Bevorderen van internationale samenwerking en uitwisseling ter ondersteuning en versterking van de kwaliteit van onderwijs, cultuur en wetenschap en ter verdere ontwikkeling van internationale competenties van lerenden, docenten, kunstenaars en wetenschappers.
Stimuleren
Bij het uitvoeren van de algemene doelstelling ligt de nadruk op het zoveel mogelijk stimuleren en ondersteunen van instellingen en burgers om zich op een internationale omgeving te oriënteren. Daartoe zorgt de Minister vanuit de stelselverantwoordelijkheid voor de benodigde internationaal-bestuurlijke randvoorwaarden, bijvoorbeeld door afspraken te maken over wederzijdse beroepserkenning, kwaliteitszorg en grensverkeer en door de uitwisseling van best practices. De Minister opereert hierbij binnen multilaterale kaders als de Europese Unie, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) en de United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (Unesco) en andere – vaak daarbij aangesloten – organisaties, alsmede via bilaterale contacten, verdragen, Memorandums of Understanding, et cetera. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van stimuleringsmaatregelen in de vorm van fondsen en beurzen en worden faciliterende en uitvoerende instanties gefinancierd, zoals Stichting Nuffic, Netherlands house for Education and Research (Neth-ER) en het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA). De bevordering van internationale samenwerking is ondersteunend aan de beleidsdoelstellingen van het Ministerie van OCW. De voorgenomen activiteiten zijn dan ook voor een belangrijk deel opgenomen in de betreffende beleidsartikelen.
Indicatoren/kengetallen
Internationale, ondersteunende maatregelen laten zich moeilijk vangen in «harde» cijfers en beleidsconclusies. In gevallen waar dit wel mogelijk is, bijvoorbeeld bij de bevordering van in- en uitgaande studiemobiliteit of bij de bevordering van culturele activiteiten in het buitenland, zijn relevante cijfers te volgen op OCW in Cijfers. Deze website biedt ook informatie over de indicatoren over onder andere het programma Erasmus+ en de prestaties van de beroepsbevolking worden internationaal vergeleken in het kader van het «Programme for International Assessment of Adult Competencies» (PIAAC).
De belangrijkste conclusies op het terrein van internationaal beleid worden beschreven in het onderdeel beleidsprioriteiten.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | ||
Verplichtingen | 13.236 | 12.426 | 21.359 | 15.954 | 15.706 | 14.368 | 1.338 | |
Uitgaven | 12.496 | 12.678 | 12.810 | 18.688 | 19.737 | 14.368 | 5.369 | |
Subsidies (regelingen) | 820 | 179 | 207 | 6.706 | 7.780 | 7.588 | 192 | |
Stichting Ons Erfdeel | ‒ | ‒ | ‒ | 185 | 185 | 185 | 0 | |
Stichting Nuffic | ‒ | ‒ | ‒ | 906 | 971 | 824 | 147 | |
Nationaal Agentschap Erasmus + Onderwijs & Training | ‒ | ‒ | ‒ | 3.153 | 4.089 | 3.957 | 132 | |
Internationalisering Onderwijs | ‒ | ‒ | ‒ 1 | 1.000 | 1.000 | 1.020 | ‒ 20 | |
Duitsland Instituut Amsterdam (DIA) | ‒ | ‒ | ‒ | 803 | 820 | 760 | 60 | |
Netherlands house for Education and Research (Neth-ER) | 600 | ‒ | ‒ | 600 | 599 | 600 | ‒ 1 | |
Incidentele subsidies voor het uitwisselen van cultuur | 155 | 114 | 134 | 50 | 25 | 157 | ‒ 132 | |
Overige incidentele subsidies | 65 | 65 | 74 | 9 | 91 | 85 | 6 | |
Opdrachten | 0 | 105 | 123 | 3.646 | 3.747 | 2.801 | 946 | |
Opdrachten | ‒ | ‒ | 7 | 3.646 | 3.747 | 2.801 | 946 | |
Beleidsonderzoek en benchmarking | ‒ | 71 | 45 | 0 | ‒ | ‒ | ‒ | |
Incidentele Internationale activiteiten | ‒ | 34 | 71 | 0 | ‒ | ‒ | ‒ | |
EU-Voorzitterschap | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 11.250 | 11.883 | 11.974 | 7.856 | 7.730 | 3.499 | 4.231 | |
OCW-vertegenwoordiging in het buitenland | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Duitsland Instituut Amsterdam (DIA) | 859 | 803 | 803 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Stichting Nuffic | 3.875 | 3.858 | 3.901 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Nederlandse Taalunie | 2.727 | 2.762 | 2.850 | 7.323 | 7.125 | 2.941 | 4.184 | |
Europa College Brugge | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 31 | ‒ 1 | |
Unesco | 130 | 50 | 50 | 51 | ‒ 1 | |||
OESO CERI | 77 | 81 | 83 | 85 | 86 | 88 | ‒ 2 | |
Fulbright Center | 468 | 368 | 368 | 368 | 420 | 368 | 52 | |
Stichting Ons Erfdeel | 185 | 185 | 185 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Nationaal Agentschap Erasmus + Onderwijs & Training | 2.989 | 3.066 | 3.154 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
EU-programma's en activiteiten | 40 | 0 | 0 | 0 | 19 | 20 | ‒ 1 | |
Netherlands house for Education and Research (Neth-ER) | ‒ | 600 | 600 | 0 | ‒ | ‒ | ‒ | |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken | 426 | 511 | 506 | 480 | 480 | 480 | 0 | |
Vlaams-Nederlands huis DeBuren (Hoofdstuk V BuZa) | 426 | 511 | 506 | 480 | 480 | 480 | 0 | |
Ontvangsten | 113 | 121 | 10 | 99 | 1.031 | 99 | 932 |
Wijzigingen structuur budgettabel
Met ingang van 2021 is de indeling van deze budgettabel gewijzigd. Er heeft een heroverweging plaatsgevonden van de instrumentkeuze bij de instellingen Stichting Ons Erfdeel, Stichting Nuffic, Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs & Training, het DIA en Neth-ER.
De realisatie van de verplichtingen is € 1,3 miljoen hoger dan oorspronkelijk begroot. Dit betreft grotendeels verschillende mutaties van de Nederlandse Taalunie en opdrachten.
Op artikel 8 (Internationaal beleid) wordt de totale financiering verantwoord die het Ministerie van OCW bijdraagt aan de Nederlandse Taalunie. De verhoging van de verplichtingen voor de Nederlandse Taalunie betreffen overboekingen van artikel 16 (Onderzoek en wetenschapsbeleid) van € 2,9 miljoen, artikel 6 en 7 (Hoger onderwijs), artikel 14 (Cultuur) en artikel 15 (Media) van in totaal € 1,2 miljoen naar artikel 8 (Internationaal beleid).
De realisatie van uitgaven is € 5,4 miljoen hoger dan begroot. Dit komt grotendeels door de hierboven genoemde bijdragen van artikel 6 en 7 (Hoger onderwijs), artikel 16 (Onderzoek en wetenschapsbeleid), artikel 14 (Cultuur) en artikel 15 (Media) aan de Nederlandse Taalunie. Daarnaast heeft een interne overboeking ter bevordering van internationalisering ertoe geleid dat op het instrument opdrachten (€ 0,9 miljoen) meer is gerealiseerd dan begroot.
Subsidies
Stichting Ons Erfdeel
De Vlaams-Nederlandse vereniging Ons Erfdeel wil context brengen bij kunst, taal, geschiedenis, literatuur en maatschappelijke ontwikkelingen uit de Lage Landen. Dit realiseert Ons Erfdeel door het uitbrengen van artikelen en boeken, het publiceren van het Franstalige tijdschrift Septentrion en het digitaal publiceren van artikelen op hun Nederlandstalige, Franstalige en Engelstalige websites.
Nuffic
De Stichting Nuffic is het expertise- en dienstencentrum voor internationalisering in het Nederlandse onderwijs; van primair en voortgezet onderwijs tot beroepsgericht en hoger onderwijs en onderzoek. Er heeft een heroverweging plaatsgevonden van de subsidie aan Nuffic. In 2020 is er een wetstraject gestart om een aantal taken wettelijk te verankeren. Daarnaast zijn er taken Europees aanbesteed en zijn er taken afgebouwd.
Nationaal Agentschap Erasmus+
Het Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs en Training is samen met het Nationaal Agentschap Erasmus+ Jeugd belast met het beheer en de uitvoering in Nederland van het EU programma Erasmus+. Nuffic is aangewezen als Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs en Training voor het nieuwe Erasmus+ programma.
Duitsland Instituut Amsterdam (DIA)
Het DIA genereert en verspreidt kennis in Nederland over de ontwikkelingen in Duitsland op het raakvlak van onderwijs, wetenschap en maatschappij. Het instituut doet dat onder meer met behulp van wetenschappelijk onderzoek, onderwijsprojecten en voorlichtingsactiviteiten (cofinanciering met Universiteit van Amsterdam en Deutsche Akademische Austausch Dienst (DAAD)). Daarnaast stimuleert het DIA het onderwijs in de Duitse taal in Nederland.
Neth-ER
De vereniging Neth-ER is opgericht in 2006 door acht Nederlandse veldorganisaties werkzaam op de gebieden onderzoek, onderwijs en innovatie. De leden van Neth-ER bestaan op dit moment uit: MBO-Raad, Nuffic, KNAW, NFU, TNO, UNL, Vereniging Hogescholen, NWO, ISO, JOB en LSVB. Het gezamenlijke doel van de vereniging is om de Nederlandse participatie aan de Europese programma’s te vergroten door de leden onder andere te voorzien van informatie over het Europees beleidsproces en het versterken van het netwerk van de leden. Neth-ER ontvangt een subsidie van het Ministerie van OCW voor het informeren van het brede Nederlandse kennisveld over Europese beleidsontwikkelingen op het terrein van onderwijs en onderzoek.
Opdrachten
De realisatie is € 0,9 miljoen hoger dan oorspronkelijk begroot. Het budget hiervoor is in 2022 opgehoogd, met name vanwege het aandeel van de onderwijsdirecties in de gegunde aanbesteding om de internationalisering te bevorderen (€ 1,0 miljoen).
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
De Taalunie
De Taalunie ondersteunt de betrokken overheden in hun taalbeleid voor het Nederlands en maakt samenwerking, afstemming en uitwisseling mogelijk. Ook verzamelt, ontwikkelt en ontsluit de Taalunie kennis en informatie over het Nederlands met het oog op advies en dienstverlening aan sectoren, doelgroepen en individuele taalgebruiker.
Fulbright Center
Het Fulbright Center verzorgt mobiliteitsprogramma’s voor het hoger onderwijs via beurzen voor uitwisseling met de Verenigde Staten (met bijdragen van de Amerikaanse regering).
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Vlaams-Nederlands Huis De Buren
Het Vlaams-Nederlands Huis De Buren is in 2004 opgericht door de Nederlandse en Vlaamse regering als een culturele organisatie en als ruimte voor debat en reflectie (subsidiëring vindt plaats via het Ministerie van BZ).
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Primair onderwijs (artikel 1) | ‒ | ‒ | ‒ | 31.773 | 29.781 | 29.781 | 0 |
Voortgezet onderwijs (artikel 3) | ‒ | ‒ | ‒ | 10.297 | 9.592 | 9.592 | 0 |
Hoger beroepsonderwijs (artikel 6) | 2.873 | 2.873 | 2.873 | 2.873 | 2.873 | 2.873 | 0 |
Wetenschappelijk onderwijs (artikel 7) | 51.437 | 52.770 | 54.299 | 55.289 | 54.887 | 54.887 | 0 |
Internationaal beleid (artikel 8) | 766 | 825 | 817 | 715 | 822 | 822 | 0 |
Cultuur (artikel 14) | 4.617 | 4.617 | 4.617 | 5.934 | 6.017 | 6.017 | 0 |
Onderzoek en wetenschapsbeleid (artikel 16) | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 | 0 |
Apparaatskosten (artikel 95) | 139 | 144 | 148 | 589 | 2.405 | 2.405 | 0 |
Totaal | 60.286 | 61.683 | 63.208 | 107.924 | 106.831 | 106.831 | 0 |
Toelichting
De Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) is sinds 1997 een budgettaire constructie binnen de Rijksbegroting. In de HGIS worden de uitgaven van de verschillende ministeries op het gebied van het buitenlandbeleid gebundeld, waarmee de onderlinge samenhang geïllustreerd wordt. Dit bevordert de samenwerking en de afstemming tussen de betrokken ministeries. Bovenstaande tabel geeft een onderverdeling weer van de HGIS-middelen van het Ministerie van OCW per artikel. Vanaf 2021 geldt de asieltoerekening en daarom komen de kosten bij primair en voortgezet onderwijs erbij.