14.1 Algemene doelstelling: een sterke cultuursector, die ondernemend en innovatief is en goed zorgt voor ons erfgoed.
Omschrijving
Het kabinet geeft in het nieuwe cultuurbeleid meer ruimte aan de samenleving en publiek. De rijksoverheid blijft verantwoordelijk voor een culturele Basisinfrastructuur (BIS) met kwaliteit. Educatie, spreiding en behoud en beheer van erfgoed en vernieuwing en talent zijn belangrijk. Het rijk stimuleert instellingen en kunstenaars om zich in te zetten op ondernemerschap en mecenaat. Publiek en private partijen moeten directer bij cultuur worden betrokken.
Het cultuurbeleid van OCW omvat stelsels van onderling samenhangende wetten en regels, geldstromen en publieke voorzieningen. Die wetten bestrijken de sectoren archieven, archeologie, monumenten, musea, kunsten, letteren en bibliotheken. Daarbij zijn ook verplichtingen uit internationale wetten en verdragen van belang.
Verantwoordelijkheid minister
De minister is verantwoordelijk voor het scheppen van voorwaarden voor het in stand houden, ontwikkelen en sociaal en geografisch spreiden van cultuuruitingen. Overwegingen van kwaliteit en verscheidenheid zijn hierbij leidend. Het kabinet stelt zich tevens tot doel het cultureel erfgoed zo goed mogelijk te behouden, te beheren en te ontsluiten. Het grootste gedeelte van het cultuuraanbod komt ongesubsidieerd en door particulier initiatief tot stand. De overheid staat waar mogelijk op afstand en is pas betrokken wanneer de publieke belangen onder druk staan.
Meetbare gegevens bij de algemene doelstelling
Voor indicatoren over cultuur wordt verwezen naar Trends in Beeld 2011 (www.trendsinbeeld.minocw.nl) en Cultuur in Beeld 2011 (www.rijksoverheid.nl/cultuurinbeeld).
Beleidswijzigingen
In het Regeerakkoord is voor dit begrotingsartikel een ombuiging vastgesteld oplopend tot € 200 miljoen in 2015. Om inhoudelijke keuzes te maken bij het invullen van die ombuiging is in de uitgangspuntenbrief van 6 december 2010 (Kamerstuk 32 500 VIII, nr. 75) een stelselwijziging aangekondigd in de subsidiëring van instellingen: een nieuwe BIS met één subsidiecategorie voor instellingen en één voor de cultuurfondsen.
14.2 Budgettaire gevolgen van beleid
| 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 130 082 | 1 065 087 | 2 782 771 | 1 040 386 | 989 103 | 934 143 | 934 042 |
Waarvan garantieverplichtingen | 767 539 | 639 000 | 634 000 | 629 000 | 629 000 | 629 000 | 629 000 |
Totale uitgaven | 991 219 | 921 775 | 895 631 | 845 898 | 794 615 | 739 655 | 739 554 |
Programma-uitgaven | 928 913 | 869 516 | 855 516 | 808 806 | 758 127 | 703 769 | 703 672 |
waarvan Cultuursubsidies 2009–20121 | 571 272 | 575 776 | 562 337 | 437 389 | 436 746 | 436 351 | 436 276 |
Kunsten | 449 325 | 443 927 | 434 096 | 417 842 | 366 584 | 315 378 | 315 295 |
Cultuursubsidies 2009–20121 | 390 002 | 393 551 | 382 813 | 263 247 | 262 604 | 262 209 | 262 134 |
4-jarig | 87 472 | 90 124 | 85 740 | 37 949 | 37 949 | 37 949 | 37 949 |
• producerend | 67 072 | 69 443 | 65 836 | 34 567 | 34 567 | 34 567 | 34 567 |
• niet producerend | 20 400 | 20 681 | 19 904 | 3 382 | 3 382 | 3 382 | 3 382 |
Langjarig | 142 776 | 143 674 | 140 470 | 104 359 | 104 359 | 104 359 | 104 359 |
• producerend | 112 758 | 112 756 | 110 249 | 85 103 | 85 103 | 85 103 | 85 103 |
• niet producerend | 30 018 | 30 918 | 30 221 | 19 256 | 19 256 | 19 256 | 19 256 |
Fondsen | 159 754 | 159 753 | 156 603 | 120 939 | 120 296 | 119 901 | 119 826 |
Subsidies | 59 323 | 50 376 | 51 283 | 154 595 | 103 980 | 53 169 | 53 161 |
Verbreden inzet Cultuur | 17 000 | 16 264 | 20 383 | 28 772 | 28 772 | 28 772 | 28 772 |
Internationaal Cultuurbeleid (incl. HGIS) | 5 666 | 4 666 | 4 666 | 3 666 | 3 666 | 3 666 | 3 666 |
Overig Kunsten | 36 657 | 29 446 | 26 234 | 22 157 | 21 542 | 20 731 | 20 723 |
Frictie- en transitiekosten2 | 0 | 0 | 0 | 100 000 | 50 000 | 0 | 0 |
Letteren en Bibliotheken | 115 099 | 73 303 | 77 523 | 62 306 | 63 219 | 60 392 | 60 386 |
Cultuursubsidies 2009–20121 | 26 238 | 26 762 | 26 188 | 30 687 | 30 687 | 30 687 | 30 687 |
4-jarig | 6 786 | 6 786 | 6 635 | 3 774 | 3 774 | 3 774 | 3 774 |
• producerend | 2 713 | 2 713 | 2 652 | 390 | 390 | 390 | 390 |
• niet producerend | 4 073 | 4 073 | 3 983 | 3 384 | 3 384 | 3 384 | 3 384 |
Langjarig | 9 144 | 9 668 | 9 472 | 17 107 | 17 107 | 17 107 | 17 107 |
• producerend | 2 948 | 2 948 | 2 899 | 2 662 | 2 662 | 2 662 | 2 662 |
• niet producerend | 6 196 | 6 720 | 6 573 | 14 445 | 14 445 | 14 445 | 14 445 |
Fondsen | 10 308 | 10 308 | 10 081 | 9 806 | 9 806 | 9 806 | 9 806 |
Subsidies | 88 861 | 46 541 | 51 335 | 31 619 | 32 532 | 29 705 | 29 699 |
Verbreden inzet Cultuur | 2 478 | 1 084 | 1 078 | 1 048 | 1 048 | 1 048 | 1 048 |
Beelden voor de toekomst | 46 896 | 0 | 8 135 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bibliotheekvernieuwing | 17 730 | 20 012 | 18 093 | 17 575 | 17 575 | 17 575 | 17 575 |
Leesvoorziening leesgehandicapten | 11 589 | 11 350 | 11 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma leesbevordering | 2 980 | 3 000 | 2 934 | 2 850 | 2 850 | 2 850 | 2 850 |
Creatieve Industrie | 0 | 2 750 | 2 445 | 2 375 | 2 612 | 0 | 0 |
Internationaal Cultuurbeleid (HGIS) | 506 | 506 | 506 | 506 | 506 | 506 | 506 |
Overig Letteren en Bibliotheken | 6 682 | 7 839 | 7 044 | 7 265 | 7 941 | 7 726 | 7 720 |
Cultureel Erfgoed | 342 197 | 333 926 | 323 132 | 308 820 | 308 800 | 308 790 | 308 783 |
Cultuursubsidies 2009–20121 | 155 032 | 155 463 | 153 336 | 143 455 | 143 455 | 143 455 | 143 455 |
4-jarig | 2 881 | 2 891 | 2 817 | 573 | 573 | 573 | 573 |
• producerend | 670 | 680 | 655 | 573 | 573 | 573 | 573 |
• niet producerend | 2 211 | 2 211 | 2 162 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Langjarig | 152 151 | 152 572 | 150 519 | 142 882 | 142 882 | 142 882 | 142 882 |
• producerend | 152 151 | 152 572 | 150 519 | 137 792 | 137 792 | 137 792 | 137 792 |
• niet producerend | 0 | 0 | 0 | 5 090 | 5 090 | 5 090 | 5 090 |
Subsidies | 159 547 | 148 681 | 144 832 | 140 467 | 140 447 | 140 014 | 140 007 |
Verbreden inzet Cultuur | 2 493 | 1 295 | 389 | 375 | 375 | 375 | 375 |
Musea: huisvesting | 26 208 | 18 663 | 16 626 | 18 028 | 18 981 | 19 088 | 19 088 |
Musea: buiten Cultuursubsidies 2009–20121 | 18 325 | 9 364 | 9 045 | 4 242 | 4 292 | 4 142 | 4 142 |
Erfgoed en Ruimte | 900 | 0 | 0 | 5 076 | 5 076 | 5 076 | 5 076 |
Monumenten | 109 786 | 110 103 | 109 627 | 104 145 | 104 145 | 104 145 | 104 145 |
Archeologie | 658 | 572 | 1 674 | 1 611 | 1 611 | 1 236 | 1 236 |
Projecten en internationale verplichtingen | 1 177 | 8 684 | 7 471 | 6 990 | 5 967 | 5 952 | 5 945 |
Overdrachten | 27 618 | 29 782 | 24 964 | 24 898 | 24 898 | 25 321 | 25 321 |
Archieven | 27 618 | 29 782 | 24 964 | 24 898 | 24 898 | 25 321 | 25 321 |
Bijdrage aan baten/lastendiensten | 22 292 | 18 360 | 20 765 | 19 838 | 19 524 | 19 209 | 19 208 |
Nationaal Archief | 22 292 | 18 360 | 20 765 | 19 838 | 19 524 | 19 209 | 19 208 |
Overig | 62 306 | 52 259 | 40 115 | 37 092 | 36 488 | 35 886 | 35 882 |
Bestuursdepartement3 | 9 534 | 8 473 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rijksdienst Cultureel Erfgoed | 52 772 | 43 786 | 40 115 | 37 092 | 36 488 | 35 886 | 35 882 |
Ontvangsten | 36 217 | 24 339 | 494 | 494 | 494 | 494 | 494 |
Toelichting:
Het overgrote deel van de middelen is meerjarig verplicht. Alternatieve aanwending vereist wijziging van wet- en regelgeving.
Cultuursubsidies 2009–2012
Instrumenten
Met cultuursubsidies wordt een Basisinfrastructuur (BIS) van culturele voorzieningen in de verschillende sectoren ondersteund. In de periode 2009–2012 worden binnen deze BIS subsidies (lang- en vierjarig) verstrekt aan:
-
• producerende instellingen (zoals theatergezelschappen, symfonieorkesten, musea, festivals en presentatie-instellingen voor beeldende kunst) zodat deze in staat zijn een hoogwaardig en divers aanbod te verzorgen;
-
• ondersteunende instellingen, zoals sectorinstituten op het gebied van muziek, film, erfgoed, theater, architectuur, nieuwe media, bibliotheken, amateurkunst en vormgeving, die basistaken vervullen: (inter)nationale vertegenwoordiging en promotie, educatie, informatie en reflectie, inventarisatie, waardering en ontsluiting van erfgoed, documentatie en archivering, afstemming en coördinatie;
-
• cultuurfondsen (Fonds Podiumkunsten, Fonds voor Cultuurparticipatie, Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst, Mondriaan Stichting, Stimuleringsfonds voor Architectuur, Nederlands Fonds voor de Film en het Nederlands Letterenfonds).
De nota Kunst van Leven en bijlage Toekenningen van het Subsidieplan (Kamerstuk 31 482, nr. 16) geven aan welke instellingen in het kader van de BIS een langjarige cq. vierjaarlijkse subsidie ontvangen.
Het kabinet heeft op 10 juni 2011 de brief «Meer dan kwaliteit: een nieuwe visie op cultuurbeleid» ingediend waarin het nieuwe cultuurstelsel voor de periode 2013–2016 wordt beschreven (Kamerstuk 32 820, nr. 1).
Verbreden inzet Cultuur (Kunsten)
Het kabinet zet middelen in om de deelname van kinderen en jongeren aan cultuur te vergroten. Op basis van de regeling «versterking cultuureducatie in het primair onderwijs» is er voor leerlingen in het schooljaar 2011–2012 € 10,90 per leerling beschikbaar. Deze regeling bevordert dat scholen hun visie op de functie van cultuureducatie in het lesprogramma verder ontwikkelen en deze visie in samenwerking met hun culturele omgeving in een samenhangend geheel van cultuureducatieve activiteiten vertalen. In het voortgezet onderwijs is het vak «culturele en kunstzinnige vorming» onderdeel van het curriculum. Daarnaast krijgen alle leerlingen in het voortgezet onderwijs in het schooljaar 2011–2012 een cultuurkaart om culturele activiteiten te kunnen bezoeken. Aan de kaart is een tegoed gekoppeld van € 15. Na het schooljaar 2011–2012 zijn er geen rijksmiddelen meer beschikbaar voor de cultuurkaart, conform Regeerakkoord.
Internationaal Cultuurbeleid (Kunsten)
De bewindspersonen van OCW, EL&I en BuZa hebben een programma in het leven geroepen om de internationale positie van de sectoren design, mode en architectuur duurzaam te versterken (Kamerstuk 31 482, nr. 17). Onder de naam «Dutch Design, Fashion and Architecture» zullen overheid, sectorinstituten en brancheorganisaties van de betrokken sectoren dit programma gezamenlijk vormgeven. Het programma loopt van 2009 tot en met 2012.
In 2012 zullen in het kader van 400 jaar diplomatieke betrekkingen met Turkije culturele activiteiten en uitwisselingen plaatsvinden. Tevens zullen culturele follow-ups naar aanleiding van eerder opgezette programma’s in China en Brazilië worden gerealiseerd.
Overig Kunsten: Architectuur
Architectuur en ontwerp dragen bij aan het oplossen van maatschappelijke en ruimtelijke vraagstukken en stimuleren de economische ontwikkeling. Het kabinet wil inzetten op het stimuleren van goed opdrachtgeverschap en het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Inzet op talentontwikkeling en innovatie is van belang. Op basis van de tussenevaluatie van het lopende beleid en de adviezen van de Raad voor Cultuur en het College van Rijksadviseurs werken het ministerie van OCW en IenM, in samenwerking met BZK en EL&I, aan een vervolg op het architectuurbeleid. De huidige architectuurnota «Een cultuur van ontwerpen. Visie architectuur en ruimtelijk ontwerp (2009–2012)» is ondertekend door IenM, EL&I, BZK en OCW. Het nieuwe architectuurbeleid wordt in 2012 gepresenteerd.
Overig Kunsten: overige instrumenten
Hier vallen diverse instrumenten onder, zoals bijvoorbeeld pensioenbijdragen, flankerend beleid WWIK en subsidies voor een aantal instellingen dat niet via de BIS een meerjarige exploitatiesubsidie krijgt.
Verbreden inzet Cultuur (Letteren en Bibliotheken)
Dit betreft verschillende kleine posten, waaronder middelen voor innovatie in de letterensector.
Beelden voor de toekomst
Dit project wordt uitgevoerd door een consortium bestaande uit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, het Eye Film Instituut Nederland, het Nationaal Archief en de Stichting Nederland Kennisland. Het doel van «Beelden voor de toekomst» is belangrijke delen uit de audiovisuele collecties van Beeld en Geluid, het Filmmuseum en het Nationaal Archief te conserveren, te digitaliseren en vervolgens beschikbaar te maken voor het publiek, de creatieve industrie en voor educatieve doeleinden.
Bibliotheekvernieuwing
Het budget van 2012 voor bibliotheekvernieuwing wordt vrijwel geheel ingezet voor de realisatie van de landelijke digitale bibliotheek: «Bibliotheek.nl». De website www.bibliotheek.nl wordt de digitale toegangspoort tot de collecties en diensten van Nederlandse openbare bibliotheken. Gebruikers van de portal zullen alle items uit de vele verschillende collecties (zoals boeken en cd’s) kunnen vinden, bestellen, becommentariëren, etc. Ook de bibliotheken zelf zullen profiteren. Via een gemeenschappelijke website-infrastructuur worden zij online ondersteund met bijvoorbeeld app’s, applicatiebeheer, onderhoud en beveiliging. Om dit te realiseren, moet een infrastructuur worden gebouwd en onderhouden. OCW heeft voor de infrastructuur de verantwoordelijkheid op zich genomen. Een belangrijk onderdeel hiervan is de koppeling van systemen, catalogi en dergelijke, van alle 168 bibliotheken en 11 provinciale service-organisaties en die van de Koninklijke Bibliotheek. De content wordt bekostigd door de branche.
Leesvoorziening leesgehandicapten
Het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken (SIOB) draagt zorg voor het aanpassen van lectuur voor mensen met een leeshandicap. Dit bibliotheekwerk maakt sinds 2007 deel uit van het openbaar bibliotheekwerk. De uitvoering ervan vindt plaats via onder meer het landelijk werkend Loket aangepast-lezen. Daarnaast zijn er productiebedrijven die zorgdragen voor de vervaardiging en distributie van het aangepaste materiaal (zoals gesproken boeken, braille, grotelettertijdschriften en digitale data). Bij de uitvoering heeft het SIOB aandacht voor het collectiebeleid, voor innovatie in de productie en distributie van producten voor leesgehandicapten en voor andere initiatieven die het publieksbereik onder de beoogde doelgroep kunnen vergroten.
Programma leesbevordering
In 2008 is het programma leesbevordering «Kunst van Lezen» gestart. Dit programma moet ervoor zorgen dat ieder kind (van 0 tot 18 jaar) kennis kan maken met de waarde en het plezier van lezen. Het programma vult het reguliere leesbevorderingsbeleid aan. Het programma zet in op optimale landelijke spreiding van de verschillende activiteiten en maximale deelname van bibliotheken, scholen en andere betrokken partijen.
Creatieve Industrie
De middelen worden ingezet voor een onderzoeksprogramma. Het doel is het ontwikkelen van een kennisbasis, methoden en instrumenten voor het ontwerpen van fysieke en digitale producten en diensten.
Internationaal Cultuurbeleid (Letteren en Bibliotheken)
Het budget is bestemd voor het vergroten van de bekendheid van Nederlandse literatuur in het buitenland. Dit gebeurt door literaire manifestaties en presentaties in het buitenland.
Overig Letteren en Bibliotheken
Hieronder vallen diverse instrumenten, zoals de bijdrage aan de uitvoering van internationale verdragen en de bijdrage voor toezichtstaken. Ook de subsidies voor een aantal instellingen dat geen subsidie krijgt via de BIS en subsidies in het kader van de programma’s «Cultuur en Economie» en «Cultuur en ICT» vallen hier onder.
Verbreden inzet Cultuur (Cultureel Erfgoed)
Vanaf 2012 wordt gewerkt aan versterking van het archiefbestel door uitvoering van de innovatieagenda als uitvloeisel van de archiefvisie, die in 2011 naar de Tweede Kamer is gezonden (Kamerstuk 26 643, nr. 187). Onderdelen van de agenda zijn digitale duurzaamheid, openbaarheid, collectievorming, toegang en bestel. Hierbij wordt nauw samengewerkt met zowel bestuurlijke partners als vertegenwoordigers uit de archiefsector. Binnen het bestel zal het Nationaal Archief zich verder ontwikkelen als kenniscentrum. Via de website www.gahetna.nl verleent het Nationaal Archief digitale diensten aan het publiek. Delen van de collectie zullen in toenemende mate op deze wijze voor een breed publiek toegankelijk worden gemaakt.
Musea: huisvesting
Deze middelen zijn bedoeld voor de huisvesting van de collecties van de rijksgesubsidieerde musea, met als doel deze collecties adequaat onderdak te bieden en toegankelijk te maken voor het publiek.
Musea: buiten Cultuursubsidies 2009–2012
Hieronder vallen subsidies voor instellingen die niet via de BIS een meerjarige exploitatiesubsidie krijgen.
Erfgoed en Ruimte
Vanaf 2013 worden er middelen gereserveerd voor de uitvoering van het programma Erfgoed en Ruimte.
Monumenten
Het monumentenbeleid wordt uitgevoerd op basis van de Monumentenwet 1988. De modernisering van de Monumentenzorg is in 2009 in gang gezet (Kamerstuk 32 156, nr. 1) en heeft geleid tot wetswijzigingen die in mei 2011 door de Eerste Kamer zijn aangenomen (Kamerstuk 32 433, nr. A). Kern van dit beleid zijn drie pijlers: het borgen van de cultuurhistorische waarden in de ruimtelijke ordening, eenvoudiger en krachtiger regelgeving, en het stimuleren van herbestemming. Het budget bestaat voor een deel uit restauratie van rijksmonumenten in slechte staat. Rijksmonumenten (geen woonhuismonumenten) die in goede of redelijke staat verkeren, kunnen voor de instandhouding gebruik maken van het Besluit Rijkssubsidiëring Instandhouding Monumenten (BRIM). Eigenaren van woonhuismonumenten kunnen in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de onderhoudskosten (en eventueel lasten en afschrijvingen) door middel van een aftrek «uitgaven voor monumentenpanden» in de inkomstenbelasting. Ten slotte worden er om herbestemming te stimuleren middelen beschikbaar gesteld voor een wind- en waterdichtregeling en een plankostenregeling.
Archeologie
Het archeologiebeleid is er op gericht het archeologisch erfgoed in de bodem te beschermen en te garanderen dat er zorgvuldig met het archeologisch erfgoed in ruimtelijke ontwikkelingen wordt omgegaan. Het archeologiebeleid wordt uitgevoerd op basis van de Monumentenwet 1988. De minister van OCW draagt samen met de ministers van IenM en EL&I verantwoordelijkheid voor het instrument milieueffectrapportage. Verder worden middelen ingezet voor het beheer en onderhoud van Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie. In 2011 wordt de evaluatie naar de werking van het archeologiebeleid afgerond.
Projecten en internationale verplichtingen
Hieronder vallen diverse projecten en internationale verplichtingen, zoals uitvoering internationale verdragen met bijbehorende contributies, Europese samenwerking, programma gemeenschappelijk cultureel erfgoed.
Archieven
Als gevolg van het Regeerakkoord is op de rijksbijdrage aan de Regionale Historische Centra (RHC’s) een korting van € 5 miljoen toegepast. Met de provincies is overeengekomen dat zij met ingang van 2012 zelf betalen voor het bewaren van hun archiefmateriaal in de RHC’s.