Artikel 97 Algemeen departement
Budgettaire gevolgen van beleid
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 42.119 | 50.403 | 45.168 | 46.573 | 38.327 | 38.116 | 44.011 | |
Uitgaven: | 25.740 | 50.992 | 45.445 | 46.831 | 44.479 | 45.763 | 44.010 | |
97.01 | IenM-brede programmamiddelen | 25.740 | 50.992 | 45.445 | 46.831 | 44.479 | 45.763 | 44.010 |
97.01.01 | Opdrachten | 18.057 | 24.952 | 23.213 | 24.591 | 22.241 | 23.528 | 22.025 |
97.01.02 | Subsidies | 1.700 | 1.650 | 250 | 250 | 250 | 250 | 0 |
97.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 606 | 19.007 | 16.605 | 16.607 | 16.607 | 16.607 | 16.607 |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 0 | 2.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan ILT | 0 | 16.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 606 | 607 | 605 | 607 | 607 | 607 | 607 | |
97.01.06 | Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s | 5.377 | 5.383 | 5.377 | 5.383 | 5.381 | 5.378 | 5.378 |
Ontvangsten | 4.271 | 20.122 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | 3.373 |
97.01 IenM-brede programmamiddelen
Toelichting op de financiële instrumenten
97.01.01 Opdrachten
Regeringsvliegtuig
Dit betreft de uitgaven van IenM voor het onderhoud en de exploitatie van het Regeringsvliegtuig.
Onderzoeken PBL
Betreft uitgaven ten behoeve van onderzoeksactiviteiten van PBL, zoals aanschaf van databestanden, ontwikkeling van modellen, uitbesteding van onderzoek en vervaardiging van (web)publicaties. Een deel van deze uitgaven wordt door externe opdrachtgevers vergoed. Voor nieuws en publicaties van het PBL zie de website van het PBL 25.
Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC)
Het beleid op het gebied van Crisisbeheersing is het laatste decennium flink in ontwikkeling. Dit is vooral veroorzaakt door andere vormen van crisis (terreuraanslagen, extreme weersomstandigheden en infectieziekten) en door de internationale dimensies van crises. DCC is verantwoordelijk voor een effectief crisisbeheersingsbeleid en een professionele aanpak van crises. De hoofdtaak van het DCC is het voorbereiden van het Ministerie van IenM op het beheersen van crises.
Van A naar Beter, onderzoek, beleidscommunicatie en overige opdrachten
Dit betreft voornamelijk de uitgaven die worden gedaan inzake corporate- en beleidscommunicatie, grote publiekscampagnes als van A naar Beter 26, alsmede artikeloverstijgende onderzoeksopdrachten van bijvoorbeeld het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid 27, op het gebied van Kennis, Innovatie en Strategie alsmede Bestuurlijke en Juridische Zaken.
97.01.02 Subsidies
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)
Deze uitgaven hangen samen met de subsidie die IenM in samenwerking met EZ verstrekt aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek 28 voor het onderzoeksprogramma Duurzame bereikbaarheid Randstad voor de periode 2008 tot en met 2014 (totaal € 9 mln tot maximaal € 9,5 mln) en de subsidie voor duurzame logistiek voor de periode 2014 tot en met 2018 (totaal € 1,25 mln).
97.01.03 Bijdragen aan agentschappen
Dit betreft de bijdrage aan RWS voor de capaciteitsinzet met betrekking tot onder andere modelanalyses, dataverzameling en advisering OEI (Overzicht Effecten Investeringen) in het kader van beleidsondersteuning en advies. De bijdrage aan ILT is bestemd voor de kosten van vergunningverlening die niet geheel gedekt worden door de inkomsten die de ILT verkrijgt vanuit de tariefheffing. Dit wordt veroorzaakt door tarieven, waarvan het bij ministeriele regeling vastgestelde bedrag lager is dan de werkelijke kosten van de vergunningverlening en door vergunningverlenende activiteiten van ILT waarvoor geen tarief is vastgesteld, waardoor de betreffende aanvragers van vergunningen de kosten van de aanvraag niet aan ILT hoeven te vergoeden. De vastgestelde tarieven worden in de Staatscourant gepubliceerd.
97.01.06 Bijdragen aan ZBO en RWT’s
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB)
Deze uitgaven hangen samen met de subsidie die IenM verstrekt aan de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak 29. De StAB adviseert, door middel van deskundigenberichten, op verzoek van de Raad van State en de rechtbanken over geschillen op het terrein van de fysieke leefomgeving zoals milieu, ruimtelijke ordening, water, bouw en schade.
97.09 Ontvangsten
Op dit artikel worden de ontvangsten geraamd die IenM onder andere ontvangt voor het Regeringsvliegtuig en voor onderzoeken van het PBL.
Niet-beleidsartikel 98: Apparaatsuitgaven kerndepartement
Algemene Doelstelling
Op dit artikel staan alle personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu met uitzondering van de agentschappen Rijkswaterstaat, Inspectie Leefomgeving en Transport, Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut en de Nederlandse Emissieautoriteit. Het omvat de verplichtingen en uitgaven voor ambtelijk personeel, inhuur externen en materieel voor het kerndepartement.
Budgettaire gevolgen van beleid
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 336.847 | 314.881 | 296.110 | 288.922 | 254.110 | 254.650 | 255.651 | |
Uitgaven: | 336.238 | 316.305 | 300.273 | 293.725 | 253.520 | 254.316 | 255.639 | |
Personele uitgaven | 221.509 | 216.894 | 207.452 | 192.582 | 180.821 | 175.327 | 175.323 | |
– waarvan eigen personeel | 206.492 | 190.282 | 184.953 | 174.492 | 163.961 | 159.098 | 159.094 | |
– waarvan externe inhuur | 15.017 | 14.028 | 11.317 | 7.566 | 6.929 | 6.298 | 6.298 | |
Materiele uitgaven | 114.729 | 99.411 | 92.821 | 101.143 | 72.699 | 78.989 | 80.316 | |
– waarvan ICT | 48.548 | 36.474 | 32.065 | 31.623 | 30.933 | 30.205 | 30.205 | |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 46.859 | 36.791 | 30.495 | 46.413 | 26.330 | 25.689 | 25.689 | |
Ontvangsten | 13.138 | 18.963 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 |
Personele uitgaven
Dit betreft alle uitgaven van het eigen personeel, de externe inhuur en postactieven voor het kerndepartement. Onder uitgaven eigen personee vallen de loonkosten en de uitgaven voor de personele exploitatie. Onder loonkosten wordt verstaan alle uit de rechtspositiebepalingen en aanverwante (wettelijke) regelingen voortvloeiende uitgaven aan en ten behoeve van de werknemers, zoals salaris, vakantie- en eindejaarsuitkering, vergoedingen voor inbesteding van personeel, toelagen, toeslagen en vergoedingen, gratificaties, onkostenvergoedingen waaronder woon-werkverkeer (ook collectieve inkoop openbaar vervoerskaarten), sociale lasten en de bijdrage aan de zorgverzekeringswet, pensioenpremies en de eindheffing loonbelasting. Onder personele exploitatie worden andere personele uitgaven verstaan zoals verhuiskosten, hotels in het kader van dienstreizen, werving en selectie, keuringen, assesments, outplacement, loopbaanbegeleiding en re-integratie, arbeidsgezondheidskundige begeleiding, werkplekaanpassing, uitbesteding arbo-dienstverlening, bedrijfshulpverlening, representatie voor eigen personeel, opleiding, coaching, training, bezoek van symposia en congressen, personeelsevenementen, bijeenkomsten en recepties, noodzakelijke contributies van personeel, uitgaven sociaal flankerend beleid en dergelijke. Onder postactieven wordt verstaan uitgaven aan en ten behoeve van voormalig personeel, voor zover niet ten laste komend van derden (pensioen- of uitkeringsfonds) zoals Functioneel leeftijdsontslag (FLO), werkloosheidsuitkeringen, wachtgelden en de daarmee samenhangende uitvoeringskosten van derden.
Materieel Kerndepartement
Dit betreft materieeluitgaven van het kerndepartement waarvoor geldt dat deze betrekking hebben op uitgaven die bedoeld zijn voor activiteiten ter ondersteuning van het primaire proces. ICT bevat zowel de uitgaven voor projecten als structurele uitgaven zoals onderhoud en licenties. De bijdrage aan de Shared Services Organisaties betreft onder andere FM Haaglanden en de Rijksgebouwendienst. De hogere uitgaven bijdragen aan SSO’s in 2016 worden veroorzaakt door een eenmalige bijdrage van het Ministerie van Financiën aan het Ministerie van IenM als gevolg van gemaakte afspraken in het kader van het Masterplan kantoorhuisvesting Den Haag. Deze bijdrage is reeds bij voorjaarsnota 2012 verwerkt.
Apparaatsuitgaven per dienstonderdeel van de Bestuurskern
Totaal apparaat Betuurskern | 300.273 |
Directoraat-Generaal Bereikbaarheid | 37.078 |
Directoraat-Generaal Milieu en Internationale Coördinatie | 32.855 |
Directoraat-Generaal Ruimte en Water | 27.480 |
Beleids- en Bestuursondersteuning | 36.683 |
Financiën en Bedrijfsvoering | 143.056 |
– waarvan IenM-brede apparaatsuitgaven | 95.087 |
Planbureau voor de Leefomgeving | 23.121 |
Deze tabel splitst de apparaatsuitgaven van het kerndepartement per integratieonderdeel uit voor het jaar 2015.
Extracomptabele verwijzingen
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven Staf Deltacommissaris | 2.203 | 2.021 | 1.842 | 1.811 | 1.760 | 1.710 | 1.710 |
De apparaatsuitgaven van de Staf Deltacommissaris worden in lijn met de Waterwet op het Deltafonds begroot en verantwoord (zie artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven van het Deltafonds).
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatskosten agentschappen | 1.265.913 | 1.243.764 | 1.150.916 | 1.110.412 | 1.074.913 | 1.057.032 | 1.051.153 |
RWS | 1.071.454 | 1.045.524 | 963.076 | 927.386 | 895.569 | 880.488 | 874.628 |
ILT | 141.788 | 141.848 | 137.877 | 135.173 | 131.993 | 129.557 | 129.552 |
KNMI | 46.254 | 49.203 | 43.388 | 41.383 | 40.911 | 40.470 | 40.452 |
NEA | 6.417 | 7.189 | 6.575 | 6.470 | 6.440 | 6.517 | 6.521 |
Vier agentschappen vallen onder IenM: Rijkswaterstaat (RWS), de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT), het Koninklijk Nederlands Metereologisch Instituut (KNMI) en de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). Bovenstaand zijn de begrote apparaatskosten van deze agentschappen opgenomen. IenM draagt hier deels aan bij. Voor nadere toelichting wordt verwezen naar de agentschapsparagrafen.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT’s | 593.400 | 650.377 | 623.377 | 447.377 | 439.377 | 431.377 | 430.377 |
ProRail 1 | 422.000 | 478.000 | 458.000 | 442.000 | 434.000 | 426.000 | 425.000 |
Kadaster | 166.000 | 167.000 | 160.000 | ||||
StAB | 5.400 | 5.377 | 5.377 | 5.377 | 5.377 | 5.377 | 5.377 |
IenM verstrekt bijdragen aan drie begrotingsgefinancierde ZBO’s en RWT’s: Prorail, Kadaster en StAB. Voor meer informatie wordt verwezen naar de bijlage ZBO’s en RWT’s.
Taakstelling Rutte II
Conform de Regeling Rijksbegrotingsvoorschriften wordt hieronder aangegeven hoe de taakstelling Rutte II binnen IenM is verdeeld naar alle verschillende onderdelen van het ministerie (inclusief agentschappen en ZBO’s).
2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Kerndepartement | – 15.138 | – 40.807 | – 37.320 | – 37.320 | ||
Agentschappen | ||||||
RWS | – 18.289 | – 37.972 | – 53.100 | – 53.100 | ||
ILT | – 1.726 | – 3.430 | – 5.135 | – 5.135 | ||
NEa | – 90 | – 180 | – 269 | – 269 | ||
KNMI | – 261 | – 519 | – 777 | – 777 | ||
ZBO’s | ||||||
Kadaster | – 310 | – 618 | – 924 | – 924 | ||
Overig | ||||||
RIVM | – 361 | – 824 | – 1.000 | – 1.000 | ||
Prorail | – 6.825 | – 13.650 | – 20.475 | – 20.475 | ||
Totale taakstelling | – 43.000 | – 98.000 | – 119.000 | – 119.000 |
Toelichting
Bij het Kerndepartement worden maatregelen om de taakstelling in te vullen voor het grootste deel gevonden in de materiële budgetten (o.a. door efficiency, verdergaande digitalisering en invoering van Het Nieuwe Werken). Voor de agentschappen geldt dat de te nemen maatregelen binnen de afzonderlijke dienstonderdelen nog nader worden uitgewerkt.
Niet-beleidsartikel 99: Nominaal en onvoorzien
Dit artikel is een administratief begrotingstechnisch artikel. Dit betekent dat er geen daadwerkelijke uitgaven ten laste van artikel 99 worden gedaan. Het artikel dient hoofdzakelijk als tussenstation voor de overboeking van middelen naar de andere artikelen op de IenM begroting, zoals loon- en prijsbijstelling. Ook taakstellingen die nog niet direct kunnen worden doorgeboekt worden op dit artikel geadministreerd.
Budgettaire gevolgen van beleid
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 1.008 | 8.593 | 510 | – 2.816 | 2.898 | 4.742 |
Uitgaven: | 0 | 1.008 | 8.593 | 510 | – 2.065 | 2.149 | 4.743 |
Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prijsbijstelling | 0 | 1.008 | 580 | 469 | 460 | 307 | 401 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 8.013 | 41 | – 2.525 | 1.842 | 4.342 |