Programma- en apparaatskosten | |
---|---|
1. Interim-management | 78.679 |
2. Organisatie- en Formatieadvies | 2.715 |
3. Beleidsadvies | 31.768 |
4. Communicatieadvisering | 15.109 |
Beleidsgevoelig (som 1 t/m 4) | 128.271 |
5. Juridisch Advies | 28.971 |
6. Advisering opdrachtgevers automatisering | 235.176 |
7. Accountancy, financiën en administratieve organisatie | 31.195 |
(Beleids)ondersteunend (som 5 t/m 7) | 295.342 |
8. Uitzendkrachten (formatie & piek) | 40.797 |
Ondersteuning bedrijfsvoering | 40.797 |
Totaal uitgaven inhuur externen | 464.410 |
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
Kerndepartement | 10,3% | 9,1% | 11,8% |
Autoriteit Consument & Markt | 5,5% | 7,3% | 13,5% |
Centraal Planbureau | 0,4% | 0,0% | 0,2% |
Staatstoezicht op de Mijnen | 7,3% | 17,9% | 16,3% |
Nationaal Coördinator Groningen1 | 0,0% | 63,1% | 62,7% |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 26,9% | 29,5% | 27,3% |
Rijksinspectie Digitale Infrastructuur | 22,2% | 19,7% | 20,8% |
Dienst ICT Uitvoering | 57,8% | 58,9% | 58,0% |
Nederlandse Emissie Autoriteit | 5,9% | 8,9% | 6,8% |
Totaal | 28,9% | 32,1% | 30,9% |
Toelichting op het inhuurpercentage 2023
Het kabinet hanteert, naar aanleiding van de motie Roemer, een norm voor externe inhuur van 10% van de totale personeelskosten. Evenals over voorgaande jaren wordt ook dit jaar deze norm overschreden. Het inhuurpercentage voor EZK komt over de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 uit op 30,9%. De overschrijding van de norm voor inhuur van extern personeel is vooral veroorzaakt door de NCG, DICTU en RVO. Het inhuurpercentage voor EZK over de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 zonder de NCG, DICTU en RVO komt uit op: 12,7%.
De NCG organisatie kenmerkt zich als een projectorganisatie en is van tijdelijke aard (t/m 2028). Er wordt zwaar ingezet op werving. Echter, NCG heeft te maken met de volgende omstandigheden:
1. Krapte in de arbeidsmarkt over de volle breedte.
2. Voor een groot aantal specifieke (vaak technisch) georiënteerde functies/vacatures bestaat relatief weinig belangstelling omdat het salarisniveau van het Rijk niet voldoende kan concurreren met de vergoedingen die verstrekt worden via detacheringsbureaus.
3. De behoefte aan bepaalde functies bestaat voor een relatief korte periode, er is behoefte aan het aanhouden van een relatief ruime flexibele schil.
Het hogere inhuur percentage bij DICTU komt met name door de behoefte aan specifieke ICT-expertise, vooral bij ontwikkeling van nieuwe applicaties en structureel hoge vraag van opdrachtgevers (o.a. door rijksbeleid op het vlak van energie, klimaat en landbouw, rijks digitalisering en overheid op orde). De krappe arbeidsmarkt heeft het dit jaar niet mogelijk gemaakt om te groeien in interne formatie. Gezien de kerntaken en de fluctuerende opdrachtenportefeuilles van DICTU is de Roemer-norm van 10% voor EZK niet haalbaar.
Binnen RVO wordt steeds meer ingezet op verambtelijking, maar door de krapte op de arbeidsmarkt en de benodigde specialistische kennis blijft het lastig om ambtelijk personeel te werven. Daarnaast maakt RVO, voor de uitvoering van de schadeafwikkeling in Groningen onder regie van de IMG, vanwege het tijdelijke karakter en specialistische kennis grotendeels gebruik van externe inhuur.
Rapportage overschrijding maximumuurtarief externe inhuur buiten mantelcontracten
In onderstaande tabel wordt weergegeven in hoeveel gevallen in 2023 door het ministerie buiten de mantelcontracten om externe krachten zijn ingehuurd boven het voor de organisaties van het rijk afgesproken maximumtarief van € 225 (exclusief btw).
Inhuur externen buiten raamovereenkomsten | 2023 |
---|---|
Aantal overschrijdingen maximumuurtarief | 1 |
Toelichting | Bij de RVO is een senior fiscalist via de Rijksbrede mantel Financiële Adviesdiensten (fiscaal perceel) voor meer dan het maximumuurtarief ingehuurd. De tarieven passen binnen de Rijksbrede afspraken bij die mantel waar in het fiscale perceel geen maxima zijn afgesproken. Tarief is marktconform voor een Vennootschapsbelasting fiscalist. |