Centrum tot Bevordering van de Import uit ontwikkelingslanden (CBI)
Het CBI is het agentschap van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het heeft als opdracht het duurzaam versterken van de concurrentiekracht van bedrijven uit ontwikkelingslanden op de Europese markt. Het agentschap CBI draagt bij aan het realiseren van de doelstelling onder artikelonderdeel 4.3: private sector ontwikkeling.
Recentelijk is besloten dat het Agentschap CBI zal opgaan in Agentschap NL van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie. De betrokken partijen werken in 2013 aan deze overgang. In die hoedanigheid is het CBI daarna geen baten-lastendienst van het Ministerie van Buitenlandse Zaken c.q. geen zelfstandig Agentschap meer. In deze Agentschapsparagraaf is voor wat betreft de productie uitgegaan van een ongewijzigde opdracht tot en met 2017.
1. Baten en Lasten
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 17 750 | 34 679 | 29 512 | 25 867 | 26 567 | 26 195 | 25 261 |
opbrengst derden | 538 | 1 400 | 2 685 | 2 760 | 2 685 | 635 | 560 |
rentebaten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | 18 289 | 36 079 | 32 197 | 28 627 | 29 252 | 26 830 | 25 821 |
B Lasten | |||||||
apparaatskosten | |||||||
– personele kosten | 182 | 260 | 221 | 191 | 199 | 197 | 190 |
waarvan eigen personeel | 136 | 195 | 166 | 143 | 149 | 148 | 142 |
waarvan externe inhuur | 46 | 65 | 55 | 48 | 50 | 49 | 48 |
– materiele kosten | 16 865 | 34 636 | 30 909 | 27 482 | 28 082 | 25 757 | 24 788 |
– waarvan apparaat ICT | 658 | 250 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 258 | 191 | 212 | 212 | 171 | 0 | 0 |
– waarvan apparaat ICT | 163 | 180 | 200 | 200 | 160 | 0 | 0 |
Overige kosten | |||||||
– Dotaties voorzieningen | |||||||
– Bijzondere lasten | 851 | 571 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 18 156 | 36 168 | 31 542 | 28 085 | 28 652 | 26 154 | 25 178 |
| |||||||
C Saldo van baten en lasten | 132 | -89 | 655 | 542 | 600 | 676 | 643 |
A. Baten
Opbrengsten moederdepartement
In onderstaande tabel worden de financiële waarden weergegeven van de verleende en verwachte opdrachten per product.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ECP-opdracht 1 | - | 2 239 | - | - | - | - | - |
ECP-modules | 9 403 | 15 739 | 17 029 | 15 039 | 15 183 | 15 183 | 15 511 |
BSOD-modules | 2 666 | 6 679 | 4 035 | 3 079 | 3 433 | 2 894 | 1 848 |
Marktinformatie-modules | 3 321 | 4 180 | 4 330 | 4 061 | 4 061 | 4 190 | 4 330 |
Training-modules | 5 804 | 3 875 | 3 415 | 3 131 | 3 387 | 3 425 | 3 206 |
Strategische modules | 226 | 1 867 | 603 | 457 | 403 | 403 | 266 |
ITC | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
korting | -3 770 | ||||||
Totaal | 17 750 | 34 679 | 29 512 | 25 867 | 26 567 | 26 195 | 25 261 |
De productie die voor 1 januari 2006 is opgestart wordt afgerekend tegen kostprijs (ex-post). Productie die vanaf 1 januari 2006 is gestart wordt afgerekend tegen vooraf vastgestelde prijzen (ex-ante). Als efficiencyprikkel en om het risico uit te sluiten dat kosten van de nieuwe productie (vanaf 1 januari 2006) ten onrechte wordt toegerekend aan de oude productie, is een vast bedrag voor het totaal van de oude productie bepaald. Ook zijn er marges ingebouwd binnen welke de prijs en de aantallen dienen te bewegen. In 2012 wordt het laatste programma ECP-opdracht 1 opgeleverd en wordt hiermee opdracht 1 definitief afgesloten.
Met ingang van 2010 wordt afgerekend tegen de kostprijs van het herziene kostprijsmodel. In de nieuw vastgestelde verkoopprijzen zit een tijdelijke discrepantie qua prijsstelling. Deze vloeit voort uit het gegeven dat met de nieuwe prijzen rekening is gehouden met het nieuwe landenbeleid ( en de daarmee moeilijkere werkomgeving voor het CBI) en de daaraan gekoppelde hogere kostprijs. In de lopende programma’s nemen bedrijven deel uit landen die goedkoper waren klaar te stomen voor de EU markt. Dit gegeven wordt tijdelijk gecompenseerd middels een kortingspercentage, dit is al meegenomen in de productiecijfers.
Opbrengst derden
In het licht van het verduurzamen van eerdere CBI ondersteuning en de complementariteit tussen CBI producten en programma’s van onder andere de Europese Commissie en overheden van (uit te faseren) CBI-landen worden additionele opdrachten verwacht c.q. is er sprake van indirecte financiering. Van zusterorganisaties uit Europa, waaronder Zwitserland, Finland en Zweden, worden additionele opdrachten verwacht voor het product marktinformatie. Daarnaast wordt door de aan programma’s en trainingen deelnemende bedrijven en organisaties een eigen bijdrage (commitment fee) betaald.
B. Lasten
Personele kosten
In 2013 werken er bij het CBI 12 fte ambtenaren en 41 fte niet-ambtenaren. De personele lasten bedragen in 2013 EUR 221 000.
Het verschil tussen de personele uitgaven (volgens het kasstelsel) en personele lasten (volgens het baten- lastenstelsel) wordt veroorzaakt door productie met een productietijd van meer dan één jaar. Voor deze productie worden de personele uitgaven, voor zover die verband houden met productie die nog niet is opgeleverd, aan het onderhanden werk toegevoegd. Pas in het jaar dat de productie wordt opgeleverd worden deze uitgaven als last genomen. Een gevolg van deze systematiek is dat de personele uitgaven in 2013 voor een gedeelte als personele lasten worden genomen in latere jaren.
Daarnaast worden direct toerekenbare personele uitgaven doorberekend aan de programma’s. Dit betekent dat de personele kosten lager zijn ten koste van de materiële kosten. De verwachte personele uitgaven voor het jaar 2013 (ambtenaren) bedraagt EUR 800 000.
Uitbesteding ondersteunende werkzaamheden | 192 |
Huisvestingskosten (huur, schoonmaak, energie, diensten) | 796 |
Kantoor, o.a. mailings, porti, alg. drukwerk, telefoon, fax | 339 |
Advieskosten/abonnementen | 260 |
Bankkosten en koersverschillen | 41 |
Onttrekking aan onderhanden werk | -4 673 |
Salariskosten personeel | 2 988 |
waarvan eigen personeel | 553 |
waarvan externe inhuur | 2 435 |
Externe experts, o.a. honoraria en reis- en verblijfskosten | 19 172 |
Deelnemers aan seminars en beurzen, o.a. reis- en verblijfskosten | 4 518 |
Organisatie seminars, o.a. logistieke ondersteuning | 807 |
Organisatie/deelname beurzen, o.a. beurshuur en standbouw | 1 680 |
CBI-publicaties, o.a. honoraria, drukwerk, porti | 1 801 |
Totaal | 30 909 |
Het CBI is met ingang van 2012 gehuisvest in het gebouw Center Court van Agentschap NL te Den Haag. In 2012 wordt de kantoor- en archiefruimte gehuurd via Agentschap NL voor een huurbedrag van EUR 540 000,-.
Apparaat ICT
De kosten bestaat uit opzet nieuwe website, nieuw intranet en voorbereiding nieuw CRM systeem. Daarnaast omvat deze post ook kosten onderhoud en beheer ICT infrastructuur.
Afschrijvingskosten
De materiële vaste activa bestaat uit: inventaris, hard- en software en verbouwingen. De afschrijvingstermijnen zijn respectievelijk 5 jaar, 3 jaar, en 5 jaar.
Dotaties aan voorzieningen
Het CBI zal een extra dotatie doen aan de al lopende voorziening in verband met de verhuizing naar Den Haag en werkzaamheden richting de integratie met Agentschap NL.
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten staan geheel in het teken van de fysieke verhuizing naar locatie Den Haag en de naderende integratie met Agentschap NL.
Meer specifiek betreft het de posten: doorlopende huurverplichtingen voormalige locatie, boekverliezen materiele vaste activa, verhuiskosten, overhead kosten project invlechting Agentschap NL.
C. Saldo van baten en lasten
Het resultaat wordt aan het vermogen van het agentschap toegevoegd.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1 januari | 2 493 | 1 327 | 0 | 600 | 550 | 500 | 450 |
2. Totaal operationele kasstroom | -1 153 | -1077 | 600 | 50 | 50 | 50 | 50 |
-/- totaal investeringen | -536 | -350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 523 | 100 | - | - | - | - | - |
3. Totaal investeringskasstroom | -13 | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkeringen aan moederdepartement | - | - | - | - | - | - | - |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | - | - | - | - | - | - | - |
-/- aflossingen op leningen | - | - | - | - | - | - | - |
+/+ beroep op leenfaciliteit | - | - | - | - | - | - | - |
4.Totaal financieringskasstroom | - | - | - | - | - | - | - |
5. Rekening courant RHB 31 december | 1 327 | 0 | 600 | 550 | 500 | 450 | 400 |
Omschrijving Generieke deel | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet per productgroep | |||||||
Opdracht 1 | 2 239 | ||||||
ECP modules | 9 403 | 15 739 | 17 029 | 15 039 | 15 183 | 15 183 | 15 511 |
BSOD Modules | 2 666 | 6 679 | 4 035 | 3 079 | 3 433 | 2 894 | 1 848 |
Marktinformatie modules | 3 321 | 4 180 | 4 330 | 4 061 | 4 061 | 4 190 | 4 330 |
Training modules | 5 804 | 3 875 | 3 415 | 3 131 | 3 387 | 3 425 | 3 206 |
Strategische modules | 226 | 1 867 | 603 | 457 | 403 | 403 | 266 |
ITC | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
FTE totaal | 16 | 15 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
| |||||||
Saldo van baten en lasten (%) | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 4.9% | 4.9% |
| |||||||
Impact kwaliteitsindicatoren | |||||||
Totaal gerealiseerde export EU/EFTA | 167 000 | 167 000 | 167 000 | 167 000 | 167 000 | 167 000 | 167 000 |
Aangegeven verbeterde dienstverlening onder cliënten | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% |
Kennis over de EU-markt vergroot | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Hogere export c.q. effectievere dienstverlening | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% |
| |||||||
Omschrijving specifiek deel | |||||||
| |||||||
Ziekteverzuim (%) | 7.1% | 3.9% | 3.9% | 3.9% | 3.9% | 3.9% | 3.9% |
ECP – modules: | 2013 | BSOD – modules: | 2013 |
---|---|---|---|
Bedrijfsaudit en actieplan | 8 200 | BSO diagnose & interventie ontwerp | 63 000 |
Bedrijfsontwikkeling | 26 000 | BSOD Export Intelligentie – beperkt | 169 000 |
Export capaciteit opbouw | 28 000 | BSOD Export Intelligentie – regulier | 354 000 |
Certificering | 14 000 | Exportontwikkeling – beperkt | 169 000 |
Markttoegang regionaal | 23 000 | Exportontwikkeling – regulier | 354 000 |
Markttoegang EU | 43 000 | ||
MI – modules: | HRD – modules: | ||
Markt intelligentie | 140 000 | Training – EU | 1 500 |
Export intelligentie | 100 000 | Training – doelgroeplanden | 5 400 |
Tailored intelligentie | 40 000 | Online training | 125 |
Business intelligentie | 40 000 | ||
Import intelligentie | 40 000 | ||
Strategische advisering handelspotentieel partnerlanden – modules | ITC – account management | ||
Sectorale analyse | 63 000 | Vergoeding beheerskosten | 100 000 |
Strategische conferentie groot | 83 000 | ||
Strategische conferentie klein | 37 000 |
Lopende 2012 zal het voorstel worden neergelegd bij de opdrachtgever voor aanpassing van een aantal kostprijzen. Dit onder andere als gevolg van de evaluatie op het kostprijsmodel zoals uitgevoerd door de interne accountantsdienst in 2011.