Inleiding
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is de autoriteit en regisseur van het veilig en betrouwbaar gebruik van identiteitsgegevens.
De visie van RvIG is: in een constant veranderde samenleving is de veiligheid en betrouwbaarheid van identiteitsgegevens van essentieel belang.
RvIG:
– voor uitstekende dienstverlening;
– samen met ketenpartners;
– toekomstbestendig door innovatie;
– voor burgers;
– zowel analoog als digitaal.
RvIG wil een excellente uitvoeringsorganisatie zijn en de kerntaak stelselbeheer zodanig uitvoeren dat een betrouwbare registratie en levering van persoonsgegevens en reisdocumenten gegarandeerd blijft, voor nu en in de toekomst.
Basis Registratie Personen (BRP)
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is verantwoordelijk voor de registratie van ingezetenen, de Basis Registratie Personen (BRP) en de Registratie niet-ingezetenen (RNI). Deze registraties vormen samen het BRP stelsel en is een kernproduct uit de RvIG productportfolio. Onderstaand de speerpunten voor 2020 van RvIG in het kader van de BRP werkzaamheden.
Kwaliteitsmonitor
Uitvoering van de kwaliteitsmonitor is een jaarlijkse kwaliteitsmeting die deels uit een zelfevaluatie en deels uit een bestandscontrole bestaat. Ook in 2020 hebben alle gemeenten deze kwaliteitsmeting onder toezicht van RvIG uitgevoerd. De resultaten van deze meting zijn eind 2020 gepresenteerd.
Health check
Aanleiding voor de health check is het beëindigen van Operatie BRP zoals door de toenmalig Minister van BZK in het Algemeen Overleg op 5 juli 2017 aan de Tweede Kamer is toegezegd. Daarop heeft de minister ook de toezegging gedaan, dat er onderzoek naar het toekomstbestendig maken van de bestaande centrale Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens Verstrekkingsvoorziening (GBA-V) zal worden uitgevoerd. De werkzaamheden die onder de health check vallen zijn in 2020 afgerond.
Burgerservicenummer (BSN)
RvIG is verantwoordelijk voor de beheervoorziening BSN. Hieronder valt het beheer van de voorziening voor het genereren, distribueren, toekennen en beheren van Burgerservicenummers.
Reisdocumenten
RvIG ziet in haar verantwoordelijkheid voor het reisdocumentenstelsel toe op de productie van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten (NIK) en het aanvraag- en uitgifte proces bij uitgevende instanties. Daarnaast beheert RvIG drie registers.
Caribisch gebied
In 2020 is gezamenlijk met het Caribisch gebied, zijnde de Openbare Lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) en de landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden (Aruba, Curaçao en Sint Maarten), gewerkt aan verdere kwaliteitsverbetering van de bevolkingsadministraties. In samenwerking met het Openbaar Lichaam Sint Eustatius wordt over de periode 1 maart 2017 tot 1 maart 2021 duurzame ondersteuning geboden in de vorm van personele inzet van RvIG medewerkers bij de afdeling burgerzaken. Daarbij wordt met name aandacht besteed aan het opleiden van de lokale medewerkers. Samen met de Rijksdiensten en de afdelingen burgerzaken in het Caribisch Nederland wordt verder gewerkt aan verbetering van de kwaliteit en het gebruik van Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba–Verstrekkingen (PIVA-V). Daarnaast zullen de beheer- en onderhoudstaken van de PIVA-V, PGK (PIVA-GBA Koppeling) en de Sedula (identiteitskaarten in Caribisch Nederland) worden voortgezet.
Elektronische Identiteit (eID(AS)-stelsel)
Dit is een programma om met behulp van elektronische Identiteit (eID) op een hoogbetrouwbare manier digitale dienstverlening mogelijk te maken van (semi-)overheid aan burgers, en bedrijven binnen Europa. In 2020 heeft RvIG ook het stelselbeheer over het BRP koppelpunt gevoerd, één van de voorzieningen binnen de electronic IDentification Authentication and trust Services (eIDAS).
Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI)
Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) begeleidt slachtoffers van identiteitsfraude. Tevens begeleidt het Meldpunt burgers met fouten met betrekking tot hun persoonsgegevens. Het aantal meldingen blijft jaarlijks toenemen. Het aantal meldingen bij het CMI komt in 2020 op 6.837 (in 2019: 4.192). RvIG fungeert als ketenregisseur en schakelt indien nodig ketenpartners als Politie, Belastingdienst, RDW, Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en Logius in.
Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA)
De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) is een kwaliteitsinstrument van de BRP. De adreskwaliteit en de aanpak van adres gerelateerde fraude worden in dit instrument met elkaar in verbinding gebracht. Dat doet RvIG in nauwe samenwerking met signaalleveranciers en gemeenten. De structurele inbedding van LAA binnen RvIG wordt naar verwachting, met de inwerkingtreding van de benodigde wijziging in regelgeving, in 2021 afgerond.
Ontwikkelingen
RvIG vervult een rol in de strategische Digitale agenda Rijkdienst (Kamerstukken II 2018/19, 26643, nr. 591). Hierbij wordt samengewerkt met publieke-, private- en wetenschappelijke partijen. RvIG wil de essentie van e-governance en digital citizenship verkennen. In 2020 zijn diverse initiatieven met betrekking tot Blockchain-technologie opgestart.
Bedrijfsvoering
De exploitatie van de BRP is in 2020 gebaseerd op abonnementenstructuur. Binnen deze abonnementenstructuur is een onderverdeling in budgetfinanciering en tarieffinanciering. Voor de tarief gefinancierde en de budget gefinancierde gebruikers zijn respectievelijk € 180 mln. en € 220 mln. berichten begroot. Net als voorgaande jaren is het gebruik van de BRP in 2020 toegenomen.
Soort | (1) Begroting 2020 | (2) Realisatie 2020 | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting |
---|---|---|---|
Tarieffinanciering | 180.000 | 273.644 | 93.644 |
Budgetfinanciering | 220.000 | 266.673 | 46.673 |
Totaal | 400.000 | 540.317 | 140.317 |
In verband met de verlenging van de geldigheid van diverse reisdocumenten van vijf naar tien jaar in 2014, wordt vanaf 2019 rekening gehouden met een sterke afname in het aantal uit te geven documenten. De afname is vooralsnog echter minder sterk ingezet dan verwacht. De hogere realisatie van dit jaar en de jaren daarvoor was aanleiding de raming te actualiseren voor de komende jaren. De gevolgen van het negatieve reisadvies in verband met de verspreiding van het coronavirus hebben impact gehad op het aantal uitgegeven reisdocumenten.
Soort | (1) Begroting 2020 | (2) Realisatie 2020 | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting |
---|---|---|---|
Paspoorten 5 jaar geldigheid | 225 | 235 | 10 |
Paspoorten 10 jaar geldigheid | 53 | 216 | 163 |
Identiteitskaarten 5 jaar geldigheid | 436 | 320 | ‒ 116 |
Identiteitskaarten 10 jaar geldigheid | 120 | 235 | 115 |
Totaal | 834 | 1.006 | 172 |
Staat van baten en lasten
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2019 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 73.971 | 94.084 | 20.113 | 100.900 |
waarvan omzet moederdepartement | 48.284 | 53.617 | 5.333 | 41.702 |
waarvan omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan omzet derden | 25.687 | 40.467 | 14.780 | 59.198 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 27.950 | 20.211 | ‒ 7.739 | 5.548 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 101.921 | 114.295 | 12.374 | 106.448 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 102.975 | 104.702 | 1.727 | 106.660 |
- Personele kosten | 29.346 | 29.185 | ‒ 161 | 27.335 |
waarvan eigen personeel | 16.702 | 22.564 | 5.862 | 15.946 |
waarvan inhuur externen | 12.644 | 6.104 | ‒ 6.540 | 10.872 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 517 | 517 | 517 |
- Materiële kosten | 73.629 | 75.517 | 1.888 | 79.325 |
waarvan apparaat ICT | 850 | 412 | ‒ 438 | 956 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 275 | 142 | ‒ 133 | 110 |
waarvan overige materiële kosten | 72.504 | 74.963 | 2.459 | 78.259 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 2.083 | 3.144 | 1.061 | 1.144 |
- Materieel | 2.083 | 3.144 | 1.061 | 812 |
waarvan apparaat ICT | 1.970 | 0 | ‒ 1.970 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 113 | 3.144 | 3.031 | 812 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 332 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 105.058 | 107.846 | 2.788 | 107.804 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 3.137 | 6.449 | 9.586 | ‒ 1.356 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 3.137 | 6.449 | 9.586 | ‒ 1.356 |
Toelichting
Baten
Omzet
Omzet moederdepartement
De omzet van het moederdepartement is ruim € 5,3 mln. hoger dan begroot. Van het moederdepartement heeft RvIG ruim € 4,3 mln. meer ontvangen voor de budget gefinancierde afnemers. Deze hogere omzet is het gevolg van een toename in het gebruik van de Basisregistratie Personen. Daarnaast zijn diverse projectmatige activiteiten voor onder andere eNIK niet in de begroting opgenomen.
Omzet Derden
De omzet derden bestaat hoofdzakelijk uit het tarief gefinancierde BRP-berichtenverkeer en de verstrekte reisdocumenten. De realisatie van de omzet reisdocumenten is hoger dan begroot. Dit komt doordat de uitgifte van reisdocumenten in 2020 aanzienlijk minder is afgenomen ten opzichte van voorgaande jaren dan begroot. Dit was aanleiding de raming te actualiseren voor de komende vijf jaar.
Vrijval voorzieningen
De vrijval voorziening heeft betrekking op de voorziening reisdocumenten. Vanwege de verlenging van de geldigheidsduur van paspoorten en identiteitskaarten (reisdocumenten) voor volwassenen heeft RvIG toestemming van het Ministerie van Financiën een langlopend vreemd vermogen, namelijk een egalisatierekening, op de balans op te voeren. De vrijval van deze voorziening is in 2020 lager dan begroot door een beperktere daling in aantallen dan was begroot.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De ambtelijke personele kosten zijn hoger dan begroot. Dit komt onder andere door sneller dan verwacht ambtelijk invullen van de nieuwe organisatiestructuur. Daarnaast is een deel van de tijdelijke werkzaamheden opgevangen middels inbesteding c.q. detachering. Hierdoor heeft ten opzichte van de begroting een kostenverschuiving plaatsgevonden van extern naar ambtelijk personeel.
Materiële kosten
De materiële kosten omvatten de kosten voor overhead en de kosten die direct of indirect nodig zijn voor het realiseren van de producten van RvIG, zoals de kosten voor het berichtenverkeer en de productiekosten van de reisdocumenten. De materiële kosten zijn bijna € 1,9 mln. hoger dan begroot. Dit komt doordat er meer reisdocumenten zijn verstrekt dan geraamd waardoor de productiekosten € 3,0 mln. hoger zijn. Daartegenover staat een kostendaling van € 1,6 mln. door lagere vergoedingen aan RNI-loketgemeenten doordat minder registraties hebben plaatsgevonden ten gevolge van de coronapandemie.
Afschrijvingskosten
De totale afschrijvingskosten zijn hoger dan begroot. Dit komt doordat aan het begin van 2020 de systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten in gebruik zijn genomen.
Saldo baten en lasten
Over het jaar 2020 is een positief exploitatieresultaat behaald van ruim € 6,4 mln. bij het regulier beheer van de BRP. Conform Besluit Basisregistratie Personen (BRP) artikel 13 lid 2 sub a wordt dit bedrag verrekend met de gebruikers van de BRP.
Bij het beheer van de reisdocumenten is een exploitatieresultaat van nihil behaald.
Bij de overige producten en programma’s zijn de baten iets hoger dan de lasten. Met de opdrachtgever is in dienstverleningsoverenkomsten afgesproken dat de werkelijk gemaakte kosten worden vergoed. De baten bestaan uit de vergoeding voor de gemaakte kosten en zijn dus veelal gelijk aan de lasten.
Balans
Balans 2020 | Balans 2019 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 22.843 | 15.493 |
Materiële vaste activa | 22.843 | 15.493 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 7.831 | 2.792 |
waarvan projecten in uitvoering | 14.474 | 11.779 |
waarvan overige materiële vaste activa | 538 | 922 |
Immateriële vaste activa | 0 | 0 |
Vlottende activa | 114.813 | 143.455 |
Voorraden en onderhanden projecten | 15.144 | 0 |
Debiteuren | 7.234 | 3.319 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 7.386 | 9.295 |
Liquide middelen | 85.049 | 130.841 |
Totaal activa | 137.656 | 158.948 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 5.442 | 5.400 |
Exploitatiereserve | 5.400 | 5.400 |
Onverdeeld resultaat | 42 | 0 |
Voorzieningen | 87.583 | 107.793 |
Langlopende schulden | 0 | 0 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Kortlopende schulden | 44.631 | 45.755 |
Crediteuren | 5.683 | 4.286 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Overige schulden en overlopende passiva | 38.948 | 41.469 |
Totaal passiva | 137.656 | 158.948 |
Toelichting
Vaste activa
Materiële vaste activa
Installaties en inventarissen
De investering in installaties betreft de vervanging en ingebruikname van de systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten.
Projecten in uitvoering
In 2020 zijn uitgaven gedaan ten behoeve van de nieuwe infrastructuur alsook voor de voorzieningen ten behoeve van het aanvragen, registreren en uitgeven van reisdocumenten.
Vlottende activa
Debiteuren
De post debiteuren is als volgt opgebouwd:
– De totale vordering op het moederdepartement is € 6,0 mln. Dit heeft uitsluitend betrekking op de BRP-staffels.
– De totale vordering op andere departementen bedraagt minder dan € 0,1 mln.
– De vordering op derden ad € 1,2 mln. heeft hoofdzakelijk betrekking op de BRP-staffels.
Overige vorderingen en overlopende activa
De overige vorderingen en overlopende activa zijn:
– De nog te ontvangen bedragen moederdepartement van € 3,3 mln. bestaan o.a. uit te ontvangen bijdrages voor de opdracht elektronische Nederlandse Identiteitskaart (eNIK). Daarnaast dient ultimo 2020 de eindafrekening BRP ten behoeve van de budget gefinancierde afnemers nog verzonden te worden;
– De overige vorderingen en overlopende activa met betrekking tot derden ad € 4,0 mln. bestaan grotendeels uit vooruitbetaalde kosten ad € 1,3 mln. en nog op te stellen facturen BRP en reisdocumenten ad € 2,3 mln.
Liquide middelen
RvIG beschikt per 31 december 2020 over € 85 mln. aan liquide middelen.
De stand van de liquide middelen per 31 december 2020 is lager dan aan het begin van het jaar 2020. De afname van de liquide middelen komt onder andere door het ingaan van een dip periode als gevolg van de tienjarige geldigheid van de reisdocumenten (zie post voorzieningen).
Eigen vermogen
Het eigen vermogen is in 2020 € 0,3 mln. lager dan de gemaximeerde omvang (€ 5,7 mln.).
Voorzieningen
Deze voorziening heeft betrekking op de egalisatierekening reisdocumenten. Deze voorziening beslaat de periode van 2014 tot en met 2023.
Kortlopende schulden
Crediteuren
De stand van de post crediteuren per 31 december 2020 is € 5,7 mln.
Deze bestaat uit:
– De facturen die nog betaald moeten worden aan andere agentschappen ad € 2,2 mln. worden in 2021 voldaan.
– De facturen die betrekking hebben op derden ad € 3,5 mln. zijn de productiekosten van de reisdocumenten, maandelijkse berichtkosten, licenties en de inhuur van externen. Deze facturen zijn in 2021 voldaan.
Overige schulden en overlopende passiva
De overige schulden en overlopende passiva bestaan uit:
– Nog te betalen bedragen aan moederdepartement van ruim € 14 mln. bestaan uit te verrekenen resultaten op afgeronde opdrachten, vooruit ontvangen bedragen, nog te betalen huisvestingskosten en namens moederdepartement geïnde extra bijdragen BRP.
– De nog te betalen bedragen aan derden hebben onder andere betrekking op de schuld aan gebruikers BRP ad € 20,7 mln. Dit bedrag wordt betrokken bij de bepaling van het toekomstige tarief. De overige nog te betalen bedragen ad € 3,9 mln. worden in de loop van 2021 verrekend.
Kasstroomoverzicht
(1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen | 120.710 | 130.841 | 10.131 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 73.971 | 95.818 | 21.847 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 102.975 | ‒ 127.260 | ‒ 24.285 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 29.004 | ‒ 31.442 | ‒ 2.438 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 4.260 | ‒ 14.350 | ‒ 10.090 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 4.260 | ‒ 14.350 | ‒ 10.090 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 4.260 | 0 | ‒ 4.260 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 4.260 | 0 | ‒ 4.260 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 91.706 | 85.049 | ‒ 6.657 |
Toelichting
Operationele kasstroom
Door het ingaan van een dip periode als gevolg van de tienjarige geldigheid van de reisdocumenten is er sprake van een negatieve kasstroom. Op deze negatieve kasstroom is geanticipeerd middels het vormen van een voorziening in voorgaande jaren (egalisatie-rekening).
Investeringskasstroom
In 2020 heeft RvIG bijna € 10,5 mln. geïnvesteerd. Dit betreffen investeringen in de nieuwe infrastructuur alsook in de voorzieningen ten behoeve van het aanvragen, registreren en uitgeven van reisdocumenten. Ultimo 2020 zijn deze investeringen nog niet in gebruik genomen.
Financieringskasstroom
In 2020 is er geen beroep gedaan op de leenfaciliteit. In de begroting is rekening gehouden met de voorgenomen investering in de nieuwe ICT-infrastructuur. Vooralsnog wordt deze investering uit eigen middelen gefinancierd.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Omschrijving generiek deel | Realisatie | Vastgestelde begroting | |||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 | |
Omschrijving generiek Deel | |||||
Kostprijzen per product: | |||||
Abonnementsstructuur (B) in € | 2.430 | 2.430 | 2.430 | 2.430 | 2.430 |
Reisdocumenten: Paspoort 5 jaar (in €) | 21,31 | 21,31 | 22,60 | 23,19 | 23,19 |
Reisdocumenten: Paspoort 10 jaar (in €) | 34,61 | 34,61 | 40,00 | 41,04 | 41,04 |
Identiteitskaart (in €) 5 jaar | 5,33 | 5,33 | 5,71 | 5,86 | 5,86 |
Identiteitskaart (in €) 10 jaar | 27,36 | 27,36 | 32,59 | 33,44 | 33,44 |
Omzet per productgroep (bedragen x 1.000 euro): | |||||
BRP | 33.547 | 35.344 | 36.727 | 40.939 | 33.249 |
Reisdocumenten | 111.008 | 102.188 | 47022 | 26.344 | 45.512 |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 170 | 160 | 185 | 239 | 215 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | 5,7% | ‒ 1,3% | 6,0% | ‒ 3% |
Omschrijving specifiek deel ICT diensten | |||||
Kwaliteitsindicatoren | |||||
Beschikbaarheid GBA netwerk | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Beschikbaarheid GBA -V | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Responstijd GBA-V | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec |
Beschikbaarheid Basisregister | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Beschikbaarheid Verificatieregister | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Beschikbaarheid BSN | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Klanttevredenheid | 7,4 | n.v.t. | n.v.t. | 7,2 | n.v.t. |
Doorlichting uitgevoerd cq. gepland in | 2021 |
Toelichting
Kostprijzen per product
– Het tarief van BRP is, in overleg met de gebruikers, stabiel gehouden ten opzichte van voorgaande jaren. Indien dit resulteert in een tekort op de begroting, wordt dit tekort aangevuld vanuit een in voorgaande jaren opgebouwde schuld aan de gebruikers.
– De werkelijke kostprijs van de paspoorten en de identiteitskaarten zijn gelijk aan de begroting.
Omzet per productgroep
– De omzet BRP bestaat uit in rekening gebrachte staffels aan de afnemers van de BRP-berichtenverkeer.
– De omzet van de reisdocumenten bestaat uit in rekening gebrachte rijksleges aan de uitgevende instanties.
Fte-totaal
In 2020 is als gevolg van een reorganisatie extra ambtelijk personeel aangetrokken.