Algemeen
De Defensie Telematica Organisatie (DTO) maakt als baten-lastendienst onderdeel uit van het CDC. Door DTO worden hoogwaardige ICT- en IV-diensten geïntegreerd geleverd aan Defensie en de ketenpartners binnen de Rijksoverheid op het gebied van de openbare orde en veiligheid. Tevens steunt DTO de operationele informatievoorziening van het CZSK, het CLAS, het CLSK en het CKmar bij internationale en nationale inzet.
Begroting van baten en lasten
(Bedragen x € 1 000) | realisatie 2010 | begroting 2011 | ramingen 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BATEN | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 364 121 | 315 143 | 303 055 | 272 525 | 268 397 | 251 588 | 254 548 |
Opbrengst overige departementen | 43 532 | 36 810 | 38 000 | 38 000 | 38 000 | 38 000 | 38 000 |
Opbrengst derden | 209 | 145 | 145 | 145 | 145 | 145 | 145 |
Rentebaten | 77 | ||||||
Vrijval voorzieningen | 43 | ||||||
Totaal baten | 407 982 | 352 098 | 341 200 | 310 670 | 306 542 | 289 733 | 292 693 |
LASTEN | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– personele kosten | 212 768 | 199 307 | 197 962 | 181 890 | 179 290 | 169 362 | 167 907 |
– materiële kosten | 126 865 | 98 091 | 99 038 | 85 980 | 84 452 | 77 571 | 81 986 |
Rentelasten | 4 259 | 5 700 | 5 200 | 4 800 | 4 800 | 4 800 | 4 800 |
Afschrijvingskosten | 37 884 | 49 000 | 39 000 | 38 000 | 38 000 | 38 000 | 38 000 |
– materieel | |||||||
– immaterieel | |||||||
– dotaties voorzieningen | 2 145 | ||||||
– buitengewone lasten | 3 649 | ||||||
Totaal lasten | 387 570 | 352 098 | 341 200 | 310 670 | 306 542 | 289 733 | 292 693 |
Saldo van baten en lasten | 20 412 |
Toelichting begroting baten en lasten
Baten
Opbrengst moederdepartement
De opbrengst van het moederdepartement loopt vanaf 2012 aanzienlijk terug. Door het terugbrengen van de personele vulling naar aanleiding van de beleidsbrief – en daarmee het verlagen van het aantal werkplekken – zijn de budgetten voor informatievoorziening bij de defensieonderdelen verlaagd. Daarentegen zal tijdelijk een extra inspanning worden gevraagd om de realisatie van de diverse maatregelen vanuit het IV-perspectief te ondersteunen.
Opbrengst overige departementen
De opbrengst overige departementen betreft de IV-ondersteuning van ketenpartners van Defensie. Dit zijn onder andere de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Veiligheid en Justitie, Buitenlandse Zaken en Algemene Zaken. Het is de verwachting dat de opbrengsten vanaf 2012 op vergelijkbaar niveau blijven.
Lasten
Apparaatskosten
Vanaf 2012 zullen de kosten voor bestuursondersteuning, Personeel en Organisatie en Planning en Control aanzienlijk dalen door de reductie van de staven.
Afschrijvingen activa
De afschrijvingen laten vanaf 2012 een licht dalende lijn zien. De reden hiervoor is dat er de afgelopen jaren minder is geïnvesteerd. De verwachting is dat de komende jaren de investeringen weer zullen toenemen en op termijn zullen leiden tot lagere exploitatiekosten en daardoor lagere product- en diensttarieven.
Dotaties voorzieningen
Vanaf 2011 wordt geen voorziening meer getroffen voor wachtgelden. Deze kosten worden vanaf 2011 verantwoord door het moederdepartement. Dit betekent dat de opgebouwde voorziening vrijvalt en wordt uitgekeerd aan het moederdepartement. Deze uitgaande kasstroom is nog niet in het kasstroomoverzicht verwerkt.
Kasstroomoverzicht46
(Bedragen x € 1000) | realisatie 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1 janauri (inclusief deposito) | 15 024 | 33 269 | 34 769 | 37 769 | 38 769 | 38 769 | 36 769 |
2. Totaal operationele kasstroom | 60 797 | 52 500 | 48 000 | 46 000 | 45 000 | 43 000 | 42 000 |
-/- totaal investeringen | – 24 843 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 |
-/- totaal boekwaarde desinvesteringen | 111 | ||||||
3. Totaal investeringskasstroom | – 24 732 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 | – 60 000 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | |||||||
-/- eenmalige storting door moederdepartement | 769 | ||||||
-/- aflossingen op leningen | – 35 589 | – 51 000 | – 45 000 | – 45 000 | – 45 000 | – 45 000 | – 45 000 |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 17 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 17 820 | 9 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
5. Rekening courant RHB 31 december | 33 269 | 34 769 | 37 769 | 38 769 | 38 769 | 36 769 | 33 769 |
(inclusief deposito) (=1+2+3+4) |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
Het operationele kasstroomoverzicht toont de meerjarige ontwikkeling van de rekening courant van het baten-lastendeel van IVENT. De kasstroom wordt bepaald door het jaarlijkse bedrijfsresultaat, de investeringen, aflossingen op leningen en overige financiële transacties.
Investeringskasstroom
In 2012 en de jaren daarna wordt de omvang van de investeringen geraamd op € 60 miljoen. Het grootste deel van de investeringen betreft computerapparatuur, gebouwen (voornamelijk datacentra) en kleinere investeringen in software, machines en installaties. Desinvesteringen zijn voor de komende jaren niet voorzien.
Aflossingen op leningen
Deze bedragen betreffen de aflossingen van de aangegane vermogensconversie en leningen om investeringen te financieren.
Beroep op leenfaciliteit
Het beroep op leenfaciliteit omvat de door de bedrijfsgroep bij het ministerie van Financiën geleende bedragen. Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan ter financiering van investeringen.
Financieringskasstroom
In 2012 zal een eventueel overschot van het eigen vermogen worden uitgekeerd aan het moederdepartement. Voor de daaropvolgende jaren wordt verwacht dat het eigen vermogen binnen de maximale grens blijft en dat daarom geen uitkering aan het moederdepartement nodig zal zijn.
Doelmatigheidsparagraaf
De focus van doelmatigheid ligt op twee gebieden: operationele performance en financiële doelmatigheid. Vanwege de omvangrijke producten- en dienstencatalogus is het niet mogelijk om kostprijzen per product te geven.
Omschrijving generieke deel | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Leverbetrouwbaarheid SLA's | 86,0% | 85,0% | 85,0% | 85,0% | 85,0% | 85,0% | 85,0% |
Oplossend vermogen Service Desk Defensie | 69,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% |
Tijdigheid klachtafhandeling | 90,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% |
Opdrachtgeverstevredenheid | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% |
Vte'n totaal | |||||||
– Burgers/militairen | 2 181 | 2 242 | 2 242 | 2 100 | 2 050 | 2000 | 1980 |
Saldo van baten en lasten (%) | 5,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Omzet per productgroep Generiek | |||||||
(x € 1 miljoen) | 253,1 | 211,3 | 204,7 | 186,4 | 183,9 | 173,8 | 175,8 |
Omschrijving specifiek deel | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Kostprijs per werkplek (norm) | 88% | 85% | 82% | 81% | 80% | 79% | 78% |
Omzet per productgroep Specifiek | |||||||
(x € 1 miljoen) | 154,8 | 140,8 | 136,5 | 124,3 | 122,6 | 115,9 | 117,1 |
Toelichting
Operationele doelmatigheid
Binnen DTO wordt periodiek gerapporteerd over de betrouwbaarheid van de afgesproken dienstverlening door middel van bovenstaande kwaliteitsindicatoren. De betrouwbaarheid van de informatievoorziening is afhankelijk van de wijze waarop DTO de dienstverlening:
-
• realiseert (het oplossen van binnengekomen klachten bij de Service Desk Defensie) en afspreekt (in Service Level Agreements);
-
• in stand houdt en beheert (onder andere op basis van het aantal binnengekomen klachten);
-
• controleert en monitort door het meten (klachten) en de tijdigheid van de klachtafhandeling bijhoudt;
-
• bijstuurt of verbetert aan de hand van de opdrachtgevertevredenheid.
Financiële doelmatigheid
-
• Als indicator voor de ontwikkeling van de financiële doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek is gesteld op 100 procent.
-
• De omzet van de baten-lastendienst bestaat voor het grootste deel uit de ontvangsten voor de geleverde producten en diensten, die zijn opgenomen in een Producten- en Dienstencatalogus (PDC).
-
• De categorie Generiek bestaat onder andere uit de omzetcategorieën werkplekdiensten, connectivity en handelsgoederen.
-
• De categorie Specifiek bestaat onder andere uit advies en applicaties, hosting ERP, hosting MF en applicatie hosting.