Base description which applies to whole site

Agentschap NL (AgNL)

Profiel

Agentschap NL (AgNL) vormt met ingang van 1 januari 2014 samen met Dienst Regelingen binnen het Ministerie van Economische Zaken (EZ) een nieuw agentschap onder het Directoraat-generaal Uitvoering. Het instellingstraject is in volle gang. Bij Voorjaarsnota zal een geconsolideerde begroting voor het nieuwe agentschap ingediend worden, inclusief de definitieve openingsbalans.

AgNL zorgt ervoor dat overheidsbeleid snel, goed en effectief wordt gerealiseerd: door heldere aanspreekpunten, hoogwaardige dienstverlening, gedegen advies en ondersteuning. Een gezamenlijke focus, met één klantendesk, samenhangende programma's, beter op elkaar afgestemde financieringsproducten en heldere, korte procedures draagt hieraan bij.

Als het gaat om duurzaamheid, innovatie, internationaal ondernemen en samenwerken is AgNL het aanspreekpunt voor bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Zij kunnen bij AgNL terecht voor informatie en advies, maar ook voor financiering, netwerken en uitvoering van wet- en regelgeving.

In deze begroting van AgNL is rekening gehouden met de opgelegde taakstellingen uit het regeerakkoord (kabinet Rutte-Verhagen).

Begroting agentschap 2014

Bedragen in € 1.000
 

2012 Stand Slotwet

2013 Vastgestelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

Baten

             

Omzet moederdepartement

177.455

174.379

135.096

130.223

128.133

127.333

126.533

Omzet overige departementen

60.715

37.988

69.286

66.549

65.492

65.492

65.492

Omzet derden

5.770

3.593

2.963

2.519

2.125

2.125

2.125

Rentebaten

15

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

1.370

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

1.978

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

247.303

215.960

207.345

199.291

195.750

194.950

194.150

               

Lasten

             

Apparaatskosten

             

personele kosten

154.011

132.217

112.452

107.804

105.888

105.455

105.023

– waarvan eigen personeel

 

100.512

100.331

100.331

100.331

100.331

100.331

– waarvan externe inhuur

 

26.669

7.811

3.341

1.499

1.083

666

Materiële kosten

80.232

80.713

92.605

89.293

87.707

87.349

86.990

– waarvan apparaat ICT

 

0

0

0

0

0

0

– waarvan bijdrage aan SSO's

 

18.671

25.114

24.113

23.601

23.369

23.138

Rentelasten

1

0

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

             

materieel

2.549

3.030

2.288

2.194

2.155

2.146

2.137

– waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

– immaterieel

218

0

0

0

0

0

0

Overige kosten

             

– dotaties voorzieningen

3.455

0

0

0

0

0

0

– bijzondere lasten

3.167

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

243.632

215.960

207.345

199.291

195.750

194.950

194.150

               

Saldo van baten en lasten

3.671

0

0

0

0

0

0

Algemene toelichting

De totale baten in 2014 dalen met € 8,6 mln ten opzichte van de begroting 2013 tot € 207,3 mln. De belangrijkste mutatie betreft de herverkaveling van EZ naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken zoals opgenomen in de nota van wijziging bij de begroting 2013 (TK, 33 400 XIII, nr. 23). Dit heeft een afname van de omzet moederdepartement en een toename van de omzet overige departementen met dezelfde omvang tot gevolg.

Daarnaast is rekening gehouden met de overgang van het Landbouwradennetwerk naar AgNL (€ 15,7 mln). Verder is een taakstellende krimp doorgevoerd vanwege de opgelegde taakstellingen.

Baten

Verwerking van de taakstelling

De Rijksbrede taakstellingen voor AgNL zijn verwerkt in het opdrachtenvolume voor de jaren 2014 tot en met 2017. Hierbij is uitgegaan van het binnen EZ voorgestelde krimpritme.

Omzet moederdepartement

EZ heeft een aandeel in de omzet voor 2014 van 65,2%. De daling ten opzichte van 2013 wordt veroorzaakt door de herverkaveling van Buitenlandse Handel van EZ naar de begroting voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Hier staat de overgang van het Landbouwradennetwerk naar AgNL (€ 15,7 mln) tegenover.

De meerjarige ontwikkeling van het opdrachtvolume van het moederdepartement is afgestemd met de opdrachtgevende DG’s, waarbij voor de beschikbare budgetten rekening is gehouden met de invulling van Rijksbrede taakstellingen.

Omzet overige departementen

 

2012 Stand Slotwet

2013 Vastgestelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

OCW

871

513

738

610

404

404

404

I&M

32.385

9.845

7.464

6.990

6.462

6.462

6.462

VWS

376

1.102

135

120

112

112

112

BUZA

15.879

15.988

50.769

48.689

48.533

48.533

48.533

BZK

10.901

10.272

10.000

10.000

9.843

9.843

9.843

SZW

143

136

100

80

79

79

79

Defensie

26

34

0

0

0

0

0

V&J

134

98

80

60

59

59

59

TOTAAL

60.715

37.988

69.286

66.549

65.492

65.492

65.492

De meerjarige ontwikkeling van het opdrachtvolume van de overige departementen is een indicatie op basis van prognoses. Daarbij dient tevens rekening gehouden te worden met de invulling van de rijksbrede taakstellingen. De omzet overige departementen stijgt per saldo met 80% ten opzichte van de begroting 2013. Dit wordt veroorzaakt door de herverkaveling van Buitenlandse Handel van EZ naar de begroting voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Daarnaast loopt het opdrachtenpakket dat AgNL uitvoert voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu terug.

Omzet derden

 

2012 Stand Slotwet

2013 Vastgestelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

Provincies

138

306

0

0

0

0

0

EU

1.627

1.286

1.800

1.500

1.325

1.325

1.325

Overig

4.005

2.001

1.163

1.019

800

800

800

TOTAAL

5.770

3.593

2.963

2.519

2.125

2.125

2.125

Dit betreft de omzet die buiten de Rijksoverheid wordt gerealiseerd.

Rentebaten

Rentebaten hebben betrekking op uitgezette deposito's gedurende het jaar en rentevergoeding op de rekening-courant. Voor 2014 zijn geen rentebaten voorzien.

Lasten

Personele kosten

De personele kosten dalen in 2014 ten opzichte van 2013 met € 19,8 mln. Voor 2014 wordt het gemiddelde aantal fte geraamd op 1.361 (1.272 Ambtenaren en 89 inhuur), een daling van 206 fte ten opzichte van 2013. Dit is het gevolg van de afname van de omvang van het opdrachtenpakket als gevolg van de invulling van taakstellingen. Bij de personele ontwikkelingen is uitgegaan van 0% voor CAO-ontwikkelingen.

De gemiddelde loonkosten per fte over 2014 worden geraamd op € 78.900 voor ambtenaren (2013 € 79.900) en € 87.500 voor inhuurkrachten (2013 € 86.000)

Materiële kosten

Bij de materiële kostenontwikkeling voor 2014 is uitgegaan van de CPB-index voor de prijs overheidsconsumptie, netto materieel van 1,75%. De totale materiële kosten zijn voor 2014 geraamd op € 93,1 mln. De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte materiële kosten.

Directe materiële kosten zijn kosten die direct verband houden met de uitvoering van opdrachten. Hiertoe behoren onder andere kosten ten behoeve van de exploitatie van de Netherlands Business Support Offices, de buitenkantoren van NFIA en TWA en kosten voor de uit te voeren regelingen. In 2014 worden de directe materiële kosten op € 61,7 mln geraamd (2013: € 49,3 mln). De stijging van de directe materiële kosten is het gevolg van de overgang van het Landbouwradennetwerk naar AgNL.

Indirecte materiële kosten zijn kosten die niet direct verband houden met een opdracht. In 2014 worden de indirecte materiële kosten geraamd op € 30,9 mln.

De bijdrage aan SSO’s bedraagt € 25,1 mln. Hiervan heeft € 17,4 mln betrekking op de verwachtte omvang van producten en diensten van DICTU. De bijdragen aan de Rijksgebouwendienst en P-direkt bedragen respectievelijk € 7,3 en 0,4 mln. Aan overige huisvestingskosten is € 5 mln geraamd.

Afschrijvingskosten

De materiële vaste activa bestaat uit installaties (afschrijvingstermijn 10–15 jaar) en inrichting (afschrijvingstermijn 5 jaar).

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten laat een neutraal resultaat zien. Dit is overeenstemming met de beleidslijn om kostendekkende tarieven in rekening te brengen bij de opdrachtgevers.

Kasstroomoverzicht over het jaar 2014

   

2012 Stand Slotwet

2013 Vastgestelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2014 + depositorekeningen

65.733

60.134

60.529

60.362

60.306

60.211

60.107

2.

Totaal operationele kasstroom

23.315

2.835

2.083

2.194

2.155

2.146

2.137

 

–/– totaal investeringen

– 3.079

– 2.440

– 2.250

– 2.250

– 2.250

– 2.250

– 2.250

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

5.044

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

1.965

– 2.440

– 2.250

– 2.250

– 2.250

– 2.250

– 2.250

 

–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

 

–/– aflossingen op leningen

0

0

0

0

0

0

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

0

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

0

0

0

0

0

0

5.

Rekening courant RHB 31 december 2014 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

91.013

60.529

60.362

60.306

60.211

60.107

59.994

Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling. De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in en voorzieningen en het werkkapitaal. Voor 2014 wordt geen grote mutatie in het werkkapitaal verwacht.

De voor 2014 geraamde investeringen (€ 2,3 mln) hebben betrekking op vervangingsinvesteringen in installaties en inrichting.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

 

2012 Slotwet

2013 Vastge stelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

Inputindicatoren

             

Kernindicatoren

             

Verhouding direct/indirect personeel in fte’s

1.594,7

1.332

1.136

1.085

1.069

1.064

1.059

 

283,3

235

225

225

220

220

220

Verklarende variabelen

             

Loonkosten per fte

€ 79.337

€ 81.141

€ 79.473

€ 79.160

€ 79.023

€ 78.992

€ 78.960

Totaal aantal fte’s

1.948,2

1.567

1.361

1.310

1.289

1.284

1.279

Kosten inhuur externen

(x 1.000)

€ 40.148

€ 26.669

€ 7.811

€ 3.341

€ 1.499

€ 1.083

€ 666

               

Outputindicatoren

             

Kernindicatoren

             

Tariefindex in reële termen ten opzichte van 2013 (2013=100)

 

100

100,6

100,9

100,7

100,7

100,8

Aantal declarabele uren per fte en totaal

1.436 / 2,3 mln

1.448 / 1,9 mln

1.448 / 1,6 mln

1.448 / 1,6 mln

1.448 / 1,5 mln

1.448 / 1,5 mln

1.448 / 1,5 mln

Aantal werkbare (w) en bruto (b)/netto (n) beschikbare uren

2.040W

2.040

2.040

2.040

2.040

2.040

2.040

 

1.671B

1.671

1.671

1.671

1.671

1.671

1.671

 

1.579N

1.579

1.579

1.579

1.579

1.579

1.579

Verklarende variabelen

             

Bedrijfsresultaat / omzet (x 1.000)

€ 3.671/ € 243.940

€ 0/ 216.584

€ 0/ 207.884

€ 0/ 199.291

€ 0/ 195.750

€ 0/ 194.950

€ 0/ 194.150

               

Kwaliteitsindicatoren

             

Kernindicatoren

             

Klanttevredenheid

7,5

7,5

7,5

7,5

7,5

7,5

7,5

Doorlooptijd processen:

             

– Handelstransacties

92%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

– Verleningen

81%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

– Octrooien

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Gehonoreerde bezwaarschriften

475 (26,3% van het totaal)

           

Divisie NL OC:

 

≤ 0,1%

≤ 0,1%

≤ 0,1%

≤ 0,1%

≤ 0,1%

≤ 0,1%

Overige divisies:

 

≤ 25%

≤ 25%

≤ 25%

≤ 25%

≤ 25%

≤2 5%

Aantal klachten

15

< 25

< 25

< 25

<2 5

< 25

< 25

Medewerkertevredenheid

7,5

7,5

7,5

7,5

7,5

7,5

7,5

               

Verklarende variabelen

             

Ziekteverzuim %

4,4%

4,5%

4,5%

4,5%

4,5%

4,5%

4,5%

Toelichting

Het aantal declarabele uren per fte ligt op hetzelfde niveau als in 2013. Dit geldt ook voor zowel de klanttevredenheid als de medewerkertevredenheid. AgNL streeft ernaar het huidige niveau van doelmatigheid minimaal te continueren. De reële tariefontwikkeling ligt lager dan 1%.

AgNL vormt in 2014 samen met Dienst Regelingen de gefuseerde dienst DG Uitvoering. De wens is om vanuit de huidige bekostigingsmodellen te groeien naar een model waarbij kostenverdeling in plaats van naar uren meer plaatsvindt naar herkenbare producten en diensten. Op dat moment kan in het overzicht met doelmatigheidsindicatoren ook een verdeling van de omzet naar producten opgenomen worden.

Licence