Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht.
De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting 2012 van Infrastructuur en Milieu (XII) bij beleidsartikelen 32 «Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit» en 34 «Sterke netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid».
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
14. Regionaal/lokale infra | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 98 661 | 385 712 | 215 471 | 236 088 | 234 120 | 98 701 | 214 923 |
Uitgaven | 266 337 | 311 857 | 329 348 | 268 298 | 329 946 | 169 543 | 248 602 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 156 053 | 266 252 | 187 266 | 140 607 | 120 653 | 61 919 | 34 235 |
14.01.01 Verkenningen | |||||||
14.01.02 Planst. Progr. Reg/lok | 668 | 45 430 | 888 | 48 700 | 35 890 | 1 000 | 0 |
14.01.03 Realistieprogr reg/lok | 155 385 | 220 822 | 186 377 | 91 907 | 84 763 | 60 919 | 34 235 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 50 576 | 25 959 | 41 291 | 30 257 | 12 749 | ||
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 59 708 | 19 646 | 100 791 | 97 434 | 196 544 | 107 624 | 214 367 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 7 885 | 19 612 | 31 182 | 28 591 | 127 644 | 38 801 | 136 392 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob fondsen | 51 823 | 0 | 51 968 | 51 968 | 51 968 | 51 968 | 59 043 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 0 | 34 | 17 641 | 16 875 | 16 932 | 16 855 | 18 932 |
Ontvangsten | |||||||
14.09 Ontv. Reg./lokale infra | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Deze tabel geeft voor het jaar 2012 per artikelonderdeel de programmamiddelen weer en maakt de mate van budgetflexibiliteit inzichtelijk door middel van vijf categorieën. De verhoudingen binnen de artikelonderdelen worden zowel procentueel als nominaal gepresenteerd.
Toelichting:
14.01 Grote regionale/lokale projecten.
Dit betreft bijdragen tbv grote regionale/lokale projecten waarvoor overeenkomsten met lagere overheden zijn afgesloten. Deze bedragen zijn grotendeels al juridisch verplicht.
14.02 Regionale Mobiliteitsfondsen
Dit betreft bijdragen aan regionale mobiliteitsfondsen waarvoor overeenkomsten met lagere overheden zijn afgesloten.
14.03 RSP-ZZL: Rijksbijdrage.
Voor de inzet van deze middelen is een convenant met het Noorden afgesloten en derhalve zijn deze middelen bestuurlijk gebonden, voor zover nog niet juridisch verplicht.
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden in de BDU (respectievelijk € 112,5 mln. en € 225 mln.) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord onder de begroting 2012 van Infrastructuur en Milieu (XII) bij beleidsartikel 34.
Verkenningen
Producten
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing al dan niet opgenomen in het planstudieprogramma.
Planstudieprogramma regionaal/lokaal
Van een project dat in de planstudietabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 mln. resp. € 225 mln.).
Wijzigingen in het planstudieprogramma:
-
– Rijngouwelijn West van planstudie naar realisatieprogramma.
Nieuw in het planstudieprogramma:
-
– Tram Utrecht Centraal – de Uithof. Voor deze tram is door de minister een bijdrage van € 110 mln. gereserveerd. Er moet nog wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De uitvoering loopt van 2012 t/m 2015.
Realisatieprogramma regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote infrastructuurprojecten die door derden worden aangelegd.
Wijzigingen in het realisatieprogramma:
Tilburg Noordwesttangent wordt in 2011 opgeleverd i.p.v. 2010. Oorzaak is de latere oplevering van de kruising met het kanaal.
Projectoverzicht bij 14.01.02 Regionale/lokale infrastructuur; planstudie
Bedrag in € mln | Raming kosten | Budget | Planning | Uitvoering | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | min. | max. | taakstellend | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | periode |
CATEGORIE 1 (voor tracébesluit) | ||||||||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||
Haaglanden/Den Haag, R'damsebaan (vh. Trekvliettracé) | 450 | 228 | pb | uo | 2014–2018 | |||||
A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop | 109 | pb | uo | 2011–2015 | ||||||
RijnGouwelijn West | 46 | 2012–2015 | ||||||||
Projecten Utrecht | ||||||||||
Utrecht Tram CS–De Uithof | 110 | 2013–2018 | ||||||||
Projecten Brabant | ||||||||||
Eindhoven Helmond, voltooiing verkeersruit (T-str.) | 815 | 259 | pb | uo | 2015–2018 | |||||
CATEGORIE 2 | ||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||
Projecten in voorbereiding | variabel | 2010 ev |
Legenda
Pb projectbesluit
Uo uitvoeringsopdracht
Projectoverzicht bij 14.01.03 Regionale/lokale infrastructuur; realisatie
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | later | huidig | vorig |
CATEGORIE 0 | ||||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
Noord/Zuidlijn Noord-WTC1 | 1 173 | 1 168 | 799 | 93 | 44 | 37 | 85 | 61 | 34 | 20 | 2017 | 2017 |
N201 | 178 | 178 | 128 | 32 | 18 | 2012 | 2012 | |||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
Rijn Gouwelijn Oost | 151 | 149 | 0 | 72 | 42 | 31 | 6 | 2015 | 2015 | |||
Den Haag Internationale stad, Scheveningen Boulevard | 6 | 11 | 2 | 4 | 2013 | |||||||
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten | ||||||||||||
en aanlanding)2 | 890 | 888 | 836 | 2 | 52 | 2006, 2010/13 | 2006, 2009/12 | |||||
Beneluxmetro (excl. Bodemsanering)3 | 660 | 660 | 658 | 2 | ||||||||
Projecten Brabant | ||||||||||||
Tilburg Noordwesttangent | 0 | 5 | 2012 | 2010 | ||||||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||
Nijmegen 2e stadsbrug | 71 | 71 | 0 | 16 | 31 | 24 | 2013 | 2013 | ||||
Totaal categorie 0 | 3 129 | 3 131 | 2 423 | 222 | 186 | 92 | 85 | 61 | 34 | 26 | ||
Begroting (IF 14.01.03 ) | 222 | 186 | 92 | 85 | 61 | 34 |
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMf) gebruikt. Deze fondsen zijn gevoed op basis van de volgende impulsen:
-
– Bereikbaarheidsoffensief Randstad.
-
– Amendement Dijsselbloem.
-
– Amendement Van der Staaij.
-
– Regionale bereikbaarheid (Kwartje van Kok).
-
– Amendement Van Hijum.
-
– Quick wins NWA eerste en tweede tranche.
-
– Tunnel Sluiskil.
Rijksbijdrage
Producten
De rijksmiddelen in het kader van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR; inclusief de terugsluisopbrengsten), de amendementen Dijsselbloem, Van der Staaij en Van Hijum, Regionale bereikbaarheid en Quick wins NWA zijn volledig uitgekeerd. In het kader van Tunnel Sluiskil worden ook in 2012 rijksmiddelen beschikbaar gesteld.
Tunnel Sluiskil
Op 18 mei 2009 is de bestuursovereenkomst inzake een tunnel bij Sluiskil getekend. In overleg met de provincie Zeeland is besloten om de IenM-bijdrage via het (her)opgerichte Regionaal Mobiliteitsfonds Zeeland te laten verlopen. Het totaal van € 135 mln komt beschikbaar in 2010–2014.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk–regio (TK 2007–2008, 27 658, nr. 43)
Het pakket omvat een ruimtelijk-economisch programma (REP) en projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds).
Producten
In totaal gaat het om vijf concrete bereikbaarheidsprojecten. De rijksbijdrage voor de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 is inclusief € 200 mln. uit het MIRT.
In 2009 is het Regionaal Mobiliteitsfonds Regiospecifiek Pakket (RMf RSP) opgericht voor Noord-Nederland. De instelling van het RMf RSP volgt uit het Convenant RSP Zuiderzeelijn d.d. 23 juni 2008. Het totale budget RMf RSP is € 970 miljoen3. Dit bestaat uit € 500 miljoen bijdrage van het rijk en € 470 miljoen bijdrage van de regio. Binnen het RMf RSP is € 100 miljoen gereserveerd als bijdrage aan de concrete projecten. Deze bijdrage vervalt, indien na realisatie van de concrete projecten is gebleken dat deze bijdrage niet nodig is. De inzet van middelen uit het RMf RSP is een decentrale verantwoordelijkheid. Het RMf RSP is beschikbaar voor projecten, die in principe kunnen worden gerealiseerd vóór 2020.
Binnen het REP wordt onderscheid gemaakt tussen een rijksdeel en een regionaal deel. Voor het rijksdeel, onder regie van EL&I, wordt € 150 mln. van de rijksbijdrage ingezet. In 2009 is dit deel van het budget overgeheveld naar de begroting van EL&I i.v.m. het ontbreken van een deugdelijke betaaltitel bij IenM. Voor het regionaal deel, onder regie van de regio, wordt € 250 mln. ingezet (€ 150 mln. Rijk + € 100 mln. regio).
De voorwaarden voor het RSP zijn beschreven in het op 23 juni 2008 ondertekende convenant Rijk-regio (TK 2008–2009, 31 700 A, nr. 19).
Over de voortgang wordt de Tweede Kamer jaarlijks geïnformeerd met een voortgangsrapportage (in het najaar).
Totaal | Budget in € mln | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Kosten | Totaal rijk | t/m 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016–2020 | Totaal regio1 |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||
1 415 | 572 | 8 | 19 | 31 | 28 | 128 | 39 | 319 | 200 | |
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 524 | 52 | 0 | 52 | 52 | 52 | 52 | 264 | 370 | |
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 162 | 0 | 0 | 18 | 17 | 17 | 17 | 93 | 100 | |
Begroting (IF 14.03) | 1 258 | 60 | 19 | 101 | 97 | 197 | 108 | 676 | 670 | |
Overige afspraken | ||||||||||
LMCA Spoor: spoordriehoek4 | 166 | 166 | ||||||||
Totaal rijksbijdrage Noord-Nederland | 1 423 | 60 | 19 | 101 | 97 | 197 | 108 | 842 |
Het betreft de volgende projecten: A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (ZRG) fase 2; Bereikbaarheid Leeuwarden; Bereikbaarheid Assen; N50 Ramspol–Ens en Openbaar vervoer/spoor. De totale rijksbijdrage is inclusief € 200 mln. uit het MIRT t.b.v de A7 ZRG fase 2.