Profiel
Agentschap NL (AgNL) vormt met ingang van 1 januari 2014 samen met Dienst Regelingen binnen het Ministerie van Economische Zaken (EZ) een nieuw agentschap onder het Directoraat-generaal Uitvoering. Het instellingstraject is in volle gang. Bij Voorjaarsnota zal een geconsolideerde begroting voor het nieuwe agentschap ingediend worden, inclusief de definitieve openingsbalans.
AgNL zorgt ervoor dat overheidsbeleid snel, goed en effectief wordt gerealiseerd: door heldere aanspreekpunten, hoogwaardige dienstverlening, gedegen advies en ondersteuning. Een gezamenlijke focus, met één klantendesk, samenhangende programma's, beter op elkaar afgestemde financieringsproducten en heldere, korte procedures draagt hieraan bij.
Als het gaat om duurzaamheid, innovatie, internationaal ondernemen en samenwerken is AgNL het aanspreekpunt voor bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Zij kunnen bij AgNL terecht voor informatie en advies, maar ook voor financiering, netwerken en uitvoering van wet- en regelgeving.
In deze begroting van AgNL is rekening gehouden met de opgelegde taakstellingen uit het regeerakkoord (kabinet Rutte-Verhagen).
Begroting agentschap 2014
2012 Stand Slotwet | 2013 Vastgestelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 177.455 | 174.379 | 135.096 | 130.223 | 128.133 | 127.333 | 126.533 |
Omzet overige departementen | 60.715 | 37.988 | 69.286 | 66.549 | 65.492 | 65.492 | 65.492 |
Omzet derden | 5.770 | 3.593 | 2.963 | 2.519 | 2.125 | 2.125 | 2.125 |
Rentebaten | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 1.370 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 1.978 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 247.303 | 215.960 | 207.345 | 199.291 | 195.750 | 194.950 | 194.150 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
personele kosten | 154.011 | 132.217 | 112.452 | 107.804 | 105.888 | 105.455 | 105.023 |
– waarvan eigen personeel | 100.512 | 100.331 | 100.331 | 100.331 | 100.331 | 100.331 | |
– waarvan externe inhuur | 26.669 | 7.811 | 3.341 | 1.499 | 1.083 | 666 | |
Materiële kosten | 80.232 | 80.713 | 92.605 | 89.293 | 87.707 | 87.349 | 86.990 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 18.671 | 25.114 | 24.113 | 23.601 | 23.369 | 23.138 | |
Rentelasten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | |||||||
materieel | 2.549 | 3.030 | 2.288 | 2.194 | 2.155 | 2.146 | 2.137 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– immaterieel | 218 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 3.455 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 3.167 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 243.632 | 215.960 | 207.345 | 199.291 | 195.750 | 194.950 | 194.150 |
Saldo van baten en lasten | 3.671 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Algemene toelichting
De totale baten in 2014 dalen met € 8,6 mln ten opzichte van de begroting 2013 tot € 207,3 mln. De belangrijkste mutatie betreft de herverkaveling van EZ naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken zoals opgenomen in de nota van wijziging bij de begroting 2013 (TK, 33 400 XIII, nr. 23). Dit heeft een afname van de omzet moederdepartement en een toename van de omzet overige departementen met dezelfde omvang tot gevolg.
Daarnaast is rekening gehouden met de overgang van het Landbouwradennetwerk naar AgNL (€ 15,7 mln). Verder is een taakstellende krimp doorgevoerd vanwege de opgelegde taakstellingen.
Baten
Verwerking van de taakstelling
De Rijksbrede taakstellingen voor AgNL zijn verwerkt in het opdrachtenvolume voor de jaren 2014 tot en met 2017. Hierbij is uitgegaan van het binnen EZ voorgestelde krimpritme.
Omzet moederdepartement
EZ heeft een aandeel in de omzet voor 2014 van 65,2%. De daling ten opzichte van 2013 wordt veroorzaakt door de herverkaveling van Buitenlandse Handel van EZ naar de begroting voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Hier staat de overgang van het Landbouwradennetwerk naar AgNL (€ 15,7 mln) tegenover.
De meerjarige ontwikkeling van het opdrachtvolume van het moederdepartement is afgestemd met de opdrachtgevende DG’s, waarbij voor de beschikbare budgetten rekening is gehouden met de invulling van Rijksbrede taakstellingen.
Omzet overige departementen
2012 Stand Slotwet | 2013 Vastgestelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OCW | 871 | 513 | 738 | 610 | 404 | 404 | 404 |
I&M | 32.385 | 9.845 | 7.464 | 6.990 | 6.462 | 6.462 | 6.462 |
VWS | 376 | 1.102 | 135 | 120 | 112 | 112 | 112 |
BUZA | 15.879 | 15.988 | 50.769 | 48.689 | 48.533 | 48.533 | 48.533 |
BZK | 10.901 | 10.272 | 10.000 | 10.000 | 9.843 | 9.843 | 9.843 |
SZW | 143 | 136 | 100 | 80 | 79 | 79 | 79 |
Defensie | 26 | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
V&J | 134 | 98 | 80 | 60 | 59 | 59 | 59 |
TOTAAL | 60.715 | 37.988 | 69.286 | 66.549 | 65.492 | 65.492 | 65.492 |
De meerjarige ontwikkeling van het opdrachtvolume van de overige departementen is een indicatie op basis van prognoses. Daarbij dient tevens rekening gehouden te worden met de invulling van de rijksbrede taakstellingen. De omzet overige departementen stijgt per saldo met 80% ten opzichte van de begroting 2013. Dit wordt veroorzaakt door de herverkaveling van Buitenlandse Handel van EZ naar de begroting voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Daarnaast loopt het opdrachtenpakket dat AgNL uitvoert voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu terug.
Omzet derden
2012 Stand Slotwet | 2013 Vastgestelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Provincies | 138 | 306 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EU | 1.627 | 1.286 | 1.800 | 1.500 | 1.325 | 1.325 | 1.325 |
Overig | 4.005 | 2.001 | 1.163 | 1.019 | 800 | 800 | 800 |
TOTAAL | 5.770 | 3.593 | 2.963 | 2.519 | 2.125 | 2.125 | 2.125 |
Dit betreft de omzet die buiten de Rijksoverheid wordt gerealiseerd.
Rentebaten
Rentebaten hebben betrekking op uitgezette deposito's gedurende het jaar en rentevergoeding op de rekening-courant. Voor 2014 zijn geen rentebaten voorzien.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten dalen in 2014 ten opzichte van 2013 met € 19,8 mln. Voor 2014 wordt het gemiddelde aantal fte geraamd op 1.361 (1.272 Ambtenaren en 89 inhuur), een daling van 206 fte ten opzichte van 2013. Dit is het gevolg van de afname van de omvang van het opdrachtenpakket als gevolg van de invulling van taakstellingen. Bij de personele ontwikkelingen is uitgegaan van 0% voor CAO-ontwikkelingen.
De gemiddelde loonkosten per fte over 2014 worden geraamd op € 78.900 voor ambtenaren (2013 € 79.900) en € 87.500 voor inhuurkrachten (2013 € 86.000)
Materiële kosten
Bij de materiële kostenontwikkeling voor 2014 is uitgegaan van de CPB-index voor de prijs overheidsconsumptie, netto materieel van 1,75%. De totale materiële kosten zijn voor 2014 geraamd op € 93,1 mln. De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte materiële kosten.
Directe materiële kosten zijn kosten die direct verband houden met de uitvoering van opdrachten. Hiertoe behoren onder andere kosten ten behoeve van de exploitatie van de Netherlands Business Support Offices, de buitenkantoren van NFIA en TWA en kosten voor de uit te voeren regelingen. In 2014 worden de directe materiële kosten op € 61,7 mln geraamd (2013: € 49,3 mln). De stijging van de directe materiële kosten is het gevolg van de overgang van het Landbouwradennetwerk naar AgNL.
Indirecte materiële kosten zijn kosten die niet direct verband houden met een opdracht. In 2014 worden de indirecte materiële kosten geraamd op € 30,9 mln.
De bijdrage aan SSO’s bedraagt € 25,1 mln. Hiervan heeft € 17,4 mln betrekking op de verwachtte omvang van producten en diensten van DICTU. De bijdragen aan de Rijksgebouwendienst en P-direkt bedragen respectievelijk € 7,3 en 0,4 mln. Aan overige huisvestingskosten is € 5 mln geraamd.
Afschrijvingskosten
De materiële vaste activa bestaat uit installaties (afschrijvingstermijn 10–15 jaar) en inrichting (afschrijvingstermijn 5 jaar).
Saldo van baten en lasten
Het saldo van baten en lasten laat een neutraal resultaat zien. Dit is overeenstemming met de beleidslijn om kostendekkende tarieven in rekening te brengen bij de opdrachtgevers.
Kasstroomoverzicht over het jaar 2014
2012 Stand Slotwet | 2013 Vastgestelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2014 + depositorekeningen | 65.733 | 60.134 | 60.529 | 60.362 | 60.306 | 60.211 | 60.107 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 23.315 | 2.835 | 2.083 | 2.194 | 2.155 | 2.146 | 2.137 |
–/– totaal investeringen | – 3.079 | – 2.440 | – 2.250 | – 2.250 | – 2.250 | – 2.250 | – 2.250 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 5.044 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 1.965 | – 2.440 | – 2.250 | – 2.250 | – 2.250 | – 2.250 | – 2.250 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | – | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | – | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | – | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2014 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 91.013 | 60.529 | 60.362 | 60.306 | 60.211 | 60.107 | 59.994 |
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling. De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in en voorzieningen en het werkkapitaal. Voor 2014 wordt geen grote mutatie in het werkkapitaal verwacht.
De voor 2014 geraamde investeringen (€ 2,3 mln) hebben betrekking op vervangingsinvesteringen in installaties en inrichting.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2012 Slotwet | 2013 Vastge stelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Verhouding direct/indirect personeel in fte’s | 1.594,7 | 1.332 | 1.136 | 1.085 | 1.069 | 1.064 | 1.059 |
283,3 | 235 | 225 | 225 | 220 | 220 | 220 | |
Verklarende variabelen | |||||||
Loonkosten per fte | € 79.337 | € 81.141 | € 79.473 | € 79.160 | € 79.023 | € 78.992 | € 78.960 |
Totaal aantal fte’s | 1.948,2 | 1.567 | 1.361 | 1.310 | 1.289 | 1.284 | 1.279 |
Kosten inhuur externen (x 1.000) | € 40.148 | € 26.669 | € 7.811 | € 3.341 | € 1.499 | € 1.083 | € 666 |
Outputindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Tariefindex in reële termen ten opzichte van 2013 (2013=100) | 100 | 100,6 | 100,9 | 100,7 | 100,7 | 100,8 | |
Aantal declarabele uren per fte en totaal | 1.436 / 2,3 mln | 1.448 / 1,9 mln | 1.448 / 1,6 mln | 1.448 / 1,6 mln | 1.448 / 1,5 mln | 1.448 / 1,5 mln | 1.448 / 1,5 mln |
Aantal werkbare (w) en bruto (b)/netto (n) beschikbare uren | 2.040W | 2.040 | 2.040 | 2.040 | 2.040 | 2.040 | 2.040 |
1.671B | 1.671 | 1.671 | 1.671 | 1.671 | 1.671 | 1.671 | |
1.579N | 1.579 | 1.579 | 1.579 | 1.579 | 1.579 | 1.579 | |
Verklarende variabelen | |||||||
Bedrijfsresultaat / omzet (x 1.000) | € 3.671/ € 243.940 | € 0/ 216.584 | € 0/ 207.884 | € 0/ 199.291 | € 0/ 195.750 | € 0/ 194.950 | € 0/ 194.150 |
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Klanttevredenheid | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 |
Doorlooptijd processen: | |||||||
– Handelstransacties | 92% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
– Verleningen | 81% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
– Octrooien | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Gehonoreerde bezwaarschriften | 475 (26,3% van het totaal) | ||||||
Divisie NL OC: | ≤ 0,1% | ≤ 0,1% | ≤ 0,1% | ≤ 0,1% | ≤ 0,1% | ≤ 0,1% | |
Overige divisies: | ≤ 25% | ≤ 25% | ≤ 25% | ≤ 25% | ≤ 25% | ≤2 5% | |
Aantal klachten | 15 | < 25 | < 25 | < 25 | <2 5 | < 25 | < 25 |
Medewerkertevredenheid | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 |
Verklarende variabelen | |||||||
Ziekteverzuim % | 4,4% | 4,5% | 4,5% | 4,5% | 4,5% | 4,5% | 4,5% |
Toelichting
Het aantal declarabele uren per fte ligt op hetzelfde niveau als in 2013. Dit geldt ook voor zowel de klanttevredenheid als de medewerkertevredenheid. AgNL streeft ernaar het huidige niveau van doelmatigheid minimaal te continueren. De reële tariefontwikkeling ligt lager dan 1%.
AgNL vormt in 2014 samen met Dienst Regelingen de gefuseerde dienst DG Uitvoering. De wens is om vanuit de huidige bekostigingsmodellen te groeien naar een model waarbij kostenverdeling in plaats van naar uren meer plaatsvindt naar herkenbare producten en diensten. Op dat moment kan in het overzicht met doelmatigheidsindicatoren ook een verdeling van de omzet naar producten opgenomen worden.