Het KNMI adviseert en waarschuwt de samenleving om risico’s met een atmosferische of seismische oorsprong terug te dringen. Het KNMI ontwikkelt daartoe hoogwaardige kennis, verricht waarnemingen, en zet die om in producten en diensten die de veiligheidsrisico’s verminderen, bijdragen aan een duurzame samenleving en economische mogelijkheden bevorderen.
Financieren
De Minister is verantwoordelijk voor het faciliteren van een internationaal systeem van organisaties waarin Nederland vertegenwoordigd wordt door het KNMI. Dit doet zij door haar rol van financier in de vorm van bijdragen en contributies. Met name te noemen zijn EUMETSAT, ECMWF en WMO.
(Doen) uitvoeren
De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet taken meteorologie en seismologie. De Minister heeft deze taken belegd bij het agentschap KNMI. De rol «(doen) uitvoeren» heeft betrekking op de volgende taken:
a. het kosteloos verstrekken van algemene weerberichten omtrent de toestand van het huidige weer en het te verwachten weer;
b. waarschuwingen aan het algemeen publiek bij verwacht of werkelijk maatschappij-ontwrichtend weer of waarschuwingen bij calamiteiten waarbij het weer een belangrijke rol speelt;
c. het onverwijld informeren van het algemeen publiek bij een significante bodembeweging door geofysische bronnen of vulkanische activiteit;
d. het kosteloos ondersteunen van bestuursorganen in gedfinieerde gevallen;
e. het voortbrengen of verzamelen van meteorologische, seismologische en andere geofysische gegevens in het kader van de uitvoering van de taken zoals opgenomen in de Wet meteorologie en seismologie;
f. het beheer en onderhoud van de voor de uitvoering van de taken zoals opgenomen in de Wet meteorologie en seismologie noodzakelijke technische infrastructuur;
g. het overeenkomstig ministeriële regeling desgevraagd ondersteunen van bestuursorganen, de rechterlijke organisatie. overheidsbedrijven of openbare lichamen op het terrein van meteorologie, seismologie of andere geofysische terreinen bij de uitvoering van aan hen bij of krachtens wet opgedragen taken;
h. onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek en technologische ontwikkeling met betrekking tot meteorologie, seismologie en andere geofysische terreinen;
i. meteorologische, seismologische en andere geofysische gegevens of het onderzoek, bedoeld in onderdeel h, op verzoek van internationale organisaties voortbrengen, verzamelen of beschikbaar stellen;
j. het voor hergebruik als bedoeld in de Wet hergebruik van overheidsinformatie, zonder dat daartoe een verzoek is gedaan op grond van die wet, beschikbaar stellen van meteorologische, seismologische en andere geofysische gegevens of onderzoeksresultaten, of de opzet daarvan, voor zover intellectuele eigendomsrechten van anderen dat niet beperken, waarbij er op basis van een overeenkomst aanvullende dienstverlening kan worden verleend;
k. internationale samenwerking op het gebied van meteorologie, seismologie en andere geofysische terreinen; en
l. het verlenen van meteorologische diensten voor de luchtvaartnavigatie.
De Minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor het Kernstopverdrag en de Minister van Economische Zaken is verantwoordelijk voor het kader van de Mijnbouwwet.
Realisatie | Streefwaarde/ norm | Realisatie | |||||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | |
Algemene weersverwachtingen en adviezen | |||||||||
– afwijking min.temperatuur (°C) | ‒ 0,17 | ‒ 0,01 | ‒ 0,18 | 0,45 | 0,44 | 0,34 | 0,17 | ABS (<0,5) | 0,31 |
– afwijking max.temperatuur (°C) | ‒ 0,37 | ‒ 0,25 | ‒ 0,52 | ‒ 0,31 | ‒ 0,36 | ‒ 0,31 | ‒ 0,34 | ABS (<0,5) | ‒ 0,41 |
– gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s) | ‒ 0,06 | 0,26 | 0 | 0 | 0,26 | ‒ 0,12 | ‒ 0,1 | ABS (<1,0) | 0,13 |
Maritieme verwachtingen | |||||||||
– tijdigheid marifoonbericht (%) | 98,6 | 99,3 | 99,9 | 99,5 | 98,9 | 99,4 | 99,8 | > 99 | 99,5 |
Gereviewde publicaties | 103 | 105 | 105 | 120 | 113 | 139 | 112 | > 80 | 95 |
Kengetallen | |||||||||
Aantal uitgegeven weeralarmen | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Percentage tijdige beschikbaarheid van de meteorologische producten (Bron: EUMETSAT) | >98,5 | >98,5 | >98,5 | >98,5 | >98,5 | >98,5 | >98,5 | >98,5 | >98,5%1 |
Toelichting
De normen zijn gehaald en op de valreep is er nog een Weeralarm (code rood) uitgegeven. De overige verschillen ten opzichte van vorige jaren vallen binnen de normale fluctuaties en geven geen aanleiding tot een nadere toelichting.
Weeralarmen
Op dinsdagavond 31 december 2019 werd door het KNMI, in afstemming met het Weeralarm Impact Team (WIT), opgeschaald van code oranje naar code rood (Weeralarm) in de drie noordelijke provincies. Zeer dichte mist, mede als gevolg van vuurwerk ontstaan, had aanzienlijke impact op met name het wegverkeer. Er hebben zich die avond een groot aantal ongelukken voorgedaan. Het zwaarste ongeval was een kettingbotsing op de A32 ter hoogte van Akkrum. Gezien de omvang van de maatschappelijke ontwrichting lijkt de uitgifte van een code rood (Weeralarm) in deze situatie terecht geweest te zijn. De volledige evaluatie van deze code rood (Weeralarm) wordt komende tijd afgerond.
Het op dit artikel uitgevoerde beleid, en de bijbehorende resultaten waren het afgelopen jaar conform verwachting.
Weerwaarschuwingen
In 2019 heeft het KNMI 9 keer een code oranje en 1 keer een code rood (op de valreep van 2019) uitgegeven. Zie onderstaande tabel. De code oranje van 7 juni 2019 voor zware onweersbuien bleek achteraf minder zwaar en de uitgegeven code geel had volstaan.
Datum | Reden | Regio's |
Code Oranje | ||
25 jan | Grootschalige gladheid door ijzel | Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel |
10 mrt | Zeer zware windstoten | Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg |
4 jun | Onweersbuien met wind | Hele land |
5-jun | Onweersbuien met wind | Hele land m.u.v. Zeeland |
7-jun | Onweersbuien met wind | Hele land m.u.v. Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant. |
19 jun | Onweersbuien met hagel en zware windstoten | Noord-Brabant |
20 jul | Onweersbuien | Zuid-Holland |
23 jul t/m 27 jul | Extreme hitte | Hele land m.u.v. het Waddengebied. |
31 dec | Dichte mist | Noord-Holland, Flevoland en Overijssel. |
Code Rood | ||
31 dec | Dichte mist | Friesland, Groningen en Drenthe. |
KNMI online
In totaal is de website van het KNMI 55,3 miljoen keer bezocht, gemiddeld 4,6 miljoen bezoeken per maand. Pieken deden zich voor rondom de afgegeven weerwaarschuwingen. Daarnaast is het KNMI actief op verschillende social media. Ten opzicht van 2018 is het bereik van het KNMI op verschillende platforms in 2019 vergroot (steiging van 8% opTwitter).
Beleidsdoorlichting
In 2019 is de beleidsdoorlichting van artikel 23 afgerond. Het onderzoek en de reactie hierop vanuit het kabinet zijn in december aan de Tweede Kamer aangeboden (Kamerstuk 32861, nr. 56).
Uit de beleidsdoorlichting blijkt een bevestiging dat de uitvoering van taken binnen begrotingsartikel 23 aan de beleidsdoelstelling voldoet.
De uitkomsten uit de beleidsdoorlichting ondersteunen de reeds ingeslagen weg om het KNMI technisch op orde te brengen en tevens ruimte te bieden om vernieuwingen te implementeren.
Evaluatie Rtms
In overleg met de desbetreffende beleidsdirectie van IenW, de verantwoordelijke DG, HBJZ en het KNMI vindt nu overleg plaats over de evaluatie van de Rtms en het rapport van het DBO/Flexteam. De Organisatie Fysieke Leefomgeving (OFL) is hierover ook geconsulteerd.
Naar verwachting wordt in het eerste kwartaal van 2020 een voorstel naar de Minister voor Milieu en Wonen gezonden.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | ||
Verplichtingen | 42.200 | 35.956 | 43.088 | 52.928 | 55.852 | 53.728 | 2.124 | 1 |
Uitgaven | 41.030 | 36.981 | 43.958 | 52.056 | 55.242 | 52.786 | 2.456 | |
23.01 Meteorologie en seismologie | 28.824 | 28.564 | 26.726 | 32.399 | 33.607 | 31.151 | 2.456 | 2 |
23.01.03 Bijdragen aan het agentschap KNMI | 27.795 | 27.535 | 25.855 | 31.577 | 32.763 | 30.211 | 2.552 | |
- Meteorologie | 27.292 | 26.645 | 25.194 | 30.625 | 31.490 | 29.259 | 2.231 | |
- Seismologie | 503 | 890 | 661 | 952 | 1273 | 952 | 321 | |
23.01.05 Bijdragen aan internationale organisaties | 1.029 | 1.029 | 871 | 822 | 844 | 940 | ‒ 96 | |
- Contributie aan WMO (HGIS) | 1.029 | 1.029 | 871 | 822 | 844 | 940 | ‒ 96 | |
23.02 Aardobservatie | 12.206 | 8.417 | 17.233 | 19.657 | 21.635 | 21.635 | 0 | |
23.02.03 Bijdragen aan het agentschap KNMI | 12.206 | 8.417 | 17.233 | 19.657 | 21.635 | 21.635 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderstaand wordt op het niveau van verplichtingen en financieel instrument een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie, zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De verplichtingen zijn met name hoger dan begroot door de toevoeging van middelen voor het doorvoeren van een digitale transformatie (techniek en cultuur) die de informatievoorziening van het KNMI klaarmaakt voor de toekomst (I-Strategie, € 0,8 miljoen) en overboeking Space Weather (€ 0,7 miljoen). Daarnaast een stijging door toevoeging van loonbijstelling (€ 0,5 miljoen) en diverse kleine posten (€ 0,4 miljoen). Tenslotte zijn de middelen voor de contributie WMO niet volledig nodig geweest door een lagere koers van de Zwitserse Frank (- € 0,3 miljoen).
2. Het verschil tussen de realisatie en de oorspronkelijke begroting wordt met name veroorzaakt door besluitvorming I-Strategie (€ 0,8 miljoen) en overboeking Space Weather (€ 0,7 miljoen). Daarnaast heeft het KNMI een compensatie ontvangen voor de gestegen lonen (€ 0,5 miljoen) en diverse kleine posten (€ 0,5 miljoen). Tenslotte een daling van (€ 0,1 miljoen) door een lagere koers van de Zwitserse Frank.
23.01 Meteorologie en seismologie
23.01.03 Bijdrage aan het agentschap KNMI
Meteorologie
De volgende producten zijn geleverd:
– Reguliere uitgifte van een algemeen weerbericht en van waarschuwingen voor gevaarlijk weer (code geel, code oranje en weeralarm);
– Ter beschikkingstelling van de meteorologische basisdata van het nationale meteorologische meetnet en de nationale meteorologische modelinfrastructuur, op basis van een open databeleid;
– Ter beschikkingstelling van data, informatie en kennis over het huidige klimaat;
– Het leveren van projecties over het toekomstige klimaat (klimaatscenario’s);
– Verrichten van strategisch en toegepast onderzoek en het geven van beleidsadviezen op het gebied van de meteorologie;
– Internationale vertegenwoordigingen op het gebied van de meteorologie (met name WMO, EUMETSAT en ECMWF);
– Beantwoorden van vragen vanuit de maatschappij over weer en klimaat.
Seismologie
De volgende producten zijn geleverd:
– Continue monitoring van natuurlijke en geïnduceerde seismiciteit in Nederland;
– Verrichten van strategisch en toegepast onderzoek en het geven van beleidsadviezen op het gebied van de seismologie;
– Beantwoorden van vragen vanuit de maatschappij op het gebied van aardbevingen en tsunami’s;
– Verrichten van waarnemingen en onderzoek ten behoeve van het Nationaal Data Centre (NDC) voor de CBTBO.
23.01.05 Bijdragen aan internationale organisatie
Contributie WMO
De beschikbare middelen worden gebruikt om de Nederlandse contributie aan de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) te voldoen. Deelname aan de activiteiten van de WMO wordt gefinancierd uit HGIS.
De WMO is de overkoepelende gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties op het gebied van weer, klimaat en water. De WMO is van groot belang voor internationale samenwerking op meteorologisch gebied, de uitwisseling van meteorologische gegevens en producten en het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek op het gebied van weer en klimaat.
23.02 Aardobservatie
23.02.03 Bijdrage aan het agentschap KNMI
Aardobservatie
De volgende producten zijn geleverd:
– Het verzorgen van de waarnemingen vanuit polaire en geostationaire weersatellieten in Europees verband (EUMETSAT).