Algemeen
De baten-lastendienst Defensie Telematica Organisatie (DTO) maakt deel uit van de bedrijfsgroep IVENT van het Commando DienstenCentra. Door deze bedrijfsgroep worden hoogwaardige ICT- en IV-diensten geleverd aan Defensie en de ketenpartners binnen de Rijksoverheid op het gebied van de openbare orde en veiligheid. Tevens steunt de bedrijfsgroep de operationele informatievoorziening van de land-, lucht- en zeestrijdkrachten en de marechaussee bij militaire operaties, oefeningen en ondersteuning van de commandovoering. De bedrijfsgroep draagt er zorg voor dat de door Defensie gewenste IV/ICT-ondersteuning bij de uitvoering van de taken te allen tijde en onder alle omstandigheden tijdig, effectief en efficiënt kan worden geleverd.
Voor de bedrijfsgroep staan de opbouw van een robuuste basis en de dienstverlening aan de klant/opdrachtgever centraal. Momenteel wordt gewerkt aan de bestuurlijke en operationele inrichting van de nieuwe organisatie voor een optimale samenwerking tussen de verschillende eenheden binnen de bedrijfsgroep.
Begroting van baten en lasten
Bedragen x € 1 000 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BATEN | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 359 867 | 345 000 | 315 143 | 314 143 | 313 261 | 312 141 | 312 141 |
Opbrengst overige departementen | 44 520 | 35 500 | 36 810 | 36 810 | 36 810 | 36 810 | 36 810 |
Opbrengst derden | 206 | 210 | 145 | 145 | 145 | 145 | 145 |
Bijzondere baten | |||||||
Vrijval voorzieningen | |||||||
Totaal baten | 404 593 | 380 710 | 352 098 | 351 098 | 350 216 | 349 096 | 349 096 |
LASTEN | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– personele kosten | 229 069 | 220 100 | 199 307 | 199 223 | 199 258 | 198 388 | 198 388 |
– materiële kosten | 135 582 | 106 310 | 98 091 | 98 175 | 98 258 | 98 008 | 98 008 |
Rentelasten | 5 697 | 5 300 | 5 700 | 5 700 | 5 700 | 5 700 | 5 700 |
Afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 41 657 | 46 000 | 46 000 | 45 000 | 44 000 | 44 000 | 44 000 |
– immaterieel | 2 366 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
– dotaties voorzieningen | 3 055 | ||||||
– bijzondere lasten | |||||||
Totaal lasten | 417 426 | 380 710 | 352 098 | 351 098 | 350 216 | 349 096 | 349 096 |
Saldo van baten en lasten | – 12 833 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting begroting baten en lasten
Baten
Opbrengst moederdepartement
De opbrengst van het moederdepartement loopt vanaf 2010 jaarlijks licht terug. Defensie probeert door versobering van de bedrijfsvoering en vraag- en aanboddemping de kosten voor informatievoorziening verder omlaag te brengen.
Opbrengst overige departementen
De opbrengst overige departementen betreft de IV-ondersteuning van ketenpartners van Defensie. Dit zijn onder andere de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (crisisbeheersing en AIVD), Justitie (terrorismebestrijding, vreemdelingenketen en politie), Buitenlandse Zaken (internationale veiligheid), Algemene Zaken en daarnaast de Veiligheidsregio’s. Het is de verwachting dat de opbrengsten in de komende jaren op gelijk niveau blijven.
Lasten
Apparaatskosten
De personele en materiële kosten vertonen als gevolg van de versobering van de bedrijfsvoering en de vraag- en aanboddemping een daling vanaf 2010.
Afschrijvingen activa
Ook de afschrijvingen laten vanaf 2012 een licht dalende lijn zien. De redenen hiervoor komen overeen met de oorzaken voor de verlaging van de apparaatskosten.
Kasstroomoverzicht
Bedragen x € 1 000 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 janauri (inclusief deposito) | 38 265 | 15 024 | 6 485 | 7 985 | 7 985 | 6 485 | 4 485 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 43 240 | 42 461 | 52 500 | 51 000 | 49 500 | 49 000 | 48 500 |
–/– totaal investeringen | – 30 334 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 519 | |||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 29 815 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | ||||||||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | ||||||||
–/– aflossingen op leningen | – 68 666 | – 51 000 | – 51 000 | – 51 000 | – 51 000 | – 51 000 | – 51 000 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 32 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 36 666 | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 9 000 |
5. | Rekening courant RHB 31 december (inclusief deposito) (=1+2+3+4) | 15 024 | 6 485 | 7 985 | 7 985 | 6 485 | 4 485 | 1 985 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
Het operationele kasstroomoverzicht toont de meerjarige ontwikkeling aan van de rekening courant van het baten-lastendeel van BG IVENT. De kasstroom wordt bepaald door het jaarlijkse bedrijfsresultaat, investeringen, aflossingen op leningen en overige financiële transacties.
Investeringskasstroom
In 2011 en de jaren daarna wordt de omvang van de investeringen geraamd op € 60 miljoen. Het grootste deel van de investeringen betreft computerapparatuur, gebouwen (voornamelijk datacentra) en kleinere investeringen in software, machines en installaties. Desinvesteringen zijn voor de komende jaren niet voorzien.
Aflossingen op leningen
Deze bedragen betreffen de aflossingen van de aangegane vermogensconversie en leningen om investeringen te financieren.
Beroep op leenfaciliteit
Het beroep op leenfaciliteit omvat de door de bedrijfsgroep bij het ministerie van Financiën geleende bedragen. Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan ter financiering van investeringen.
Financieringskasstroom
Voor de komende jaren wordt verwacht dat het eigen vermogen binnen de maximale grens blijft en dat daarom geen uitkeringen aan het moederdepartement nodig zijn.
Doelmatigheidsparagraaf
Omschrijving generieke deel | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Leverbetrouwbaarheid SLA's | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
Oplossend vermogen Service Desk Defensie | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
Ontvangen klachten | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Tijdigheid klachtafhandeling | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
Opdrachtgevers tevredenheid | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
Vte’s totaal | |||||
– Burgers/militairen | 2 429 | 2 429 | 2 429 | 2 429 | 2 429 |
Omschrijving specifiek deel | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Kostprijs per werkplek (norm) | 85% | 84% | 83% | 82% | 81% |
Omzet categorie Generiek (in € miljoen) | 211,3 | 210,7 | 210,7 | 209,5 | 209,5 |
Omzet categorie Specifiek (in € miljoen) | 140,8 | 140,4 | 140,1 | 139,6 | 139,6 |
Toelichting
Operationele doelmatigheid
Binnen BG IVENT wordt periodiek gerapporteerd over de betrouwbaarheid van de afgesproken dienstverlening door middel van bovenstaande kwaliteitsindicatoren. De betrouwbaarheid van de informatievoorziening is afhankelijk van de wijze waarop BG IVENT de dienstverlening:
• realiseert (het oplossen van binnengekomen klachten bij de Service Desk Defensie) en afspreekt (in Service Level Agreements);
• in stand houdt en beheert (onder andere op basis van het aantal binnengekomen klachten);
• controleert en monitort door het meten (klachten) en het bijhouden van tijdigheid van de klachtafhandeling;
• bijstuurt of verbetert aan de hand van de opdrachtgevertevredenheid.
Financiële doelmatigheid
• Als indicator voor de ontwikkeling van de financiële doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek is gesteld op 100 procent.
• De omzet van BG IVENT bestaat grotendeels uit de ontvangsten voor de geleverde producten en diensten, die zijn opgenomen in een Producten- en Dienstencatalogus (PDC).
• De categorie Generiek bestaat onder andere uit de omzetcategorieën werkplekdiensten, connectivity en handelsgoederen. De categorie Specifiek bestaat onder andere uit advies en applicaties, hosting ERP, hosting MF en applicatie hosting.