkt. Een bedrag van € 2,4 miljoen betreft voorgefinancierde afschrijvingen die in 2018 ongedekt waren door het foutherstel in 2017. Het restant van € 1,4 miljoen heeft voor € 0,8 miljoen betrekking op nog doorlopende beheerkosten in 2018 van het reeds in 2017 gestopte programma GRIP die zijn verwerkt als bijzondere lasten en voor € 0,6 miljoen op andere onvoorziene kosten.
Zoals vermeld bedroeg de totale overboeking van vooruitontvangen investeringsgelden naar het eigen vermogen € 15,4 miljoen. Hiervan is € 2,1 miljoen onttrokken aan het eigen vermogen in 2017 (ongedekte voorgefinancierde afschrijvingskosten als gevolg van foutherstel), waardoor er € 13,3 miljoen resteerde aan voorgefinancierde gelden in het eigen vermogen per 31 december 2017.
In 2018 zijn voorgefinancierde activa afgewaardeerd voor een bedrag van € 0,8 miljoen (onderdeel bijzondere lasten) en is een bedrag van € 0,2 miljoen reeds afgeschreven in voorgaande jaren. Daarnaast is € 1,9 miljoen terugbetaald aan opdrachtgevers.
Het resterende bedrag van € 10,4 miljoen wordt aan opdrachtgevers terugbetaald in 2019. Vanwege de complexiteit rondom het foutherstel is het niet gelukt deze gelden in 2018 terug te betalen aan de opdrachtgevers.
Het eigen vermogen bedroeg eind 2017 € 1,1 miljoen.
Door de eigenaarsbijdragen van € 12,1 miljoen en de terugbetaling van voorgefinancierde gelden in 2018 van € 1,9 miljoen heeft de exploitatiereserve eind 2018 een omvang van € 11,3 miljoen.
Toevoeging van het onverdeelde positieve resultaat over 2018 van € 3,0 miljoen aan het eigen vermogen leidt ertoe dat het eigen vermogen eind 2018 € 14,3 miljoen bedraagt.
Dit saldo is € 11,1 miljoen hoger dan het maximum eigen vermogen dat per 31 december 2018 € 3,2 miljoen bedraagt.
Dit surplus wordt conform de Regeling agentschappen afgeroomd door de eigenaar bij de eerste suppletoire begrotingswet.
Het surplus is voor € 10,4 miljoen gerelateerd aan voorgefinancierde investeringsbijdragen van opdrachtgevers. Vanwege het niet volledig uitgevoerde foutherstel in 2018 dienen in 2019 afspraken te worden gemaakt tussen eigenaar en opdrachtgevers over de terugbetaling van deze bedragen.
Voorzieningen
Het CIBG neemt, onder verwijzing naar artikel 27 van de Regeling agentschappen, geen voorziening op voor ambtsjubilea. De kosten hiervoor worden genomen in het jaar dat ze voorkomen.
Langlopende schulden
Over 2018 zijn leningen aangegaan bij het Ministerie van Financiën voor een bedrag van € 16,2 miljoen. Uitgangspunt hierbij was dat de boekwaarde van de vaste activa per 31 december 2018 gelijk zou zijn aan de boekwaarde van de leningen per 31 december 2018. Uiteindelijk is de waarde van de leningen eind 2018 met € 17,2 miljoen (som langlopend en kortlopend) € 1,6 miljoen hoger dan de waarde van de vaste activa. Belangrijkste reden voor dit verschil is een correctie van activa naar kosten voor een bedrag van € 2,0 miljoen op het moment dat de leenaanvraag al was ingediend (zie ook toelichting Immateriële vaste activa).
Crediteuren
Het saldo crediteuren bedraagt € 2,3 miljoen, dit betreft facturen over 2018 die begin 2019 worden betaald. Dit saldo heeft volledig betrekking op derden.
Schulden bij het Rijk
Deze post van € 10,9 miljoen is als volgt te specificeren:
-
– Nog te betalen kosten moederdepartement: € 2,8 miljoen
-
– Nog te betalen kosten overige departementen: € 2,7 miljoen
-
– Overlopende projectgelden moederdepartement: € 3,2 miljoen
-
– Vooruitontvangen bedragen overige departementen: € 2,2 miljoen
Belastingen en premies sociale lasten
Deze post heeft betrekking op de betalen vennootschapsbelasting over 2018 in verband met de verkoop van medicinale cannabis.
Kortlopend deel leningen Ministerie van Financien
Dit betreft het deel van de leningen dat in 2019 dient te worden afgelost.
Overige schulden en overlopende passiva
Het saldo van deze post bedraagt € 18,1 miljoen en is als volgt te specificeren:
-
– Vooruitontvangen bedragen ad € 10,8 miljoen:
-
a. vooruitontvangen BIG-gelden (€ 10,4 miljoen);
-
b. vooruitontvangen BMC-gelden (€ 0,4 miljoen).
-
-
– Nog te betalen bedragen ad € 7,3 miljoen:
-
a. nog te betalen kosten 2018 aan derden (€ 5,5 miljoen);
-
b. reservering personele kosten (€ 1,8 miljoen).
-
Kasstroomoverzicht van het baten-lastenagentschap CIBG over 2018
Omschrijving | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2)–(1) |
---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1-1-2018 + stand depositorekeningen | 5.290 | – 861 | – 6.151 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 47.000 | 97.241 | 50.241 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | 45.000 | 75.879 | 30.879 |
2. Totaal operationele kasstroom | 2.000 | 21.362 | 19.362 |
Totaal investeringen (–/–) | 3.000 | 5.487 | 2.487 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | – | – |
3. Totaal investeringsstroom | – 3.000 | – 5.487 | – 2.487 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – | – | – |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | – | 12.075 | 12.075 |
Aflossing op leningen (–/–) | 2.000 | 7.517 | 5.517 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 3.000 | 16.163 | 13.163 |
4. Totaal financieringskasstroom | 1.000 | 20.721 | 19.721 |
5. Rekening-courant RHB 31-12-2018 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 miljoen. | 5.290 | 35.735 | 30.445 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Het saldo aan liquide middelen is eind 2018 met € 36,6 miljoen gestegen tot € 35,7 miljoen positief en hieraan liggen de volgende oorzaken ten grondslag:
-
• Een positieve operationele kasstroom van € 21,4 miljoen;
-
• Investeringen van € 5,5 miljoen (dit bedrag is € 0,2 miljoen lager dan de investeringen die vermeld staan bij de toelichting op de post Immateriële vaste activa: het betreft nog te ontvangen facturen in 2019 met betrekking tot 2018, waarvoor derhalve geen uitgaande kasstroom heeft plaatsgevonden in 2018);
-
• Eigenaarsbijdragen van € 12,1 miljoen;
-
• Een positief saldo van leningen en aflossingen van € 8,6 miljoen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2018
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Vastgestelde begroting 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||
– Beschikking BIG-register initieel | 174,41 | ||||
– Beschikking BIG-register incl. herregistratie | 179,13 | 247,64 | 69,16 | 125,00 | |
– Vakbekwaamheidverklaring (gemiddeld) | 5.922,00 | 5.610,35 | 6.186,00 | 6.020,72 | 5.591,00 |
– Vergunning Farmatec | 1.408,00 | 2.050,18 | 1.914,08 | 2.257,00 | 2.824,00 |
– UZI-pas/certificaat | 357,31 | 304,64 | 332,21 | 296,27 | 285,88 |
– Wilsbeschikking donorregister | 11,83 | 4,53 | 13,08 | 7,11 | 12,20 |
2. Omzet per productgroep (pxq en x € 1.000) | |||||
– BIG en herregistratie | 5.536 | 5.027 | 3.692 | 8.023 | 8.500 |
– Vakbekwaamheid | 2.470 | 2.942 | 3.054 | 3.296 | 3.075 |
– Farmatec | 1.815 | 1.553 | 1.669 | 1.751 | 1.271 |
– UZI-pas/certificaat (deels derden) | 10.216 | 11.691 | 8.582 | 8.530 | 9.005 |
– Donorregister | 2.367 | 2.886 | 2.365 | 3.117 | 2.440 |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 227,7 | 243,8 | 281,2 | 282,8 | 272,08 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 0,28% | – 1,70% | – 26,51% | 3,67% | 0,00% |
Kwaliteitsindicatoren | |||||
1. Aantallen | |||||
– Beschikking BIG-register initieel | 13.235 | 13.547 | 14.482 | ||
– Beschikking BIG-register incl. herregistratie | 28.943 | 28.393 | 164.508 | 190.000 | |
– Vakbekwaamheidverklaringen | 480 | 567 | 664 | 611 | 550 |
– Verleende vergunningen Farmatec | 863 | 590 | 757 | 665 | 450 |
– UZI-passen en certificaten | 28.590 | 38.708 | 28.423 | 33.904 | 31.500 |
– Wilsbeschikkingen donorregister | 181.396 | 417.447 | 198.770 | 482.553 | 200.000 |
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | |||||
– Vakbekwaamheidverklaringen | 8 | 8 | 9 | 2 | 10 |
– Wilsbeschikkingen donorregister | 10 | 22 | 7 | 15 | 5 |
3. Doorlooptijden in dagen | |||||
– Wilsbeschikking donorregister | 11 | 8 | 7 | 7 | 16 |
(wettelijke norm is 42 dgn) |
Toelichting op realisatie 2018
Kostprijzen, omzet en volumes
De kostprijzen zijn gebaseerd op de werkelijk gerealiseerde kosten en werkelijke outputvolumes.
De lage kostprijs van de BIG- en donorregistraties is het gevolg van een afwijkend (hoger) volume ten opzichte van de begroting.
Dit is veroorzaakt door de fluctuaties in de externe vraag van gebruikers die het resultaat is van politieke besluitvorming.
Klachten en bezwaar en beroep
Als norm voor de klachten en bezwaren wordt gehanteerd de afspraak die met de opdrachtgever is vastgelegd. Als gevolg van ontwikkelingen in de donorregistraties zijn er meer klachten ontvangen.
Doorlooptijd
Als norm voor de doorlooptijd wordt gehanteerd de wettelijke maximale termijn. Voor alle vermelde producten wordt de termijn behaald.