2.1 Inleiding
Sinds 1 januari 2003 is het CIBG een baten-lastendienst van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De kerntaken van het CIBG ten behoeve van zorgaanbieders, burgers en bedrijven zijn:
-
• Het registreren, beheren, genereren, beoordelen en verstrekken van vertrouwelijke (zorg)gegevens die leiden tot besluiten, beschikkingen en vergunningen;
-
• Hoogwaardig ondersteunen van onafhankelijke commissies en colleges;
-
• Verstrekken van informatie over en begeleiden bij implementatie van CIBG-producten.
Na een reorganisatietraject, waarbij een nieuw besturingsmodel is ingevoerd, bestaat de organisatie sinds 1 mei 2010 uit drie productiekolommen, twee ondersteunende kolommen en een organisatiebrede frontoffice.
Meer informatie over de organisatie en taken van het CIBG vindt men op de CIBG-website: www.cibg.nl.
2.2 Begroting van baten en lasten 2012
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A. Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 43 384 | 23 984 | 33 993 | 33 201 | 31 500 | 30 900 | 30 750 |
– Eigenaar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Opdrachtgevers | 43 384 | 23 984 | 33 993 | 33 201 | 31 500 | 30 900 | 30 750 |
Opbrengst overige departementen | 36 | 106 | 186 | 186 | 186 | 186 | 186 |
– Ministerie van EL&I | 36 | 106 | 186 | 186 | 186 | 186 | 186 |
Opbrengst derden | 3 611 | 3 175 | 3 291 | 3 291 | 3 291 | 3 291 | 3 291 |
Rentebaten | 5 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 47 048 | 27 275 | 37 480 | 36 688 | 34 987 | 34 387 | 34 237 |
B. Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 45 083 | 26 112 | 35 430 | 34 951 | 34 029 | 34 029 | 34 029 |
– Personele kosten | 24 581 | 16 425 | 20 822 | 19 822 | 18 822 | 18 822 | 18 822 |
Waarvan: | |||||||
eigen personeel | 17 812 | 17 812 | 17 812 | 17 812 | 17 812 | ||
externe inhuur | 3 010 | 2 010 | 1 010 | 1 010 | 1 010 | ||
– Materiële kosten | 20 502 | 9 687 | 14 608 | 15 129 | 15 207 | 15 207 | 15 207 |
Waarvan: | |||||||
ICT | 6 323 | 6 323 | 6 323 | 6 323 | 6 323 | ||
Overige lasten | 2 052 | 1 163 | 2 050 | 1 687 | 879 | 300 | 175 |
Rentelasten | 76 | 70 | 150 | 120 | 90 | 60 | 30 |
Afschrijvingskosten | 1 877 | 1 093 | 1 900 | 1 567 | 789 | 240 | 145 |
– Materieel | 162 | 101 | 101 | 157 | 157 | 155 | 145 |
– Immaterieel | 1 715 | 992 | 1 799 | 1 410 | 632 | 85 | 0 |
Overige kosten | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Dotaties voorzieningen | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bijzondere lasten | 36 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 47 135 | 27 275 | 37 480 | 36 638 | 34 908 | 34 329 | 34 204 |
Saldo van baten en lasten | – 87 | 0 | 0 | 50 | 79 | 58 | 33 |
Toelichting begroting
De bedragen 2010 betreffen de gerealiseerde baten en lasten volgens het departementale jaarverslag over 2010 (Kamerstuk 32 710 XVI, nrs. 1 en 2). De bedragen 2011 betreffen de begroting 2011 (Kamerstuk 32 500 XVI, nrs. 1 en 2). De bedragen 2012 en verder zijn gebaseerd op de realisatie 2010, begroting 2011 en verwachtingen voor de komende jaren.
Baten
Naast de opbrengsten op basis van opdrachten van de beleidsdirecties van het Ministerie van VWS genereert het CIBG ook opbrengsten van burgers en bedrijven (opbrengst derden) voor het verrichten van verschillende (wettelijke) registratieactiviteiten en verleende vergunningen en ontheffingen tegen door het departement vastgestelde tarieven evenals de verkoop van medicinale cannabis.
Voor het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) wordt een register voor paraveterinairen beheerd. Hiervoor ontvangt het CIBG een vergoeding (€ 186 000 in 2012).
De raming van de baten en lasten in 2011 is lager dan voor 2012 en verder, omdat vooral de variabele kosten van onder andere het UZI-register destijds niet in de begroting zijn opgenomen. Vanaf 2012 is dat wel het geval.
Opdrachtgevers VWS | Opdrachtgever EL&I | Derden | |
---|---|---|---|
BIG-register (p*q) | 1 076 | 880 | |
Vakbekwaamheidverklaringen (p*q) | 1 903 | 150 | |
UZI-register (Unieke Zorgverleners Identificatie) | 12 261 | ||
SBV-Z (Sectorale Berichten Voorziening in de Zorg) | 3 374 | ||
Wet Geneesmiddelenprijzen (WGP) (p*q) | 603 | ||
Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) (p*q) | 470 | ||
Vergunningen en Ontheffingen (V&O) (p*q) | 0 | 1 290 | |
Register Apotheekhouder geneeskunde (APG) (p*q) | 153 | 210 | |
Donorregister (p*q) | 2 975 | ||
Bureau Medicinale Cannabis (BMC) | 0 | 400 | |
Regionale Toetsingcommissies Euthanasie (RTE) (p*q) | 2 293 | ||
Deskundigencommissie late zwangerschapsafbreking en levensbeëindiging pasgeborenen | 170 | ||
Register van Donoren Kunstmatige Bevruchting | 292 | ||
Databank Maatschappelijke Verantwoording | 811 | ||
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 1 395 | ||
Pallas | 792 | ||
Zorgregister | 159 | ||
Toelating Zorginstellingen (p*q) | 2 894 | ||
Landelijke Verwijsindex Risicojongeren | 1 064 | ||
IGZ Medische hulpmiddelen: Notificaties (p*q) | 451 | ||
IGZ Medische hulpmiddelen: Exportverklaringen (p*q) | 369 | 82 | |
IGZ Opiaten: in en uitvoer (p*q) | 167 | 120 | |
IGZ Opiaten: Schengenverklaringen (p*q) | 321 | ||
IGZ Exportverklaring geregistreerde geneesmiddelen (p*q) | 0 | 124 | |
Register Paraveterinairen (EL&I) (p*q) | 0 | 186 | |
Kwaliteitsregister Paramedici (p*q) | 0 | 35 | |
Totaal | 33 993 | 186 | 3 291 |
De raming van het UZI-register is hoger, omdat dit jaar de variabele kosten in tegenstelling tot 2011 nu wel zijn opgenomen. Het stilleggen van de verdere implementatie van het elektronisch patiëntendossier als gevolg van politieke besluitvorming heeft wel invloed gehad op de hoogte van het geraamde bedrag.
Er wordt gewerkt aan de invoering van een kostendekkend tarief voor derden, maar de besluitvorming daarover was ten tijde van de opstelling van deze begroting nog niet afgerond.
Op basis van de realisatie 2010 en de eerste helft 2011 is de raming voor 2012 van SBV-Z naar beneden bijgesteld.
Het product Farmatec (2011) is in deze begroting opgesplitst in vier afzonderlijke producten:
-
• Wet Geneesmiddelenprijzen;
-
• Geneesmiddelenvergoedingssysteem;
-
• Vergunningen en Ontheffingen;
-
• Register van apotheekhoudende geneeskundigen.
De raming van het Donorregister valt lager uit dan in 2011 als gevolg van de toename in de digitale instroom en verwerking van nieuwe inschrijvingen en een afname van de papieren handmatige verwerking.
De raming van de Regionale Toetsingcommissies Euthanasie (RTE) is hoger vanwege de sterke structurele toename in het aantal gemelde gevallen waarover geoordeeld moet worden.
De raming voor Toelating Zorginstellingen is hoger, omdat deze in 2011 te laag was geraamd op grond van een lager verwachte instroom.
De taken met betrekking tot Pallas (rapportage-tool voor zorginformatie) en het Zorgregister (registratie van privéklinieken) zijn medio 2011 gestart, maar pas vanaf 2012 in de begroting opgenomen.
Voor de IGZ taken loopt een onderzoek naar de mogelijkheden van kostendekkende tarifering aan derden. De besluitvorming daarover was ten tijde van de opstelling van deze begroting niet afgerond.
Ook het CIBG heeft te maken met een taakstelling. Over de verdeling van deze taakstelling moet nog besloten worden. Deze zal daarna budgettair verwerkt worden.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Taakstelling CIBG | 17 | 606 | 1 104 | 1 597 | 1 983 | 2 104 |
2.3 Kasstroomoverzicht
Omschrijving | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1–1 | 18 793 | 11 741 | 716 | – 14 | 383 | 931 | 1 679 |
2. Totaal operationele kasstroom | – 3 260 | – 9 900 | 1 900 | 717 | 868 | 868 | 868 |
3a. Totaal investeringen (-/-) | – 4 384 | – 225 | – 2 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |
3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 4 342 | – 225 | – 2 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |
4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. Aflossingen op leningen (-/-) | – 854 | – 900 | – 530 | – 220 | – 220 | – 20 | – 20 |
4d. Beroep op leenfaciliteit (+) | 1 404 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | 550 | – 900 | – 530 | – 220 | – 220 | – 20 | – 20 |
5. Rekening-courant RHB 31–12 (=1+2+3+4) | 11 741 | 716 | – 14 | 383 | 931 | 1 679 | 2 427 |
Toelichting kasstroomoverzicht
De (ICT) investering in 2012 heeft betrekking op de aanpassing van de applicatie Zorro ten behoeve van de herregistratie in het kader van de Wet Beroepen Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG).
2.4 Doelmatigheid
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||
1. Kostprijzen per product (in €) | |||||
– Beschikking BIG-register | 170,01 | 170,01 | 170,01 | 170,01 | 170,01 |
– Vakbekwaamheidsverklaring | 6 295,14 | 6 295,14 | 6 295,14 | 6 295,14 | 6 295,14 |
– Oordeel RTE | 653,85 | 653,85 | 653,85 | 653,85 | 653,85 |
– Registratie wilsbeschikking donorregister | 14,02 | 14,02 | 14,02 | 14,02 | 14,02 |
– Vergunning en ontheffingen | 2 538,15 | 2 538,15 | 2 538,15 | 2 538,15 | 2 538,15 |
2. Omzet per productgroep (bedragen x € 1 000) | |||||
– BIG-register | 831 | 831 | 831 | 831 | 831 |
– Vakbekwaamheidsverklaring | 2 336 | 2 336 | 2 336 | 2 336 | 2 336 |
– Oordeel RTE | 2 288 | 2 288 | 2 288 | 2 288 | 2 288 |
– Registratie wilsbeschikking donorregister | 1 903 | 1 903 | 1 903 | 1 903 | 1 903 |
– Vergunningen | 1 633 | 1 633 | 1 633 | 1 633 | 1 633 |
3. Aantal fte totaal (exclusief externe inhuur) | 206 | 206 | 206 | 206 | 206 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Specifiek | |||||
1. Aantallen | |||||
– Aantal beschikkingen BIG-register | 11 000 | 11 000 | 11 000 | 11 000 | 11 000 |
– Aantal vakbekwaamheidsverklaringen | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
– Aantal oordelen RTE | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
– Aantal geregistreerde wilsbeschikkingen donorregister | 200 000 | 200 000 | 200 000 | 200 000 | 200 000 |
– Aantal verleende vergunningen Farmatec | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
2. Aantal klachten/bezwaar en beroep | |||||
– m.b.t. vakbekwaamheidverklaringen | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
– m.b.t. wilsbeschikkingen donorregister | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Doorlooptijden | |||||
– Doorlooptijd oordeel RTE in dagen (wettelijke norm is 42 dagen) | 42 | 31 | 30 | 30 | 30 |
– Doorlooptijd wilsbeschikking donorregister (wettelijk norm is 42 dagen) | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen
Kostprijzen per product
Een aantal kostprijzen per product is gewijzigd ten opzichte van vorig jaar. Dit heeft verschillende oorzaken:
-
• Voor 2012 is een nieuw kostprijsmodel ontwikkeld, waarbij vooral indirecte kosten anders verdeeld worden over de producten;
-
• Er is een stijging van doorbelasting van kosten van onder andere de shared service organisatie waarop het CIBG geen invloed kan uitoefenen;
-
• Er zijn nieuwe investeringen waarvan de lasten niet in de kostprijs waren opgenomen.
Omzet per productgroep
De omzet per productgroep is niet gelijk aan de kostprijs vermenigvuldigd met het aantal. Dit wordt veroorzaakt doordat de inkomsten derden zijn verwerkt in de totale kostprijs, maar geen deel uitmaken van de onder punt 2 genoemde omzet. Daarnaast bestaat de totale omzet ook uit andere hier niet genoemde producten. Alleen de belangrijkste producten zijn in bovenstaand schema opgenomen.
Aantallen
Op basis van de resultaten voorgaande jaren is de raming van de productie bij Regionale Toetsingcommissies Euthanasie (RTE) vanaf 2012 verhoogd vanwege de sterke structurele toename in het aantal gemelde gevallen waarover geoordeeld moet worden.
Door uitbreiding van de personele capaciteit bij de RTE in 2011, wordt verwacht dat vanaf 2012 de doorlooptijd kan worden teruggebracht naar binnen de wettelijke termijn.
Op basis van de resultaten van de laatste twee jaar is het begrote volume van het Donorregister naar boven aangepast.